Mr.Duklain Skrevet 8. mars 2022 Del Skrevet 8. mars 2022 ism_InnleggNO skrev (6 minutter siden): Om man er blind og døv og ikke gidder å følge med på hva som skjer rundt en kan det være man sitter med en slik oppfattelse, ja… 🙄 På hvilken måter har flyktninger i Norge blitt jævlig mottatt? 5 1 Lenke til kommentar
ism_InnleggNO Skrevet 8. mars 2022 Del Skrevet 8. mars 2022 2 minutes ago, Mr.Duklain said: På hvilken måter har flyktninger i Norge blitt jævlig mottatt? Vi har rasister på stortinget og i stede for å ha en fornuftig samtale om hvordan vi best skal inkludere (ikke integrere) alle som kommer til Norge for å få beskyttelse handler samtalen om mistenkeliggjøring, fremmedgjøring rett frem rasisme. Vi lar de verste menneskene du kan tenke deg spy ut sitt hat med politibeskyttelse og nazister har fått marsjere i gatene. Flyktninger blir møtt med helt utilbørlige krav om "ærlighet" og den minste misforståelse kan ende med utkastelse, tortur og død av en tilsynelatende gjennomrasistisk UNE (LEGG NED UNE!). De diskrimineres på arbeidsmarkedet og på boligmarkedet. For å nevne noe… 2 Lenke til kommentar
bruker-540634 Skrevet 8. mars 2022 Del Skrevet 8. mars 2022 Her er det noen med litt bedre skriveferdigheter som mener akkurat det samme, og jeg stiller meg 100% bak de vurderingene. https://www.document.no/2022/03/08/udi-kjorer-ut-hele-asyllopet-for-ukrainske-flyktninger/ 1 Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 8. mars 2022 Del Skrevet 8. mars 2022 (endret) ism_InnleggNO skrev (8 timer siden): Vi har rasister på stortinget og i stede for å ha en fornuftig samtale om hvordan vi best skal inkludere (ikke integrere) alle som kommer til Norge for å få beskyttelse handler samtalen om mistenkeliggjøring, fremmedgjøring rett frem rasisme. Vi lar de verste menneskene du kan tenke deg spy ut sitt hat med politibeskyttelse og nazister har fått marsjere i gatene. Flyktninger blir møtt med helt utilbørlige krav om "ærlighet" og den minste misforståelse kan ende med utkastelse, tortur og død av en tilsynelatende gjennomrasistisk UNE (LEGG NED UNE!). De diskrimineres på arbeidsmarkedet og på boligmarkedet. For å nevne noe… Det at det er rasister på Stortinget debatten gidder jeg ikke å ta, fordi det finnes ikke. Det at flyktninger må sjekkes om at de faktisk er flyktninger synes jeg er helt ok. Hadde du vist hva UNE faktisk er så hadde du støttet dem. De er et rettslig klageinstans til UDI, og kan faktisk være til hjelp for asylsøkere hvis de får avslag. At de blir diskriminert på arbeids og boligmarkedet stemmer ikke helt. Mange flyktninger har veldig lav utdannelse, og dermed sliter dem med å komme inn på jobbmarked. De blir ikke diskriminert på boligmarkedet. De har bare ikke den syke egenkapitalen som kreves for å kjøpe bolig i Norge. Det at de ikke har råd til å bo i Oslo er ikke diskrimering, det er økonomi. Endret 8. mars 2022 av Mr.Duklain 3 5 Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 9. mars 2022 Del Skrevet 9. mars 2022 (endret) 19 hours ago, bruker-540634 said: 130,3 millarder blir de årlige kostnadene for 100 000 personer Litt faktasjekk: 130.300.000.000/100.000 = 1.303.000 (ca 1.3 mill). Jeg tror ikke en sunn og frisk mor med 2 barn trenger 3x1.3mill = 3.9 mill for å klare seg rimelig bra et år i Norge. Hadde NAV vært *så* generøs så hadde jeg satset på å bli nav-er eller blitt enig med Stein Erik Hagen som har ytret at det er for økonomisk attraktivt å være nav-er 🙂 Hva må en notorisk sunn og frisk nav-er i Norge klare seg med? 130.000 kr/år (tiendeparten av dine tall) ? Et kjapt og omtrentlig overslag tilsier at Norge tjener 50 milliarder/uka på denne krigen (pga høye energipriser)? Er jeg på bærtur her? Endret 9. mars 2022 av lada1 3 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2022 Hei! Denne tråden handler om hvordan vi kan hjelpe Ukrainske flyktninger i Norge. Det handler ikke om samfunnsøkonomi, men samfunnsetikk. Påstander om Somaliere hører ikke hjemme her i tråden. 5 Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 9. mars 2022 Del Skrevet 9. mars 2022 Simen1 skrev (3 timer siden): Hei! Denne tråden handler om hvordan vi kan hjelpe Ukrainske flyktninger i Norge. Det handler ikke om samfunnsøkonomi, men samfunnsetikk. Påstander om Somaliere hører ikke hjemme her i tråden. Dette. Tråden handler om flyktningkrisen fra Ukraina grunnet krigen som pågår der. Fint om debatten holdes innenfor disse rammene. 6 Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 9. mars 2022 Del Skrevet 9. mars 2022 OT er fjernet. Vennligst hold dere til tema er dere snille Dette innlegget skal ikke kommenteres. 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2022 https://direkte.vg.no/krig-i-ukraina/news/fn-nesten-25-millioner-har-flyktet-fra-ukraina.WABSz81fg?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row5_pos1 Polen kan på ingen måte håndtere mesteparten av disse på lang sikt. De må nødvendigvis fordeles utover Europa og Norge med våre ca 1% av det Europeiske innbyggertallet må regne med å få ca 1% av disse flyktningene. Flyktningestrømmen har ikke stoppet så antallet må antas å øke videre i ukene framover. 1 Lenke til kommentar
bruker-540634 Skrevet 11. mars 2022 Del Skrevet 11. mars 2022 (endret) Simen1 skrev (16 minutter siden): https://direkte.vg.no/krig-i-ukraina/news/fn-nesten-25-millioner-har-flyktet-fra-ukraina.WABSz81fg?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row5_pos1 Polen kan på ingen måte håndtere mesteparten av disse på lang sikt. De må nødvendigvis fordeles utover Europa og Norge med våre ca 1% av det Europeiske innbyggertallet må regne med å få ca 1% av disse flyktningene. Flyktningestrømmen har ikke stoppet så antallet må antas å øke videre i ukene framover. EU har ikke lagt opp til solidarisk fordeling, det er godt kjent nå. 25000, vil ha en årlig kostnad på 33 000 000 000kr, da ikke tatt høyde for andre ting som sosial dumping, kostnader med høyere boligpriser og kapasitet på sykehus og skoler. Det er rart at norske myndigheter tillater slik kostnader, men å ta i bruk livreddende medisiner til noen få millioner og som er i bruk i andre land ikke er aktuelt. Kan gi dem et godt liv og utdannelse, men ikke trygd, pensjon osv.. deretter så må de reise hjem når forholdene tilsier det. Det er standard verden rundt. Aldri I verden at denne konflikten vil vedvare i tiår fremover. Endret 11. mars 2022 av bruker-540634 Lenke til kommentar
ism_InnleggNO Skrevet 11. mars 2022 Del Skrevet 11. mars 2022 34 minutes ago, bruker-540634 said: 25000, vil ha en årlig kostnad på 33 000 000 000kr, da ikke tatt høyde for andre ting som sosial dumping, kostnader med høyere boligpriser og kapasitet på sykehus og skoler. Nei det vil ikke det. 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2022 @bruker-540634 Whatever om påståtte kostnader og europeisk fordeling.. Bli heller konstruktiv. Hvordan mener DU vi kan og bør hjelpe de Ukrainske flyktningene i Norge? Søndag 6. mars var det ankommet 700 i følge UDI. Jeg godtar ikke "ikke hjelpe de" som svar på spørsmålet. 1 1 Lenke til kommentar
bruker-540634 Skrevet 11. mars 2022 Del Skrevet 11. mars 2022 ism_InnleggNO skrev (14 minutter siden): Nei det vil ikke det. Jo det vil det, som alle andre flyktninger. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 11. mars 2022 Del Skrevet 11. mars 2022 (endret) 5 minutes ago, Simen1 said: @bruker-540634 Whatever om påståtte kostnader og europeisk fordeling.. Bli heller konstruktiv. Hvordan mener DU vi kan og bør hjelpe de Ukrainske flyktningene i Norge? Søndag 6. mars var det ankommet 700 i følge UDI. Jeg godtar ikke "ikke hjelpe de" som svar på spørsmålet. Helt ærlig, selv om det kanskje er kontroversielt så tenker jeg at hva om de som kan og har mulighet kan åpne hjemmene sine for barnefamilier slik at de raskest mulig får et godt sted å være. Jeg tenker som en provisorisk løsning inntil man finner bedre løsninger. De aller fleste flyktning og asyl mottak i Norge ble lagt ned av regjeringen for noen år siden og det kan ta tid å få det på plass igjen. Jeg sier ikke at det er trivielt og ukomplisert å gjøre dette men hadde jeg hatt barn og vært flyktning så hadde jeg satt enorm pris på om borgere i landet jeg flyktet til hadde gitt husrom. Endret 11. mars 2022 av Theo343 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2022 (endret) Organisert innlosjering av familier hos frivillige norske kan være en god løsning. Det må selvsagt sikres at vertene er gode folk og at gjestene er gode gjester. Ved problemer må det omplasseringer til og garantier fra UDI at de ordner opp så ikke huseiere blir satt i en skvis hvis gjestfriheten gir problemer. Det må også en del oppfølging til for å sikre at ikke flyktninger utnyttes. Det er allerede uhyggelige rapporter fra Polen om at unge kvinnelige flyktninger har blitt utnyttet grovt. Endret 11. mars 2022 av Simen1 1 1 Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 11. mars 2022 Del Skrevet 11. mars 2022 (endret) Må ta i betraktningen at de som kommer kan være rimelig traumatisert og ha behov for psykisk helsetjeneste. Hvis flyktninger skal innlosjeres i private hjem må det være et godt apparat rundt som kan følge opp tett. Jeg er ikke helt sikker på at alle kommuner har alt på stell der.. Endret 11. mars 2022 av :utakt 2 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 11. mars 2022 Del Skrevet 11. mars 2022 4 minutes ago, Simen1 said: Organisert innlosjering av familier hos norske kan være en god løsning. Det må selvsagt sikres at vertene er gode folk og at gjestene er gode gjester. Ved problemer må det omplasseringer til og garantier fra UDI at de ordner opp så ikke huseiere blir satt i en skvis hvis gjestfriheten gir problemer. Det må også en del oppfølging til for å sikre at ikke flyktninger utnyttes. Det er allerede uhyggelige rapporter fra Polen om at unge kvinnelige flyktninger har blitt utnyttet grovt. Absolutt og derav nevnt det som å ikke være trivielt eller ukomplisert. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 11. mars 2022 Del Skrevet 11. mars 2022 (endret) 4 minutes ago, :utakt said: Må ta i betraktningen at de som kommer kan være rimelig traumatisert og ha behov for psykisk helsetjeneste. Hvis flyktninger skal innlosjeres i private hjem må det være et godt apparat rundt som kan følge opp tett. Jeg er ikke helt sikker på at alle kommuner har alt på stell der.. Graden av traumer avhenger også i stor grad av når man flyktet, Det var noen hundre tusen som satt på togene ut av Ukraina før man så eller opplevde stridshandlinger. Man kan selvsagt ikke innlosjere de som er sterkest rammet i private hjem uten videre. Det er en selvfølge at man må gjøre vurderinger rundt dette og andre forhold. Vi har i dag ordninger som sørger for beredskapshjem. Man kan se litt på forhold her. Det viktigste er at dette ikke blir en "pengemaskin" og at det skaper grobunn for utnyttelse (kan slå begge veier). Endret 11. mars 2022 av Theo343 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2022 :utakt skrev (2 minutter siden): Må ta i betraktningen at de som kommer kan være rimelig traumatisert og ha behov for psykisk helsetjeneste. Hvis flyktninger skal innlosjeres i private hjem må det være et godt apparat rundt som kan følge opp tett. Jeg er ikke helt sikker på at alle kommuner har alt på stell der.. De færreste kommuner har kapasitet til å ta vare på egne innbyggere på den måten. Men såkalt kamerathjelp er undervurdert. Det skal liksom institusjoneres unødvendig mye. Jeg er sikker på at f.eks det å bo sammen med f.eks et voksent par eller en familie med store barn 24/7 kan være god terapi sammenlignet med å bo på et mottak med mange med traumer og få en time i uka med hus-psykologen. 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 11. mars 2022 Del Skrevet 11. mars 2022 Jeg tenker også litt god gammeldags solidaritet. I andre land har man gode tradisjoner for dette, noe vi også kan lære av. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå