Redaksjonen. Skrevet 5. mars 2022 Del Skrevet 5. mars 2022 Ukrainske spesialsoldater slåss med M72 – men våpnene er neppe norske Lenke til kommentar
Slakter Hansen Skrevet 5. mars 2022 Del Skrevet 5. mars 2022 (endret) Norge klarte i første verdenskrig å forbli nøytrale. Det var et økonomisk bonanza uten sidestykke med "jobbetiden", og Grand Cafė som uoffisiel børs. Så kom oppkjøringen mot annen verdenskrig, der en Diesen må sies å ha skylda for fadesen Altmark, hvilke beseglet vår nasjons skjebne. Artig nok, mens vi nå sakte seiler inn i tredje verdenskrig, hvorpå en ny Diesen syntes være et kjent navn i nasjonens gjøre og laden rundt å drive selvsabotering av forsvarsevnen, har vi via disse M72 donasjonene, ikke bare skapt business rundt å etterfylle lagret, men sannlig også erklært oss som aktiv part mot Russland, gjennom å donere våpen til et land Russland nå delvis tar militær kontroll på og ikke tatt standpunktet nøytralitet med vår nabo Russland. Det er blitt kraftig advart mot dette fra solid faglig hold. Ville sett for meg at boligprisen på Kongsberg og Raufoss nå raser. Ville sett for meg befal og menige nå starter å ikke bare svette, men også sette en hastelapp på å få skrevet et testamente. Og at den politiske eliten som tok denne besluttningen, nå får et økt fokus på hvordan de selv skal redde eget skinn, gitt at dette, på lik linje med første og annen verdenskrig, har alt på plass for eskalering. Å melde folk og nasjon på en krig slik må gjort, vil kunne ende opp i fremtidige historie bøker, som begynnelsen på slutten for en hel nasjon. Å gå til det skritt vi har gjort, samt å alene teoretisk stå som gass leverandør til Europa, gitt at Russland kuttes eller selv kutter leveranser, gitt M72 donasjonen, vil jeg kalle hallingkast på en knivsegg. Endret 5. mars 2022 av Slakter Hansen 1 Lenke til kommentar
ACYBN18O Skrevet 5. mars 2022 Del Skrevet 5. mars 2022 (endret) Slakter Hansen skrev (8 timer siden): Norge klarte i første verdenskrig å forbli nøytrale. Det var et økonomisk bonanza uten sidestykke med "jobbetiden", og Grand Cafė som uoffisiel børs. Så kom oppkjøringen mot annen verdenskrig, der en Diesen må sies å ha skylda for fadesen Altmark, hvilke beseglet vår nasjons skjebne. Artig nok, mens vi nå sakte seiler inn i tredje verdenskrig, hvorpå en ny Diesen syntes være et kjent navn i nasjonens gjøre og laden rundt å drive selvsabotering av forsvarsevnen, har vi via disse M72 donasjonene, ikke bare skapt business rundt å etterfylle lagret, men sannlig også erklært oss som aktiv part mot Russland, gjennom å donere våpen til et land Russland nå delvis tar militær kontroll på og ikke tatt standpunktet nøytralitet med vår nabo Russland. Det er blitt kraftig advart mot dette fra solid faglig hold. Ville sett for meg at boligprisen på Kongsberg og Raufoss nå raser. Ville sett for meg befal og menige nå starter å ikke bare svette, men også sette en hastelapp på å få skrevet et testamente. Og at den politiske eliten som tok denne besluttningen, nå får et økt fokus på hvordan de selv skal redde eget skinn, gitt at dette, på lik linje med første og annen verdenskrig, har alt på plass for eskalering. Å melde folk og nasjon på en krig slik må gjort, vil kunne ende opp i fremtidige historie bøker, som begynnelsen på slutten for en hel nasjon. Å gå til det skritt vi har gjort, samt å alene teoretisk stå som gass leverandør til Europa, gitt at Russland kuttes eller selv kutter leveranser, vil jeg kalle hallingkast