Gå til innhold

Driver norsk media propaganda i Ukraina/Russland konflikten?

Anbefalte innlegg

Dudeliduu skrev (12 minutter siden):

Logisk å bli med på en av de eneste diskusjonsforumene i Norge hvis man ser seg lei av noe og ønsker å klage på det høylydt.... Eller kanskje det f.eks er Debattklovn som har laget seg en alternativ bruker.
Mange her elsker å skrike whataboutism i andre saker, men når en annen person sier noe han irriterer seg på: at media ikke også setter søkelys på andre siden av saken.... nei da er det plutselig "Er du tilhenger av Hitler også?"

Hvis @Antipropaganda er en Russer eller endog en Russer som er ansatt av Putin, så er det veldig interessant at han/hun tar seg tid til å diskutere med oss, og jeg er gjerne med på en opphetet diskusjon. Men det hadde vært fint å være ærlig om bakgrunn og motivasjon. Derfor har jeg spurt admin om å sjekke IP-adressen hans.

Jeg kan tenke meg at noen var ærlig kritisk til Norsk offentlig narrativ som ble med på diskusjon.no tirsdag kl 10:50, kalte seg "Antipropaganda", som bare er interessert i å diskutere Ukraina-invasjonen (61 poster) med en tydelig pro-Russisk holdning i forhold til konsensus på forumet og har litt rar setningsstilling. Men jeg ville ha trodd at en slik person ville ha avvist tydelig antydninger om at han er et Russisk troll.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gouldfan skrev (12 minutter siden):

Jeg skriver masse feil, av og til også med vilje, men ikke samme feil som Antipropaganda....

Du får samle opp alle feilene han gjør. Første (og eneste) feilen gjelder ikke da jeg antar rundt halvparten av befolkningen kunne sagt "i norsk media" grunnet engelsk bøyning av ord og engelskifisering av det norske språk.

Og andre spørsmålet ditt om "Hvorfor svarer han ikke på om han er en russisk bot" Er like dustete.

Endret av Dudeliduu
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dudeliduu skrev (14 minutter siden):

Du får samle opp alle feilene han gjør. Første (og eneste) feilen gjelder ikke da jeg antar rundt halvparten av befolkningen kunne sagt "i norsk media" grunnet engelsk bøyning av ord og engelskifisering av det norske språk.

Og andre spørsmålet ditt om "Hvorfor svarer han ikke på om han er en russisk bot" Er like dustete.

For se om du er like ivrig når Russland skal "befri" Norge....

• Liker 4
Lenke til kommentar

Hvis vedkommende er et russisk nettroll gjør han/hun en veldig dårlig jobb:

1. Dårlig i norsk
  2. Fersk brukerprofil
  3. Kun interesse for Ukraina-tråder
  4. Lite fantasifullt valg av navn

Man må i hvertfall forsøke å fremstå som en vanlig debattant (og ikke et troll) ..

• Liker 4
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Dudeliduu said:

"Antipropaganda" er ikke det eneste russiske nettrollet på diskusjon.no.Det er ikke noe poeng å spore IP-adresser. Disse nettrollene opererer ikke nødvendigvis fra Russland. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Tror Norge er ganske nøytrale i sin dekning.  Vi er medlem i NATO som en forsvarsallianse.  Den har sine svin på skogen den også ift Afghanistan osv - men det var et element av politisk demokrati i bildet.  Selv er jeg ikke enig i at NATO skal brukes til oppdrag langt vekk, men sånn blir det av og til i demokrati.

Putin er en diktator så han kan bestemme uten noen folkemening.  Men det er jo noe som skurrer når mannen må lyve til eget folk og holde omfanget av invasjonen skjult.

Ingen angrep på sivile sa han i dagens tale,.  Nei for det skjedde bare hvis det var snakk om tungt artilleri eller skjold av sivile.  Ingen av delene ser man tegn til på disse bildene av boligblokker.   

