chil Skrevet 10. januar 2004 Del Skrevet 10. januar 2004 Jeg er en 83 årgang. Gikk ut med helt OK karakterer bortsett fra at jeg strøk i nynorsk nå har jeg prøvd å ta det opp to ganger som privatist uten å lykkes. Jeg kommer ingen steds henn med utdannelsen min .. Jeg har hørt at det går ann og søke om og slippe nynorsk er dette sant? noen som har noen tips heh? finnes ikke noen form for Undervising som man kan ta privat på dette siden det går under Norsk(eller det finnes men det er for våre mørkhudede venner der man lærer hai jai hetar Ali) jeg er snart på Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 10. januar 2004 Del Skrevet 10. januar 2004 Få noen bekjente til å hjelpe deg Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 10. januar 2004 Del Skrevet 10. januar 2004 Jobb hardere med nynorsken så skal du se det ordner seg. Lenke til kommentar
sofokles Skrevet 10. januar 2004 Del Skrevet 10. januar 2004 Sliter du med nynorsk, vil det uansett lønne seg å bruke ett og annet komma og punktum. Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 10. januar 2004 Del Skrevet 10. januar 2004 noen som har noen tips heh? finnes ikke noen form for Undervising som man kan ta privat på dette siden det går under Norsk Jeg arbeidet innbitt for å få en 0 - null - i nynorsk, og fikk det. Så leste jeg noen bøker av Ragnar Hovland ("Alltid fleire dagar", etc.), og fikk 4. Greit nok. Så bare skaff deg noen bøker du, og drit i grammatikk-regler. Lenke til kommentar
lodott Skrevet 10. januar 2004 Del Skrevet 10. januar 2004 DrDoogie har et poeng.. nynorsk er ikke et spesielt vanskelig fag. Det er lite som skal til for å klare å stå. Les et par bøker skrevet på nynorsk, men les også litt grammatikk..det vil nok hjelpe.. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 10. januar 2004 Del Skrevet 10. januar 2004 Når jeg skriver nynorsk, pleier jeg å tenke på en skikkelig nynorsk stemme, og tenke på hvordan den stemmen ville sagt setningen... Og så må du prøve å huske å skrive "diverre" i stedet for "desverre", og "òg" i stedet for "også" og slike ting. Det funker veldig bra. Jeg har samme karakter i nynorsk som i bokmål (4-5). Lenke til kommentar
FiskePinna Skrevet 10. januar 2004 Del Skrevet 10. januar 2004 Trikset med nynorsk er å skrive en kort stil og sjekke hvert j**la ord. Får alltid 5 på nynorsk stil, pga ingen gramatiske feil. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 10. januar 2004 Del Skrevet 10. januar 2004 Du får synge litt på "Ein ur, ein lur, ein himmeltur" et par uker i forveien. Lenke til kommentar
GulliveR Skrevet 10. januar 2004 Del Skrevet 10. januar 2004 Kansje det kan hjelpe å sefor deg en gammel fjellbonde. Som står med en høygaffel i den ene handa og ei rive i den ander, og fortel om gamledager Då eg var eit bodn... osb. Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 10. januar 2004 Del Skrevet 10. januar 2004 (endret) Jeg er fritat nynorsk Har dyseleksi, fikk vite det på grunnkurs. Jeg fant ut i høst at jeg hadde muligheter om å søke om fritak siden jeg har dyseleksi, og vips, så har jeg ikke nynorsk mer. Jeg må slitte med tysk da, trur jeg er i STOR fare for å stryke. Har ikke fåt noe brev om stryk i denne terminen enda, og nå begyner vel det å bli lit seint, håper jeg da. jeg HATER tysk, jeg bare hater det!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Hva er vitsen med å lære tre språk, skjønner vitsen med engelsk, men hvorfor et til. Hater de for pulte hitler knullerne som er så stae at de ikke vil lære seg engelsk!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! +!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! EDIT: Jeg skjønner ikke en drit av hva vi gjør i tysk timanne nå heller. Det blir til at jeg bare sitter å stirrer dumt i veggen forde jeg ikke har peil på hva de babler om. Det er som å sitte å høre på en koversasjon mellom to kinesere. Endret 10. januar 2004 av Lord-KGA Lenke til kommentar
GulliveR Skrevet 10. januar 2004 Del Skrevet 10. januar 2004 Litt offtopic med tysk men eg må si meg enig. Hva er vitsen både med det og nynorsk/bokmål SAMNORSK skulle vert innført for lenge siden. Hadde egentlig vert best med engelsk som skriftspråk over hele verden Enda mere off topic: har dere hørt at han nye lederen for språk rådet vill ha flere film titler på norsk Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 10. januar 2004 Del Skrevet 10. januar 2004 Jeg trodde da at tysk var et valgfag..? Eller var det bare i gode gamle dager da jeg gikk på ungdomskolen? Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 10. januar 2004 Del Skrevet 10. januar 2004 Nei tysk er noe som blir presset ned over halsen på oss, til vi drukner og dør! Åh jeg hater tysk og alt som er relatert til det faget! Nå ble det veldig off-topic, men NyNorsk er ikke vanskelig, hva nøyaktig stryker du på? Du må vel ha fått en pekepinn på hva som var galt? Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 11. januar 2004 Del Skrevet 11. januar 2004 Jeg trodde da at tysk var et valgfag..? Eller var det bare i gode gamle dager da jeg gikk på ungdomskolen? Var valgfag på Ungdomskolen for meg også. Jeg går VKII allmen, og der er det ikke valgfag. Ville heller bytta ut de timane med 3FY eller noe i den duren. Det er mye kulere. Lenke til kommentar
pebbe Skrevet 11. januar 2004 Del Skrevet 11. januar 2004 Var valgfag på Ungdomskolen for meg også. Jeg går VKII allmen, og der er det ikke valgfag. Ville heller bytta ut de timane med 3FY eller noe i den duren. Det er mye kulere. Med andre ord så er det din egen feil at du fortsatt har tysk...? Lenke til kommentar
Zlash Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 Fikk 4 i nynorsk uten å kunne en dritt. Rævsleiking i timene sikret meg karakteren Lenke til kommentar
CreatureCanis Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 Jeg har vel egentlig gitt blanke i 80% av norskfaget totalt... Og jeg fikk 3-4 i både hoved og sidemål... Dette var riktignok forje skoleår da... karaterer for første termin i år får vi vel denne uken tror jeg... *grue seg* Nåh... karakterene er vel greie nok håper jeg. Men vedder en 10er på at jeg får nedsatt orden igjen... Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 jeg HATER tysk, jeg bare hater det!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Hva er vitsen med å lære tre språk, skjønner vitsen med engelsk, men hvorfor et til. Hater de for pulte hitler knullerne som er så stae at de ikke vil lære seg engelsk!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! +!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Whine, whine. Velg deg fransk, da. Lenke til kommentar
CreatureCanis Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 Ja for franskmenn en enda mer villige til og lære seg engelsk... *ironi* Jeg holdt heller ikke ut mer enn ett år med tysk... men det var ganske enkelt fordi klassen var den verste annsammlingen med bråkete rævhull av noen dritt unger... hadde klassen vert litt mer seriøst så hadde nok jeg nytt tysken jeg... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå