krakereid1 Skrevet 6. mars 2022 Del Skrevet 6. mars 2022 (endret) Heisann! Har vurdert i det siste å slå til på ny PC, tenkte på det for ei stund sida men syns prisene var for sjuke. Frykter no det kjem til å stige meir framover mtp dagens situasjon i verden. Budsjett er ikke ett problem, men ser helst eg slipper å betale ei heil månedslønn på en PC. Har sett på 2-3 stk per nå, men er veldig usikker så håper noken kan hjelpe meg. Etter litt gransking kom eg fram til at forskjellen mellom 3070 og 3070ti er liten, mens forskjellen mellom 3070ti og 3080 er en del større. Vil ha noke som varer en del år, der eg slepp å tenke på om den klarer ditt eller datt, så tenker derfor 3080 over 3070ti. Trur i9 kanskje er litt overkill, og det hadde holdt med i7, men er ikkje så lett å få det 100% slik du har tenkt hos Komplett 😅 Legger ved ett par links: https://www.komplett.no/product/1200154/pc-nettbrett/komplett-pc/komplett-epic-gaming-pc/komplett-i215-epic-gaming-pc https://www.komplett.no/product/1211210/pc-nettbrett/komplett-pc/komplett-epic-gaming-pc/komplett-epic-gaming-pc-rtx-3080-powered-by-asus https://www.elkjop.no/product/gaming/gaming-pc/stasjonar-gaming-pc/acer-predator-orion-5000-640-stasjonar-gaming-pc-i7-121610003080/389756?scid=SEM6285&gclid=CjwKCAiA1JGRBhBSEiwAxXblweksT9d-YcgE2SLoFMnNVX3zyXbTY9Wh-reiwMfgs_RqtreH_PVcEBoCCCcQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds Stoler meir på Komplett enn andre ferdigbygde PCer, så lener meg mot den på komplett til 34k men syns det var vel dyrt ifht den kvite til 25. Den på elkjøp er eg mindre trygg på, men syns prisen var veldig mykje bedre ifht komplett. Mangler og litt info om den på elkjøp. Noken som veit koffår Elkjøp PCen er 11 tusen billigere? Ser ikkje for meg 16 ekstra gig ram, litt meir lagringsplass og et anna hovedkort skal summere opp til 11k meir? 🤔 Har vurdert byggesett men mtp kor vanskelig det er å få tak i deler, pluss eg har aldri bygd PC (bere bytta deler) trur eg ferdigbygd er bedre. Noken som har litt tanker rundt dette? Takk 😄 Endret 6. mars 2022 av krakereid1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-9JVihvHL Skrevet 6. mars 2022 Del Skrevet 6. mars 2022 Prisene har tatt helt av. Jeg ville seriøst vurdert om det er verdt det vs en Series X med game pass. Jeg aner jo ikke om du spiller med gamepad eller ikke og MÅ ha mus og tastatur men det må nevnes. Du kunne sikkert kjøpt et billig kabinett på finn og kanskje til og med noen brukte deler og presset prisene langt ned. Med komplett så har du jo garantien men 34k for en ferdig rigg... gribber. Lenke til kommentar
krakereid1 Skrevet 6. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2022 Ja er ganske sjukt egentlig... Nei greia er dei fleste av kompiser har PCer, og har lite lyst å sitte åleine. I tillegg har eg Xbox One X som aldri blir brukt. Om eg går for konsoll blir det i så fall PS5 så eg har tilgang til eksklusive titler som Spider Man og Uncharted, for å gi noken eksempler. Men den er jo enda vanskeligere å få tak i 😅 Har jo en PC fra før med 1080 og i7 4 gen, så er ikkje totalt krise, men den e begynt å gi seg. Litt lettere greier som Valorant (f.eks.) takler den bra, men Cyberpunk var nesten helt krise da det kom. Merker den sliter med litt tyngre greier. Som du sei blir ei vurderingssak, derfor eg hører litt ka folk tenker inn på her før eg brenn av 34 tusen 😅 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 6. mars 2022 Del Skrevet 6. mars 2022 Er det aktuelt å bygge den sjølv? Du kan konfigurere Komplett sine oppsett, men med avgrensa moglegheiter. Har du bla. bruk for ein i9 til 6000 og 32GB DDR5-minne til 3500,-? Ein komplett PC med 3070-3080 kan du få til 15-25k. Lenke til kommentar
krakereid1 Skrevet 7. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2022 Nei treng ikkje i9, men å bytte fra i9 12 gen til i7 12 gen er en tusenlapp. Bytte deler på komplett pc er latterlig. Nedgradering får du ingenting for og oppgradering er veldig dyrt. Bygge sjølv er ikkje uaktuelt men vil helst ha ferdigbygd Lenke til kommentar
cinax Skrevet 7. mars 2022 Del Skrevet 7. mars 2022 Hva med denne her? https://www.elkjop.no/product/gaming/gaming-pc/stasjonar-gaming-pc/hp-omen-45l-gt22-0885no-stasjonar-gaming-pc/379002 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 7. mars 2022 Del Skrevet 7. mars 2022 Prisene har droppet mye de siste par ukene, bare et par dager siden så kunne jeg bestille 3080 til 12500 på komplott. En bra maskin til 20 lapper skal være fullt mulig. + skjerm da. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 8. mars 2022 Del Skrevet 8. mars 2022 krakereid1 skrev (21 timer siden): Nei treng ikkje i9, men å bytte fra i9 12 gen til i7 12 gen er en tusenlapp. Bytte deler på komplett pc er latterlig. Nedgradering får du ingenting for og oppgradering er veldig dyrt. Bygge sjølv er ikkje uaktuelt men vil helst ha ferdigbygd Når budsjettet ikkje er eit problem, men heller eit ynskje om å ikkje bruke for mykje, så blir det fort at ein tar litt i. Blir nok overkill, men så er ikkje oppgradering noko å tenke på på ei stund. Ferdigmaskiner frå Power, Elkjøp osv. har vel gjerne fleire OEM-komponentar som ikkje alltid er like lett å bruke ifm. oppgradering seinare om det er eit poeng. Samtidig kan ein gjerne få betre prisar på komponentane sidan Acer, HP osv. har avtalar og kan presse prisane litt ned. Multicom bygger PC og har eit greit utval, så du kan sjekke der òg. Ser det blir nevnt her og der i det siste i denne kategorien. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå