Gå til innhold

KJØP av workstation, ikke til spill, mest for pengene

Anbefalte innlegg

Hei! Lenge siden jeg kjøpte/bygde PC nå, så er ikke helt oppdatert.

Min gamle stasjonære tok nå kvelden, så det er på tide å sette sammen en ny.
Maskinen skal primært brukes til foto/video-redigering, samt musikkproduksjon.
Trenger ikke dedikert skjermkort, da spill står svært langt nede på behovslisten akkurat nå.
Har kikket litt på Alderlake, men virker som det blir et veldig dyrt oppsett med det nye brikkesettet?
Sist jeg fulgte med var det vel AMD som ga mest kraft for krona, men vet ikke om det er slik fortsatt.

Budsjett ligger på mellom 10k uten skjerm, mus/tastatur, osv.
Kan også gå litt over dette, om det gir mer valuta for pengene.

Tanker og tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Maskin uten dedikert skjermkort for videoredigering virket litt amputert for min del.

Selv de billigste skjermkortene vil gjøre en vesentlig bedre jobb enn det integrerte.

Mange AMD foruten G Serien har ikke integrert skjermkort, så her må du ha et kort uansett.

• Liker 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (1 time siden):

Dette lar seg ikke gjøre. Det er ofte 10 komponenter i en PC og komponenter koster mer enn 1k per stk i snitt.

Selvsagt lar det seg gjøre. Om det møter hans behov til videoredigering og foto, er en annen sak. Men med mindre han driver med tunge greier, og ikke har alt for store krav, så ser jeg ikke at det er umulig.

10 komponenter? Man kommer langt med 7 komponenter. Noen koster mer enn 1000, andre mindre.

Et eksempel på at man fint kan komme under 10k (det er riktignok en ferdigbygget PC):

https://www.komplett.no/product/1192635/pc-nettbrett/komplett-pc/komplett-home/komplett-home-r5#

Pris om man kjøper komponentene løst er 8500 (inkludert Windows 10) så da har man 1500 til et dedikert skjermkort, oppgradere SSD eller RAM eller noe annet man vil fokusere på. Så selv om det kanskje lønner seg å investere litt mer i en PC når man først kjøper, så er det langt fra umulig.

Lenke til kommentar

Du får ikke noe grafikkort som er verdt å ha til 1500 kr. Ikke med riktig versjon av NVENC (7th gen) i alle fall (TURING og AMPERE). 

Her er det rimeligste koret som duger (ikke hva man hadde anbefalt) og da er det på tilbud. Normalt tar det halvparten av de 10k.
https://www.komplett.no/product/1192620/datautstyr/pc-komponenter/skjermkort/palit-geforce-gtx-1660-ti-stormx

Hva slags interface skal han ha til musikkproduksjonen?

Selvsagt kan man få ei maskin til 10k, men å kalle det arbeidsstasjon eller forsvarlig til produktivitet blir å strekke det vel langt. 
Definisjonen for en arbeidsstasjon er at den er kraftigere og mere spesialisert for en viss bruk enn en vanlig PC.

DDR4 3200 MHz er anbefalt minimum for Ryzen 5000. Den ferdigmaskina har DDR4 2666 MHz noe som var litt over midt på treet i 2015 og for svakt for en slik prosessor.

Å bestemme at noe skal koste 10k når det i realiteten koster 25-35 minimum har aldri vært riktig vei. Det blir som å gå på en bar og si at du skal ha en drink til 30 kr når det i realiteten koster 120 kr.

Folk bør begynne å summere hva de skal ha og så se hva det koster, ikke omvendt (diktere hva det skal koste selv om det ikke står i forhold til realitetene). Det står 24 kr på bensinpumpene selv om man er vant til 10-13. Skjermkortene koster 10-15k selv om lanseringsprisen var 6-8 for 3070-3080. 3090 koster 26k selv om det skulle koste fra 17-19k.

Hvis det er umulig å skaffe mer enn 10k så kan man heller lete på bruktmarkedet etter x99/x299 med RTX 2060 eller bedre.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Nå har ikke trådstarter vært inne på tråden noe mer, men jeg ser for meg at han kaller det workstation primært fordi den ikke skal brukes til spill. Det er veldig mange som ikke har så store krav til hva en PC skal takle, mens andre mener at man må kjøpe noe som er langt over hva man trenger.

Man er nødt til å sette seg inn i det faktum at ikke alle har råd til, eller vil ta seg råd til, å kjøpe noe som er bedre enn det man trenger og forventer.

Jeg har en tre år gammel PC, som den gang kostet 15.000. Den PC'en er fortsatt mer enn god nok til videoredigering, fotoredigering, musikkproduksjon og lignende. Den er, tross et relativt rimelig skjermkort (GTX 1060) bra nok til de nyere spillene jeg har spilt i så absolutt spillbar kvalitet. Hadde jeg vært mer spill-interessert, hadde jeg kanskje kostet på meg et dyrere skjermkort, men til mitt bruk, er det bra nok.

Jeg har riktignok 16GB, og jeg er klar over at gode skjermkort koster mer enn de gjorde den gangen, men med mindre man er en profesjonell video/foto-redigerer, men bare gjør det på hobby-basis, så kan man klare seg med on-board GPU, selv om det er en fordel med et dedikert skjermkort. Men hvis han absolutt skal ha skjermkort, så trenger han ikke noe rått ettersom han ikke skal spille. Han kan like så godt klare seg med et 1030 kort til 1500. Han skriver også at han kan gå litt over 10k, så sleng på 16GB ram i stedet for 8, så bør han ha et system godt nok til enkel video- og fotoredigering, samt musikkproduksjon.

Angående interface til musikkproduksjon, så vet jeg ikke om han har dette fra før. Disse koster fra noen hundrelapper til flerfoldige tusen. Igjen, vi vet ikke hva han har som krav.

Jeg er redd mange får knust PC drømmen sin når man spør om tips på et forum (ikke bare dette). De er fulle av veldig datainteresserte personer, med ekstremt mye kunnskap om datamaskiner og komponenter, og for disse er kun det beste godt nok. For mange er det derfor vanskelig å heve seg ned til et nivå, der man kanskje er nødt til å fire litt på krava, og se hva man kan få for mindre penger. Jeg har spurt om hjelp til PC kompontenter her, HIFI på AV-Forum og lignende, og hadde jeg ikke hatt litt grunnkunnskap selv, kunne jeg fort ha gitt opp fordi mitt budsjett aldri hadde vært "godt nok"... nesten uansett hva man setter som budsjett.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...