Gå til innhold

Simrigg-kaféen - Alt i fra hjemmebygg til fullspekket oppsett


Anbefalte innlegg

Blir veldig spennende å se hvordan F1 2022 er ja :)

Jeg forventer at vi kan bruke Fanatec-basen i "vanlig" modus og ikke kompabilitetsmodus!

Helt ærlig blir jeg forvirra og henger ikke med på hvilke spill som krever det ene eller andre, så det blir noen restarter og bortkasta tid fra spill til spill 😛

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tviler. Det er godt mulig jeg tar feil, men mitt inntrykk av både markedsføring, innpakking, innhold og kjøring er at F1-serien skal apellere til alle. Fra de som spiller med tastatur, til gamepad, til svindyre ratt og rigger. :)

Nå er jeg ingen ekspert på hva som er en god simulator eller ikke - kjørefølelsen synes jeg sitter bedre i ACC og AM2 for de type bilene jeg potensielt kunne kjørt i virkeligheten. Hva som er mest ekte og virkelighetsnær når det kommer til F1 vil jeg nok aldri få vite.

Kjøregleden i F1 2021 er uansett virkelig tilstede. Fin grafikk og alt det der.
Det som er interessant er at jeg føler F1 sitter bedre og føles raskere i AM2 enn i F1 2021.

Så hva er best? Jeg tenker det kommer an på hva som er best for deg, og det du ønsker å få ut av opplevelsen :) 

 

Ser at pakken med girstanga fra aliexpress er ett steg nærmere levering nå. Blir veldig spennende å se hva det er og hvordan den funker vs. Thrustmaster TH8A som jeg har hatt før. :)

Endret av OlaHaldor
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Nå har jeg plukka opp nevnte girstang! 
Føles veldig solid. God og tung, alt i metall. Det var med en brakett for sekvensiell giring også. 
Den er kanskje hakket tyngre å få i gir enn TH8A. Ikke like mykt å gire som på en ekte bil - man må virkelig bruke litt kraft for å få giret forbi terskelen og på plass.

Jeg gikk fortrinnsvis for svart utgave, men jeg så for seint at topplata hadde 6+1 gir.  Når jeg ser litt nærmere på dette kan jeg sikkert printe min egen plate så jeg får 8 gir, for eletronikken ligger klar under plata.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
27 minutes ago, OlaHaldor said:

Nå har jeg plukka opp nevnte girstang! 
Føles veldig solid. God og tung, alt i metall. Det var med en brakett for sekvensiell giring også. 
Den er kanskje hakket tyngre å få i gir enn TH8A. Ikke like mykt å gire som på en ekte bil - man må virkelig bruke litt kraft for å få giret forbi terskelen og på plass.

Jeg gikk fortrinnsvis for svart utgave, men jeg så for seint at topplata hadde 6+1 gir.  Når jeg ser litt nærmere på dette kan jeg sikkert printe min egen plate så jeg får 8 gir, for eletronikken ligger klar under plata.

Ikke at jeg har noe som helst erfaring med ekte racer biler. Men vil jo tro de kanskje har harde gir? Fra videoer jeg har sett fra insiden av racer biler og rally biler, er de ganske brutale mot gir, pedaler og brekk. Så kanskje de er harde for å tåke juling.  Ikke vet jeg.

Lenke til kommentar
49 minutes ago, OlaHaldor said:

Det jeg mener er at jeg syns det hadde vært ganske digg å kunne gire så smooth som jeg kan gjøre med min ekte bil. Trenger ikke bruke mye makt liksom.

Kan man justere det? 

High end joysticks har ofte valgt av fjærer og slikt. 

Lenke til kommentar

Da har jeg henta brukt sakene, og dette var andre boller, jeg kan ikke si så mye om ratt og pedal, syns det ganske likt G25 sakene, men så har jeg ikke stilt inn forcefeed back som mange anbefaler, skal laste ned en sånn forcefeedback sak og se hvordan det går.

Men giret var noe helt annet, bare det faktum(noe jeg ikke tenkte på) at giret går til nøytral av seg selv, noe som gjør det kjempe lett å finne 3 og 4, bare slipp den et nano sekund og så sett den i 3 gir, mye bedre, jeg kjører jo som en dritt fremdles, men hadde ingen feilgiring i det hele tatt på den timen jeg testa ut, og nå er manuel clutch på og det går veldig bra. Så nå må jeg bare øve.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dessverre blitt lite sim racing siste måneden+ på grunn av div. helseutfordringer og mangfoldige stressfaktorer grunnet en pågående juristisk sak mot et forsikringsselskap, men prøver så smått å komme meg litt tilbake i riggen nå om dagene.

Har i lang tid hatt lyst å få byttet ut det plastic fantastic GT rattet som fulgte med DD Pro basen mot et skikkelig og helt rundt ratt for å prøve meg litt mer på Rally og drifting, så når det dukket opp ett Fanatec Clubsport RS på finn var jeg rask på å slå til. Det var ikke så fryktelig mye å spare på det forran å bare bestille ett nytt fra Fanatec, men jeg har rett og slett fått UPS så langt opp i halsen nå at jeg ikke orker å deale mer med de etter de nå har prøvd seg på å skulle ha inn dobbel importkostnader på mine siste bestilinger fra fanatec som så har gått videre til innkrevingsselskap og inkassovarslinger da UPS tydligvis ikke klarte å følge opp saken, kunne rantet mye om akkurat hvor komplett udugelig kundesupporten til UPS har vært i denne sammenhengen men skal la være å forsøple tråden med det.  Men gleder meg vertfall mye til Clubsport RS rattet finner sin vei til postkontopret i løpet av neste uke, veldig spent på hvordan de magnetiske shifterne som har fått så mye skryt føles :)

 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var skuffet over at det ikke var et eneste Grand Turismo spill på PS4 sin PlayStation now. Ikke at jeg aner hvilket GT spill som var det store på PS4.

Jeg gidder ikke ikke bruke 800kr på GT7 på PS4 så kona kan teste ratt og pedal.

Så ble Assetto Corsa, som var på PS Now.

Lenke til kommentar
Gunfreak skrev (1 time siden):

Var skuffet over at det ikke var et eneste Grand Turismo spill på PS4 sin PlayStation now. Ikke at jeg aner hvilket GT spill som var det store på PS4.

Jeg gidder ikke ikke bruke 800kr på GT7 på PS4 så kona kan teste ratt og pedal.

Så ble Assetto Corsa, som var på PS Now.

På PS4 er det vel Gran Turismo Sport som har vært det mest promonente spillet som jeg ser ligger på PS Store til 200 kroner og 149 kroner hos CDON https://cdon.no/spill/gran-turismo-sport-37178707?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_term=Gran Turismo Sport&utm_content=37178707&utm_campaign=prisjakt_no_programvare > video spill

Mest fokus på online racing slik jeg har forstått det, men spilte aldri noe særlig av det selv.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Evil-Duck said:

På PS4 er det vel Gran Turismo Sport som har vært det mest promonente spillet som jeg ser ligger på PS Store til 200 kroner og 149 kroner hos CDON https://cdon.no/spill/gran-turismo-sport-37178707?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_term=Gran Turismo Sport&utm_content=37178707&utm_campaign=prisjakt_no_programvare > video spill

Mest fokus på online racing slik jeg har forstått det, men spilte aldri noe særlig av det selv.

Ja, det var det jeg så også, men sånn online GT racing bryr jeg meg ikke noe om, har ikke noe forhold til det. Derfor AC Competizione heller ikke er noe jeg bryr meg om.

Kjøresim faller i 3 ting jeg er moderat interessert i.

1. Kjøre alt mulig rart,  ala GT, AC og Automobilista 2.

2. F1

3 MotoPG. Men Moto GP finnes ikke i VR av noe slag og finnes vel heller ikke noe tilgjengelig ala ratt og slikt for motorsykkel.

Lenke til kommentar

Ellers fikk kona prøve AC på PS4 med T150 pro ratt og pedal, hun kjørte som hun kjører i virkeligheten,  type 40-100kmt. Hun klaget på at bilen føles ustabil og svingete ut i type 60kmt i en slakk sving. Og at hjulene hyler når du tar en vanlig sving  i 40kmt.

Aldri tenkt over for jeg har aldri kjørt "normalt " i AC. Men kan jo virke som at AC ikke er så bra på å simulere normal kjøring , en sporty M1 bør kanskje ligge bedre på veien enn det hun opplevde. 

Lenke til kommentar
Gunfreak skrev (50 minutter siden):

Ja, det var det jeg så også, men sånn online GT racing bryr jeg meg ikke noe om, har ikke noe forhold til det. Derfor AC Competizione heller ikke er noe jeg bryr meg om.

Kjøresim faller i 3 ting jeg er moderat interessert i.

1. Kjøre alt mulig rart,  ala GT, AC og Automobilista 2.

2. F1

3 MotoPG. Men Moto GP finnes ikke i VR av noe slag og finnes vel heller ikke noe tilgjengelig ala ratt og slikt for motorsykkel.

De har langt mer enn bare GT biler i GT Sport, men har selvfølgelig forståelse for at om en ikke er interessert i Online racing så er det lite verdi å hente ut av GT Sport :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er forsåvidt mulig å kjøre singel player med ACC, om det skulle regjere tvil om det. :) 
 

Jeg prøvde F1 2021 i multiplayer for første gang mot flere andre nå på fredag.

For å si det mildt; jeg havnet på 10/10 stort sett. Et par ganger så høyt opp som 6 eller 7/10 men bare fordi de andre kjørte ut. 
 

En pinlig oppvekker om at jeg på ingen måte er god. Og jeg fatter ikke helt hva jeg gjør feil - jeg føler jeg kjører fort, på bristepunktet av å spinne eller skli ut i hver eneste sving. Fra førsteplass til mine plasseringer var det rundt 15-20 sekunder, helt ned til halvannet minutt (da ble jeg tatt igjen med en runde). 

Endret av OlaHaldor
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
OlaHaldor skrev (25 minutter siden):

Det er forsåvidt mulig å kjøre singel player med ACC, om det skulle regjere tvil om det. :) 
 

Jeg prøvde F1 2021 i multiplayer for første gang mot flere andre nå på fredag.

For å si det mildt; jeg havnet på 10/10 stort sett. Et par ganger så høyt opp som 6 eller 7/10 men bare fordi de andre kjørte ut. 
 

En pinlig oppvekker om at jeg på ingen måte er god. Og jeg fatter ikke helt hva jeg gjør feil - jeg føler jeg kjører fort, på bristepunktet av å spinne eller skli ut i hver eneste sving. Fra førsteplass til mine plasseringer var det rundt 15-20 sekunder, helt ned til halvannet minutt (da ble jeg tatt igjen med en runde). 

Det var mye slik jeg følte når jeg begynt å prøve meg på assetto corsa competizione, greit pinlig når jeg følte jeg pushet det jeg klarte ut av bilen og ser en annen kjøre en runde et sekund eller to kjappere enn det jeg klarte når jeg ga det alt :p 

For F1 2021 sin del så handler det mye om en tilvenning, spesielt om en er vant med GT Racere eller andre spill med mer "dødlige" biler som en ikke kan pushe gjennom flat out i 300 km/h gjennom de litt mer slakke svingene, samt klare å vri hodet sitt rundt de ville hastighetene de bilene klarer gjennom selv relativt agresive svinger. Når det kommer til bruk av assists så opplever jeg at jeg klarer å være langt mer kompetativ etter jeg lærte meg å bruke ERS selv og bruke overtake moden til å defende eller komme meg forbi ande. Videre er jeg helt sikker på at en blir kjappere med å aktivere ABS i dette spillet, prøvde å lære meg å kjøre uten etter jeg fikk loadcell pedalen og føler jeg er blitt ganske effektiv med det, men det er ingen tvil for min del om at jeg er litt kjappere med ABS aktivert, traction controll dreper rundetidene uansett om du bruker medium eller high. Ellers er jo ting som DRS assist,  Pit release assist, Pit Assists osv ikke særlig betydningsfulle og aktive assister som steering assists og braking assists noe en selvfølgelig bør styre unna.

Så da ligger det vel litt i hva en selv ønsker å få ut av spillet, om en vil ha det så realistisk og nært virkeligheten som mulig eller om en vil være så rask som mulig. For min del bruker jeg ABS og DRS assits i online lobbyer bare for å klare å være så kompetativ som mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...