Gå til innhold

Simrigg-kaféen - Alt i fra hjemmebygg til fullspekket oppsett

Anbefalte innlegg

En liten ting med treverk vs. alu rigg er ønsket stivhet. Avhengig av treverket man bruker, hvordan man skjøter ol. vil man nok kunne oppleve mer flex i riggen enn om man bruker gode alu profiler.

Jeg har selv vært innom tanken, men slått den fra meg pga. de utfordringene man vil støte på med å bygge en rigg god nok og stiv nok uten at den blir for voldsom.

Men andre kan ha kompetanse og/eller behov og ønsker som gjør at jobben er vesentlig mer gangbar.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tanken med å bruke treverk er for det første at det er billigere og mer tilgjengelig, større mulighet til å modifisere uten at det koster skjorta å gjøre en feil. :)

Og så det faktum at rattbasen er separat fra den riggen. Det vil være kun stol og pedaler på den, siden jeg har den 'table clamp' saken bygd i aluminiumsprofiler som jeg hekter på bordet.

Jeg testet F1 2021 og Automobilista 2 kort tid etter jeg hadde fått basen satt opp på riggen; ja det er noe bevegelse i bordet, men langt fra plagsomt eller ille. Skjermen (49" som gynger relativt lett om man rokker endel på bordet frem og tilbake - sideveis bevegelse som i rattbasen gjorde ingenting) stod såpass stille at jeg ikke ser for meg dette blir noe problem. :)

Uavhengig av om det blir aluminiumprofil eller treverk, vil ikke ratt, pedaler og sete være i samme rigg sånn jeg ønsker det per nå. :)

Endret av OlaHaldor
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (1 time siden):

Skal du virkelig bruke masse tid og energi på å lage noe du får kjøpt, når det du får kjøpt er bedre, billigere og mye lettere å stue bort?

Se etter noen M-Sport seter fra litt eldre BMWer, da får du mange manuelle justeringsmuligheter. Prøver ikke å ødelegge entusiasmen her, men hjemmemekka laget med treverk tror jeg blir mye jobb og ikke så godt resultat. Å stue bort en 35kg bilstol som ikke folder er jo en annen sak. Når du skrur sammen treverket bør du vite hva du driver med, for her blir det fort knirk!

Det finnes sikkert 20 forskjellige produsenter av bilstoler som kan klappes sammen fra 2000.-

De fleste ferdigrigger som egner seg for DD ratt er uansett ikke noe du enkelt får stue vekk å helst noe du skal ha en fast plass til, det nærmeste du kommer er vel noe alla Playseat Trophy, men der og må du frem med verktøy for å kunne gjøre den noe særlig kompakt. Så om en bygger det ut fra aluminiums profiler, treverk eller square tubes i stål spiller ikke så stor rolle egentlig såfrem en får det stivt nok og en har egen plass for riggen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, OlaHaldor said:

Og så det faktum at rattbasen er separat fra den riggen. Det vil være kun stol og pedaler på den, siden jeg har den 'table clamp' saken bygd i aluminiumsprofiler som jeg hekter på bordet.

Uavhengig av om det blir aluminiumprofil eller treverk, vil ikke ratt, pedaler og sete være i samme rigg sånn jeg ønsker det per nå. :)

Ah jeg glemte jo den viktige detaljen i ditt oppsett ja. Blir nok en suveren løsning :)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (6 timer siden):

De fleste ferdigrigger som egner seg for DD ratt er uansett ikke noe du enkelt får stue vekk å helst noe du skal ha en fast plass til, det nærmeste du kommer er vel noe alla Playseat Trophy, men der og må du frem med verktøy for å kunne gjøre den noe særlig kompakt. Så om en bygger det ut fra aluminiums profiler, treverk eller square tubes i stål spiller ikke så stor rolle egentlig såfrem en får det stivt nok og en har egen plass for riggen.

Det er sant, det tenkte jeg ikke på. Det vil vel by på ytterligere utfordringer til simbygg.

Er man nevenyttig og bruker god tid sier jeg ikke at det er umulig, det er tusenvis av ekstremt kule hjemmebygg rundt omkring, og jeg er all for it - men om man planlegger å bruke en slik for å spare noe særlig plass eller setup time tror jeg ikke det blir tilfellet. Om man må skru i 2+2 min hver økt er jo det kjedelig, men noe som ihvertfall bør vurderes. Det ser ut til at det gjør jobben godt i de fleste økte, og helt ok med tanke på stivhet i rattstamme.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Da bestilte jeg meg fullt Fanatec gear i går. CSL DD 8 Nm, Clubsport V3 pedaler med performance kit, CSL Elite McLaren GT3 V2 og metall quick release. Hadde ikke tenkt til å bestille helt enda, men gjorde det litt i frykt for at prisene skal gå opp en del 😕

Vet ikke om jeg samtidig skal slenge inn en bestilling hos simlabs med en gang eller om jeg skal vente litt. Kontoen blir veeeldig tom nå en stund 🤪 Jeg så på å kjøpe løse aluminiumsprofiler også fra Zeptobit, men når alt kommer til alt så blir ikke Simlabs så mye dyrere, så går heller for det "ferdige" produktet. Jeg får også svarte profiler som er ett pluss. Synd de hadde ganske dyr frakt bare. Den ble ca 150 dollar. Eller det er kanskje ikke så dyrt når man tenker over det, er jo ganske mange kilo. Tar det for gitt at det er billig :p 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Siden guestimering på jobb tilsier at vi kan risikere et greit hopp i stålpriser (som alt er noe høye) så valgte jeg å skvise ut et par kroner fra kontoen til en GT1 Evo fra Sim Lab. Etter å ha lest en del på nett på reddit og div fora så tror jeg at jeg har gjort et godt valg, spesielt for prisen. Krysser fingre for smertefri levering siden jeg ikke hadde annet valg en UPS.

Valgte uten stol da prisene på dette var mye likt det man kan skaffe i Norge, og da har jeg i det minste muligheter for å sjekke om kroppen passer ned i stolen før kjøp.

Blir gøy å få den og begynne og rigge til det tiltenkte rommet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Hansien skrev (2 timer siden):

Siden guestimering på jobb tilsier at vi kan risikere et greit hopp i stålpriser (som alt er noe høye) så valgte jeg å skvise ut et par kroner fra kontoen til en GT1 Evo fra Sim Lab. Etter å ha lest en del på nett på reddit og div fora så tror jeg at jeg har gjort et godt valg, spesielt for prisen. Krysser fingre for smertefri levering siden jeg ikke hadde annet valg en UPS.

Valgte uten stol da prisene på dette var mye likt det man kan skaffe i Norge, og da har jeg i det minste muligheter for å sjekke om kroppen passer ned i stolen før kjøp.

Blir nok fornøyd med den riggen. Har selv storebroren P1-X, og kvaliteten på SimLab produktene er upåklagelig. Kjøpte selv sete i Norge og har et Sparco Evo II sete for øyeblikket. Sparer en god del på det.

IMG_20201111_042213.jpg

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, Hansien said:

Bare sørg for at telefon nummeret er riktig og at du følger godt med på når importavgiften skal betales. Hvis en av disse tingene ikke kommer på plass som det bør kan det bli mye surr.

Og ja SRD la ned butikken i januar, pga. dobling av ALU priser.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Ellers godt tips fra erfarne sim-racere om man sliter med valg av stol. Kjører man ikke ellers på virkelig bane og trenger å venne seg til et bøttesete i en sim-rig (som noen da har behov for), så gir bøttesete ingen praktiske fordeler  - heller mindre komfort over tid. Unntaket er om man går for motion rig.image.png.9c3291a7f5e120457a74f2b00bc19cd6.png

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (13 minutter siden):

Hvilke skjermer går dere for?

Kommer til å bruke 1 stk 27" som jeg har fra før av i starten. Har rett og slett ikke råd til å kjøpe skjermer i samme slengen :p Så det spørsmålet er fortsatt veldig åpent. Regner fortsatt med at det blir 3x32" 1440p med høy refreshrate.

Lenke til kommentar

Først og fremst, gratulerer med flotte valg. 

Sweetspot er helt klart 3x32" 1440P (med støtte for downscale 4K to1440P), 144Hz, HDR10/400 (hjelper selv om det er lite), Slim bezel (selv med bezelremover)  etc. Selv vil jeg gå for 16:9 formatet med en svak kurve.

Nå er det sterke rykter om at PS5 skal få native støtte for 1440P (Sammen med VRR) snart så da er ikke støtte for downscale 4K like prekært. Ellers er dette kun noe man har behov for med PS5.

Jeg ser mange simmere har kjøpt AOC 32" 16:9 med svak kurve pga. lav pris og god tilgjengelighet på ellers greie paneler.

Så har man de som tar den helt ut med 3x55" LG C9-CX. Det er litt mer krøll med 3xHDMI men  det lar seg helt fint gjøre. Dan_Suzuki har dette oppsettet. Det finnes også 65" monitorer (Omen) men de koster en bruktbil hver seg.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
archongamer skrev (6 timer siden):

Blir nok fornøyd med den riggen. Har selv storebroren P1-X, og kvaliteten på SimLab produktene er upåklagelig. Kjøpte selv sete i Norge og har et Sparco Evo II sete for øyeblikket. Sparer en god del på det.

IMG_20201111_042213.jpg

Ja det tror jeg at jeg blir. Bra du har positive erfaringer med SimLab. Vurderte p1-x selv, men prismessig greide jeg ikke å forsvare det for denne gang. Leker litt med tanken på sparco r100 selv for å ha en litt mer komfortabel stol og muligheter for å justere rygg. 

Eventuelt se hva som dukker opp på salg/outlet av stoler som ikke lengre er FIA-godkjente. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 timer siden):

Hvilke skjermer går dere for?

Til og starte med bruker jeg nok bare skjermen jeg har på kontoret, en samsung 49", og er dette godt nok kjøper jeg nok en dedikert skjerm til oppsettet mitt med tid og stunder. Føler jeg det er noe jeg savner så begynner jeg lok å se på en tripplescreen løsning. 

Endret av Hansien
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hva er det dere skal gjøre på riggene deres? 

Jeg ble lurt ut på glattisen av en kamerat til å prøve F1 2021. Nå har han i midlertid bestemt seg for å selge riggen sin, og ser ikke ut til at han skal kjøre mer. Så da sitter jeg her da.. 🙃 Det er veldig gøy, og spesielt gøy å kjenne så kraftig FFB. Har aldri likt det noe særlig før, men med direct drive er det en helt annen verden!

Det blir nok mer Farming Sim og Eurotruck etterhvert når jeg er ferdig med et større mod-prosjekt til Farming Sim.
Har også skaffet meg Automobilista 2 som virket veldig spennende. Har savnet å kjøre på bane etter flere år med Forza Motorsport på XBOX. 

Endret av OlaHaldor
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...