Gå til innhold

Simrigg-kaféen - Alt i fra hjemmebygg til fullspekket oppsett


Anbefalte innlegg

Eneste "rimligere" Direct drive basene jeg vet om med Playstation støtte er Fanatec DD Pro. Det er litt kluss med Playstation støtte da det krever at selve basen har det integrert, mens for Xbox støtte er det bare selve rattet som trenger å ha støtten.

Gran Turismo DD Pro (5 Nm) | Fanatec 

De selges kun fra fanatec sin egen side, så ikke mulig å få tak i fra norske sider med mindre du finner noe på bruktmarkedet. 

Det nevnt så er fanatec i en litt turbulent situasjon akkurat nå, selskapet som eier fanatec er konkurs, men Corsair har tatt over fanatec som en del av en likvidasjonsavtale. Har ikke satt meg fryktelig godt inn i det hele og hvordan det påvirker selskapet i dag om en bestiller noe fra de, men kan jo være verdt å sjekke opp litt selv om en tenker å kjøre inn noen tusenlapper. 

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er skummelt å begynne å se på slikt. Brått finner en ut at en bør opp i 10Nm og load cell pedaler :p Da spørs det bare hvor risken er størst av om det ikke faller i smak og står ubrukt eller om det blir brukt mye og så angrer jeg på å ha kjøpt innstegs modell der jeg får lyst til å oppgradere alt igjen. Hvor lett omsettelige er dette på brukten en en går op på moza r9 f.eks og load cell pedalene deres?

Lenke til kommentar

Har solgt ett thrustmaster T300 og 3 fanatec ratt i div utførelser på finn som jeg opplevde som svært lettomsettlige med mye interesse for, men hvordan markedet er akkurat i dag er jeg mer usikker på. En hypotese jeg har med fanatec er at det ofte er lettere å få solgt brukt fordi det er så mange som kvir seg fra å gå gjennom prosessen med å kjøpe fra utlandet. 

Ellers så har jeg Fanatec DD Pro i 8 Nm utgave, savner ikke mer kraft i FFB her og kjører det svært sjeldent på 100% FFB, men jeg forstår veldig godt tankesettet om at en bør kjøre på når en først er i gang. 

I forhold til det å være rask så er en load cell bremsepedal veldig mye viktigere enn noe rattbase kommer til å være (så lenge du har minimum ett noenlunde grei rattbase). Men så er det jo mye læring underveis, de fleste kjører første tiden de starter opp med ABS og bare presser inn bremsepedalen 100% før hver sving når en starter, og da har ikke en loadcell pedal så mye for seg. Men er greit at en har ett system som kan oppgraderes underveis som interessen vokser :) 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Så bare litt videoer om emnet i går og da er de fleste på at man bør opp i en 8-10Nm for å få realistisk feedback ved drifting f.eks. Om det er bare noen tusenlapper til som skal til for å få det så tror jeg at jeg tar den kostnaden. 

Hadde sikkert fungert med den som følger med R5 også, men når jeg begynte å se mer på detaljene rundt dette så manglet R5 det siste lille I moment selv om det er ganske bra og pedalene driver alle å oppgraderer. Om en må gi 6.5k for noe som akkurat ikke når opp og kan finne noe til 10k som jeg ikke må bytte ut tror jeg kanskje det er veien. Får følge litt med på brukten etter simucube/simagic/fanatec/moza med mer enn 8-9Nm tror jeg å se om det dukker opp noe. Evnt så går jeg vel på en smell en sen kveld å ender med nye nytt :p Hadde de hatt på lager lokalt hadde jeg handla tvert i dag for man blir jo så giret av å se reviews og tester av disse godsakene! 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Finner ikke noe på brukten i denne klassen.. Er det stor risk for at slikt kommer på blackfriday tilbud? Lurer på å bestille meg simagic alpha med GT ratt. VR briller er innkjøpt og Assetto corsa + pure er satt opp så nå mangler jeg bare ratt og pedaler..

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Evil-Duck skrev (På 12.10.2024 den 12:31 PM):

Har solgt ett thrustmaster T300 og 3 fanatec ratt i div utførelser på finn som jeg opplevde som svært lettomsettlige med mye interesse for, men hvordan markedet er akkurat i dag er jeg mer usikker på. En hypotese jeg har med fanatec er at det ofte er lettere å få solgt brukt fordi det er så mange som kvir seg fra å gå gjennom prosessen med å kjøpe fra utlandet. 

Ellers så har jeg Fanatec DD Pro i 8 Nm utgave, savner ikke mer kraft i FFB her og kjører det svært sjeldent på 100% FFB, men jeg forstår veldig godt tankesettet om at en bør kjøre på når en først er i gang. 

I forhold til det å være rask så er en load cell bremsepedal veldig mye viktigere enn noe rattbase kommer til å være (så lenge du har minimum ett noenlunde grei rattbase). Men så er det jo mye læring underveis, de fleste kjører første tiden de starter opp med ABS og bare presser inn bremsepedalen 100% før hver sving når en starter, og da har ikke en loadcell pedal så mye for seg. Men er greit at en har ett system som kan oppgraderes underveis som interessen vokser :) 

Ble fanatec 8Nm på meg også med load cell pedaler. Savner ikke kraft (enda), men så har jeg ikke rig å sette det i enda heller så jeg får ikke brukt det skikkelig. Må finne meg en budsjett rute der og ser litt på å gå for brukt playseat å kappe bort ratt feste i midten og sveise feste som ikke er i veien for pedalene. Ihvertfall utrolig kult å kjøre med DD og det gir en helt annen opplevelse enn tidligere ratt jeg har prøvd. 

 

Har du anbefalt oppsett på Assetto corsa utover det som er på fanatec sine sider? 

Lenke til kommentar
minim skrev (10 timer siden):

Har du anbefalt oppsett på Assetto corsa utover det som er på fanatec sine sider? 

Har nok ikke noe bedre oppsett enn det som Fanatec selv anbefaler. Bruk det uansett som en baseline og juster litt ut fra egne preferanser ut fra det. Selv er 90% av sim tiden min i F1 spillene for tiden så er nok der mesteparten av min kompetanse ligger med oppsett. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...