Han er en kald kalkulerende jævel.  Så er det selvfølgelig en personkult rundt ham pga hans gode evner til å tale og fjerne opposisjonen med alle midler (jfr Navalnyj, uavhengige journalister og TV-hus) 

Dette med "neo-nazis"/"genocide" i Donbass har gått på "repeat" på statlige medier siste 8 år siden annekteringen av Krim.  Om noen er hjernevasket så er det den russiske befolkningen og soldatene som nå rykker brutalt fram.   Ukraina valgte 90% av folket å bli en uavhengig, fredelig stat.  Ukraina er stort sett åkerlapp på åkerlapp over enorme landområder utenfor byene.  Bønder pleier ikke å være spesielt aggressive.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Rune_says skrev (16 minutter siden):

Ukraina er stort sett åkerlapp på åkerlapp over enorme landområder utenfor byene.  Bønder pleier ikke å være spesielt aggressive.

Det er så vanvittig. Anbefaler alle å gå på Google Maps og zoome inn nærmest hvor som helst i Ukraina. Hele landet er et sammenhengende landbruksområde. Over 70% av arealet er dyrket mark. Til sammenligning er det omtrent 3% i Norge.

ukraina.thumb.jpg.4d5fb16faf76acb3fc6a6698921208e0.jpg

Endret av Fibonacci
  • Liker 4
Lenke til kommentar
knutinh skrev (56 minutter siden):

Men det hadde vært fint å være ærlig om bakgrunn og motivasjon. Derfor har jeg spurt admin om å sjekke IP-adressen hans.

IP-adresser regnes som personopplysninger og informasjon om disse er ikke noe vi deler ut. Som nevnt over er IP-adresser heller ingen god indikasjon på hvor en bruker kommer fra, da de både er unøyaktige og enkelt kan «forfalskes» ved bruk av VPN eller lignende.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Rune_says skrev (28 minutter siden):

Tror Norge er ganske nøytrale i sin dekning. [..]

Enig. Det som formidles stemmer bra med det man blir fortalt i en rekke andre medier.

Fibonacci skrev (17 minutter siden):

Det er så vanvittig. Anbefaler alle å gå på Google Maps og zoome inn nærmest hvor som helst i Ukraina. Hele landet er et sammenhengende landbruksområde. Over 70% av arealet er dyrket mark. Til sammenligning er det omtrent 3% i Norge.

Top Gear med Clarkson & Co hadde en gøyal road trip igjennom Ukraina som også viste dette. 🙂

(Klipp for de nysgjerrige: #6, #7).

Endret av nightowl
  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, knutinh said:

Hvis @Antipropaganda er en Russer eller endog en Russer som er ansatt av Putin, så er det veldig interessant at han/hun tar seg tid til å diskutere med oss, og jeg er gjerne med på en opphetet diskusjon. Men det hadde vært fint å være ærlig om bakgrunn og motivasjon. Derfor har jeg spurt admin om å sjekke IP-adressen hans.

Jeg kan tenke meg at noen var ærlig kritisk til Norsk offentlig narrativ som ble med på diskusjon.no tirsdag kl 10:50, kalte seg "Antipropaganda", som bare er interessert i å diskutere Ukraina-invasjonen (61 poster) med en tydelig pro-Russisk holdning i forhold til konsensus på forumet og har litt rar setningsstilling. Men jeg ville ha trodd at en slik person ville ha avvist tydelig antydninger om at han er et Russisk troll.

-k

Ikke noe poeng å sjekke IP. Denne gjengen er ikke nødvendigvis lokalisert i Russland. Det er ikke noe poeng å begi seg inn på en diskusjon med nettroll som Antipropaganda. Det er akkurat det de ønsker.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Diggerman skrev (4 minutter siden):

Ikke noe poeng å sjekke IP. Denne gjengen er ikke nødvendigvis lokalisert i Russland. Det er ikke noe poeng å begi seg inn på en diskusjon med nettroll som Antipropaganda. Det er akkurat det de ønsker.

😮😮😮😮😮😮😮😮😮 Du har bare vært her i to uker! 😮😮😮😮
Garantert et nettroll! (sarkasme hvis noen lurer...)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (2 timer siden):

ukraina.thumb.jpg.4d5fb16faf76acb3fc6a6698921208e0.jpg

Hvis du flyr en stund i Flight Sim 2020 som er ganske så realistisk (enkel mod for Google maps også) så synker det virkelig inn hvor mye jordbruksland det er...  fra horisont til horisont bare avbrutt av enkelte rette veier

Lenke til kommentar
Antipropaganda skrev (6 timer siden):

Hvilket land og media setter ikke sitt eget land først. Veldig lite kritikk av nato i Norge. Også lite kritikk av usa sine kriger. Nato er basert på nato medlemmer først. Det er ikke en ideell organisasjon. Ikke fan av Trump. Men Obama startet flest kriger gjennom usa sin historie. American first vil han ikke si. Men gjør det likevel gjennom sin adferd. Og begrunnet det med at det er best for usa. Men krigene er styrt av våpenindustrien. De er avhengige av konflikt og krig for å tjene penger. De er samtidig verdens mektigste industri. Usa er også avhengig av at Europa har Russland som fiende. For å få hjelp til sine kriger. Putin ville være med i nato, men fikk nei fra usa. Lurer du på hvorfor?

Logikken svikter.  Hvorfor er vi avhengige av Russland som fiende?  Hele denne "interesse-sfære" greia er jo bare 65 år gammelt, kald krig tankegods i Putins og ditt hode.   

Se på den Kenyanske talen, så skjønner du at alle kan være venner også...  (...men Putin er nok som Kasparov sier en "dinosaur" som i sitt fall dessverre skader de rundt seg... )    

• Liker 2
Lenke til kommentar

Norsk media er ikke akkurat kjent for å sympatisere med nynazister og er generelt lent mot venstre. Derfor virker det svært usannsynlig at norsk media skulle avvise nazisme hvor den eksisterer.

Det finnes nazister i alle land og jeg vil anta du finner like mange i f.eks Polen som i Ukraina. Polen og Ungarn har i de senere år tatt en vending i antidemokratisk retning. De er fortsatt demokratier, men med visse skavanker. Skal vi rettferdiggjøre en invasjon av Polen og Ungarn?

Usann propaganda ser mest ut til å komme fra Russland. Ifølge dem, er Ukrainas regjering narkomane nynazister som er i ferd med å fremstille atomvåpen. Det er så absurd at man bare venter på å høre at de også er varulver som har en pakt med Djevelen.

Jeg har ikke lest så nøye om Azovbataljonen på Wikipedia. Det er Wikipedia. Artikkelen kan være skrevet av hvem som helst, også russere. Men la oss si at det finnes en "nazibataljon" i Ukraina. Hva så? Hvor dypt stikker dette? En norsk utenlandsstyrke hadde norrøne guder og kampropet deres hadde noe med Valhall å gjøre. Det ble et stort medieoppslag om dette for noen år siden, men media forstod ikke hva dette var. Det var en militærgreie som sivilister har vansker med å forstå og som derfor blir misforstått.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det er vel heller ingen som anklager Finland for å være nazister, til tross for at de fikk hjelp fra Tyskland under 2. Verdenskrig. Det er noe som heter at min fiendes fiende, er min venn. Det er særs relevant i en slik konflikt. Man kan ha mål som sammenfaller selv om man har ideologiske motsetninger. 

Lenke til kommentar
Helm skrev (8 timer siden):

Norsk media er ikke akkurat kjent for å sympatisere med nynazister og er generelt lent mot venstre.

Enig.

Sitat

Derfor virker det svært usannsynlig at norsk media skulle avvise nazisme hvor den eksisterer.

Det måtte i så fall være ut fra «min fiendes fiende…».

Men poenget er uansett irrelevant. Om så Ukraina har politiske ledere som drikker blodet av nylig ofrede barn så har ingen enkelt-land ansvaret for å gå inn og fikse det - heller ikke Putins fascist-regime.

-k

• Liker 1
Lenke til kommentar

Denne er jo like norsk som denne sketsjen m.

Antipropaganda

-Media overfladisk avviser påstand om nazisme. Det er grunn til å vurdere dette litt nøyere.

Sitat slutt

minner meg litt om en Ubåt på Fisketur...

Denne sketsjen er ikke langt fra Russlands alternative fakta i FN eller RT..

De er på fisketur for å si det sånn, på dypt vann....

Endret av Gouldfan
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...