Gå til innhold

Driver norsk media propaganda i Ukraina/Russland konflikten?

Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (2 minutter siden):

I går startet visstnok Russland en massiv desinformasjonskampanje, muligens fra desinformasjonsbyrået Internet reasearch agency. Samme dag som @Antipropaganda registrerte seg her på forumet. Vil bare nok en gang minne om at russere kan både lese og skrive google-translate-norsk, i tillegg til at en del russere har lært seg språket Norsk.

Når @Antipropaganda har så til de grader slagside til fordel for Russland her på forumet så er det all grunn til å la varselklokkene ringe. Tillit er noe man opparbeider over tid. Ikke noe man kan ta i en håndvending. @Antipropaganda startet på null i går og har jobbet seg nedover derfra.

Enig, overskriften i tråden er også feil norsk....

Endret av Gouldfan
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gouldfan skrev (1 time siden):

Russia Today er Russisk administrations talerør.

Vi gidder ikke høre på det, sist jeg hørte i FN så fantaserte Lavrov om Ukraina som bygger atomvåpen.

Det blir for dumt, alle gikk i protest, det er beundringsverdig.

Omtrent ikke en eneste nasjon hørte på, alle gikk... Det sier vel sitt at vi ikke gidder å høre på Bullshit.

Synes du det er greit at de sensureres? Ja eller nei. Er de sensurert i Norge? Se etter YouTube kanalen. I så fall er ikke det provoserende? Spesielt med den ensidige fremstilling i norsk media.

Gikk de i protest eller ville ikke svare. Går de alltid i protest når de er uenig on faktum? Tvilsomt. 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (24 minutter siden):

I går startet visstnok Russland en massiv desinformasjonskampanje, muligens fra desinformasjonsbyrået Internet reasearch agency. Samme dag som @Antipropaganda registrerte seg her på forumet. Vil bare nok en gang minne om at russere kan både lese og skrive google-translate-norsk, i tillegg til at en del russere har lært seg språket Norsk.

Når @Antipropaganda har så til de grader slagside til fordel for Russland her på forumet så er det all grunn til å la varselklokkene ringe. Tillit er noe man opparbeider over tid. Ikke noe man kan ta i en håndvending. @Antipropaganda startet på null i går og har jobbet seg nedover derfra.

Tror de fleste har gjennomskuet "Antipropaganda" som propaganda for lenge siden.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Antipropaganda skrev (7 minutter siden):

Synes du det er greit at de sensureres? Ja eller nei. Er de sensurert i Norge? Se etter YouTube kanalen. I så fall er ikke det provoserende? Spesielt med den ensidige fremstilling i norsk media.

Gikk de i protest eller ville ikke svare. Går de alltid i protest når de er uenig on faktum? Tvilsomt. 

De gikk for de ikke gadd å høre på 100% ren bullshit.

• Liker 3
Lenke til kommentar
knutinh skrev (1 time siden):

Jeg trykker normalt ikke på videoer. Erfaringen min er at de som har noe vettug å si som regel skriver en tekst, mens de andre spiller inn en video.

Jeg kan si at du voldtar og dreper Nordmenn og kreve deg skutt. Generelt må man føre bevis for sin sak og fremme det i internasjonale fora.

Nå har Putin atomvåpen og han har endret karakter i offentligheten de siste årene.

Ukraina har ikke atomvåpen og presidenten deres har ikke spesielt mye makt internasjonalt.

Det er rørende at du er så engasjert i hypotetiske problemstillinger helt uten rot i virkeligheten men det får deg til å framstå som kjøpt og betalt.

-k

Du stoler kun på det skrevne ord. Du ser selvfølgelig hva du vil. Men det er en logisk feilslutning.

Du vil ikke se mine kilder. Men krever kilde. Ok, her en skriftlig: https://www.osce.org/files/f/documents/e/7/233896.pdf

jeg er mot atomvåpen generelt.

Lenke til kommentar
Antipropaganda skrev (1 minutt siden):

Du stoler kun på det skrevne ord. Du ser selvfølgelig hva du vil. Men det er en logisk feilslutning.

En erfaring er en erfaring, den kan ikke være en logisk feilslutning. Å ekstrapolere fra den erfaringen kan være mer eller mindre fornuftig, men det er jeg som «betaler timene» mine, og youtube har vært en dårlig investering så langt.

Sitat

Du vil ikke se mine kilder. Men krever kilde. Ok, her en skriftlig: https://www.osce.org/files/f/documents/e/7/233896.pdf

Takk, jeg skal se på den senere.

Forresten, hvis admin sjekker IP-en din, vil han finne en Norsk adresse?

-k

• Liker 4
Lenke til kommentar
1 hour ago, Antipropaganda said:

du kan ikke redusere det til feil fokus. De kjenner saken godt. Men det passer ikke vestens narrativ.

Riktig at «vi» er et problem. Men også pressen er et problem. De skaper et narrativ de tror vi vil kjøpe. Så blir det en ond sirkel. Folket blir glad innarrativet. Og media må fortsette i samme spor. Det som strider mot narrativet ignoreres. 

En fri pressen i et demokrati blir et produkt av folket og folks meninger blir et produkt av pressen. Det er altså en type toveisdynamikk. I Russland og Kina har man tatt kontroll over pressen. Ut fra prinsippet at folks meninger blir et produkt av pressen, så blir det en måte å kontrollere hva folk mener. Kina og Russland vil argumentere at det er beste måten å opprettholde stabilitet. Norsk presse er fri og uavhengig av myndighetene. Men, jeg er lite imponert av norsk presse. I utgangspunktet skal pressen være den 4 statsmakt og langt på vei være den som passer på at politikere og myndigheter føler spillereglene. Ifm Covid reduserte de seg selv til et talerør for myndighetene uten å stille et eneste spørsmål om lovligheten av det myndighetene gjorde. Norsk presse er tafatt, men jeg finner ikke belegg for at de driver med propaganda. 

Hele østblokken sliter med rasisme, homofobi, fremmedhat osv. Kanskje fordi de kommer sent inn i reformene vi har hatt her i vest? Ikke vet jeg, men pressen har dekket dette før. Om de bør løpe russlands ærend og sette fokus på Ukraina alene i disse tider? Nei, det mener jeg vil være tonedøvt. Å dekke det i det store perspektivet - null problem! Uansett hva intensjonene er bak temaet ditt, så klarer jeg ikke å finne noe som rettferdiggjør Russlands aksjoner overfor Ukraina. Det er ikke unaturlig at Ukrainerne ugleser sine egne russere slik Russland farere frem. Tilsvarende effekter så vi under 2. verdenskrig og da spesielt i USA. USA gikk så langt at de internerte egne japanere. Her hjemme på berget gikk  vi så langt at vi "straffet" barn (tyskerungene).

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Antipropaganda skrev (7 minutter siden):

Det er bare en fyr som hele tiden truer med Atomvåpen, og han heter Putin..

Og pga han så begynner folk i USA og Europa å bli klar for å bombe Putin.... Iallefall blant folkeopinionen.

Russland kommer sannsynligvis til å teppebombe Ukraina flatt, visstnok pga at de har noen stakkars dophuer og høyreradikale iblant de....

Endret av Gouldfan
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Høyst betimelig når denne brukeren startet som forumdeltaker.

Fantastisk selvmotsigende brukernavn, når det som er forsøkt formidlet gjennom alle poster er putinpropaganda.

Veeeldig kløktig kamuflert argumentasjon for at krigen er blitt en krig, der alle andre enn russland og føreren har skylden. Supersubtilt gjort. Som om alle her på forumet var 12-åringer.

Unngår enkelt alle spørsmål som går på brukeren, bakgrunn, språkkunnskaper, agenda. Som normalt ville være ok, men ikke i en tid som dette når agenda er så åpenbar.

Jeg lurer på hva lønna er til ansatte på en trollfabrikk om dagen. Om den betales i rubler ville jeg gått til nærmeste leder og fått en prat, for den valutaen er en kjip investering nå. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Antipropaganda skrev (28 minutter siden):

Torturen som du mener å bevise er old news i Norge. https://www.nrk.no/nyheter/fn-urolig-over-tortur-i-ukraina-1.15571847

• Liker 3
Lenke til kommentar
Antipropaganda skrev (32 minutter siden):

Hvorfor bruker du ta tid på påstander om at ukraina vil skaffe de igjen for å forsvare seg mot russland, i stedet for å kritisere den største atommakten i verden som også er de eneste som faktisk har truet med atomvåpen her?

• Liker 7
Lenke til kommentar

Om det går som en kylling, piper som en kylling og ser ut som en kylling, så er det en kylling. 

Hva står Putinregimet for?

- Imperialisme

- Nasjonalisme

- Undertrykkelse og forfølgelse av de som er anderledes

- ekstremt autoritære trekk

- en liten maktsirkel, der du har en enkeltperson som blir utpekt som eneste mulige leder.

Listen kan utvides. Om noen lever i villfarelsen om at Putinregimet har noe annet enn geografisk tilknytning til komunismen. Det regimet står for er rendyrket Facisme i alt annet enn navnet.

De trekkene ser du ikke hos ledelsen i Ukraina. Joda, du kan si at det blir veldig fokus på det "Ukrainske", men kom igjen, de blir bombet i småbiter. De er ikke noe verre enn vår egen motstandsbevegelse under og etter krigen. Det er en naturlig sak. NRK P2 hadde en lenger og dyptgående sak om dette temaet i går. Konklusjonen var at Russland har ett større høyreekstremt miljø enn Ukraina, men begge er "underordnet" selv om Russland bruker sine miljøer aktivt i krig de også. Problemet er at regimet i Russland er så langt ute på en fløy nå at alle farger blir brune.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Diggerman skrev (16 timer siden):

Men, jeg er lite imponert av norsk presse. I utgangspunktet skal pressen være den 4 statsmakt og langt på vei være den som passer på at politikere og myndigheter føler spillereglene. Ifm Covid reduserte de seg selv til et talerør for myndighetene uten å stille et eneste spørsmål om lovligheten av det myndighetene gjorde.

(min uthevning)

Et enkelt google-søk motbeviser deg. Aftenposten har trykket en rekke saker som diskuterer lovligheten ved covid tiltak:

https://www.aftenposten.no/norge/i/41kKEe/juseksperter-koronapass-krever-lovendring

https://www.aftenposten.no/norge/i/JxG8n6/retten-mener-smittevernoverlege-burde-blitt-hoert-knusende-sier-jus

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/oAKwk7/ingen-kan-tvinges-til-aa-oppholde-seg-paa-karantenehotell

Sitat

Uansett hva intensjonene er bak temaet ditt, så klarer jeg ikke å finne noe som rettferdiggjør Russlands aksjoner overfor Ukraina. Det er ikke unaturlig at Ukrainerne ugleser sine egne russere slik Russland farere frem. Tilsvarende effekter så vi under 2. verdenskrig og da spesielt i USA. USA gikk så langt at de internerte egne japanere. Her hjemme på berget gikk  vi så langt at vi "straffet" barn (tyskerungene).

Overgrep mot egne innbyggere skjer jevnlig. Betydelig mer i Russland enn i Norge. Logisk sett burde vel Norge da invadere Russland?

-k

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikkje sensurering at media ikkje rapporterer udokumenterte påstandar. Det heiter kildekritikk.

Grunnen til at Russland kjem dårleg ut i norsk media er for det fyrste at Putin held korta tett til brystet og vil ikkje frigi informasjon som omhandlar konflikta med Ukraina, og at den informasjonen som kjem ut er beviseleg feil.

Når russland dei fyrste dagane rapporterte om null drepte eller fanga russiske soldatar medan ukrainske kilder melder om drepte og fanga russarar med videobevis så er ikkje dette to likeverdige påstandar som skal ha like stor rett til å få blir formidla som sannheit.

Så kan det sjølvsagt tenkast at Russland/Putin har heilt rett når dei påstår at Ukraina er ein farleg atom-nasjon med ei nazistisk regjering som attpåtil er narkotikaavhengige, men då må det leggast fram bevis, eller i det minste forsøke å underbygge påstandane om ein ønsker å bli tatt seriøst nok til at ein ansvarleg redaktør i norsk media kan stå ansvarleg for det som blir formidla.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...