Gå til innhold

EU skal fylle gasslagrene i sommer. Det kan bli en gavepakke til Putin

Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (3 timer siden):

Tyske "statnett" vet nok hvor skoen trykker og bygger eventuelle nye kraftverk nært behovet. Når mindre gass rutes ut i det fine gassnettet så kan det brukes tilsvarende mer gass i lokale gasskraftverk. Lokale gasskraftverk (varmekraft) er ypperlig for kombinasjon med lokal fornybar energi.

Det nasjonale hovedkraftnettet skal ikke dimmensjoneres for å frakte all energien, kun for å balansere kraft mellom ulike regioner. Utgangspunktet er at regionene produserer sin egen kraft.

Nå er det ikke det nasjonale distribusjonsnettet jeg tenkte på, men det lokale. Hvordan skal du kunne gå over til elektrisk varme og koking når hovedsikringen er på 3x16A og trafoen er dimensjonert for 1kW per husholdning elns.? 

I Spania er det enda verre, leiligheter kan ha hovedsikring på så lite som 1x3A. Dvs. at du må slå av lyset om du skal støvsuge ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
trikola skrev (1 time siden):

Derfor nevner jeg varmepumpe i kombinasjon med solceller - solceller som er betydelig mer vanlig og det allerede i kanskje 2 årtier  der nede.

Og mine tanker dreier seg overhode ikke om å gjøre gass overflødig i morgen eller om innføring av elektriske komfyrer. Jeg skriver om ett første skritt som kunne settes igang NÅ til tross for små hovedsikringer i husholdningene: installer en varmepumpe og koble den til det eksisterende oppvarmingssystem og driv den med solceller fordi da belastes strømnettet veldig lite. At det blir mørkt hver kveld får så være - da må man fortsette å bruke gass - men mindre gass, og ett skritt i riktig retning er gjort  - i dag.

Jeg regner også med at det er enda enklere å utvide et eksisterende solcelleanlegg den dagen varmepumpen bestilles (og det er mer plass på taket).

Solceller hjelper null og niks på strømbehovet til oppvarming. De produserer nemlig tilnærmet null i de to månedene med lavest temperatur og høyest oppvarmingsbehov. 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Solceller hjelper null og niks på strømbehovet til oppvarming. De produserer nemlig tilnærmet null i de to månedene med lavest temperatur og høyest oppvarmingsbehov. 

Da brukes det gass eller strøm fra det nettet som er svak mange steder, men kanskje ikke overalt?

Og solcellene bidrar i de andre 10 av 12 månedene.

Igjen: det er ikke meningen med mitt forslag å kutte ut 100 % gass i dag - jeg vet at det ikke er mulig. Det er meningen å kunne komme igang og i den riktige retningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...