på en knivsegg. Det var mange norske krigere,skipsførere,flygere og norske folk i alle mulige stillinger hos de allierte som gjorde en kjempeinnsats under WW2. Det var mange nordmenn med på D-dagen. Vi kjempet alle mot en felles fiende som var regnet som verdens største krigsmakt. Tyskerne hadde så mye bare av jagerfly at hvis man satte de hale mot nese,så rakk rekker av jagerfly fra Tromsø og helt til Trondheim etter dagens E6. Slik var det med alle våpengrenene hos nazistene,proporsjonene var enorme. Japanerne som var i ledtog med nazistene hadde verdens største krigsflåte. Likevel vant de allierte krigen mot nazistene. Bare på 3 dager ble 17 000 tanks og kjøretøy bombet av engelske Tempest Taifun som var verdens raskeste jagerfly med fart på over 800 km/t De allierte hadde også store tap. På en ett slag på veien mot Berlin ble 11 000 alierte soldater drept. Likevel fortsatte vi å kjempe. Kjære deg slakter hansen. Hvis ingen skulle bry seg om denne meget farlige situasjonen for hele Europa og verden,ja så ville Russland ha drept hele Ukraina og fortsatt land for land til det russiske flagg tilslutt vaiet både i Oslo,Stockholm og Helsinki. Det er helt og holdent viktig at Ukraina klarer å nedkjempe russeren,hvis ikke er Europa fortapt. England og USA må snarest sende luftvernbatterier som kan plukke ned fly og helikopter og innkommende kryssermissiler fra russerne. Det er bare å fly inn mobile batterier i haugevis. På den måten vil ukraineren selv ordne flyforbudssone. Masse luftvern må inn til Ukraina. Hørte dere det alle land som har luftvern? Alle land må levere luftvern til Ukraina i bøtter og spann,det vil raskt snu krigen. FIM-92 Stinger og britiske Javelin er våpenet for Ukraina. NASAM montert på Hml er jo også supereffektive våpen for å plukke ned russiske jagerfly. Det er strategisk viktig at ikke Kiev faller. Luftvern,luftvern og atter luftvern. Stoppes fly,helikopter og missiler er russerne ferdige raskt. Israel er eksperter på luftvern,de kan fylle noen fly med luftvern til Ukraina. Verktøyet er halve jobben og luftvern er riktig verktøy i denne krigen. Moderne effektivt mobilt luftvern. Også må det åpnes for sikre korridorer for flyktninger fra alle ukrainske byer,inkl Kharkiv. Kharkiv har 1,8 mill innbyggere som ikke kommer seg ut,det regnes som folkemord. Kahrkiv,s befolkning må få tid å flykte på en sikker måte nå. Endret 5. mars 2022 av ACYBN18O 6 Lenke til kommentar
Populært innlegg frodeopd Skrevet 5. mars 2022 Populært innlegg Del Skrevet 5. mars 2022 Vi bør takke Ukraina for å gjøre møkkajobben mens Russland indirekte bomber seg selv tilbake i tid. Ukraina kommer til å bestå og enden på visa blir at Krim kommer hjem til Ukraina igjen. Peace out. 11 1 1 Lenke til kommentar
ACYBN18O Skrevet 5. mars 2022 Del Skrevet 5. mars 2022 (endret) frodeopd skrev (28 minutter siden): Vi bør takke Ukraina for å gjøre møkkajobben mens Russland indirekte bomber seg selv tilbake i tid. Ukraina kommer til å bestå og enden på visa blir at Krim kommer hjem til Ukraina igjen. Peace out. Heilt enig. Det skal bli spennende å se om det sleske gliset til Putin og Lavrov er borte når de sitter med håndjern i krigsforbryterdomstolen i Haag sammen med oligarkene tiltalt for folkemord og krigsforbrytelser mot menneskeheten i Ukraina. Endret 5. mars 2022 av ACYBN18O 4 Lenke til kommentar
Slakter Hansen Skrevet 5. mars 2022 Del Skrevet 5. mars 2022 (endret) 37 minutes ago, frodeopd said: Vi bør takke Ukraina for å gjøre møkkajobben mens Russland indirekte bomber seg selv tilbake i tid. Ukraina kommer til å bestå og enden på visa blir at Krim kommer hjem til Ukraina igjen. Peace out. I samme slengen bør vel både en takk og ikke rent så lite heder, tilfalle Jens Stoltenberg og hans NATO, da hans fordi det er slik han omtaler det, da i jeg og ikke vi form. Dette fordi uten Nato sitt bidrag med å ekspandere forbi avtalen av 1997, nå ser ut til å skape arbeidsplasser i Norge, da vi lisens produserer det valgte våpen for donasjoner, M72. Med hva jeg forstår er over 5000 til nå donerte M72 enheter til Ukraina, vil vi kunne gni oss i henda og kjenne eimen av både overtid, nyansettelser og profit, som svært nære. For disse er tatt fra lagre tilhørende flere lands militære og vil måtte resuppleres. Syntes det er høvlig småelig å bare takke for en situasjon og ikke en vesentlig aktør som brakte situasjonen. På en annen side, takker vel de færeste selve farve TV apparatet for en hyggelig kveld det bød på med sannhet og klokskap hånd i hånd, veltende ut av seg Endret 5. mars 2022 av Slakter Hansen Lenke til kommentar
Egil Hjelmeland Skrevet 5. mars 2022 Del Skrevet 5. mars 2022 (endret) ACYBN18O skrev (8 timer siden): Heilt enig. Det skal bli spennende å se om det sleske gliset til Putin og Lavrov er borte når de sitter med håndjern i krigsforbryterdomstolen i Haag sammen med oligarkene tiltalt for folkemord og krigsforbrytelser mot menneskeheten i Ukraina. Det er en vakker tanke, men hvor realistisk er det - gitt at USA ikke vil være med i ICC i frykt for å bli stilt til ansvar for egne handlinger? Med mindre USA skulle plutselig ombestemme seg, så er ICC helst for mindre fisker. Og gitt at Putin har atomvåpen, så er den minst blodige utgangen jeg kan skimte at det ordnes med et pensjonspalass i et passende korrupt langtvekkistan land der han kan sitte ved svømmebassenget og tenke mørke tanker om tapte muligheter. Selvfølgelig hadde det vært ekstremt mer tilfredstillende å se han i Haag som Milošević eller ende som Ceaușescu eller Gadaffi. Selvfølgelig må vi starte med å knuse Russlands økonomi slik at det blir folkelig oppstand. Men uten at det i tillegg legges opp til en bakvei for Putin er jeg redd det kan bli veldig, veldig stygt. Endret 5. mars 2022 av Egil Hjelmeland spellcheck 1 Lenke til kommentar
ACYBN18O Skrevet 5. mars 2022 Del Skrevet 5. mars 2022 USA,Norge og andre land burde fly inn NASAM som er montert på HML. Disse rulles rett ut av Herculesen og er supermobile og klar til bruk momentant. Disse NASAM vil raskt utslette det russiske luftforsvaret og/eller føre til at russerne ikke tør å fly meir over Ukraina. NASAM er det ultimate luftforsvar i Ukraina og siden Nato ikke kan innføre flyforbudssone over Ukraina så bør de lynkjapt fly inn NASAM til Ukraina. Det vil snu krigen brennkvikt. 4 Lenke til kommentar
shockorshot Skrevet 5. mars 2022 Del Skrevet 5. mars 2022 9 hours ago, Slakter Hansen said: Norge klarte i første verdenskrig å forbli nøytrale. Det var et økonomisk bonanza uten sidestykke med "jobbetiden", og Grand Cafė som uoffisiel børs. Så kom oppkjøringen mot annen verdenskrig, der en Diesen må sies å ha skylda for fadesen Altmark, hvilke beseglet vår nasjons skjebne. Artig nok, mens vi nå sakte seiler inn i tredje verdenskrig, hvorpå en ny Diesen syntes være et kjent navn i nasjonens gjøre og laden rundt å drive selvsabotering av forsvarsevnen, har vi via disse M72 donasjonene, ikke bare skapt business rundt å