Diskusjon.no Skrevet 5. mars 2022 Del Skrevet 5. mars 2022 Ikeas oppladbare batterier møter 13 utfordrere.Les hele artikkelen på Tek.no her Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 5. mars 2022 Del Skrevet 5. mars 2022 (endret) "Engangsbatterier har også gjerne en spenning på 1,5 volt, der denne reduseres gradvis under bruk. Oppladbare batterier har en lavere spenning på 1,2 volt, men holder til gjengjeld denne konstant under hele virketiden. Med engangsbatterier kan du blant annet oppleve at lommelykten din lyser svakere mot slutten fordi spenningen faller. Dette fenomenet unngår du med oppladbare batterier." I så fall må det være noe galt med alle mine relativt nye oppladbare batterier fra Ikea. Uten unntak blir lyset i lommelykta vesentlig svakere når batteriene nærmer seg tomme. Endret 5. mars 2022 av ITtraktor Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 5. mars 2022 Del Skrevet 5. mars 2022 Godt ‘timet’ artikkel, vil tro at det er flere enn meg som har begynt å tenke på å gå over til oppladbare AA/AAA -batterier 👍 Ting jeg savnet belyst: Har dagens NiMH-batterier utfordring med at de ikke bør lades opp 100% og at de ikke bør legges i skuffen men tas i bruk innen kort tid? Fremdeles en (like stor) ’Memory’ -effekt ved klattlading som tidligere generasjoner av NiMH? Noe man kan gjøre for å forbedre levetiden? Eks. Ikke bruke til helt tomme (hvordan tåler de det?), ikke la ligge ubrukt når ladet til 100%(?) Hvordan er slike oppladbare batteriers profil i forhold til temperatur (vs. engangsbatterier)? Et typisk bruksområde jeg ser for meg er i hodelykt og da kan batteriene fort bli kalde. Lading - Hvor lang tid tar det å lade slike batterier? OK med hurtigladere (vs. levetid, antall ladesykluser)? Siden de oppladbare er på 1.2 Volt, vil det da si at de i eks. en hodelykt gir et gjennomsnittlig dårligere lysutbytte enn engangsbatterier på 1.5 Volt? Forslag til utvidet-/oppfølgende test: AAA-batterier Ladere med fokus på pris, kapasitet, ‘hurtiglading’ Teste batteriene i noe som har et høyere forbruk enn enheten dere testet den i for å se om resultatet blir det samme Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 5. mars 2022 Del Skrevet 5. mars 2022 NiMh gir i mange tilfeller svakere lys grunnet lavere spenning ja. Kommer mye an på driverkretser. Noen har boost-kretser for å få mer jevn lysstyrke. Siden utladningskurven er veldig flat er det også vanskeligere å beregne gjenværende kapasitet. Lenke til kommentar
Mechablast Skrevet 5. mars 2022 Del Skrevet 5. mars 2022 Har brukt eneloop pro i flere år, er veldig fornøyd med de Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå