Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Ny bolig med avvik - uteglemt fuktsperre over leca i himling. Løsning: fuktsperre under leca over gipshimling. OK?

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi har nettopp overtatt nybygget bolig (funkis) hvor halve huset mot sør (rød markering i bildet under) består av terrasse over garasje, sportsbod og teknisk rom. Nevnte rom er altså utenfor yttervegg i kald sone. Jeg har forstøkt å tegne hvordan det har blitt, med tegningen min øverst til venstre i bildet i profil, fra øverst (terrasse) mot nederst (himling i garasje, sportsbod og teknisk rom). I tegningen har jeg muligens glemt isoleringen som etter min forståelse er mellom terrasse (gult) og uteglemt fuktsperre (rødt). 

182090228_Skjermbilde2022-03-06kl_13_13_47.thumb.png.a962f34bfcd9ada2ea71ecac3e081ca1.png

I opprinnelige planer var som tegninger viser fuktsperren ment å være mellom leca-materialet og ovenliggende isolering, samt ingen gips i himling. Vi ville altså se rett opp i underkant av lecadekke. Fuktsperren over leca ble glemt (bytte av snekkerfirma..) og oppdaget ved at husene som var bygget for et år siden (mitt ble nettopp ferdigstilt) fikk fuktskader øverst på gipsveggene, mellom vegg og leca-himling, i alle aktuelle rom (garasje, sportsbod, teknisk rom). Jeg har for så vidt følt at prosessen har vært ryddig hvor en informasjonsmail gikk ut til samtlige boligeiere, men mener entrepenør er inhabil i å si noe om prognosen og planlagt løsning. De har hatt inne tredjepersoner, men disse er jo betalt av entrepenør. Jeg ønsker ikke å være hysterisk, men ønsker en "second opinion" fra folk som kan noe om dette. Info-mailen fra entrepenør lød noe lignende (teksten er gjort vesentlig kortere, ord er endret, men essensen er den samme) dette:

"Oppdaget fukt i underkant av lecadekke i garasje, bod og teknisk rom. Befaring gjort ved takstmann xxx og representant fra taktekkerfirma xxx AS. Avdekket uteglemt plast/diff sperre mellom isoleringen og lecadekket. Åpenbart at kondenseringen skyldes dette og problemet vil derfor oppstå i alle rom når det blir minusgrader og værskifte. Ingen større  fare for skader annet enn at tilstøtende gipsplater kan bli skjoldet ved fukt. Disse blir evt. byttet ut. Løsning: lekte ned himling og legge diffsperren i underkant av denne og gipse himlingene. Dette blir en meget god løsning som var med i vår tidlige fase når husene ble prosjektert, omgjort/endret for å redusere boligkostnaden". Tidspunkt for utbedring er til våren etter utlufting, fuktprøver tas før utbedringen. Vi beklager (bla bla), men lover at utbedringen blir gjort på beste måte og dette vil ikke forringe boligens verdi, heller motsatt."

Setningene i fet skrift er jeg spesielt ute etter kommentar på, stemmer dette? 

Jeg har vel ingen grunn til å ikke stole på entreprenør, men etter at en svært handy kamerat (gjør mye/alt hjemme selv (sette inn nye dører og vinduer i eksisterende bolig m.v., men ingen relevant utdannelse..) fortalte meg at presentert løsning virket meget merkelig, spesielt da løsningen jo ikke unngår at leca og evt. armering vil bli våt (vannet vil jo trekke inn fra ovenfra, inn under terrasse, inn i isolasjon og leca før den treffer fuktsperren under leca og over ny fuktsperre og gipshimling). Jeg forstår hva min kamerat sier, men har vanskeligheter med å ikke stole på (entreprenørbetalte..) tredjepersoner med takstmann og representant fra taktekkerfirma. 

1. Hva tenker dere? 
  2. Er dette en løsning som er like bra eller bedre enn opprinnelig plan?
  3. Evt. hvilke videre spørsmål og dokumentasjon bør jeg kreve?
  4. Rimelig å be om vesentlig lengre garanti mot fuktskader i selve konstruksjonen (leca) enn hva 5 års reklamasjon dekker?
  5. Gjør det noe om leca "bader" i fukt? Er det armering inni leca som kan ruste?

En alternativ løsning jeg har tenkt må vel være å fjerne terrasse og isolasjon (alt over de tre rommene) og legge fuktsperren som opprinnelig tiltenkt, men dette er kanskje for inngripende..

Tusen takk til dere som orker å sette dere litt inn i denne problemstillingen. Det er et helt nytt hus som vi ønsker å bo leenge i uten fuktskader... Hilsen en med null peiling på hvordan hus bygges...

Tegning, 1. etasje.pdf

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fuktsperre skal hindre varm inneluft å trekke inn i konstruksjonen der den vil kjøles ned og dampen luften inneholder kondenseres til vann (medfører fuktskader).

Membran skal hindre fuktighet utenfra å trekke inn i (gulv-)konstruksjonen (medfører åpenbart fuktskader).

Fuktsperre er ikke membran.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for opplæringen, og at du leste igjennom en lang post..

Så da høres det ut som løsningen er god?De har ikke nevnt membran med et ord så da er vel den på korrekt sted..

Dersom de gjorde som planlagt ville fuktsperra blitt lagt over leca (for å spare penger), ville ikke leca da blitt fuktig? Men det ville kanskje ikke gjort noe…?

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar
Anterialis skrev (1 time siden):

Dersom de gjorde som planlagt ville fuktsperra blitt lagt over leca (for å spare penger), ville ikke leca da blitt fuktig?

Kanskje. Hvordan er det isolert over leca taket?

Forresten, membran brukes også innvendig på (f.eks.) bad. Poenget er: fuktsperre=dampsperre, membran="vannsperre".

Lenke til kommentar

Takk! 
Du ga meg en bedre forståelse, dette virker å være ok. Og da forstår jeg det slik at dampsperra bør være nærmest varmen/rommet (for å hindre fuktig varm luft fra å bli avkjølt i kald overliggende konstruksjon). Da stemmer det nok at løsningen presentert blir bedre enn opprinnelig plan. 

Jeg vet ikke hva slags isolasjon det er over leca. Jeg har ikke funnet det i papirene enda, men ikke lest igjennom alt enda…

Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...