Foslo84 Skrevet 4. mars 2022 Del Skrevet 4. mars 2022 Har problemer med at jordfeilbryter slår ut når eg slår av lystet på badet i 1 etasje.Er gammelt bad/lysarmatur.Har 1 jordfeilbryter for alle sikringene (byttet 2011).Når eg kun har på kursen for badet og slår av lyset,er det ingen problem.Virker som det skjer når det er flere kurser på samtidigt.Tok også ut lysrøret.Da var det heller ingen problemer når eg slo av bryteren til lyset på badet.Satt i lysrøret igjen,og da gikk jordfeilbryteren igjen når eg slo av lyset.Men er kun jordfeilbryteren som slår seg ut.Ingen kurser/sikringer. Lenke til kommentar
Foslo84 Skrevet 4. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2022 Ser ut til at lysarmaturet er morknet/ødelagt.Men skulle ikkje kurs nr 7 slått seg ut? Virker også som jordfeilbryteren slår ut når det er flere kurser på.Sånn 7-8 stk.Er det noe overbelastning da? Har null peiling på dette. Lenke til kommentar
Verm Skrevet 4. mars 2022 Del Skrevet 4. mars 2022 Jordfeilbrytere reagerer når det lekker strøm til jord. Det skal ikke mye strøm til. I nyere installasjoner er det jordfeilbryter på alle kurser. Lenke til kommentar
Foslo84 Skrevet 4. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2022 Så i mitt tilfelle,så vil kun jordfeilbryteren slå ut? Ikkje selve kursen? Litt rart at når eg har på kun kursen på badet og slår av på lyset,så virker det fint. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 4. mars 2022 Del Skrevet 4. mars 2022 Du kan ha små jordfeil på de andre kursene som alene ikke er nok til å slå ut vernet men som sammen med lyset på badet overstiger grensa. Når disse andre kursene da er frakoblet så kan det hende at den på badet alene ikke er nok. Må nok rundt i huset og fysisk slå av eller koble fra utstyr og prøve. 1 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 4. mars 2022 Del Skrevet 4. mars 2022 Om du bytter lysarmaturet så er vel problemet løst tenker jeg. Lenke til kommentar
Foslo84 Skrevet 4. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2022 Skal prøve dette med å slå av utstyr.Dette begynnte for 2 dager siden. Men har hadt noe lignende før Med lyset på bad og vaskerom.Men det gav seg.Nå er problemet konstant. Lenke til kommentar
Foslo84 Skrevet 4. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2022 Tenkte å ha lyset av og ta ein teipbit over bryteren.Eg må vel kanskje ha eletriker innom om eg ikkje finner ut av det.Må nok ha nytt lys på badet.Men rekner med at selv med nytt lysaramtur så vil eg ha jordfeil andre steder eg burde sjekket oppi. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 4. mars 2022 Del Skrevet 4. mars 2022 Få elektriker til å megge anlegget, og se hvor det er feil. På sikt bør sikringsskapet oppgraderes til jordfeilautomater. Lenke til kommentar
Foslo84 Skrevet 4. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2022 Ja synd det ikkje blei gjort den gangen me fekk nytt sikringskap.Er vel kostbart å bytte ut. Lenke til kommentar
Foslo84 Skrevet 4. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2022 Men kunne det vært nok i første omgang å byttet lysarmatur og sett om dette hjalp.Og eventuelt sjekke opp senere med elektriker hele anlegget? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 4. mars 2022 Del Skrevet 4. mars 2022 9 minutes ago, gertost36 said: Ja synd det ikkje blei gjort den gangen me fekk nytt sikringskap.Er vel kostbart å bytte ut. Rart at jordfeilautomater ikke ble installert i 2011. Har vært vanlig å installere kun jordfeilautomater siden ca 2005. Hos deg bør det være en grei jobb, bare å bytte ut 2-moduls automater med 2-moduls jordfeilautomater, og fjerne den gamle jordfeilbryteren. Ved ettertanke: Det kan også være at jordfeilautomaten din ikke er 100 % lenger, men dersom man først skal gjøre en jobb i skapet er det greit å skifte ut alt. Lenke til kommentar
Foslo84 Skrevet 4. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2022 Testa med å koble fra alt av utstyr.Men slo ut alikavel.Glemte å koble ut kjøleskapet.Får teste det imorgen.Men no når eg slo av lysbryteren uten lysrør so slo den seg ut.Men eg måtte trykke flere ganger før den slo seg ut.Med lysrør i so slo den seg av med ein gong.Tenkte at eg skulle i første omgang skifte lysarmatur og se om det gir seg.Har ein kompis som er elektriker som kanskje kan megge.Aner ikkje kva det går ut på 🤔.Han bur eit stykke unna.Så det blir nok ikkje før ein gong han er hjemme på hjemtraktene.Ellers får eg no berre leie inn ein elektriker. Lenke til kommentar
Foslo84 Skrevet 4. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2022 Fant denne artikkelen som virker ganske logisk: Kan jeg ha 1 stk felles 30mA jordfeilvern på hele anlegget? Nei, elektriske anlegg skal prosjekteres og installeres slik at anlegget blir egnet til den forutsatte bruk. Ved bruk av 1 stk felles jordfeilbryter 30mA på hele anlegget ditt, så er dette ikke egnet til den forutsatte bruk. Du får et ustabilt anlegg der du risikerer at bryteren vil løse ut og gjøre anlegget strømløst selv om det ikke er reell feil / fare. Tenk deg at du har 10 stk kurser, og at du har ufarlig lekkasjestrøm / jordfeilstrøm på noen av disse. (Hver for seg kan lekkasjestrøm/jordfeilstrøm inntil 30mA betraktes som ufarlige – kravet om automatisk utkobling er ved 30mA). I en løsning med 1 stk felles jordfeilvern 30mA – så vil vernet løse ut og gjøre hele anlegget strømløst ved f. eks 15mA på to av kursene samtidig (15mA+15mA=30mA). Med nye jordfeilautomater som tillater 30mA lekkasjestrøm/jordfeilstrøm på hver kurs – så er dette uproblematisk, og anlegget fungerer som normalt Lenke til kommentar
Foslo84 Skrevet 4. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2022 (endret) Så slik eg forstår det så ville kurs 7 til badet hos meg slått ut visst det var over 30 mA og da vore potensial fare.Mens det nå mest sannsynlig er under 30mA og ikkje noe reel feil/fare? At det nå kan vere summen av jordfeil på flere kurser som da totalt blir over 30mA? Men at visst eg skifter lysarmatur,så vil dette ordne seg.Men at eg burde vurdere å skifte til sikringer med egen jordfeilbryter etterhvert for å slippe slik det er nå.Kjipt å komme hjem fra ferie,og så er jordfeilen slått ut,når den egentlig ikkje trengte slå ut? Endret 4. mars 2022 av gertost36 Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 4. mars 2022 Del Skrevet 4. mars 2022 Dette er nok mange bekker små, var vanlig praksis å gjøre det på denne måten på midten av 2000-tallet men ble snart utkuttet pga at hele installasjonen ble lagt mørkt pga en jordfeil på en kurs. Et annet problem var at disse hovedjordfeilbryterne skulle være retningsbestemt, men var alikevel ikke det etter en viss tid og kunne derfor legge huset ditt dødt pga en jordfeil til naboen f,eks. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå