Gavekort Skrevet 6. mars 2022 Del Skrevet 6. mars 2022 I kjølvannet av mitt mer ambisiøse DPZ80 prosjekt så tenkte jeg bare å lage en liten showcase der jeg lærer meg et annet Z80-basert system, nemlig Nintendo Gameboy Gameboy er et relativt primitivt system med et stort Homebrew-miljø rundt seg og rikelig med verktøy og informasjonskilder. Jeg er av generasjonen som vokste opp med en Gameboy i ryggsekken, så jeg ser frem til å kunne krysse dette av på lista mi. Dette er også en utmerket måte å bli kjent med Z80 assembly, i forkant av at overnevnte prosjekt tar fysisk form. Jeg har ikke lyst til å brenne av engasjementet mitt på å skrive lange avhandlinger av hvordan man lager et Gameboy spill, og det er nok av detaljerte veiledninger der ute. I stedet så har jeg heller lyst å være en inspirasjonskilde, og dele litt kortfattede statusoppdateringer etterhvert som jeg utforsker ting. Kommentartråd 3 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 6. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2022 Utviklingsstack RGBDS (assembler og linker + diverse verktøy) Visual Studio Code (Editor/IDE) Emulicious (Emulator/debugger) Tilemap Studio (Verktøy for å komponere tilesets og tilemaps) Nyttige greier Referansemanual: GBCPUman.pdf eldred.fr (GB ASM Tutorial) gbdev.io https://www.copetti.org/writings/consoles/game-boy/ Trenger ikke å være gammeldags verktøy for å jobbe på en gammeldags platform 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 6. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2022 Dette vil muligens illustrere hva tilesets og tilemaps er: Et tilemap er bygget opp av "tiles" med pikseldata. På den måten så kan man spare både RAM og lagring. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 6. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2022 Hello World! En modifisert utgave av koden her: https://eldred.fr/gb-asm-tutorial/part1/hello_world.html Her kan dere se tileset og tilemap: Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 6. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2022 Ørlite crash course i Z80 assembly som viser hvordan jeg nuller ut minnet jeg bruker (hele 2 byte med RAM så langt!!) 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå