Formfull Skrevet 6. mars 2022 Del Skrevet 6. mars 2022 Hvordan kommer man i møte med kjæresten sin da??Jeg leser alt jeg kommer over nå,blir ikke så mye klokere,men det er som det er 2 personer i en. Den ene tviler å sier negative ting,den andre er positiv. Å noen ganger blir ting sagt som man stiller et spørsmålstegn bak. Å ikke kan jeg si til han "Det tror jeg ikke på" for å kansje risikere å miste han.Jeg kjemper nå for å forstå å lære så viktig er han for meg. Så til dere som er i parforhold, skal man tie når man vet man ikke tror på det som blir sagt eller er det noe man kan si som ikke sårer?? Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet 6. mars 2022 Del Skrevet 6. mars 2022 Umulig å svare på. Fordi alle forhold er ulike. Alle mennesker er ulike. Selv de som innehar en slik diagnose kan være som dag og natt - og er knapt sammenliknbare med hverandre. Dette er en veldig generell diagnose - som forteller veldig lite om vedkommende. Her er det såpass mange ulike faktorer som kan sprike i alle retninger. Som pårørende kan du få veiledningen du trenger til bli bedre kjent med sykdomsbildet til vedkommende. Slik at du blir flinkere til å skille mellom personen - og sykdommen bak. Du kan rådføre deg med de som allerede kjenner ham innad i helsetjenesten. Kanskje kan du få en time alene hos fastlegen hans; samtidig som han frigir legen for taushetsplikten. Der kan du også få hjelp til andre kanaler du kan rådføre deg med som pårørende. På generelt grunnlag kan jeg si at kunnskap om sykdommen gjør det lettere å skille mellom person og sykdomsbildet. Ved å presse ham opp i et hjørne ved å konfrontere (det man på fagspråket kaller realitetsorientering) kan trigge sykdomsbildet ytterligere. Men ved å stille de rette spørsmålene, og "speile" vedkommende - kan man uten å provosere "hente tilbake" personen. Men dette er ikke enkelt; særlig ikke om man har en emosjonell relasjon. Kanskje kan du heller forsøke å forstå utgangspunktet og hvorfor vedkommende gjør som han gjør - istedenfor å heller fremme at "du har rett". Selv om det kanskje kan virke fristende, trenger du ikke alltid "vinne". Men; du trenger heller ikke bekrefte det han sier. Det å være nøytral og heller akseptere hva som blir sagt - uten å erkjenne/samtykke til det - fungerer etter min erfaring veldig bra. Type "Jeg hører hva du sier". Ikke "Du tar feil." Lenke til kommentar
MassiveSky Skrevet 19. april 2022 Del Skrevet 19. april 2022 On 3/6/2022 at 12:03 PM, Formfull said: Hvordan kommer man i møte med kjæresten sin da??Jeg leser alt jeg kommer over nå,blir ikke så mye klokere,men det er som det er 2 personer i en. Den ene tviler å sier negative ting,den andre er positiv. Å noen ganger blir ting sagt som man stiller et spørsmålstegn bak. Å ikke kan jeg si til han "Det tror jeg ikke på" for å kansje risikere å miste han.Jeg kjemper nå for å forstå å lære så viktig er han for meg. Så til dere som er i parforhold, skal man tie når man vet man ikke tror på det som blir sagt eller er det noe man kan si som ikke sårer?? Jeg tenker man "løser" det ved å tatovere narsissister/borderlinere på halsen med henholdsvis N og B. Dette er mennesker som ikke kan "repareres". 1 Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 20. april 2022 Del Skrevet 20. april 2022 MassiveSky skrev (7 timer siden): Jeg tenker man "løser" det ved å tatovere narsissister/borderlinere på halsen med henholdsvis N og B. Dette er mennesker som ikke kan "repareres". Anta at man vil utvide den ordningen til å gjelde andre tilstander som ikke kan "repareres". Det kan bli mange bokstaver til slutt. Ta f.eks kombinasjonen JSFJT. Det kan bety Juvenil diabetes, Snorking, Føtalt alkoholsyndrom, Jouberts syndrom, Tourettes. Men hvordan vet man at det ikke bare betyr; Jeg Snakker Før Jeg Tenker? Lenke til kommentar
Frank Olsen Skrevet 20. april 2022 Del Skrevet 20. april 2022 Skandinav skrev (1 time siden): Anta at man vil utvide den ordningen til å gjelde andre tilstander som ikke kan "repareres". Det kan bli mange bokstaver til slutt. Ta f.eks kombinasjonen JSFJT. Tar man med alle de forskjellige seksualavvikerne i tillegg så blir lista lang som et vondt år 🙂 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå