Gå til innhold

Konfigurering av Androidtelefon for barn

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å klargjøre en Samsung Galaxy A41 (med Android 11) for et barn med diverse begrensinger. Jeg har nullstilt telefonen, og jeg er nå midt oppi oppdatering og alt annet jeg må svare på. Jeg har enda ikke koblet meg på Google kontoen. Det er helt greit om jeg må nullstille den igjen hvis det finnes en bedre løsning.
Målet er at telefonen skal fungere helt "basic" (sende/motta samtaler og SMS) og med begrensninger for alt annet:

- bare enkelte apper er tilgjengelig for barnet
- ikke mulighet for barnet å installere nye apper (heller ikke gratisapper)
- ikke mulighet for barnet å konfigurere videre på telefonen

I tillegg er det massevis av ekstragreier som kobler seg opp hit og dit som jeg ønsker å ha avslått men som tydeligvis er standard i Android (værmelding, widgeter, posisjonsdelig, automatisk ditt og datt, Samsung ekstraapper/funksjoner osv.) Det er jo komplett umulig å få oversikt over alt hvis man ikke kjenner telefonen innefra og ut eller finkjemmer hver bidige innstilling og valg!
Jeg regner med at det finnes en enklere måte å få til alt dette på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker Googles Family Link. Du kan begrense alle funksjoner, sette tidsgrenser på dem, stenge for alle app-installasjoner eller få bekreftelse på ok til deg før det blir installert, sette opp "leggetid" osv. Ikke perfekt, men det beste jeg har funnet til nå.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hadde foretrukket å bare begrense det "lokalt" i motsetning til at det er enda en greie som må gå gjennom Google. Men om det er eneste vei så får jeg se nærmere på det.
Må jeg da først konfigurere telefonen for en av foreldrene, logge inn på foreldrene sin Google konto, laste ned Family Link fra Google Play store og deretter opprette en ny bruker for barnet fra Google family link appen?

Så etter dette er det kun foreldrene som har full tilgang til telefonen mens barnet har en egen kode for å låse opp telefonen, men altså begrenset tilgang til alt annet?

PS: jeg ser at innenfor "Innstillinger" er det noe som heter "Kontoer og sikkerhetskopi". Er dette noe som kan fungere, eller gjør dette bare at bakgrunnsbilde, tekstmeldinger, kamerabilder, kontaktliste osv. er ulikt mellom de forskjellige kontoene, men uten noen begrensninger slik jeg nevnte?
Altså mer aktuelt for jobb/privatbruk eller to voksne som deler samme telefon men vil ha ulike oppsett?

Endret av minimax
Lenke til kommentar
2 hours ago, minimax said:

Hadde foretrukket å bare begrense det "lokalt" i motsetning til at det er enda en greie som må gå gjennom Google. Men om det er eneste vei så får jeg se nærmere på det.
Må jeg da først konfigurere telefonen for en av foreldrene, logge inn på foreldrene sin Google konto, laste ned Family Link fra Google Play store og deretter opprette en ny bruker for barnet fra Google family link appen?

Så etter dette er det kun foreldrene som har full tilgang til telefonen mens barnet har en egen kode for å låse opp telefonen, men altså begrenset tilgang til alt annet?

PS: jeg ser at innenfor "Innstillinger" er det noe som heter "Kontoer og sikkerhetskopi". Er dette noe som kan fungere, eller gjør dette bare at bakgrunnsbilde, tekstmeldinger, kamerabilder, kontaktliste osv. er ulikt mellom de forskjellige kontoene, men uten noen begrensninger slik jeg nevnte?
Altså mer aktuelt for jobb/privatbruk eller to voksne som deler samme telefon men vil ha ulike oppsett?

Du installerer foreldre-appen hos deg. Med din google-konto ja. Barnet må vel ha sin egen konto, for å få knyttet telefonen til barnet og appen. Barnets telefon har en egen versjon av appen.

Foreldrene får da full tilgang til telefonen ja, inkl sporing, tidsbruk, tillatte apper osv. Barnet låser opp med sin vanlige pin f.eks. Og begrensningen setter du, enten du tillater alt unntatt noen få ting eller blokkerer alt unntatt noen få ting. Ringe kan man gjøre etter tiden er "brukt opp". 

Kontoer og sikkerhetskopi er standard i android og altså din tilknytning til backup for mobilen. For sync mellom enheter ja. Har ikke sett at Family link har noen påvirkning på den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...