Gå til innhold

Ukrainske flyktninger i Norge

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 hour ago, bruker-540634 said:

Sikkert steget i nord korea også, tviler  sterkt på at folk flest kjenner seg igjen i røverhistorien om økt kjøpekraft. 

F.eks så har jeg lyst på motorsykkel, en honda cbr1000r kostet rundt 220000kr ny for 10-12 år siden. Nå må man ut med nærmere 400000kr, faktisk så er det mindre avgifter nå også på mc. Uten avgiftslettelsene så hadde den vært enda dyrere. Har lønna mi økt tilsvarende? Nei, den har nærmest stått på stedet hvil og den vesle økning  har for lengst blitt spist opp av økte kostnader til mat, strøm og bompenger++++

OK, så vi er på det nivået. Da takker jeg av her:)

• Liker 4
Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (3 minutter siden):

Jo. Det er  et begrep rastene har innført for å kunne nekte flyktninger deres rettmessige flyktningestatus.

Nei, det er for å skille de som trenger beskyttelse og de som ikke trenger det. For å få flyktningstatus så må de kvalifisere. At de kommer i fra et fattig land i Afrika er ikke noe som gir deg automatisk flyktningstatus. Det er ikke noe i veien for at folk drar til andre land for å jobbe og starte et nytt liv, men det er ikke det asylinsituttet er laget for, vi er nødt til å prioritere de som har behov for beskyttelse.
Hvis du legger deg på det nivået at alle som er uenig med deg er rasister så avslutter jeg diskusjonen i fra min side.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, Uderzo said:

Nei, det er for å skille de som trenger beskyttelse og de som ikke trenger det. For å få flyktningstatus så må de kvalifisere. At de kommer i fra et fattig land i Afrika er ikke noe som gir deg automatisk flyktningstatus. Det er ikke noe i veien for at folk drar til andre land for å jobbe og starte et nytt liv, men det er ikke det asylinsituttet er laget for, vi er nødt til å prioritere de som har behov for beskyttelse.
Hvis du legger deg på det nivået at alle som er uenig med deg er rasister så avslutter jeg diskusjonen i fra min side.

Dette handler ikke om uenighet. Det handler om rasister som forsøker å omdefinere flyktningbegrepet. Selv om mange ikke flykter fra krig betyr ikke dette at de ikke har behov for beskyttelse, men dette forsøker rasistene å forhindre ved å omdefinere hele grupper med flyktninger uten å gi de den rettmessige behandlingen de har krav på i henhold til internasjonal lov.

Du kan krangle på det så mye du vil, det blir ikke riktig av den grunn.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Diggerman skrev (1 time siden):

Her er forresten "dokumentasjon" for noen av mine andre påstander
Sykehuskapasitet:
https://tidsskriftet.no/2020/03/debatt/vi-har-ingen-ledige-senger

Dette er fra 2020, altså lenge etter samhandlingsreformen ble innført som gjorde at folk raskest mulig skulle skrives ut.

Minstepensjonist vil ha 30000 kr mindre å rutte med i 2040, viktig å påpeke at det er i dagens kroneverdi.
https://www.nettavisen.no/okonomi/regjeringens-egne-tall-viser-at-minstepensjonistene-vil-tape-stort-skammelig/s/12-95-3424246444

Fra 2014 til 2020 så har allerede pensjonistene mistet 10000kr i kjøpekraft, og det med den  kjøpekraft beregningen du viser til som sier at den har vært generell positiv til tross for at verdien av krona fullstendig har havarert.

Men det er for all del, supert at du syntes at det går bra i Norge. Ingenting er bedre enn det, jeg har dog en helt annen virkelighetsoppfatning enn deg.  

Endret av bruker-540634
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (7 minutter siden):

Nå snakkes det om at FN forventer 4-10 millioner Ukrainske flyktninger på sikt. (min/maks). Det er et enormt antall og Norge må regne med å få 40 000 - 100 000 av disse.

Jeg har mine sterke tvil at vi får 40.000 til 100.000 ukrainske flyktninger til Norge. Landet har over 40 millioner innbyggere, og jeg tviler også at det vil gå så galt at 1/4 flykter landet. Men det man nå må gjøre er at hele Europa tar sin del å gir dem midlertidig beskyttelse slik at de kan bygge opp landet sitt igjen etter Putins herjinger. 

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Mr.Duklain said:

Jeg har mine sterke tvil at vi får 40.000 til 100.000 ukrainske flyktninger til Norge. Landet har over 40 millioner innbyggere, og jeg tviler også at det vil gå så galt at 1/4 flykter landet. Men det man nå må gjøre er at hele Europa tar sin del å gir dem midlertidig beskyttelse slik at de kan bygge opp landet sitt igjen etter Putins herjinger. 

Mennende/fedrene deres blir jo stort sett igjen i Ukraina. Så da returnerer vel de fleste så fort de kan. 

Det er vel også konsensus på at flyktninger helst skal få beskyttelse i nærområdet eller i kulturelt nærliggende land. Så da bør Norge stille opp.

Endret av lada1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (1 time siden):

Dette handler ikke om uenighet. Det handler om rasister som forsøker å omdefinere flyktningbegrepet. Selv om mange ikke flykter fra krig betyr ikke dette at de ikke har behov for beskyttelse, men dette forsøker rasistene å forhindre ved å omdefinere hele grupper med flyktninger uten å gi de den rettmessige behandlingen de har krav på i henhold til internasjonal lov.

Du kan krangle på det så mye du vil, det blir ikke riktig av den grunn.

En person som på feil grunnlag søker asyl fordi han har levd i fred og helt OK tilværelse (men i fattigdom),  uten noen trusler eller særlig sannsynlighet for fare er økonomisk migrant.
Rasist meg her og rasist meg der

• Liker 7
Lenke til kommentar
lada1 skrev (16 minutter siden):

Mennende/fedrene deres blir jo stort sett igjen i Ukraina. Så da returnerer vel de fleste så fort de kan. 

Det er vel også konsensus på at flyktninger helst skal få beskyttelse i nærområdet eller i kulturelt nærliggende land. Så da bør Norge stille opp.

Har ikke sagt at Norge ikke skal stille opp. Stilt opp har vi allerede gjort, både stat og privat. Jeg mener at Norge som et europeisk land har et ansvar ovenfor europeiske land akkurat som alle andre europeiske land. Alle land skal ta sin del av ukrainske flyktninger, og ikke bare noen få land skal sitte igjen med regningen. 

Som du skriver så blir menn/fedre igjen i land for å kjempe, og dermed er jo det logiske å gi midlertidig beskyttelse til de som kommer. 

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (26 minutter siden):

De siste 10 dagene, fram til i dag søndag, har 1,5 millioner Ukrainere flyktet over grensene. Det står hundretusener i kø på Ukrainsk side av grenseovergangene og det er massive strømmer av folk mot grensestedene. Er det sååå utenkelig at det blir minst 4 millioner?

Norge har ca 5,5 millioner innbyggere. Europa utenom Russland, Ukraina og Hviterussland har ca 550 millioner. Norge utgjør altså 1% av folketallet i den delen av Europa som ikke er direkte involvert i konflikten. Ukrainere flykter jo selvsagt ikke til Hviterussland, Russland. Hjelpemuligheten følger sånn omtrentlig folketallet, derfor er det naturlig at Norge må ta i mot ca 1% av minimum 4 millioner flkytninger, altså minimum 40 000. Maks 100 000.

Hva var det egentlig du tvilte på og hvorfor?

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (27 minutter siden):

Hva var det egentlig du tvilte på og hvorfor?

1.Avstand til Norge

2.Tilknytning mellom Norge og Ukraina er ikke stor. 

2.At flukt massen er stor ved begynnelsen av en krig og dabber av senere er ikke noe nytt.

Jeg tror ikke vi får et så stort antall som 40.000 eller mer til Norge pga disse faktorene, men jeg er ikke synsk. 

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar

Mange ukrainere velger nok å reise til europeiske land hvor de har venner og familie, og gjerne til naboland. Så jeg tror ikke så mange vil komme hit. Men vi får se hvordan det går.

En jeg kjenner jobber i UDI og de jobber 14 timer om dagen nå, mye som må gjøres for å ta i mot de som kommer. Det har kommet 750 personer for øyeblikket. En del har venner og familie de kan være hos i Norge, og kommer til å bli registrert etterhvert.
Politiet var visstnok ikke så glad for det, men ukrainerne har en helt annen sikkerhetsprofil enn syrere f.eks, så det tillates at de bor privat.

Endret av Uderzo
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

"USA og allierte vurderer russisk importforbud: Oljeprisen til himmels

Da oljehandelen åpnet natt til mandag, steg prisen med nesten 20 prosent til 139 dollar fatet. Det melder Bloomberg.

Disse prisene er de høyeste markedet har sett siden 2008, og har ifølge Reuters bakgrunn både i brudd i forsyningen fra Russland – og forsinkelser i en mulig atomavtale med Iran.

Den amerikanske utenriksministeren Anthony Blinken sa søndag at USA er i samtaler med europeiske land om å innføre forbud mot import av russisk olje. Om europeiske land ikke slutter seg til en slik sanksjon, kan det i følge Blinken fremdeles være aktuelt for USA."

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/usa-og-allierte-vurderer-russisk-importforbud-oljeprisen-til-himmels.0qhzdbaom?utm_source=vgfront&utm_content=direktewidget&utm_medium=direktewidget_nyhetsdognet

Aksjekursen til Hydro har steget nærmere 40% siden krisen eskalerte og Statoil 20%.

Hvis vi skal ta imot 100 000 ukrainske flyktninger så blir det 500 milliarder i integreringstilskudd til kommunene over en 5 års periode og 20 milliarder årlig i trygd(gjennomsnitt), så de pengene kommer godt med.

Lenke til kommentar
3 hours ago, bruker-540634 said:

Her er forresten "dokumentasjon" for noen av mine andre påstander
Sykehuskapasitet:
https://tidsskriftet.no/2020/03/debatt/vi-har-ingen-ledige-senger

Dette er fra 2020, altså lenge etter samhandlingsreformen ble innført som gjorde at folk raskest mulig skulle skrives ut.

Minstepensjonist vil ha 30000 kr mindre å rutte med i 2040, viktig å påpeke at det er i dagens kroneverdi.
https://www.nettavisen.no/okonomi/regjeringens-egne-tall-viser-at-minstepensjonistene-vil-tape-stort-skammelig/s/12-95-3424246444

Fra 2014 til 2020 så har allerede pensjonistene mistet 10000kr i kjøpekraft, og det med den  kjøpekraft beregningen du viser til som sier at den har vært generell positiv til tross for at verdien av krona fullstendig har havarert.

Men det er for all del, supert at du syntes at det går bra i Norge. Ingenting er bedre enn det, jeg har dog en helt annen virkelighetsoppfatning enn deg.  

Du svarer ikke på det jeg spør om. Jeg spurte om hva du bygger utsagnet om at kjøpekraften er halvert på. Jeg har også lagt frem dokumentasjon på at pensjonistene taper. Det er like lite nytt som at paven er katolikk. Ingen uenighet der, men langt fra en halvering. At sykehusene har slitt under Covid, er heller ikke noe nytt men det er ikke slik at man ikke får behandling på sykehus lenger. Jeg har ikke påstått at alt er bra. Jeg synes både sykehusene og pensjonistene er et resultat av elendig politikk (NB: mitt synspunkt - ikke fakta). Du har skapt deg et inntrykk av situasjonen (som du ikke liker) og så bruker du formuleringer du ikke har belegg for. Kjøpekraften er ikke halvert om vi tar utgangspunkt i SSB sine tall som regnes for å være etterrettelig. Den er ikke en gang halvert om vi bruker motorsykkeleksempelet ditt (med mindre man har samme lønn i i 2022 som i 2010).

• Liker 4
Lenke til kommentar
Diggerman skrev (Akkurat nå):

Du svarer ikke på det jeg spør om. Jeg spurte om hva du bygger utsagnet om at kjøpekraften er halvert på. Jeg har også lagt frem dokumentasjon på at pensjonistene taper. Det er like lite nytt som at paven er katolikk. Ingen uenighet der, men langt fra en halvering. At sykehusene har slitt under Covid, er heller ikke noe nytt men det er ikke slik at man ikke får behandling på sykehus lenger. Jeg har ikke påstått at alt er bra. Jeg synes både sykehusene og pensjonistene er et resultat av elendig politikk (NB: mitt synspunkt - ikke fakta). Du har skapt deg et inntrykk av situasjonen (som du ikke liker) og så bruker du formuleringer du ikke har belegg for. Kjøpekraften er ikke halvert om vi tar utgangspunkt i SSB sine tall som regnes for å være etterrettelig. Den er ikke en gang halvert om vi bruker motorsykkeleksempelet ditt (med mindre man har samme lønn i i 2022 som i 2010).

Jeg bryr meg mindre om SSBs kjerneinflasjon beregninger, de gjenspeiler ikke mine observasjoner og har vanskelig for å forså hvordan de kan være så lave.

Jeg får langt langt mindre for mine penger nå enn jeg gjorde bare for 10 år siden, min kjøpekraft har definitivt ikke steget. Det er mitt utgangspunkt. Bare i år så virker det om matprisene har steget 10%+

At kjøpekraften er halvert for nordmenn i norge var kanskje å ta i, men at prisene på det meste av importerte varer som kjøretøy, elektronikk og maskiner har doblet seg er i det minste et udiskutabelt faktum.

Samt at man ikke får like mye for pengene når man reiser for å si det mildt.

Når det gjelder helsevesenet så er det mye verre enn du aner, har mange personlige erfaringer og historier fra bekjente.

Blir mange nye fine sykehus men kapasitet bygges ned samtidig og vi blir langt flere, dette har pågått lenge. Resultatet bli et mer todelt helsevesen der ikke alle får like god hjelp og en lav liggetid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...