Gå til innhold

Brant i over en uke – nå har bilskipet sunket


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Roger Dyrøy skrev (19 minutter siden):

Det er smått utrolig at det ikke er krav og retningslinjer for utendørs lading av elbiler i kollektive garasjer. Her snakker vi kontor og boligblokker som gjerne har luftinntak i eller nær garasjen.

Du tror lading av elbiler var årsaken her?

 

Elbiler og brannfare (emobilitynorway.com)

Sitat

undersøkelser DSB har gjort viser at en elbil som lader på et godt ladeanlegg er mindre brannfarlig enn en parkert bensin- eller dieselbil.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Er det noen her med peiling på skip som kan forklare hvorfor skipet synker? Er det varmen som ødelegger skroget og dermed får vann inn, bryter hele skipet sammen eller er det noe annet som gjør at vannet kommer inn?

Lenke til kommentar
Pop skrev (2 timer siden):

Er det noen her med peiling på skip som kan forklare hvorfor skipet synker? Er det varmen som ødelegger skroget og dermed får vann inn, bryter hele skipet sammen eller er det noe annet som gjør at vannet kommer inn?

Tipper det kantret under slep.
Det er skrekkelig dårlig stabilitet på de holkene der og litt skeiv sleper og litt bølger er alt som skal til for å vippe det over på siden.

Lenke til kommentar

Det står i artikkelen akkurat hvorfor skipet sank.

 

Quote

Skipet sank da de forsøkte å slepe skipet, ifølge Reuters, som beskriver at skipet begynte å ta inn vann og miste stabilitet som følge av strukturelle problemer skapt av brannen og røff sjø. 

 

Lenke til kommentar
Roger Dyrøy skrev (3 timer siden):

Det er smått utrolig at det ikke er krav og retningslinjer for utendørs lading av elbiler i kollektive garasjer. Her snakker vi kontor og boligblokker som gjerne har luftinntak i eller nær garasjen.

Det er enda mer utrolig at man får parkere bensinbiler, som bokstavlig talt er fylt opp av eksplosiv væske, i nevnte garasjeanlegg. En liten lekkasje og en gnist fra statisk elektrisitet er alt som skal til.

Skal man først begynne å kjøre en hard linje mot brannsikkerhet og biler, bør vel første steg være å forby bensinbiler. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det er et faktum at selv bensinbiler kan bli gamle uten å ta fyr. Ja kanskje helst de gamle hvor all strømforbruk kan kobles fra når når man parkerer. Nyere biler med all elektronikken må alltid være "på"

og trekker litt strøm hele tiden.

Dermed har strømmen hele tiden flere muligheter til å utvikle feil og gnistdannelse, og så må det vere en feil til, bensinlekasje.

Bensin fordamper lett og blander seg med luften.

Slukking er også mulig med normale midler.

Lukter det bensin skal lekkasjen lokaliseres og

årsaken elimineres, uten å vente. Bensin har heldigvis en karakteristisk lukt, og det er bra.

 

Endret av KjeRogJør
Lenke til kommentar
Terje Henriksen skrev (20 minutter siden):

Når elbiler tar fyr er brannen veldig vanskelig å slokke. Da er det bedre å gå over til magnetbiler når det blir mulig, dvs. en motor drevet av magneter, jern og elektroner. Der er det ingen brannfare.

Det krever også at det bygges nye veier beregnet på det

Lenke til kommentar
Terje Henriksen skrev (14 timer siden):

Når elbiler tar fyr er brannen veldig vanskelig å slokke. Da er det bedre å gå over til magnetbiler når det blir mulig, dvs. en motor drevet av magneter, jern og elektroner. Der er det ingen brannfare.

Mange branner i elbiler, har ikke medført antennelse av selve batteriet, og de er da ikke værre å slukke eller farligere enn branner i ice-biler. Tvert i mot siden de ikke har en tank med brennbar væske som vil antennes pga at det går slanger og rør mellom tanken som er bake, og motoren som er fremme.

Det er en sensasjonssak når det er batteribrann tilstede. Men nyhetene enser ikke en brann i en ice-bil, selv om disse er i overvekt, selv på nyere ice-biler.  det kommer først frem nr det blir så mange at produsentene må tilbakekalle de.

Magnetbiler vil og kunne brenne, så lenge de består av plastdeler og annet materiale som kan antenne. Og selve magnetismen vil sannsynligvis komme av elektromagneter, så da må disse fremdeles forsynes med strøm, og da gjerne et batteri under drift, som må lades.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (15 timer siden):

Var vel batteriet som tok fyr, så det var i grunnen en elbil som startet brannen..

Nei. 

Sitat

Brannen i parkeringshuset ved Stavanger lufthavn startet i en Opel Zafira B-modell fra 2006. I fjor ble mer enn 200 000 Opel Zafira B tilbakekalt i Storbritannia etter brann. Årsaken til feilen var knyttet til varmeviften.

Drivstoffbilar er ikkje elbilar fordi dei har eit 12V-batteri.

Det var ein feil i det elektriske 12V-anlegget som starta det, som det ofte gjer ved bilbrannar, uavhengig av drivlinje.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
2 hours ago, Snowleopard said:

Mange branner i elbiler, har ikke medført antennelse av selve batteriet, og de er da ikke værre å slukke eller farligere enn branner i ice-biler. Tvert i mot siden de ikke har en tank med brennbar væske som vil antennes pga at det går slanger og rør mellom tanken som er bake, og motoren som er fremme.

Det er nok rimelig å tro at det skal mye til før et moderne batteri antenner (Altså fra en ekstern brannkilde). Kanskje mer enn en bensintank men jeg vet ikke at vi har data på det. Batteriet inneholder også brennbar væske, typisk ethylkarbonat, dimethylkarbonet o.l., men gjerne i noe mindrre mengder enn bansin i en bensintank. Dette er imidlertid ikke det som gjør batteribranner utfordrende, og jeg vil bestride påstanden at batteribranner ikke er værre å slukke enn en bensinbrann*.

Det er katodematrialet i battteriene som gjør batteribranner skumle. Katodematrialet består av diverse metalloksider, typisk nikkeloksyd. Oksygenet i disse oksydene er ganske løst bundet til metallet og frigjøres når temperaturen kommer opp i 150-250C. Dette gir tilgang til store mengder fritt oksygen som så kan danne dlangt mer termodynamisk favortiserte bindinger til karbon og hydrogen (F.eks fra karbonatet, separatoren eller anoden (typisk rent karbon) 

Denne egenskapen at batteriet kan produsere sitt eget oksygen gjør slukking utfordrende og bidrar til effekten man ofte ser at skadde batterier tar fyr igjen og igjen. 

Så der en bensinbrann kan slukkes ved å fjerne oksygen f.eks ved skumlegging, må batterier kjøles ned i sin helhet som gjerne betyr nedsenking i vann. 

*) Der bensin derimot er svært skummelt er ved lekkasjer og der antenningskilden kommer til etterpå, da bensin har et høyt damptrykk og bensindampen er eksplosiv, men dette har ingenting med hvor let eller vanskelig en brann i en bensintank er lett eller vanskelig å slukke. Diesel har ikke samme problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...