etterfylle lagret, men sannlig også erklært oss som aktiv part mot Russland, gjennom å donere våpen til et land Russland nå delvis tar militær kontroll på og ikke tatt standpunktet nøytralitet med vår nabo Russland. Det er blitt kraftig advart mot dette fra solid faglig hold. Ville sett for meg at boligprisen på Kongsberg og Raufoss nå raser. Ville sett for meg befal og menige nå starter å ikke bare svette, men også sette en hastelapp på å få skrevet et testamente. Og at den politiske eliten som tok denne besluttningen, nå får et økt fokus på hvordan de selv skal redde eget skinn, gitt at dette, på lik linje med første og annen verdenskrig, har alt på plass for eskalering. Å melde folk og nasjon på en krig slik må gjort, vil kunne ende opp i fremtidige historie bøker, som begynnelsen på slutten for en hel nasjon. Å gå til det skritt vi har gjort, samt å alene teoretisk stå som gass leverandør til Europa, gitt at Russland kuttes eller selv kutter leveranser, gitt M72 donasjonen, vil jeg kalle hallingkast på en knivsegg. Tenk hvor mange liv som kunne bli spart hvis de allierte bare hadde latt Hitler ta Polen og holdt seg nøytrale? 4 Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 5. mars 2022 Del Skrevet 5. mars 2022 Slakter Hansen skrev (7 timer siden): I samme slengen bør vel både en takk og ikke rent så lite heder, tilfalle Jens Stoltenberg og hans NATO, da hans fordi det er slik han omtaler det, da i jeg og ikke vi form. Dette fordi uten Nato sitt bidrag med å ekspandere forbi avtalen av 1997, nå ser ut til å skape arbeidsplasser i Norge, da vi lisens produserer det valgte våpen for donasjoner, M72. Med hva jeg forstår er over 5000 til nå donerte M72 enheter til Ukraina, vil vi kunne gni oss i henda og kjenne eimen av både overtid, nyansettelser og profit, som svært nære. For disse er tatt fra lagre tilhørende flere lands militære og vil måtte resuppleres. Syntes det er høvlig småelig å bare takke for en situasjon og ikke en vesentlig aktør som brakte situasjonen. På en annen side, takker vel de færeste selve farve TV apparatet for en hyggelig kveld det bød på med sannhet og klokskap hånd i hånd, veltende ut av seg Da vil jeg at du binger deg fram til denne avtalen fra 1997, eller fra tidligere 90-tall eller senere, og viser meg avtaleteksten der det står at NATO ikke skal akseptere medlemskap ut over datidens medlemsland. Jeg er veldig interessert i å lese disse avtalene nemmelig. 3 1 Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 5. mars 2022 Del Skrevet 5. mars 2022 Slakter Hansen skrev (7 timer siden): I samme slengen bør vel både en takk og ikke rent så lite heder, tilfalle Jens Stoltenberg og hans NATO, da hans fordi det er slik han omtaler det, da i jeg og ikke vi form. Dette fordi uten Nato sitt bidrag med å ekspandere forbi avtalen av 1997, nå ser ut til å skape arbeidsplasser i Norge, da vi lisens produserer det valgte våpen for donasjoner, M72. Med hva jeg forstår er over 5000 til nå donerte M72 enheter til Ukraina, vil vi kunne gni oss i henda og kjenne eimen av både overtid, nyansettelser og profit, som svært nære. For disse er tatt fra lagre tilhørende flere lands militære og vil måtte resuppleres. Syntes det er høvlig småelig å bare takke for en situasjon og ikke en vesentlig aktør som brakte situasjonen. På en annen side, takker vel de færeste selve farve TV apparatet for en hyggelig kveld det bød på med sannhet og klokskap hånd i hånd, veltende ut av seg Nevn en eneste aktivitet eller handling av noen som helst betydning som ikke innebærer at noen på ett eller annet vis har en eller annen form for vinning. Å si at vi ikke skal bidra fordi du ikke liker at noen kanskje tjener penger blir bare så alt for dumt å dra inn i diskusjonen. Og ikke kom med slikt sprøyt som at vi har sendt disse fordi noen sterke krefter vil tjene penger. Jeg gidder i alle fall ikke ta diskusjonen ned til slikt ideolistisk barneskolenivå. Bu fucking hu. 4 Lenke til kommentar
