Gå til innhold

enyaq 80x istedet for 80 - pga dårlig vintertest på 80?


Anbefalte innlegg

Har 80 i bestilling, men ble litt skuffet over vintertesten NAF hadde på rekkevidden, så nå vurderer jeg om jeg skal gå for 80X istedet. Prøver å lete opp andre som har testet på sommer (iom NAF ikke har gjort det ennå og jeg kan ikke vente på den før jeg endrer bestilling), men finner ikke noen tester på det. Så har du egen erfaring med hvor langt den går på sommeren, eller/og har du funnet tester andre har gjort?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 hours ago, Slettet-fsaSP0zV said:

80 og 80x har vel samme batteri på 77/82 kWh? I teorien burde 80 ha lenger rekkevidde enn 80x, som alle andre biler med samme batteri i biler som leveres i både 2- og 4WD. Jeg kan ikke tenke meg at dette skyldes annet enn SW, som blir rettet snart: Ny programvare gir ŠKODA ENYAQ iv enda lengre rekkevidde (skoda-auto.no)

Ville fortsatt hatt litt is i magen og sett hvor bra oppdateringen funker i praksis. Q4 og ID.4 er jo "samme" bil og har jo ikke så dårlige resultater som er litt skremmende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Complexity said:

Ville fortsatt hatt litt is i magen og sett hvor bra oppdateringen funker i praksis. Q4 og ID.4 er jo "samme" bil og har jo ikke så dårlige resultater som er litt skremmende.

Tror dette er lur tilnærming.

Når Tesla har kommet med nye iterasjoner av batterier og tempstyring, så har det ofte tatt litt tid med å utvikle og teste programvaren før de får satt opp ladefart og får ut maks effektivitet. 
 

På grunn av dette er det fordel for bilfabrikantene at hele bilfåten dems er på nett, så de kontinuerlig kan trekke ut erfaringer og gjøre forbedringer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, bzzlink said:

Tror dette er lur tilnærming.

Når Tesla har kommet med nye iterasjoner av batterier og tempstyring, så har det ofte tatt litt tid med å utvikle og teste programvaren før de får satt opp ladefart og får ut maks effektivitet. 
 

På grunn av dette er det fordel for bilfabrikantene at hele bilfåten dems er på nett, så de kontinuerlig kan trekke ut erfaringer og gjøre forbedringer. 

Slik jeg har forstått det er det vel bare id.4 i denne familien som har OTA muligheter, så mulig skodan generelt har slappere tech og kansje ikke kan rapportere slikt like bra?

Hos Tesla tar det som oftest noen måneder fra de lanserer nytt batteri til det gir full ladeeffekt ja, men rekkevidden har de vel ikke brukt å begrense på noe vis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Slettet-fsaSP0zV skrev (13 timer siden):

I teorien burde 80 ha lenger rekkevidde enn 80x, som alle andre biler med samme batteri i biler som leveres i både 2- og 4WD. Jeg kan ikke tenke meg at dette skyldes annet enn SW, som blir rettet snart: Ny programvare gir ŠKODA ENYAQ iv enda lengre rekkevidde (skoda-auto.no)

Spørs, for Skoda har jo vært klar over avstanden den klarer på vinter - deres egen kalkulator på hjemmesiden sier jo ca samme avstand som i testen(e). (kun kalk på 80'n og den så jeg ikke før jeg bestilte : ( )
Så da blir vel den økningen gjeldende likt uansett årstid og da blir uansett vintertiden lavt. (men man kan vel håpe det kan bli rettet med dette)

kremt skrev (7 timer siden):

Selv syns jeg Enyaq er noe stivt priset.

Fikk 8% avslag i pris og derfor gikk jeg for den når jeg i tillegg likte den.
Men tror nå jeg holder meg til 80'n uansett, for det er mest på sommeren de lengre turene blir gjort og da er det litt surt å miste lengden mellom 80 vs 80x der. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, Complexity said:

Slik jeg har forstått det er det vel bare id.4 i denne familien som har OTA muligheter, så mulig skodan generelt har slappere tech og kansje ikke kan rapportere slikt like bra?

Hos Tesla tar det som oftest noen måneder fra de lanserer nytt batteri til det gir full ladeeffekt ja, men rekkevidden har de vel ikke brukt å begrense på noe vis.

Jeg fikk en OTA med +5% rekkevidde og +5% effekt i hvert fall en stund etter at jeg hadde mottatt bilen i 2019

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, bzzlink said:

Jeg fikk en OTA med +5% rekkevidde og +5% effekt i hvert fall en stund etter at jeg hadde mottatt bilen i 2019

Ja det gjorde forøvrig jeg og med min 2019 modell, men Tesla har hatt en del forsjellige batterier siden da og ikke hørt at de har fått noen slike oppdateringer. Var vel i hovedsk bare fintuing av motorstyringen i oppdateringen vi fikk.

24 minutes ago, D0vendyret said:

Det vil være OTA på den jeg bestilte

Høres bra ut. Må være knotete å levere bilen på verksted hver gang det er en oppdatering på gang. 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (12 timer siden):

Må være knotete å levere bilen på verksted hver gang det er en oppdatering på gang. 

Hvis det er lite eller sjeldnent det er oppdateringer, så er det sikkert ikke så ille. Hvis det ikke er for lang vei til merkeverkstedet.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Hanhijnn said:

Hvis det er lite eller sjeldnent det er oppdateringer, så er det sikkert ikke så ille. Hvis det ikke er for lang vei til merkeverkstedet.

Sant det. Men virker om VW satser på hyppigere oppdateringer med nye funksjoner fremover. Ikke sikkert det gjelder like hardt for Skoda da.

Men de kunne gjort som Hyundai og i det minste gi mulighet til å laste ned å installere selv via en minnepenn.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Hanhijnn said:

Hvis det er lite eller sjeldnent det er oppdateringer, så er det sikkert ikke så ille. Hvis det ikke er for lang vei til merkeverkstedet.

Sjelden jeg har så behov for en oppdatering at jeg drar innom verkstedet utenom de årlige servicene (demontere og smøre bremser).

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...