Gå til innhold

Tilstandsrapport - bør den leveres på papir?

Anbefalte innlegg

Fikk en takstmann til å ta en tilstandsrapport her om dagen (leilighet på ca. 70 kvm) Det kostet 10.310,- som jo ikke er billig, men det som irriterer meg nå er at jeg ikke kommer til å få et fysisk hefte i posten som jeg kan sitte å studere i ro og mak. Takstmann "unnskylder" seg med at nei det sluttet vi med for flere år siden....da det sikkert ikke er "poppis" å drive å printe ut PAPIRER lenger. Vi lever jo i en digital tidsalder MÅ VITE !!!!!!!   

Noe såpass elementært som dette synes jeg virkelig er takstmann sitt ansvar å få på plass. Å ha rapporten på mail er ikke godt nok når man betaler over 10K for et par timers arbeid. Er det jeg da som må sette i gang å printe ut fullt av papirer og prøve mitt beste for å lage en fysisk hefte ??? 

🤬

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde reagert på det motsatte, å få en rapport på papir. Vi er faktisk i den digitale tidsalder som du nevner.
Tjenester som f.eks boligmappa, gjør at dokumenter er lett tilgjengelig for fremtidige eiere av boligen.

Jeg har vanskelig for å forstå at det er et kjempeproblem at du ikke får et hefte. Jeg kan skjønne at noen foretrekker å lese litteratur på papir, i stedet for en Kindle f.eks, men en tilstandsrapport?

Endret av Uderzo
  • Liker 3
Lenke til kommentar
32 minutes ago, Uderzo said:

Jeg hadde reagert på det motsatte, å få en rapport på papir. Vi er faktisk i den digitale tidsalder som du nevner.
Tjenester som f.eks boligmappa, gjør at dokumenter er lett tilgjengelig for fremtidige eiere av boligen.

Jeg har vanskelig for å forstå at det er et kjempeproblem at du ikke får et hefte. Jeg kan skjønne at noen foretrekker å lese litteratur på papir, i stedet for en Kindle f.eks, men en tilstandsrapport?

Så du er altså en av de som forsvarer et papirløst samfunn? Jeg stoler ikke på den digitale verden, men har jeg noe fysisk å forholde meg til er det greit. Det er tross alt en fysisk sak denne leiligheten her som ikke kan lastet opp til nettet. Det er sikkert greit at ting blir sendt på mail og lastet opp her og der, men i bunn må det foreligge et fysisk dokument. Er ganske mye stoff en tilstandsrapport, det vet du vel?  

Endret av Gjest Baardsen
Lenke til kommentar

I dag har man jo flotte ting som Boligmappa.no hvor ting om boligen registreres digitalt.

Når jeg f.eks har hatt elektrikere hjemme hos meg så oppdateres det der. Slipper å få en lefse med dokumenter i handa jeg må oppbevare og finne frem igjen den dag boligen skal selges. Ligger i skyen.

Om du vil ha det på papir i 2022 må du nok regne med å printe det selv. 

Endret av Complexity
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest Baardsen skrev (23 minutter siden):

Så du er altså en av de som forsvarer et papirløst samfunn? Jeg stoler ikke på den digitale verden, men har jeg noe fysisk å forholde meg til er det greit. Det er tross alt en fysisk sak denne leiligheten her som ikke kan lastet opp til nettet. Det er sikkert greit at ting blir sendt på mail og lastet opp her og der, men i bunn må det foreligge et fysisk dokument. Er ganske mye stoff en tilstandsrapport, det vet du vel?  

Ja, i aller høyeste grad. Papir er sløsing med ressurser og skrivere er djevelens verk.
Ja, mye stoff i en tilstandsrapport. Men for meg så holder det å lese det digitalt, trenger ikke å kunne sette meg i godstolen med en blekke i fanget. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Uderzo said:

Ja, i aller høyeste grad. Papir er sløsing med ressurser og skrivere er djevelens verk.
Ja, mye stoff i en tilstandsrapport. Men for meg så holder det å lese det digitalt, trenger ikke å kunne sette meg i godstolen med en blekke i fanget. 

For meg blir dette litt som å si til guttungen at jaja, nå får du være så snill å lese Donaldbladet ditt på nettet.

Lenke til kommentar

Det er et stort marked for digitale tegneserier.
Jeg abonnerte på Fantomet helt til de måtte legge ned, ikke nok folk(gamlinger) som kjøpte bladet lengre.
Jeg vil forøvrig si at det er forskjell på tegneserier og tilstandsrapporter, førstnevnte er noe man som regel koser seg med. Dokumentasjon er noe annet, men hver sin lyst.

• Liker 1
Lenke til kommentar
24 minutes ago, Uderzo said:

Det er et stort marked for digitale tegneserier.
Jeg abonnerte på Fantomet helt til de måtte legge ned, ikke nok folk(gamlinger) som kjøpte bladet lengre.
Jeg vil forøvrig si at det er forskjell på tegneserier og tilstandsrapporter, førstnevnte er noe man som regel koser seg med. Dokumentasjon er noe annet, men hver sin lyst.

Kan tenke meg at samlerverdien på digitale tegneseriehefter ikke er så veldig mye å skryte av. Kastet hele fantomet samlingen min på dynga ca. år 2000 da de begynte med farger. Var vel ca. 10 permer jeg hadde liggende litt vemodig men men. Conan beholdningen min har jeg enda men sluttet å kjøpe Conan da de gikk over til farger. Min takstmann fortalte meg at de sluttet med papirhefter ca.2015 så vet ikke om 2015 var året da blekkpatroner ble så fryktelig mye dyrere men jeg har mine tvil om den teorien. Skal man selge bolig får man vel et slags hefte der kjøper kan studere litt div. div. så hvorfor ikke tilstandsrapport også er et fysisk hefte er en gåte for meg.     

Lenke til kommentar
Gjest Baardsen skrev (På 2.3.2022 den 18.38):

Er det jeg da som må sette i gang å printe ut fullt av papirer og prøve mitt beste for å lage en fysisk hefte ???

burde ikke være deg som må gjøre det, spør du meg.

Kunne vært interessant om du forhørte deg med Forbrukerrådet om saken? Selv om du evt. ikke "gidder" krangle med den aktuelle takstmannen mer, så har det alment interesse kanskje for andre som skal selge bolig å vite hva som gjelder.

All den tid det ikke er noe alment off. krav om at alle må ha en epostadresse, datamaskin og printer i hjemmet, så kan man vel ikke gjøre alle tingen digitale heller. Dette var jo ikke en "digital handel" i utgangspunktet, men en fysisk undersøkelse av bolig, og hvor resultatet tradisjonelt blir gitt på papir.

synes ikke du skal gi deg :thumbup:

legge til; det er greit at de sender en digital kopi på epost, man da burde det komme som et tillegg, til en papirutgave av rapporten.

Endret av Mr.M
.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hårek endret tittelen til Tilstandsrapport - bør den leveres på papir?

når man foretar EU kontroll til en tusenlapp, så får man i alle fall et fysisk dokument levert. Bilverkstedene kunne kanskje lurt seg unna de og, og sagt du får resultatet på epost.

En tilstandsrapport på bolig som koster over ti-tusen kroner å få gjort, burde kvalifisere både til ark og perm.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det du betalar for er i all hovudsak sjølve rapporten. Det er heilt sikkert mogleg å betale takstmannen for å bruke tid på å lage eit papirhefte, men dette er nok ikkje noko som folk flest er villige til å betale for. 

Ikkje er det så vanskeleg å printe sjølv om du treng rapporten på papir. Vil du ha eit innbundet eksemplar så kan du ta med fila til eit trykkeri. 

Det sagt så skal du sjølvsagt ha det produktet du har avtalt til avtalt pris. Så om det var avtalt at ein papirversjon var inkludert i prisen så skal du sjølvsagt også ha ein papkrversjon. Men som sagt så må du rekne med å måtte betale ekstra for utskrift på papir. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (2 minutter siden):

Så om det var avtalt at ein papirversjon var inkludert i prisen så skal du sjølvsagt også ha ein papkrversjon.

de fleste vet vel ikke engang at det er et issue, men tar for gitt at man vil få en perm i hånden. Og dermed spør man ikke om det heller på forhånd.

Mulig dette er ei generasjonsgreie? de yngre forventer ikke annet enn at alt er digitalt, mens de av oss som har fått litt fler år på nakken, fortsatt har de gamle forestillingene om skikk & bruk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (8 timer siden):

når man foretar EU kontroll til en tusenlapp, så får man i alle fall et fysisk dokument levert. Bilverkstedene kunne kanskje lurt seg unna de og, og sagt du får resultatet på epost.

De kunne gjerne kuttet ut det fysiske dokumentet for min del. Når det kommer til servicer på bilen har jo allerede dokumentasjonen blitt digital. Jeg har ikke lengre noen analog servicebok til våre biler.

Mr.M skrev (7 timer siden):

de fleste vet vel ikke engang at det er et issue, men tar for gitt at man vil få en perm i hånden. Og dermed spør man ikke om det heller på forhånd.

Mulig dette er ei generasjonsgreie? de yngre forventer ikke annet enn at alt er digitalt, mens de av oss som har fått litt fler år på nakken, fortsatt har de gamle forestillingene om skikk & bruk.

Jeg hadde ikke forventet at takstrapporten skulle komme som ei blekke/perm om det ikke var avtalt. Sånn har hele samfunnet blitt. Når vi nå sist byttet bank leste vi alle avtaledokumenter digitalt, det samme gjelder når vi byttet forsikringer. Ikke et eneste ark i posten. Det har blitt standard.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...