Gå til innhold

Ukrainske flyktninger i Norge


Anbefalte innlegg

11 hours ago, bruker-540634 said:

Burde øke oppholdstiden for å få statsborgerskap fra 5 år til 10, slik at det harmoniserer med det danske regelverket.

Dette kommer til å bli en fullstendig katastrofe for det siste som er igjen av norsk velferd.

Mistenker sterkt at Polen kun kommer til bli brukt som en transittland.

Har selv brukt de siste 100000kr til kjøpe dollar, men kronen kan styre seg på kort sikt hvis regjeringen velger å finansiere innvandringen med oljepenger.

For dem som var redd for at boligprisene skulle synke, vel det kommer ikke til å skje. Er vel heller de som skal inn som kommer til å få en enda større  utfordring. 

Hilsen mr.  upopulær 

 

Hvorfor skulle dette bli en katastrofe for "det siste som er igjen av norsk velferd" og hva baserer du "det siste som er igjen" på?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke satt meg inn i det juridiske i denne situasjonen nå.

Normal praksis er at tilnærmet alle som har klart å komme seg til Norge får varig opphold. Aldri noen krav om å reise hjem når en krig er over.

Regelverket ble også endret for en del år tilbake, som gjør at alle som kommer hit alene før fylte 18 år har rett til å få familien hit senere. Selv om familien ikke lenger har noen beskytteksesbehov og/eller krig er over.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Diggerman skrev (12 minutter siden):

Hvorfor skulle dette bli en katastrofe for "det siste som er igjen av norsk velferd" og hva baserer du "det siste som er igjen" på?

Kan ikke svare for personen Diggerman viser til her... Kanskje det vises til temaet som er mye belyst av NAV og samfunnsvitere "velferdsstaten er truet dersom ikke mange nok kommer i arbeid".

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, plankeby said:

Har ikke satt meg inn i det juridiske i denne situasjonen nå.

Normalm praksis er at alle som har klart å komme seg til Norge får varig opphold. Aldri noen krav om å reise hjem når en krig er over.

 

Mener å huske at man har krav på permanent oppholdstillatelse etter 5 år med midlertidig oppholdstillatelse. Dette gitt en del kriterier som f.eks. oppholdstid utenfor riket (maks 7 mnd), at man fortsatt oppfyller kravene i utlendingsloven osv. Det er antagelig ikke ofte at grunnlaget for å bli definert som flyktning forsvinner ila 5 år, så da sier resten seg selv.

Lenke til kommentar

De som starter og holder høy kriminalitet i Norge så fort de kommer hit kan bli nektet å få norsk statsborgerskap eller må vente mange ekstra år på å bli vurdert til statsborgerskap. De får uansett permanent oppholdstillatelse, da kriminalitet ikke påvirker dette.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
2 minutes ago, plankeby said:

Kan ikke svare for personen Diggerman viser til her... Kanskje det vises til temaet som er mye belyst av NAV og samfunnsvitere "velferdsstaten er truet dersom ikke mange nok kommer i arbeid".

Det er gammelt nytt. Også at en stor trussel mot velferdsstaten, er eldrebølgen. Da forstår jeg det slik at man legger til grunn at ev. flyktinger ikke kommer i arbeid? NOU-rapporten (som du antagelig refererer til) sier at vi må få innvandrere integrert i arbeidslivet. Økt innvandring kan også demme opp for effekten av eldrebølgen. Det er konklusjonen at det blir en katastrofe jeg stiller spørsmål ved.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Diggerman skrev (2 timer siden):

Hvorfor skulle dette bli en katastrofe for "det siste som er igjen av norsk velferd" og hva baserer du "det siste som er igjen" på?

Det baserer jeg på av den grunn  at kjøpekraften til nordmenn er halvert i løpet av de siste 10 årene, BNP pr innbygger har gått ifra 120 000usd(inflasjonsjustert) i 2011 til 65 000usd i 2021.

Alt av import varer har steget to til tre ganger i pris uten at lønningene har blitt tilsvarende høyere, reising til nord amerika, asiatiske og mange andre regioner har blitt dobbelt så dyrt for nordmenn. 

Pensjonene har blitt underunderregulert i mange år nå, statistikk tilsier at pensjonen bare i løpet av noen få tiår vil bli 30000 mindre i dagens verdi. Du kan jo tenke deg, dagens minstepensjon -30000, da lever du ikke fett for å si det sånn.

Vet om pensjonister som sitter igjen med rundt 3000kr etter at dem har betalt leie, dette skal dekke blant annet mat og strøm

Kriteriene på å få hjelp på sykehusene har blitt stadig høyere, snart vil det primært/kun handle om kreft og andre livstruende sykdommer.

Uføretrygdede kunne før i tiden kjøpe en bolig uten å ha store oppsparte midler eller hjelp hjemmenifra(hvis de er unge), det kan de ikke idag. 

Edit og ikke minst at levekostnader øker dramatisk og man kan se langt etter lønnsøkning når man har en så "sterk" innvandringsdrevet befolkningsvekst.

Det er heller ingenting som tilsier at den negative utviklingen vil stoppe her

Endret av bruker-540634
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

  

1 hour ago, bruker-540634 said:

Det baserer jeg på av den grunn  at kjøpekraften til nordmenn er halvert i løpet av de siste 10 årene, BNP pr innbygger har gått ifra 120 000usd(inflasjonsjustert) i 2011 til 65 000usd i 2021.

Alt av import varer har steget to til tre ganger i pris uten at lønningene har blitt tilsvarende høyere, reising til nord amerika, asiatiske og mange andre regioner har blitt også vlitt dobbelt så dyrt for nordmenn. 

Pensjonene har blitt underunderregulert i mange år nå, statistikk tilsier at pensjonen bare i løpet av noen få tiår vil bli 30000 mindre i dagens verdi. Du kan jo tenke deg, dagens minstepensjon-30000, da lever du ikke fett for å si det sånn.

Vet om pensjonister som sitter igjen med rundt 3000kr etter at dem har betalt leie, dette skal dekke blant annet mat og strøm

Kriteriene på å få hjelp på sykehusene har blitt stadig høyere, snart vil det primært/kun handle om kreft og andre livstruende sykdommer.

 

Edit og ikke minst at levekostnader øker dramatisk og man kan se langt etter lønnsøkning når man har en så "sterk" innvandringsdrevet befolkningsvekst.

Det er heller ingenting som tilsier at den negative utviklingen vil stoppe her

 

Har du en referanse til den dokumentasjonen? Såvidt jeg kan se, så rapporterte Fellesforbundet om vekst i kjøpekraft frem til 2010 og deretter en flat utvikling. Norges bank estimerte i 2020 veksten reallønnen til null i perioden 2013-2023. Statistisk sentralbyrå rapporterer at BNP steg fra ca 563KNOK i 2011 til 766KNOK i 2021, noe som gir en CAGR på drøyt 3%. Pensjonistforbundet rapporterer at deres realvekst i pensjon har blitt svekket ca 4% i perioden 2015-2021. Jeg sier ikke at du tar feil, men skulle gjerne hatt kilden til tallene dine. En halvering av kjøpekraft er jo dramatisk?

Norsk økonomi (ssb.no)

lonn_kjopekraft_fordeling-og-velferd-2000-2018.pdf (fellesforbundet.no)

2013–2023: Ti år med null vekst i kjøpekraften – E24

Redusert kjøpekraft 5 av 6 siste år | Pensjonistforbundet

Situasjonen på sykehus får jeg heller ikke til å stemme. Dersom folk opplever det du sier, så ville jeg anmeldt det. Det er et soleklart lovbrudd.

Største utfordring for velferden er at andelen eldre går opp. Økt innvandring kombinert med at vi får dem ut i arbeid er den beste (og kanskje den eneste) måten å kompensere for det. 

Endret av Diggerman
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Husk på at flyktninger fra Ukraina ikke på noen måte kan sies å være migranter som har som egentlig mål å flytte til f.eks. Norge.  Dersom det bllir fred, frihet og velstand i Ukraina så vil vel ikke de fleste klamre seg til å bli dersom det f.eks. skulle bli vanskelig med jobb i Vest-Europa. Det kan bli mange gode oppdrag i Ukraina etter denne krigen. Kanskje blir Ukraina med i EU og da blir det vel ikke mer problem med Ukrainere i Norge enn det er problemer med Italinere, Svensker, Briter og Dansker. Altså på sikt null problem.

