Gå til innhold

Myndighetene hudfletter hurtigladebransjen: Operatørene delvis enig


Anbefalte innlegg

ITtraktor skrev (2 minutter siden):

Her nevner du to andre vesentlige problemer. Det er vel ingen som kjører fosilbil som sjekker om bensinpumpe de skal til er ledig, eller om den i det hele tatt virker? Nå er det en stund siden jeg kjørte fosilbil, men jeg kan ikke huske at pumper som ikke virket var noen problemstilling over hodet. 

Jeg forventer rett og slett at ting jeg betaler for bare virker, ned minst mulig knot. Er det så mye å be om?

Hvis du vil betale for at det ALLTID skal være en ledig hurtiglader, uansett tid på året, så er jeg redd du må betale svært mye. Det vil kreve en enorm overkapasitet. 

Teslaene viser antall ledige uttak på kartet i bilen. Om jeg har tenkt å lade på Solli men det har vært mer eller mindre fullt der i lang tid, så velger jeg kanskje å stoppe litt tidligere og lade på Rygge isteden, som har mye høyere kapasitet. Man kan kanskje se for seg at de andre operatørenes hurtigladere integreres i samme system, men det hjelper jo kun Teslaene. Jeg kjenner ikke til at noen andre bilmerker viser ledige uttak på skjermen. Noen har ikke engang skjerm å vise slikt på ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
TheMoonMan skrev (5 minutter siden):

At du ikke kjenner til det betyr ikke at det ikke finnes. Viktig å sette seg inn i ting før man kommenterer.

Jeg skrev da også at jeg ikke kjenner til andre biler som har det. Jeg skrev ikke at ingen andre biler har det. 

Kjenner du til noen andre biler som viser ledige uttak på skjermen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er veldig gode grunner til å ikke la lading gå direkte på bil - ie. lån av bil, leie av bil osv osv. Litt tilsvarende at betaling via mobilregningen aldri ble en suksess - det var veldig problematisk for den store andelen av brukere som har telefon gjennom jobben.

Disse brikkene er også et problem - de mangler beskyttelse mot kopiering osv, og det blir enda en ting man må distribuere og holde styr på.

Nå som elbil er blitt mainstream, så må ladebransjen ta seg sammen - det er ingen grunn til at det skal være vanskeligere å lade enn å fylle fossilt. Sett opp kortterminaler, og sørg for at laderne deres virker. Hvis dere ikke skjerper dere snart, så kommer politikerne til å overkjøre dere med lover, bedre å gjennomføre det av egen fri vilje. Selv en røverbransje som parkeringsbransjen har fått til dette nå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (29 minutter siden):

Disse brikkene er også et problem - de mangler beskyttelse mot kopiering osv, og det blir enda en ting man må distribuere og holde styr på.

Brikkene er enkle å kopiere ja, uten at det nødvendigvis er noe stort problem. Vi snakker tross alt om et produkt som er så billig at noen aktører tillater seg å gi gratis lading om ladepunktet ikke får kontakt med serveren..

Lenke til kommentar
4 hours ago, endringsvillig said:

Er vel ingenting som tyder på at kortterminaler er løsningen for framtidig betaling hverken på ladestasjoner eller andre plasser. Det er en gammel teknologi som er på vei ut

Inntil en ny løsning er på plass må vi bruke en elektronisk betalingsform som er etablert globalt og akseptert av "alle".

Hva er den nye løsningen og når kommer den?

Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (48 minutter siden):

Billig, 7,- per kwh?

Når fallback er gratis lading så er det tydelig at operatøren ser på det som billig ja. Antagelig er redundante systemer mye dyrere enn å gi bort strøm når betalingstjenesten er nede.

Lenke til kommentar
SDFGHJKL skrev (5 timer siden):

Vi trenger ikke kortterminaler på ladestasjonene, det holder at bilen er "kortterminal", slik som på tesla. Å bruke app på mobil som kortterminal er ikke så dumt heller så lenge man ikke må ha oversikt over alle mulige avtaler og leverandører.

Bilen min, en Nissan Leaf av eldre årgang, støtter ikke denne protokollen. Nye biler rett fra fabrikk støtter ei heller dette. Hva skal alle vi som har bil uten slik støtte gjøre?

Skrote bilen og kjøpe ny? 🥴

 

Kahuna skrev (4 timer siden):

Brikkene er der allerede, i motsetning til kortterminaler.

Bankkort er allerede i lommen min, samt kan lett registeres på telefon (Google Pay / Apple Pay). Brikke er ikke naturlig for meg å gå rundt med.

Betalingsmiddel i form av kort / Google Pay har jeg ALLTID med meg!

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (1 minutt siden):

Bilen min, en Nissan Leaf av eldre årgang, støtter ikke denne protokollen. Nye biler rett fra fabrikk støtter ei heller dette. Hva skal alle vi som har bil uten slik støtte gjøre?

Skrote bilen og kjøpe ny? 🥴

Bruke brikke? :D 

Lenke til kommentar

Det er vel logisk at selskapene som leverer lading ved å gjøre ting rotete, er ute ette å hindre effektiv konkurranse.

Reell konkurranse får vi ikke før betalingsmåte er som å kjøpe mat, og prisen avgjør, slikt vi

tar som en selvfølge på flytende drivstoff.

Da kan det bli reell konkurranse, alt annet er i beste fall tull, og i verste fall sabotasje, og bremser bare utviklingen.

Kanskje man burde gi en frist, eller invitere oljeselskapene med, som

et "ris bak speilet" her?

De er jo vant til å yte service langs veien, og

de trenger vel også "nye bein" å stå på(?)

Lenke til kommentar
11 hours ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Jeg kjenner ikke til at noen andre bilmerker viser ledige uttak på skjermen. Noen har ikke engang skjerm å vise slikt på

Grunnen til at ingen bilmerker kan vise ledige ladere på skjermen er at det er null samordning i bransjen. Hvilke elektriske biler er det som ikke engang har skjerm sa du?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kontaktinformasjonen din er gull verdt i dag. Derfor samler de fleste kjeder inn dette i dag i en eller annen form.

Heldigvis oppretter man et slags mønster der man bruker de samme laderene om igjen. Jeg vet hvor irriterende og langdrygt det er å måtte registrere seg på en ny, eller tilogmed logge inn på ny etter lang tids pause, der man har glemt passord osv. Jeg ønsker å betale slik jeg betaler for bensin og diesel, så kan de heller lokke med rabatter på den gammeldagse måten.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (12 timer siden):

Appen må du nesten ha uansett, om du ønsker å på forhånd kunne sjekke om laderne dit du skal er i orden eller ikke opptatte.

Jeg bruker aldri app til å starte lading, RFID er mye kjappere. 

Den informasjonen forventer jeg kommer inn i bilens navigasjonssystem automatisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (22 timer siden):

Det er veldig gode grunner til å ikke la lading gå direkte på bil - ie. lån av bil, leie av bil osv osv. Litt tilsvarende at betaling via mobilregningen aldri ble en suksess - det var veldig problematisk for den store andelen av brukere som har telefon gjennom jobben.

Disse brikkene er også et problem - de mangler beskyttelse mot kopiering osv, og det blir enda en ting man må distribuere og holde styr på.

Nå som elbil er blitt mainstream, så må ladebransjen ta seg sammen - det er ingen grunn til at det skal være vanskeligere å lade enn å fylle fossilt. Sett opp kortterminaler, og sørg for at laderne deres virker. Hvis dere ikke skjerper dere snart, så kommer politikerne til å overkjøre dere med lover, bedre å gjennomføre det av egen fri vilje. Selv en røverbransje som parkeringsbransjen har fått til dette nå. 

Leiebilselskapene klarer dette veldig godt mot bompasseringer ved at leser av registreringer direkte ved innlevering, og trekker det av summen som faktisk blir fakturert. Det er ingen god grunn for at de ikke skal kunne gjøre det med plug'n charge-løsninger heller. Ei heller at man klarer å gjøre akkurat det samme når man låner ut bilen til venner/bekjente, bortsett fra at man da gjør opp med Vipps, eller returnerte vennetjenester, slik man har gjort med så mye annet. Er uansett aldri snakk om veldig store beløp, så ofte så vil man ofte ikke bry seg, om det stort sett er småturer.

Det er uansett ikke noe i veien for at bilprodusenten skaper en mulighet for gjestekonto/gjesteprofil, der man legger inn eget kort. Men som ikke er mulig å hente kortinfo fra for eier, slik at den som låner/leier kan legge inn kortet sitt for lånet, og så velge å stoppe det når bilen leveres tilbake.

De to siste avsnittene er jo bare begrunnelse for hvorfor kortbetaling og Plug'n Charge bør innføres snarest mulig, og helt enig, her må ladebransjen ta seg sammen. Det gjelder forøvrig og bilprodusentene som bør oppgradere bilene innenfor rimelighetens grenser, for å støtte Plug'n charge.

Samtidig burde det snart komme et krav til typegodkjenning at bilen leveres med CCS ladeport. ChaDeMo har fått være et alternativ alt for lenge. Og om ikke forbudet snart kommer, så vil vi se det kommer flere biler fra Asia, der bilen leveres uten CCS. Det er smått latterlig at en ny modell blir typegodkjent for Europa når den ikke støtter denne ladestandarden.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...