Gå til innhold

Ferietiden min under oppsigelse før ny jobb

Anbefalte innlegg

Hei

har jobbet et sted i flere år, nå gir jeg oppsigelse (3mmd fra 1. i neste mnd( og starter i nytt arbeid 1. juli

Jeg har jo jobbet dette stedet hele 2021, så av hva jeg har forstått har jeg opptjent ferien min som er på 5 uker.

vanlig praksis i denne jobben er å ta ferie i skoletiden, rundt 20. juni - slutten av juli/ 1. august. 

siden jeg nå må jobbe ut oppsigelsestiden min, og begynner ny jobb 1. juli, så bil jeg jo ha ferie. Har planlagt litt diverse, så vil ikke ta ferie 20. juni og få 1 uke ferie i år før jeg begynner ny jobb.

Hva kan jeg kreve her? kan jeg kreve å få ta ut ferien min siste del av oppsigelse, evt kan jeg få kompensasjon fordi jeg ikke får brukt opp min opptjente ferie? Hva ville dere gjort her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
SantaC skrev (25 minutter siden):

Hei

har jobbet et sted i flere år, nå gir jeg oppsigelse (3mmd fra 1. i neste mnd( og starter i nytt arbeid 1. juli

Jeg har jo jobbet dette stedet hele 2021, så av hva jeg har forstått har jeg opptjent ferien min som er på 5 uker.

vanlig praksis i denne jobben er å ta ferie i skoletiden, rundt 20. juni - slutten av juli/ 1. august. 

siden jeg nå må jobbe ut oppsigelsestiden min, og begynner ny jobb 1. juli, så bil jeg jo ha ferie. Har planlagt litt diverse, så vil ikke ta ferie 20. juni og få 1 uke ferie i år før jeg begynner ny jobb.

Hva kan jeg kreve her? kan jeg kreve å få ta ut ferien min siste del av oppsigelse, evt kan jeg få kompensasjon fordi jeg ikke får brukt opp min opptjente ferie? Hva ville dere gjort her?

Fant dette på Arbeidstilsynet. Er den relevant for meg?

I og med at arbeidsgiver har siste ordet om når ferien skal avvikles, kan arbeidstaker i utgangspunktet ikke kreve å få avvikle ferien i oppsigelsestiden. Arbeidstaker kan likevel kreve at ferie avvikles før oppsigelsesfristens utløp dersom det ellers ikke vil være tid til å avvikle ferie innenfor hovedferieperioden (1. juni - 30. september) eller innenfor ferieåret.

Siden jeg nettop ikke har tid til å avvikle alle 5 uker med mindre jeg begynner i slutten av mai, så kanskje jeg kan ta ut ferien da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...