Gå til innhold

Strålevernet: Kritisk ved Europas største atomkraftverk – slik er beredskapen i Norge

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
derstandard skrev (1 minutt siden):

Denne krigen betyr begynnelsen for avvikling av både gasskraft og atomkraft i Europa. Det er ingen vei tilbake igjen i Europa for systemer som er så sårbare og farlig.

Ja jeg tror det jeg også, så da er det jo positivt. Mine tanker at at det kan være at en ulykke må til for at utfasing av nåværende farlige energikilder og krigsvåpen. Globalt. Ja til vindkraft, sol kraft elektrifisering. 

Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (38 minutter siden):

Bra det er så lett å få takk i jodtabletter da...

Er visst bare jodix som gjelder.. Og om du er 40 år??? Fordi etter det så trenger ikke skjoldbrusk kjertelen Jod? Hm er det sant.. 

Lenke til kommentar

En atomulykke her vil kunne ramme hele Europas befolkning både i øst og vest og er en påminnelse om hva en atomkrig i Europa kan medføre.

Mens USA derimot vil bli rammet i minimal grad av en slik atomulykke i Europa.

.

Men det er likevel USA som bestemmer det aller meste i NATO:

-USA har bestemt at NATO kan foreta førstebruk av atomvåpen.

-INF-avtalen fra 2019 om forbud mot utplassering av landbaserte mellomdistanse raketter har blitt opphevet (og nå kan slike raketter utplasseres hvor som helst i Europa)

-USA hadde før et prinsipp om at land slik som Finland, Hviterussland og Ukraina må være nøytrale for å redusere faren for atomkrig ved en feil (bla har Kissinger mfl ganske nylig sagt at disse la må være nøytrale).

-I tillegg har det skjedd utvikling av hypersoniske raketter som øker faren ytterligere.

.

-->Men legg merke til at dette først og fremst er et problem for Europa og ikke for USA som er beskyttet av verdenshavene og har vennligsinnede naboland (bortsett fra Cuba og Venezuela som ikke har atomraketter utplassert). Men til tross for dette er det USA som bestemmer over det meste hva NATO skal gjøre og ikke gjøre.

Lenke til kommentar

Dette angrepet er nok en avgjørelse fra en uvitende kommandør på lavt nivå. Putin er neppe så dum at dette er en del av planen. Han er gæærn, men vil erobre et brukbart Ukraina.

Heldigvis er atomkraftverk utrolig solide nettopp for å beskytte mot digre ting som faller på de.

Lenke til kommentar
xrays skrev (23 timer siden):

Jeg er alltid bevisst på mulighet av falsk informasjon fra.. Overalt. 

Jeg syns det er rart at skjoldbrusk kjertelen slutter å ta til seg jod når man er 40 år og ikke evt trenger jod tabletter ved atom ulykke nå som jeg er 52 år... 

Er det noen som vet om dette er sant? 

Kjøpte nettopp flytende jod tilskudd, og det klør i halsen etter at jeg tok tilskudd idag. Vet jo ikke om det er derfor, pga jod tilskuddet, men.. 

Anyone?? 

Endret av xrays
Lenke til kommentar

Det er meningsløst å ta jod før området du er i blir utsatt, og jod det forlater kroppen igjen i løpet av noen dager etterpå. Det er derfor du skal vente til du får beskjed om det. Daglig jodtilskudd har null effekt på dette som forberedelse.

Det er lett å finne info om hvorfor folk over 40 sannsynligvis ikke trenger jodtablett.

Det er ikke veldig stor grunn til å være redd for  dette enda. Tror ikke de har angrepet noen reaktorer. Ut fra det jeg har sett så skjøt de på noe som ser ut som administrasjonsbygg, med reaktorbygninger langt unna i bakgrunnen.

Endret av Lynxman
Lenke til kommentar
xrays skrev (14 timer siden):

Jeg er alltid bevisst på mulighet av falsk informasjon fra.. Overalt. 

Jeg syns det er rart at skjoldbrusk kjertelen slutter å ta til seg jod når man er 40 år og ikke evt trenger jod tabletter ved atom ulykke nå som jeg er 52 år... 

Er det noen som vet om dette er sant? 

Kjøpte nettopp flytende jod tilskudd, og det klør i halsen etter at jeg tok tilskudd idag. Vet jo ikke om det er derfor, pga jod tilskuddet, men.. 

Anyone?? 

Om du ikke stoler på at det stemmer, er det ikke veldig store farer med om du likevel skulle ta jod-tablett. Men om du er så skeptisk til om det er sant, hvorfor i all verden har du tatt jod-tablett nå? Er jo ingen atom-hendelser, verken nært eller fjernt som skulle tilsi at man har noe behov. 

Jeg har IKKE kjøpt tabletter, og ser heller ingen grunn for å gjøre det. Skolen har meldt at de har kjøpt inn (de er vel pålagt), så om det skulle skje en situasjon som tilsier behov, så blir det delt ut om de er på skolen. Vi dekker vårt normale behov gjennom kostholdet. Spis fisk, der finnes det jod allerede. Og bruk i tilfelle salt med jod-tilskudd, så har du mer enn nok i lang tid. Kjøper vanligvis salt uten jod-tilskudd, men kan strekke meg til å handle inn det, og bruke om man skulle få mer reell fare her vi bor.

Nå er han forsåvidt en godt kjent, norsk lege, og ville blitt stilt opp etter veggen (figurativt talt, selvsagt) om det han kom med var feil. Og det er intet av det han sier, som jeg ikke kunne fra før, utenom akkurat det med hvorfor det ikke har betydning for godt voksne folk. Men jeg var kjent med at det ikke var så nøye når man ble eldre.

Så kan man stille seg spørsmål med hvor lang tid det vil ta å utvikle kreft pga radioaktivt jod i skjoldbruskkjertelen. For de fleste godt voksne vil man nok kunne si at faren er temmelig neglisjerbar.

Synes folk tildels er alt for paniske. Mange som hamstrer ting de etterhvert må kaste fordi det aldri ble bruk for, og vanligvis er ting man likevel ikke spiser til vanlig. Det er et enormt sløseri som gjøres, og panikkhandling fører bare til at man skaper grunnlag for prisoppgang.

Jaja, når hverdagen setter inn, så kommer tilbudene, for da har folk masse ting de må spise opp før det blir dårlig og må kastes. Og da selges det mindre av disse varene, som butikkene nå blir redd for å måtte kaste selv pga holdbarhet. Jaja, da kan jeg heller handle litt bedre da, og benytte fryseren til å ta vare på lettbedervelig mat som egner seg til nedfrysning.

Greit nok å alltids ha litt ekstra vann i huset, men tapp det selv fra springen. Trenger ikke kjøpe flaskevann. Bruk tomme brusflasker i stedet, som man har skylt på forhånd. Samme med å ha litt hermetikk og tørrvarer. Og så kan man som sagt alltids ha en fryser med mat man uansett bruker.

Endret av Snowleopard
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (8 timer siden):

Om du ikke stoler på at det stemmer, er det ikke veldig store farer med om du likevel skulle ta jod-tablett. Men om du er så skeptisk til om det er sant, hvorfor i all verden har du tatt jod-tablett nå? Er jo ingen atom-hendelser, verken nært eller fjernt som skulle tilsi at man har noe behov. 

Jeg har IKKE kjøpt tabletter, og ser heller ingen grunn for å gjøre det. Skolen har meldt at de har kjøpt inn (de er vel pålagt), så om det skulle skje en situasjon som tilsier behov, så blir det delt ut om de er på skolen. Vi dekker vårt normale behov gjennom kostholdet. Spis fisk, der finnes det jod allerede. Og bruk i tilfelle salt med jod-tilskudd, så har du mer enn nok i lang tid. Kjøper vanligvis salt uten jod-tilskudd, men kan strekke meg til å handle inn det, og bruke om man skulle få mer reell fare her vi bor.

Nå er han forsåvidt en godt kjent, norsk lege, og ville blitt stilt opp etter veggen (figurativt talt, selvsagt) om det han kom med var feil. Og det er intet av det han sier, som jeg ikke kunne fra før, utenom akkurat det med hvorfor det ikke har betydning for godt voksne folk. Men jeg var kjent med at det ikke var så nøye når man ble eldre.

Så kan man stille seg spørsmål med hvor lang tid det vil ta å utvikle kreft pga radioaktivt jod i skjoldbruskkjertelen. For de fleste godt voksne vil man nok kunne si at faren er temmelig neglisjerbar.

Synes folk tildels er alt for paniske. Mange som hamstrer ting de etterhvert må kaste fordi det aldri ble bruk for, og vanligvis er ting man likevel ikke spiser til vanlig. Det er et enormt sløseri som gjøres, og panikkhandling fører bare til at man skaper grunnlag for prisoppgang.

Jaja, når hverdagen setter inn, så kommer tilbudene, for da har folk masse ting de må spise opp før det blir dårlig og må kastes. Og da selges det mindre av disse varene, som butikkene nå blir redd for å måtte kaste selv pga holdbarhet. Jaja, da kan jeg heller handle litt bedre da, og benytte fryseren til å ta vare på lettbedervelig mat som egner seg til nedfrysning.

Greit nok å alltids ha litt ekstra vann i huset, men tapp det selv fra springen. Trenger ikke kjøpe flaskevann. Bruk tomme brusflasker i stedet, som man har skylt på forhånd. Samme med å ha litt hermetikk og tørrvarer. Og så kan man som sagt alltids ha en fryser med mat man uansett bruker.

For det første. Jeg har ikke kjøpt jod tablett beregnet for atom ulykke, jeg har kjøpt jod kosttilskudd fra helsekost, flytende, og det er ikke de som skal brukes i tilfelle atomulykke, ifølge videoen og andre kanaler. 

Så jeg har altså ikke spist det da. 

Man vet i fra før at deg ikke er så greit å få dekket vitaminer og mineraler via maten man spiser så da kan det være greit med tilskudd. 

Det andre er det at ja farmasi er business som alt annet. De kunne solgt 1 og 1 tablett siden det er det man trenger ved atom ulykke. Men neida. 10 må man kjøpe til pris av 30 kr pr stk.

I tillegg står det og videoen sier at vanlig kost tilskudd ikke dekker jod behov ved ulykke. Ja, så om jeg tar et brett jod fra helsekost er ikke det bra da? Du vet at apotek tidligere har fratatt Helsekost markedet produkter som fungerer og hatt monopol på de?

Som eksempel MSM organisk svovel og tetre olje som i tillegg ble solgt for gigant priser på apotek kontra hva helsekost.. Som ikke fikk lov til å selge lengre.. Husker jeg kjøpte flaske til 40 kr på Life. De fikk plutselig ikke selge men måtte kjøpe på apoteket til kr 180 kr!! 😲

Da forstår du kanskje også litt om hvorfor jeg setter spørsmålstegn ved påstander også når man vet kvinner ikke lenger er produksjons dyktige etter 40 år. 

Endret av xrays
Lenke til kommentar

Enda godt at du ikke har kjøpt de for å bruke ved atomkrig, men hva er i realiteten forskjellen? Jod er jod, det er konsentrasjonen som er avgjørende. Er ingen poeng å mette skjoldbruskkjertlene til vanlig. Dog enig i ditt poeng med 10-pakk vs f.eks. å selge enkelt-tabletter i stedet.

Apotek har ikke rett til å nekte helsekostforretninger å selge noe som helt. Det er det myndighetene i regi av Mattilsynet og eventuelt Helsetilsynet som i utgangspunktet styrer, men da pga manglende rett til å selge varer som markedsføres som medisiner.

Angående kosttilskudd, inkludert jod-tilskudd, så er min overordnede mening litt a la Sheldon's i Big Bang Theory:

Et normalt, norsk kosthold dekker stortsett behovet for de fleste, men om det er visse matvarer man ikke spiser av forskjellig grunn, så kan det ha noe for seg å fylle på med det som da vil mangle.

Spiser man ikke fisk, så trenger man bl.a. D og B-vitaminer. Spiser man ikke grønnsaker bør man fylle på med frukt og fiberrik kost, og spesielt C-vitaminrik frukt som appelsin. E-vitaminer bør man i så tilfelle få i seg gjennom egg, plantemargarin og nøtter. A-vitaminer får man via fargerik frukt og grønnsaker. Men her er det kanskje en idé å ta en form for multivitamin.

Men, kroppen er kompleks, og et variert kosthold er viktig for å få i seg det man trenger. Og vitaminer som tas opp gjennom maten er lettere for kroppen å nyttiggjøre seg. Overskuddet, altså det som går ut over hva kroppen kan nyttiggjøre seg, vil kroppen kvitte seg med.

Altså, de fleste vitaminer man tar som kosttilskudd, vil som videoen viser til, bare gå ut med urinen. Noe klarer den lettere å ta til seg dersom det kommer sammen med noe som gjør at den kan binde opp disse. Noen vitaminer, som bl.a. A og D-vitaminer som man får i seg f.eks. gjennom tran, skal man faktisk være forsiktig med å få i seg for mye av, fordi de er fettløselige, og kroppen trenger mer tid til å kvitte seg med de. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...