Det er ikke *så* attraktivt å leve på NAV i Norge selv om Stein Erik Hagen har antydet det motsatte - altså at mange i underklassen foretrekker å leve på NAV og at de bør piskes hardere ut i arbeid 🙂

Endret av lada1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
16 hours ago, ism_InnleggNO said:

Det som har vært særs dårlig med flyktningepolitikken vi har hatt i Norge frem til nå er at vi har latt rasistene få alt for mye innflytelse over debatten. Norsk innvandringspolitikk er også en skam.

Det er så utrolig forutsigbart og lite matnyttig å slenge rundt med rasistkortet til alle meningsmotstandere. Uttrykket får etterhvert null innhold og mening pga. slike individer som deg.  

15 hours ago, ism_InnleggNO said:

Vås. Vi har kapasitet til å ta imot mange flere enn vi gjør.

Har du noen gang jobbet med flykninger? Det har jeg. Vår flyktningpolitikk og integrasjonstrategi er på mange områder en katastrofe.

Slike holdninger bidrar også kun til å forsøple den viktige debatten og prosessen rundt hvordan man kan få til bedre integrering og inkludering i samfunnet. Her må man faktisk ha hodet riktig påskrudd fremfor å løpe rundt å skrike om rasisme til alle som har noe konstruktivt å komme med.

Ren støy er det du holder på med.

Endret av Theo343
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Diggerman skrev (10 timer siden):

  

 

Har du en referanse til den dokumentasjonen? Såvidt jeg kan se, så rapporterte Fellesforbundet om vekst i kjøpekraft frem til 2010 og deretter en flat utvikling. Norges bank estimerte i 2020 veksten reallønnen til null i perioden 2013-2023. Statistisk sentralbyrå rapporterer at BNP steg fra ca 563KNOK i 2011 til 766KNOK i 2021, noe som gir en CAGR på drøyt 3%. Pensjonistforbundet rapporterer at deres realvekst i pensjon har blitt svekket ca 4% i perioden 2015-2021. Jeg sier ikke at du tar feil, men skulle gjerne hatt kilden til tallene dine. En halvering av kjøpekraft er jo dramatisk?

Norsk økonomi (ssb.no)

lonn_kjopekraft_fordeling-og-velferd-2000-2018.pdf (fellesforbundet.no)

2013–2023: Ti år med null vekst i kjøpekraften – E24

Redusert kjøpekraft 5 av 6 siste år | Pensjonistforbundet

Situasjonen på sykehus får jeg heller ikke til å stemme. Dersom folk opplever det du sier, så ville jeg anmeldt det. Det er et soleklart lovbrudd.

Største utfordring for velferden er at andelen eldre går opp. Økt innvandring kombinert med at vi får dem ut i arbeid er den beste (og kanskje den eneste) måten å kompensere for det. 

Av mange grunner så kan man ikke kun bruke en lokal valuta til å beregne verdien av lønningene, f.eks så har sikkert ikke russerne gått ned i lønn selv om det er en økonomisk kollaps og store sanksjoner.

Hvis vi hadde gjort som danskene å bundet valutaen til euro, ja da hadde vi gått ned i lønn og fått en finansiell krise med mislighold av gjeld. Så er mange gode grunner til å ikke binde verdien av en valuta til en annen.

Her er statistikken som jeg refererte til i mitt opprinnelige innlegg:
744532567_Skjermbilde2022-03-06115951.thumb.png.49b2e2f8e48c97bdb18a560373c61c6b.png

 

Som man kan se så er bnp pr innbygger i Norge nå det samme som den var i 2006 og da er den ikke inflasjonsjustert, 65000 usd var mye mye mer verdt i 2006 enn i 2021. 
Sammenlignet med toppåret 2013 og medberegnet inflasjon så er bpn pr innbygger bokstavelig talt halvert. Fra 120000 usd i 2013 til 65000usd i 2021.

 

Du sier du kanskje hvorfor bruke usd, det er en verdensvaluta som blir brukt til å prise handelsvarer verden rundt.