Pop Skrevet 5. mars 2022 Del Skrevet 5. mars 2022 1 hour ago, ACYBN18O said: USA,Norge og andre land burde fly inn NASAM som er montert på HML. Disse rulles rett ut av Herculesen og er supermobile og klar til bruk momentant. Disse NASAM vil raskt utslette det russiske luftforsvaret og/eller føre til at russerne ikke tør å fly meir over Ukraina. NASAM er det ultimate luftforsvar i Ukraina og siden Nato ikke kan innføre flyforbudssone over Ukraina så bør de lynkjapt fly inn NASAM til Ukraina. Det vil snu krigen brennkvikt. Jeg er ganske sikker på at ingen ukrainere kan å bruke NASAMS, og opplæringstiden er ikke et par timer på høgget. Så en umiddelbar bruk vil si nato-soldater i Ukraina, og den retningen er sagt helt uaktuell. NASAMS er også avhengig av annet utstyr utover det du finner på bilen, som ildledningsradar, kontrollplass for samkjøring (du vil ikke ha flere slike missil mot samme fly osv). Så dessverre, opplæringstid og en særs liten vilje til å risikere å miste slike til russerne gjør det til helt uaktuelt. 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 5. mars 2022 Del Skrevet 5. mars 2022 Hva om det kommer noen frivillige som melder seg inn i deres fremmedlegion som tilfeldigvis kan NASAMS? Er jo allerede minst en norsk der og mange andre personer som har meldt seg frivillige på eget initiativ og ikke som en del av NATO. Enda flere er på vei også, sjansene er til stede for at noen har jobbet med det før, men det må jo så klart faktisk vites før man sender noe slikt. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 5. mars 2022 Del Skrevet 5. mars 2022 Hadde man fått et komplett NASAMS-system (spesielt v.3) inn i Ukraina med folk som kan det, fra FDC til de mobile utskyterne (enten man har jeep, lastebil osv), så hadde man tett opp til stengt luftrommet. 1 Lenke til kommentar
ACYBN18O Skrevet 5. mars 2022 Del Skrevet 5. mars 2022 Pop skrev (11 minutter siden): Jeg er ganske sikker på at ingen ukrainere kan å bruke NASAMS, og opplæringstiden er ikke et par timer på høgget. Så en umiddelbar bruk vil si nato-soldater i Ukraina, og den retningen er sagt helt uaktuell. NASAMS er også avhengig av annet utstyr utover det du finner på bilen, som ildledningsradar, kontrollplass for samkjøring (du vil ikke ha flere slike missil mot samme fly osv). Så dessverre, opplæringstid og en særs liten vilje til å risikere å miste slike til russerne gjør det til helt uaktuelt. Tror jeg ikke. Ukrainere lærer fort å bruke slike våpen. Og hvis påstanden er at det ikke skal være risiko for å miste noe slikt til russerne så lurer jeg på om de kun er utviklet for fred og pynt. Alle våpen kan jo i teorien mistes til fienden. Det er vel bare å bygge inn en boks med TNT og fjernstyrt self-destruktion så sprenges den når fienden når den. Forresten ble som kjent det BUK batteriet som skjøt ned den nederlandske 777 en i 37000 fot over øst-Ukraina betjent av pro-russere som hadde fått kort opplæring. Lenke til kommentar
Dovreekspressen Skrevet 5. mars 2022 Del Skrevet 5. mars 2022 Pop skrev (1 time siden): Jeg er ganske sikker på at ingen ukrainere kan å bruke NASAMS, og opplæringstiden er ikke et par timer på høgget. Hvor lang behandlingstid på søknad om statsborgerskap i Ukraina er det for tida? 😬 Lenke til kommentar
TorHansen Skrevet 5. mars 2022 Del Skrevet 5. mars 2022 (endret) Her var det en del hypotetiske diskusjoner. Norge har knapt NASAMS-enheter og intet som vi kan sende bort. Vi har feks kun bestilt 6 stykk biler med NASAMS HML (4 missiler pr bil). 3 stykk til hæren og 3 stykk til luftforsvaret. Norge er enormt. Norsk luftvern er ikke-fungerende i praksis fordi vi har så få enheter. Ønsker vi et fungerende norsk luftvern, og ønsker vi å hjelpe naboland i NATO med luftvern (feks bidra med NASAMS HML som NATO-bidrag til Baltikum), så må Forsvaret bestille vesentlig flere enheter. Og gjerne noe som kan ta ballistiske missiler. I tillegg, Ukraina har ikke kompetansen til å bruke NASAMS-enheter. Og NATO-styrker har intet å gjøre i Ukraina så lenge atomvåpenmakten Russland kriger der. Dessverre er det slik at NATO ikke kan hjelpe ikke-medlemsland militært mot atomvåpenmakter. Risikoen er for stor. Men vi kan bidra med våpen, annen hjelp, tradisjonell nødhjelp, meget langvarige og omfattende økonomiske sanksjoner, o.l. (Norsk luftrom: Fly kan også stanse fly. Men de gamle F16 er med med overlegg nylig gjort flyvingsudyktige og satt på lager. Og det selv om vi pr nå kun har fått 22 stykk F35 i Norge. Og F35 skal kun operere fra 2 flyplasser. Ødelegges disse, så kan vi ikke lenger bruke flyene. En skulle tro at Forsvaret forstod at det var en elendig ide og legge alle eggene i en kurv. Men nei, her skal en spare småpenger ved å gjøre mange kjempedyre fly ekstremt sårbare…) Endret 6. mars 2022 av TorHansen 1 1 Lenke til kommentar
nixon Skrevet 6. mars 2022 Del Skrevet 6. mars 2022 Slakter Hansen skrev (20 timer siden): Norge klarte i første verdenskrig å forbli nøytrale. (Osv. Osv…) «Slakter Hansen» ble medlem på diskusjon.no den 30. januar i år, bare 3-4 uker før Russlands invasjon av Ukraina. «Slakter Hansen» forsvarer russiske handlinger, og er kritisk mot vesten. Jeg lurer på hvordan vedkommende vil bortforklare Russlands brudd på Budapestmemorandumet: «Budapest-memorandumet er en avtale fra 1994 hvor Russland, Storbritannia og USA forplikter seg til å respektere Ukrainas uavhengighet, suverenitet og eksisterende grenser. Avtalen ble inngått som en del av ikke-spredningsavtalen av atomvåpen, og vilkåret var at Ukraina kvittet seg med alle sine atomvåpen.» https://snl.no/Budapest-memorandumet 7 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 6. mars 2022 Del Skrevet 6. mars 2022 Å tro at Russland har som mål å invadere resten av Europa og og norden vil jeg si er irrasjonell frykt. Kan irrasjonell frykt gjøre at man utviser en adferd og handlingsmønster som kan gjøre den frykten til virkelighet? Selvsagt. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 6. mars 2022 Del Skrevet 6. mars 2022 1 hour ago, Theo343 said: Å tro at Russland har som mål å invadere resten av Europa og og norden vil jeg si er irrasjonell frykt. Kan irrasjonell frykt gjøre at man utviser en adferd og handlingsmønster som kan gjøre den frykten til virkelighet? Selvsagt. Det er nok ikke mange som tror at Russland har som mål å invadere hele Europa. Men sine nærmeste naboer? Helt klart, noe Russland har demonstrert igjen og igjen. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå