Theo343 Skrevet 7. mars 2022 Del Skrevet 7. mars 2022 (endret) Tråden har blitt gjort om til en "samle tråd" for simrigg spørsmål og innspill. Den hadde opprinnelse i PS5 tråden og ble splittet ut hit. ******************************************************************************* Avbestilte faktisk min Nextlevel Racing GT Track som var i bestilling. Hovedsakling fordi den manglet 1 viktig feature for meg og min rygg. Muligheten til å tilte den litt opp i fremkant av stolen så man får litt bedre støtte på undersiden frem mot knærne (ikke slik at man hindrer pedal bevegelse). Ikke for å oppnå en F1 stilling men rett og slett en mer riktig sittestilling for meg som vist i nederste video. Ellers var det småting som at den ikke hadde mulighet for svingarm til tastatur og mus. At pedalplaten ikke kunne justeres mer ned og at prisen nå var en del høyere enn MSRP. I grunn småtteri som er spesifikt for min person. Hørte også en tilbakemelding om en metallstang i sideputen som plaget litt større mennesker men den hadde nok ikke plaget meg (ble sagt av en reviewer som var 2 meter høy og litt fyldig). Jeg har heller gått over mot og titter på ymse aluminium profil cockpits hvor eks. Next Level Racing Elite er en aktuell kandidat. Jeg vil fortsatt ha hjul på undersiden og la skjerm ha eget stand. Samt disse: Spoiler Her beskrives også hvorfor jeg ønsker muligheten til å ha litt tilt i seteposisjonen. Spoiler Endret 8. mars 2022 av Theo343 3 Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 7. mars 2022 Del Skrevet 7. mars 2022 Aluminiums profil rigger er jo alltids det beste om en har dedikert plass for det, da de har nærmest uendelige utbyggingsmuligheter, så forstår godt at du kanskje sikter deg mer inn mot det om du har plassen Av de mer rimelige alu riggene du får så har du GT Omega sin Prime rigg som har fått mye skryt https://gt-omega-racing-eu.myshopify.com/products/prime-cockpit?variant=32390393167927 Ser dog at den ikke er på lager nå, er vel kanskje mange som finner ut de vil ha rigg nå med GT7 releasen. Om du ønsker å handle i Norge har Simracing norge en del alu rigger til salgs https://sim-racing.no/ Track Racer TR80 kan kanskje være et alternativ? https://sim-racing.no/produkt/komlette-rigger/trakracer/tr80/rigg-1/tr80-mk5-aluminium-racing-rigg-med-standard-rattfeste i forhold til Hjul så har Sim Labs noen som skal klare vekten på disse riggene her https://sim-lab.eu/shop/product/sla008-caster-wheels-set-415#attr= Så gjelder det vel videre finne seg et passende sete som oppfyller de kravene du har 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 7. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2022 (endret) Nydelige tips. Takker så mye Jeg har faktisk en stol jeg tenkte å begynne med og evt. oppgradere etterhvert. Egentlig en litt enkel gamingstol type AKRacing Premium, Men synes den har fungert godt for meg i mange år på generell basis. Den står nå ubrukt og ønsket er å få den ned i en simrig i starten av. Da trenger jeg en form for adapter og vet at mange har gjort lingnende ting i starten. Endret 7. mars 2022 av Theo343 1 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 7. mars 2022 Del Skrevet 7. mars 2022 Helt utrolig, jeg har lyst på sim-rig selv! Har du kikket på Playseat Trophy? 1 Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 7. mars 2022 Del Skrevet 7. mars 2022 Playseat Trophy skal være en meget solid og svært praktisk cockpit da den er såpass lett som den er og enkelt å stue vekk, kiket selv mye på den før jeg slo den fra meg på grunn av 2 faktorer, den ene er at en må frem med verktøy for å justere avstand mellom sete og pedaler, da jeg syns det er gøy å la kompiser som ikke er like lang i beina som meg få prøve blir det litt for upraktisk å måtte frem med verktøy hver gang en skal bytte sjåfør. Det andre er at en ikke har noe offisiell støtte for separat gir eller håndbrekk, så det må en eventuelt mekke en plate til selv. Men ellers kan nok Trophy være ett godt valg om en uansett bare vil kjøre med pedal shifters, ikke har noe behov for separat håndbrekk og en ikke har tenkt å dele cockpiten med noen andre. Ikke for å undergrave noen forslag, men for å bare si de tankene jeg gjorde meg opp da jeg nettopp vært gjennom akkurat samme prosessen som @Theo343 holder på med nå, å har gjort alt for mye research rundt om for å finne ut hvilken cockpit jeg skulle gå for 2 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 7. mars 2022 Del Skrevet 7. mars 2022 @Evil-Duck Fordelen med Trophy er at den er veldig "allround" siden den kan passe til F1 og f.eks Rally, så den er jo