Gå til innhold

Kan jeg ta mer betalt hvis arbeidsmengden øker?

Anbefalte innlegg

Hei jeg har eget  firma og leier meg ut til kommunen som personlig assistent. Og det har oppstått en krise situasjon da det er lite folk og noen eg blitt syk. Og ho jeg er personlig assistent til trenger tilsyn 24/7.kan jeg da ta mer betalt for timen.? Vis jeg må jobbe en heil dag 24 timer 

Endret av Ford
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Arbeidsmiljøloven har noen begrensninger på hvor mye du kan jobbe og kan man gå etter firmaet ditt. Men tenk på din helse, det er ikke sunt å jobbe 24/7. Men hvis behovet er så stort kanskje du kan ansette noen i firmaet ditt som kan ta ekstravakter. 

Lenke til kommentar
  • Runar endret tittelen til Kan jeg ta mer betalt hvis arbeidsmengden øker?

Hva sier kontrakten om hva som skal leveres?

Som næringsdrivende kan jo i utgangspunktet kreve hvilke pris man vil for tjenestene man leverer, såfremt det ikker er regulert av eksisterende avtale. Så får det være opp til oppdragsgiver å evt avstå fra å kjøre tjenesten hvis den blir for dyr.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Interessant organisering. Dei eg kjenner til som jobbar i slik stilling er ansatte, og har då krav på overtidstillegg, kveldstillegg, helgetillegg osv, i tillegg til at arbeidsmiljølova regulerer kor mykje ein faktisk har lov til å arbeida. Tilbyr du tenestene på eget initiativ, eller er det snakk om ein arbeidsgjevar som vil unngå arbeidsgjevaravgift?

Som sjølvstendig næringsdrivande er det hovudsakeleg kjøpsavtalen kommunen har inngått med deg som regulerer dette (innfor rammene av avtalelova). Seier avtalen noko om kva omfang av arbeid du er pålagt å ta på deg? Om omfanget ikkje er nemnt, evt. overstiger minstekravet i kontrakta kan du la vera å ta på deg fleire timar, og tilby ny kontrakt med andre prisar.

Lenke til kommentar

Det kjem nok ann på om du har ein avtale der du kan endre pris, og eventuelt kor langt varsel du må gi før du endrar pris. 

Det som er aktuelt å nemne et at kommunene har laga ein avtale der kommunalt tilsette som må jobbe ekstra på grunn korona får dobbelt betalt:

https://www.ks.no/link/071b9e85c851416ea8dd1f406aad991c.aspx

Denne avtalen vil nok ikkje gjelde deg, men det forteller litt om kva kostnadar kommunen får om du ikkje er villig til å jobbe meir enn avtalt arbeidsmengde slik at kommunen må sette inn ein kommunalt tilsett med dobbel lønn. Dette vil sette deg i posisjon til å inngå ny avtale med ny pris for det du jobbar utover din noværande avtale. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...