Gå til innhold

Feriesvindlerne slår til igjen, Nordmenn rundlures !


Anbefalte innlegg

Så var det "på an igjen" med lettlurte Nordmenn:
"Med økende reiseaktivitet og større behov for å finne ferieboliger i det sørlige Europa, dukker en kjent aktivitet opp igjen: De som har spesialisert seg på å svindle nordmenn og andre ferierende med ferieboliger de leier ut."

Feriesvindlerne slår til - solturister blir rundlurt - flysmart24.no

Nei det gjelder å holde seg til de kjente og sikre salgskanalene for ferieopphold og ikke la seg blende av glitrende flotte hjemmesider.
For øvrig så er jo også Airbnb et godt og sikkert alternativ 😃

Endret av Frank Olsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Frank Olsen skrev (6 timer siden):

For øvrig så er jo også Airbnb et godt og sikkert alternativ 😃

Ironi eller alvor? 

Airbnb tar ikke pengene dine, men du er ikke garantert å få din betalte overnatting.

Booket på Airbnb denne vinteren (Sverige). Tre dager før avreise ble alt kansellert. Utleier skulle brått bruke leiligheten selv.

Null hjelp hos Airbnb. Fikk en kompensasjon på 300-400 kroner for ubehaget.De kronene var det vilkår for å få, nemlig bestille overnatting i samme område i samme prisklasse på samme tid hos Airbnb. Det fantes ikke noe ledig på Airbnb da, så null kompensasjon.

Vi fikk booket et hotell i naboby. Vi hadde jo begge tatt ut feriedager fra jobb og gledet barna med tur.

Så Airbnb er meget usikkert, du får pengene tilbake om du brått ser at du er lurt av en utleier, men ferien er da uansett ødelagt. Bestiller man via overnattingsaktører vil det ordnes alternativer ved hendelser. På Airbnb står man hjelpesløs igjen.

 

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar

AirBnb har ingen boliger. McDonalds har ingen mat. Uber har ingen drosjer.

Det er bare en tjeneste, en portal, alt sammen. I europeiske storbyer kan man dra inn 50-60 tusen norske kroner per UKE på en airbnb med 4-5 soverom. Klart at når det er så store penger da kan det skje litt av hvert. Og de fleste bilder er selvsagt 10-15 år gamle.

Lenke til kommentar
kremt skrev (6 minutter siden):

AirBnb har ingen boliger. McDonalds har ingen mat. Uber har ingen drosjer.

Det er bare en tjeneste, en portal, alt sammen.

Ingen har hevdet noe annet, men grei påminnelse. Mitt poeng er at det er en mer risikofyllt og utrygg måte å booke noe på. Folk må være innstilt på at det kan lettere skjer komplikasjoner på slike tjenester.

Jeg var usikker på om en kommentar om Airbnb i tråden var ment som ironi eller alvor.

Forøvrig er ofte hotell og seriøse overnattingsaktører ikke så dyrt sammenlignet med fil dels overprisede leiligheter på Airbnb.

 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
plankeby skrev (3 timer siden):

Ironi eller alvor? 

Airbnb tar ikke pengene dine, men du er ikke garantert å få din betalte overnatting.

Booket på Airbnb denne vinteren (Sverige). Tre dager før avreise ble alt kansellert. Utleier skulle brått bruke leiligheten selv.

Null hjelp hos Airbnb. Fikk en kompensasjon på 300-400 kroner for ubehaget.De kronene var det vilkår for å få, nemlig bestille overnatting i samme område i samme prisklasse på samme tid hos Airbnb. Det fantes ikke noe ledig på Airbnb da, så null kompensasjon.

Vi fikk booket et hotell i naboby. Vi hadde jo begge tatt ut feriedager fra jobb og gledet barna med tur.

Så Airbnb er meget usikkert, du får pengene tilbake om du brått ser at du er lurt av en utleier, men ferien er da uansett ødelagt. Bestiller man via overnattingsaktører vil det ordnes alternativer ved hendelser. På Airbnb står man hjelpesløs igjen.

 

Dersom du har betalt for et opphold hos Airbnb og verten kansellerer oppholdet får du alt du har betalt tilbake.

Hvis verten kansellerer reservasjonen - Airbnbs Hjelpesenter

Det er klart, og det burde du også vite, at Airbnb er ikke en hotellkjede med flere overnattingssteder i hver minste avkrok i verden. 
Det er en formidlingstjeneste for rimelige overnattingssteder.
Så dersom en vert mot formodning skulle kansellere oppholdet så står ikke Airbnb ansvarlig for det.
Jeg har vært vert på Airbnb i 6 år og opplever tjenesten som meget sikker og redelig, både når det gjelder verter og kunder.
Kundeservice er også helt i særklasse med raske svar og gode løsninger på alle problemer.

Det er ikke for ingen ting at Airbnb i løpet av relativt kort tid har blitt verdens i særklasse største portal for bestilling av overnatting.

Endret av Frank Olsen
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Frank Olsen skrev (På 6.3.2022 den 1.02):

Jeg har vært vert på Airbnb i 6 år og opplever tjenesten som meget sikker og redelig, både når det gjelder verter og kunder.
Kundeservice er også helt i særklasse med raske svar og gode løsninger på alle problemer.

Har du hatt noen virkelige problemer som Airbnb har ryddet opp i eller har du bare vært heldig og ikke hatt problemer som jo er noe helt annet? Det mangler ikke akkurat på historier med folk som har fått problemer etter å ha stolt på Airbnb.

https://www.nettavisen.no/nyheter/advarer-om-airbnb-etter-at-leiligheten-ble-vandalisert-fraskriver-seg-alt-ansvar/s/12-95-3424212408

 

Endret av robertaas
Lenke til kommentar
robertaas skrev (1 time siden):

Har du hatt noen virkelige problemer som Airbnb har ryddet opp i eller har du bare vært heldig og ikke hatt problemer som jo er noe helt annet? Det mangler ikke akkurat på historier med folk som har fått problemer etter å ha stolt på Airbnb.

https://www.nettavisen.no/nyheter/advarer-om-airbnb-etter-at-leiligheten-ble-vandalisert-fraskriver-seg-alt-ansvar/s/12-95-3424212408

 

Ja jeg leste det selv da denne ble publisert i fjor, og dette hører heldigvis med til sjeldenhetene.

Som sagt har jeg leid ut tre leiligheter her på Kreta på Airbnb i seks år med over 200 bookinger.
I tillegg har jeg leid ut mitt eget rekkehus i Sandnes noen gangen.
Har aldri hatt problemer av noe slag og føler meg veldig sikker med Airbnb.
Alle gjester må legitimere seg med pass eller ID-kort og folkeregistrert adresse før de får leie noe som helst.
Og skulle uhellet være ute så er man forsikret for inntil en million kroner.

Det er rett og slett noe som skurrer i den historien som du linker til der en annen person enn den som er registrert i systemet har brukt leiligheten.
Hadde dette vært et stort problem så hadde ikke Airbnb vært den suksessen det har blitt med over 4 millioner verter og over 200 millioner gjestedøgn i året 🙂

Endret av Frank Olsen
Lenke til kommentar
Frank Olsen skrev (1 time siden):

Ja jeg leste det selv da denne ble publisert i fjor, og dette hører heldigvis med til sjeldenhetene.

Som sagt har jeg leid ut tre leiligheter her på Kreta på Airbnb i seks år med over 200 bookinger.
I tillegg har jeg leid ut mitt eget rekkehus i Sandnes noen gangen.
Har aldri hatt problemer av noe slag og føler meg veldig sikker med Airbnb.
Alle gjester må legitimere seg med pass eller ID-kort og folkeregistrert adresse før de får leie noe som helst.
Og skulle uhellet være ute så er man forsikret for inntil en million kroner.

Det er rett og slett noe som skurrer i den historien som du linker til der en annen person enn den som er registrert i systemet har brukt leiligheten.
Hadde dette vært et stort problem så hadde ikke Airbnb vært den suksessen det har blitt med over 4 millioner verter og over 200 millioner gjestedøgn i året 🙂

Ramponeringer er heldigvis sjeldne, men det som er viktig er hvordan Airbnb da oppfører seg. Mange sier at å få dekket skader er veldig vanskelig. Det er både veldig korte frister, manglende respons og begrenset hvor nye Airbnb vil betale for forskjellige skader. De gjemmer seg også bak at de i den laaaange avtalen man må godta skriver at de ikke dekker skade som er "gjort med vilje". Mange har måtte kontakte journalister eller advokater for i det hele tatt å få noen respons. Siden du aldri har hatt noen ramponeringer og opplevd hvordan Airbnb håndterer dette så hjelper det lite at du har hatt 200 bookinger uten problemer.

https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/xP78b8/legionelladoed-pornoinnspilling-haerverk-og-svindel-her-er-airbnb-kun

 

Endret av robertaas
Lenke til kommentar
robertaas skrev (2 timer siden):

Ramponeringer er heldigvis sjeldne, men det som er viktig er hvordan Airbnb da oppfører seg. Mange sier at å få dekket skader er veldig vanskelig. Det er både veldig korte frister, manglende respons og begrenset hvor nye Airbnb vil betale for forskjellige skader. De gjemmer seg også bak at de i den laaaange avtalen man må godta skriver at de ikke dekker skade som er "gjort med vilje". Mange har måtte kontakte journalister eller advokater for i det hele tatt å få noen respons. Siden du aldri har hatt noen ramponeringer og opplevd hvordan Airbnb håndterer dette så hjelper det lite at du har hatt 200 bookinger uten problemer.

https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/xP78b8/legionelladoed-pornoinnspilling-haerverk-og-svindel-her-er-airbnb-kun

 

Vel, med så mye aktivitet vil det selvfølgelig alltid være noen problemer. 

Men nå handlet startinnlegget mitt om gjester som ble lurt, ikke om verter som fikk utleieobjektet ramponert 🙂
Så får heller vi som leier ut finne oss i at det er promilles kjangs for at stedet vårt blir ramponert.
 

Lenke til kommentar
Frank Olsen skrev (55 minutter siden):

Men nå handlet startinnlegget mitt om gjester som ble lurt, ikke om verter som fikk utleieobjektet ramponert 🙂

Artikkelen som jeg linket "Her er Airbnb-kundenes skrekkopplevelser" handler primært om gjester som blir lurt og ikke får noe hjelp av Airbnb, men også om utleiere som ikke får noe hjelp av Airbnb. Jeg skjønner at du ikke har sett på den grundige artikkelen.

Airbnb er sikkert ikke det det farligste stedet å leie ferieleilighet, men om noe skulle gå galt så er Airbnb på ingen måte en seriøs aktør som man kan forvente vil stille opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...