Vi liker jo å sammenligne oss selv med sveits, her ser du utviklingen dem har hatt:
image.png.ad52a7d3d0612c4f4a9208a567d85044.png

Danmark
2016374077_Skjermbilde2022-03-06123332.png.13ea13687505c7417f3eb720f0a8e451.png

 

Verken Danmark eller Sveits har hatt en super utvikling, men de har heller ikke hatt en direkte kollaps slik som Norge.

 

Har ikke tid akkurat nå til finne dokumentasjon for resten av mine påstander, men det kan jeg godt gjøre ved en senere anledning.

Endret av bruker-540634
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, bruker-540634 said:

Av mange grunner så kan man ikke kun bruke en lokal valuta til å beregne verdien av lønningene, f.eks så har sikkert ikke russerne gått ned i lønn selv om det er en økonomisk kollaps og store sanksjoner.

Hvis vi hadde gjort som danskene å bundet valutaen til euro, ja da hadde vi gått ned i lønn og fått en finansiell krise med mislighold av gjeld. Så er mange gode grunner til å ikke binde verdien av en valuta til en annen.

Her er statistikken som jeg refererte til i mitt opprinnelige innlegg:
744532567_Skjermbilde2022-03-06115951.thumb.png.49b2e2f8e48c97bdb18a560373c61c6b.png

 

Som man kan se så er bnp pr innbygger i Norge nå det samme som den var i 2006 og da er den ikke inflasjonsjustert, 65000 usd var mye mye mer verdt i 2006 enn i 2021. 
Sammenlignet med toppåret 2013 og medberegnet inflasjon så er bpn pr innbygger bokstavelig talt halvert. Fra 120000 usd i 2013 til 65000usd i 2021.

 

Du sier du kanskje hvorfor bruke usd, det er en verdensvaluta som blir brukt til å prise handelsvarer verden rundt.

Vi liker jo å sammenligne oss selv med sveits, her ser du utviklingen dem har hatt:
image.png.ad52a7d3d0612c4f4a9208a567d85044.png

Danmark
2016374077_Skjermbilde2022-03-06123332.png.13ea13687505c7417f3eb720f0a8e451.png

 

Verken Danmark eller Sveits har hatt en super utvikling, men de har heller ikke hatt en direkte kollaps slik som Norge.

 

Har ikke tid akkurat nå til finne dokumentasjon for resten av mine påstander, men det kan jeg godt gjøre ved en senere anledning.

Her diskuterer vi litt epler og bananer. Måler du i Dollar, så får du effekten fra stigningen i dollarkursen fra 2014. Det betyr bare at det er dyrere for nordmenn å handle i Dollar. Det betyr ikke at kjøpekraften til norske husholdninger har gått ned. Jeg etterlyser fortsatt dokumentasjon på at kjøpekraften er halvert. Jeg har lagt frem henvisninger som viser det motsatte. Your call!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Diggerman skrev (2 timer siden):

Her diskuterer vi litt epler og bananer. Måler du i Dollar, så får du effekten fra stigningen i dollarkursen fra 2014. Det betyr bare at det er dyrere for nordmenn å handle i Dollar. Det betyr ikke at kjøpekraften til norske husholdninger har gått ned. Jeg etterlyser fortsatt dokumentasjon på at kjøpekraften er halvert. Jeg har lagt frem henvisninger som viser det motsatte. Your call!

Hvis du syntes det er positivt at vi er på vei til å bli et lavkostnadsland på lik linje med øst europa så bra for deg, du får du viljen din.

Dollaren er en verdensvaluta, men kan også fungere som en fellesnevner. Sammenlign den norske utviklingen med f.eks Sveits og Danmark, det er grotesk. 

Men du har helt rett i at varer som produseres i Norge som ikke prissettes i dollar, har lavere avgifter (bil f.eks). Ikke har den samme kostnadsøknignen som kronesvekkelsen tilsier. 

 

 

Edit med tanke på dollaren,  jeg var i Thailand  for to år siden, absolutt alt var minst dobbelt så dyrt da enn det jeg var vant med fra tidligere. 

En ferie som hadde kostet 30000 før så må du mest sannsynlig ut med over 60000 nå for å få den samme opplevelsen, men alt dette er sikkert supert for deg.

Gass og oljeprisen er også sinnsykt høye, gled deg til den dagen den normaliserer seg du. Vi har aldri i historien vært mer oljeavhengig enn det vi er nå

Endret av bruker-540634
  • Liker 3
Lenke til kommentar
15 minutes ago, bruker-540634 said:

Hvis du syntes det er positivt at vi er på vei til å bli et lavkostnadsland på lik linje med øst europa så bra for deg, du får du viljen din.

Dollaren er en verdensvaluta, men kan også fungere som en fellesnevner. Sammenlign den norske utviklingen med f.eks Sveits og Danmark, det er grotesk. 

Men du har helt rett i at varer som produseres i Norge, har lavere avgifter (bil f.eks). Ikke har den samme kostnadsøknignen som kronesvekkelsen tilsier. 

 

 

Edit med tanke på dollaren,  jeg var i Thailand  for to år siden, absolutt alt var minst dobbelt så dyrt da enn det jeg var vant med fra tidligere. 

En ferie som hadde kostet 30000 før så må du mest sannsynlig ut med over 60000 nå for å få den samme opplevelsen, men alt dette er sikkert supert for deg.

Gass og oljeprisen er også sinnsykt høye, gled deg til den dagen den normaliserer seg du. Vi har aldri i historien vært mer oljeavhengig enn det vi er nå

Jeg vil gjerne tilbake til påstanden om at kjøpekraften er halvert. SSB sine tall viser at at den i snitt har steget 1.1% per år siden 2011. Eneste året den falt, var i 2016 da den var -1.8%.

De andre påstandene om makroøkonomiens verden ift egenskaper ved Norsk økonomi kan vi ta når du har funnet frem tallene dine for kjøpekraft. Jeg er fortsatt veldig nysgjerrig hvor den halveringen i kjøpekraft kom fra.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Diggerman skrev (1 time siden):

Jeg vil gjerne tilbake til påstanden om at kjøpekraften er halvert. SSB sine tall viser at at den i snitt har steget 1.1% per år siden 2011. Eneste året den falt, var i 2016 da den var -1.8%.

De andre påstandene om makroøkonomiens verden ift egenskaper ved Norsk økonomi kan vi ta når du har funnet frem tallene dine for kjøpekraft. Jeg er fortsatt veldig nysgjerrig hvor den halveringen i kjøpekraft kom fra.

Sikkert steget i nord korea også, tviler  sterkt på at folk flest kjenner seg igjen i røverhistorien om økt kjøpekraft. 

F.eks så har jeg lyst på motorsykkel, en honda cbr1000r kostet rundt 220000kr ny for 10-12 år siden. Nå må man ut med nærmere 400000kr, faktisk så er det mindre avgifter nå også på mc. Uten avgiftslettelsene så hadde den vært enda dyrere. Har lønna mi økt tilsvarende? Nei, den har nærmest stått på stedet hvil og den vesle økning  har for lengst blitt spist opp av økte kostnader til mat, strøm og bompenger++++

Endret av bruker-540634
  • Liker 2
Lenke til kommentar
23 hours ago, Uderzo said:

Norge tar i bruk direktivet "kollektiv beskyttelse" for Ukraina flyktninger, dvs. de får en rask behandling og får oppholdstillatelse med mulighet for permanent oppholdstillatelsen hvis konflikten varer i flere år fremover. Så avhengig av hvordan konflikten utvikler seg så vil nok en andel velge å returnere.
Ukrainerne som reiser til Norge er flyktninger. Kvinner, barn og eldre, som er en sterk kontrast til økonomiske migranter som står for brorparten av asylsøkerne de siste tiårene.
Det er klart at ukrainske menn blir værende av egen fri vilje eller blir tvunget til å tjenestegjøre i forsvaret av landet, så det påvirker demografien til de som ankommer Norge.

Jeg er positiv til flyktningene som kommer, de trenger beskyttelse og hvis konflikten drar ut i tid og de velger å bli så tror jeg de er motiverte til å skape seg et nytt liv i Norge, men jeg tror de aller fleste ønsker å returnere til sine hjem hvis det er mulig.
Men en ting er sikkert, de kommer til å få det tøft i tiden fremover, de er trygge i Norge men de har venner og familie i hjemlandet som lider.

For noe vås. En flyktning er en flyktning! "Økonomiske migranter" er rasistprat.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...