allsidig på den måten. Hvilke andre alternativer er det, som liksom er bra på "alt"? Genuint nysgjerrig på dette, for jeg håper å kjøpe noe til sommeren Dette er ikke ment som noen hi-jack av tråden din, Theo Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 7. mars 2022 Del Skrevet 7. mars 2022 Et alternativ om en vil ha noe mer modulært som en kan bruke i en slags F1 light stilling og en GT stilling er Next Level Racing F-GT, denne kan stilles inn slik setet enten står lavt og bakover lent i F1 posisjon eller mer oppreist i GT posisjon. https://nextlevelracing.com/products/next-level-racing-f1gt-formula-1-and-gt-simulator-cockpit/ Om en ser på litt eldre anmeldelser av denne stolen får en nok inntrykk av at det er noe flex chassiset og pedal plata, men NLR har begynt å pakke med et avstivningskit som gjør det temmelig pinnestivt, de sender og ut kittet gratis til eksisterende eier om en ønsker det. Men det blir jo som alltid et kompromiss, jack of all trades, master of none er et utrykk som kanskje passer inn 1 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 7. mars 2022 Del Skrevet 7. mars 2022 Sant, men også lest at den stolen ikke er særlig komfortabel også? Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 7. mars 2022 Del Skrevet 7. mars 2022 Har sett folk som sier både og, kommer vel helt ann på kroppsfasong og slikt . Jeg satt lenge å tenkte på å skaffe meg denne riggen, men endte opp med å gå for NLR GTTrack da jeg tror nok F-GTen uansett hadde blitt satt opp i GT stilling og trolig aldri blitt stilt på igjen, har blitt så skral i mine "eldre" dager at jeg ikke tror jeg hadde giddet maset med å komme meg ut av stolen i F1 stilling 😂 GTTrack har og fordelen med at den blir levert med hjul og har mange muligheter for å bygge på med plattformer for HOTASS og motions rigs om en vil ta det helt ut, pluss det er den stiveste plattformen NLR tilbyr forutenom 8020 alu riggen de nå har begynt å tilby. 1 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 7. mars 2022 Del Skrevet 7. mars 2022 Å ha stolen i GT-stilling i spill som F1 2021 fungerer vel helt sikkert greit nok det også? Har bare prøvd Playseat Formula i F1 2021 med et av de sterkere DD-basene til Fanatec og det var sykt moro og svært behagelig. Så litt derfor jeg har lyst på rig, men vil ha så jeg kan kjøre alle typer bilspill Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 7. mars 2022 Del Skrevet 7. mars 2022 bshagen skrev (8 minutter siden): Å ha stolen i GT-stilling i spill som F1 2021 fungerer vel helt sikkert greit nok det også? Har bare prøvd Playseat Formula i F1 2021 med et av de sterkere DD-basene til Fanatec og det var sykt moro og svært behagelig. Så litt derfor jeg har lyst på rig, men vil ha så jeg kan kjøre alle typer bilspill Å ha en rigg i fast GT stilling er nok langt mer brukbart enn eksempelvis en som er låst i en F1 stilling ja. Har fryktelig mange timer i F1 2021 hvor jeg har spilt med ratt festet til pulten og pedalene på gulvet, funker jo fint det og, å var relativt kompetativ online med den setupen. Men å ha en rigg hvor ratt og pedaler står i mer riktig stilling og alt sitter bom fast gjør mye med både innlevelse og følelse av feedback du får fra rattet. Jeg kommer vertfall til å kjøre både F1, Rally , GT og vanlige biler på riggen min uten å føle at jeg mangler noe. De kraftigste DD Basene til Fanatec er skumle greier ass, jeg har 8nm i min å føles som den skal rive henda av meg når det står på som værst, Fanatec DD2 som har en peak på 25nm da kan en begynne å bekymre seg for å knekke håndledd. 😅 1 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 7. mars 2022 Del Skrevet 7. mars 2022 (endret) Den versjonen han kameraten min har er så brutal at jeg måtte stille den ned til 20% for den var så sterk. Jeg tenkte nok mer på å kjøpe den du har, hyggeligere pris er det også Takk for erfaringen din ang. setup, skal kikke litt på GT-stiler da, for det er mange flere av de å velge mellom. Hva tenker du f.eks om de til Komplett? (Svive) EDIT: Jeg er ikke så opptatt av håndbrekk og slikt, giring med paddles holder masse EDIT2: Nei, nå tar jeg helt over tråden her, nå skal jeg holde litt fred 😛 Endret 7. mars 2022 av bshagen Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 7. mars 2022 Del Skrevet 7. mars 2022 bshagen skrev (4 minutter siden): Takk for erfaringen din ang. setup, skal kikke litt på GT-stiler da, for det er mange flere av de å velge mellom. Hva tenker du f.eks om de til Komplett? (Svive) EDIT: Jeg er ikke så opptatt av håndbrekk og slikt, giring med paddles holder masse Kanskje ikke til fullpris men om de kjører den på tilbud igjen så skal Svive D1 være en meget god og stiv cockpit vist du passer ned i bøttestolen, har lest at den kan være litt trang om en er av litt større fasong, en bør dog på en eller annen måte stive opp pedal plata, vertfall om en skal bruke load cell pedal da plata flekser ganske mye. Her er en video av en som bruker den med en Fanatec CSL DD , ser ut til å funke temmelig bra Svive D2 er derimot en cockpit en bør styre klar da den har veldig mye flex, selv med typiske belteratt som div Thrustmaster ratt har. 2 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 7. mars 2022 Del Skrevet 7. mars 2022 Der var en video faktisk, herlig! Den skal jeg se! Takk for info Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 7. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2022 (endret) Jeg har også sett på F-GT. Har i gjennomsnitt vært igjennom 10-15 reviews av alle cockpits jeg har vurdert - bare siden fredag. Det var et par punkter med F-GT som gjorde at selv om den har setetilt funksjonen så var den likevel ikke det jeg ønsket. Avstivning av rattbasen ble nevnt som en svakhet men ikke blant de tingene som vektet avgjørende for min del. Slik sett så jeg på GT Track som en overall mye bedre cockpit. For min del er jeg ikke ute etter en fast hverken GT, F1 eller Rally posisjon men finne en løsning som på akkurat det området gir meg instillingen jeg ønsker på bakgrunn av hvordan min kropp har det best etter noen timer foran rattet, samt inn og ut av riggen Men ellers er det jo mange andre momenter som inngår. Manglende tiltmulighet (kikket på spacer muligheter eller andre omveier) var riktignok fellende for GT Track for min del. Det var også småting som ikke mulighet for svingbord for mus og tastatur (så på mulighet for den fritstående modulen, gulvet eller en benk) men det var vel heller her jeg kom til erindringen at siden jeg har ryddet en dedikert plass så ønsker jeg kanskje heller en løsning jeg kan bygge mer på og utvide over tid. GT Track har også mulighet for å jerryrigge litt buttonboxes osv. men den er ikke godt egnet til det jeg ser for meg å utvikle over tid, om jeg først går inn for dette. (Ikke all inn) Dette er også årsaken til at jeg havnet i alu profil sporet, som jeg forsåvidt har sett på i tidligere år men alltid håpet at det skulle komme noe som GT Track som gjorde at jeg slapp "ta den helt ut". Playseat Trophy er en ennå enklere løsning og kanskje greit om man vil kjenne litt på om det i hele tatt er noe for én å sitte å kjøre timesvis per uke eller ei, i en type cockpit. Er den billig nok kan den være interessant for det formålet. Skal jeg bruke noen mer enn 3000,- på noe slik så må den som minimum ha enkel mulighet for frem/tilbake justering av setejustering slik som GT Track. Ha mulighet for å tilpasse tilt på setet som man finner mest komfortabelt over tid og litt andre QOL ting. GT Track hadde smakt bedre om jeg fikk den til MSRP (Dustin Pris) og hadde tilt mulighet av setet. Da kunne jeg levd med noe mangel på utvidelse og tilpasningsmuligheter. Man får veldig mye for pengene hos Dustin. EDIT: Orket med å komme seg inn og ut av F-GT og hvor lavt man satt mot gulvet var en av hovedårsakene til at jeg ikke gikk for den. Har fulgt slike som SimPit og SimGarage i mange, mange år. Litt tiltmulighet på GT Track hadde vært knall for setet virker ellers topp da jeg ikke ønsker noe restriktivt cupseat. Derav virker NLR Elite uten sete som vesentlig mer interessant. Men igjen har den skråstilte alu profiler som igjen skaper issues for utvidelse og tilpasning med ekstrautstyr ol. Samt at prisen med stol gjør at man fort har mange alternativer. GT Track med tilt mulighet på stol (gjerne via adapter for litt heving i front) og litt bedre pris i Norge hadde vært kjøp for meg. Men igjen, jeg er ikke ute etter hverken F1, GT eller Rally posisjon - kun 1 stilling som er best for min kropp. Den stillingen blir brukt uavhengig av om spillet heter Dirt Rally 2.0, GT7, FM8, FH5, F1 2021, ACC, PC2, iRacing, AM2 osv. Endret 8. mars 2022 av Theo343 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 8. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2022 2 hours ago, bshagen said: EDIT2: Nei, nå tar jeg helt over tråden her, nå skal jeg holde litt fred 😛 Det er informativt for alle - no worries Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 8. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2022 (endret) Man kan bli litt oppgitt av google translate 😛 men nå er jeg oppmerksom på det. Endret 8. mars 2022 av Theo343 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå