Aldrack Skrevet 4. mars 2022 Del Skrevet 4. mars 2022 Plutselig så finner ikke laptopen nettverkskortet som gir meg tilgang til WiFi. Det er akkurat som om PCen ikke har nettverkskort for trådløst nett lenger. Noen som har tips til hva som kan ha skjedd? Er det bare å kjøpe seg en USB-dongle for å komme på nett igjen eller kan jeg "finne tilbake" kortet som er i PCen? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 4. mars 2022 Del Skrevet 4. mars 2022 Finner du kortet i enhetsbehandling? Hvis du gjør det, kan du slette driveren. Så velger du Søk etter maskinvareendringer, så legger den inn ny driver. Hvis det fortsatt feiler, kan du laste ned ny driver fra enten PC-produsenten eller NIC-produsenten, og prøve med den. Hvis ingen av driverne virker, er det trolig feil på NIC. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 4. mars 2022 Del Skrevet 4. mars 2022 Kommet borti en knapp eller funksjon for å deaktivere wifi? Lenke til kommentar
Aldrack Skrevet 4. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2022 (endret) Takk for svar! Har ikke fysisk av/på knapp for WiFi, og det er ikke deaktivert på annen måte. Finner ikke kortet i enhetsbehandling og har forsøkt å installere nyeste driver. Antar jeg straks går og ut kjøper nytt. Edit: I det jeg postet så prøvde jeg en siste restart og nå er kortet tilbake. Det jeg gjorde var rett og slett å dunke litt i PCen, i tilfelle kortet satt løst. Ser ut som det funket. Får vel skru opp og montere det skikkelig. Takk igjen for gode innspill! Endret 4. mars 2022 av Aldrack Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 10. mars 2022 Del Skrevet 10. mars 2022 (endret) Du skrev i åpningsinnlegget at maskinen er en laptop. Tviler på om nettverkskortet i en laptop kan sitte løst, men jeg vet jo ikke. Jeg ville reinstallert Windows før jeg brukte penger på ny hardware. Men mange laptoper har tastaturkombinasjoner for å deaktivere wifi, justere volum og lysstyrke osv. Endret 10. mars 2022 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
snqmann95 Skrevet 10. mars 2022 Del Skrevet 10. mars 2022 Anbefaler å oppdatere bios firmware. Instruksjoner på dette finnes på produsent sin hjemmeside. Kan også laste ned nyeste wifi driver derifra. Mange nyere laptops har wifi kortet loddet på hovedkortet. Der er det ekstremt viktig å ha nyeste bios. Uten at jeg ønsker å gå inn på detaljer på hvorfor. Lenke til kommentar
NULL Skrevet 10. mars 2022 Del Skrevet 10. mars 2022 13 minutes ago, snqmann95 said: Anbefaler å oppdatere bios firmware. Instruksjoner på dette finnes på produsent sin hjemmeside. Kan også laste ned nyeste wifi driver derifra. Mange nyere laptops har wifi kortet loddet på hovedkortet. Der er det ekstremt viktig å ha nyeste bios. Uten at jeg ønsker å gå inn på detaljer på hvorfor. De fleste bærbarprodusenter har et oppdateringsprogram for drivere og BIOS. Som regel er det ikke spesielle instruksjoner på websidene for hvordan man går fram, annet enn å laste ned dette programmet. Alternativt er det å laste ned selve oppgraderingen og stort sett ikke mer jobb enn å kjøre .exe-filen... Ja, noen bærbare har wifi-delen integrert på hovedkortet. Det er ikke et kort som er loddet fast, men rett og slett at funksjonaliteten er integrert. På eksempelvis nyeste generasjon fra Intel og AMD har de wifi delvis som en del av brikkesettet, mens man har enkelte eksterne komponenter som enten er i form av et kort eller integrert på hovedkortet. Det vanligste er imidlertid fortsatt at wifi-kortene er et separat kort, men to elementer gjelder - man skal spare penger og man skal holde det så kompakt som mulig. Når det gjelder at BIOS-oppdatering er så "ekstremt viktig" på dette området er vel så som så normalt sett. Så du må gjerne gå inn på detaljer på hvorfor.... Lenke til kommentar
snqmann95 Skrevet 10. mars 2022 Del Skrevet 10. mars 2022 NULL skrev (1 minutt siden): De fleste bærbarprodusenter har et oppdateringsprogram for drivere og BIOS. Som regel er det ikke spesielle instruksjoner på websidene for hvordan man går fram, annet enn å laste ned dette programmet. Alternativt er det å laste ned selve oppgraderingen og stort sett ikke mer jobb enn å kjøre .exe-filen... Ja, noen bærbare har wifi-delen integrert på hovedkortet. Det er ikke et kort som er loddet fast, men rett og slett at funksjonaliteten er integrert. På eksempelvis nyeste generasjon fra Intel og AMD har de wifi delvis som en del av brikkesettet, mens man har enkelte eksterne komponenter som enten er i form av et kort eller integrert på hovedkortet. Det vanligste er imidlertid fortsatt at wifi-kortene er et separat kort, men to elementer gjelder - man skal spare penger og man skal holde det så kompakt som mulig. Når det gjelder at BIOS-oppdatering er så "ekstremt viktig" på dette området er vel så som så normalt sett. Så du må gjerne gå inn på detaljer på hvorfor.... Tror jeg har oppdatert bios på ca 15k maskiner. Vi får ikke betalt for claims (reparasjon) hvis ikke maskinen blir sendt ut fra vårt verksted med nyeste bios av noen produsenter. Andre produsenter får vi gebyr for alle hovedkort som poster, men som ikke har nyeste bios når de kommer i retur til dem( f.eks byttet av andre grunner). Jeg får også bestilt wifi kort med board level (yes), dette har jeg blinkset på ett par ganger og gjort. Til og med klart og gjort det samme med ram( kjipt når man får en ram chip på 128mb). På de maskinene med loddet wifi kort så er det fortsatt en versjon av som regel Intel kort som sitter montert med coax som går inn på kortet. Vi har ikke l3/l4 rep hos oss, så vi bytter dessverre ikke kun wifi kortet, men hele hovedkortet. Lodder dog litt på andre merker. Vi har også jig board som vi kan flashe bios ved bruk av tastaturkontakten på hovedkortet, titt og ofte vi må gjøre dette på noe maskiner hvor wifi har streiket (gjelder kun hovedkort med lodda wifi kort på). Benytter da spesiell bios som ikke er offentlig. riktig det du sier med at se fleste bios oppdateringer kjøres gjennom exe. Hp og lenovo er flinke på dette, ett par andre har kommet i ettertid. Fortsatt noen som ikke benytter exe og da fins det som regel guide i brukermanualen. Jeg kan dessverre ikke utdype alt da mye av informasjonen da det både står nederst i mailene jeg får hver eneste bidige dag om nye repair notices som gjelder for maskiner og at jeg har signert både på ene og andre ved registrering av ASP bruker(e) at man ikke får lov til å dele informasjon offentlig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå