Arne Fenstad Skrevet 2. mars 2022 Del Skrevet 2. mars 2022 Dramatisk ulykke har dempet entusiasmen for ammoniakk som drivstoff [Ekstra] Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 2. mars 2022 Del Skrevet 2. mars 2022 Dette var med ammoniakk, som ikke er i nærheten like farlig som hydrogen som lekker i lufta, og kan antennes, selv om ammoniakk både er giftig som gass, og etsende i høye konsentrasjoner, som kan oppstå ved utslipp fra fartøyet. Det vil derfor være svært farlig for de som er om bord i båten i første omgang, og redusere fluktmuligheter. Dernest vil det og være svært farlig for fisk, sjøfugl og andre dyr som skulle forville seg inn i vann med sterk konsentrasjon av ammoniakk. Dette er farer som er påpekt i lang tid av flere av oss som er skeptisk, for å si det forsiktig, til å bruke slikt som drivstoff, spesielt der man får det i nærheten av mange mennesker, typisk på passasjerfartøy. Salt luft fra havvann som fordamper, og ikke minst sjøsprøyt som blir fanget opp av vinden og blåst over fartøyet, gir en konstant trussel for korrosjon der man minst ønsker det. Og det blir spesielt kritisk der man behandler slike potensielt farlige "drivstoff". Og som miljøgass, er ammoniakk langt værre enn CO2. Det er antageligvis langt bedre å gå for hybriddrift der man bruker batteridrift nært kysten og inn i fjorder og havner, og så heller bruke diesel "utaskjærs" der batterier ikke kan stå for 100 % av driften. PS! Er ikke ekstra-medlem, så har ikke lest artikkelen. Så om det står ting i artikkelen som motsier det jeg har skrevet over, så gjengi gjerne teksten som er viktig. På forhånd takk 2 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 2. mars 2022 Del Skrevet 2. mars 2022 Snowleopard skrev (3 timer siden): Dette var med ammoniakk, som ikke er i nærheten like farlig som hydrogen som lekker i lufta, og kan antennes, selv om ammoniakk både er giftig som gass, og etsende i høye konsentrasjoner, som kan oppstå ved utslipp fra fartøyet. Det vil derfor være svært farlig for de som er om bord i båten i første omgang, og redusere fluktmuligheter. Dernest vil det og være svært farlig for fisk, sjøfugl og andre dyr som skulle forville seg inn i vann med sterk konsentrasjon av ammoniakk. Dette er farer som er påpekt i lang tid av flere av oss som er skeptisk, for å si det forsiktig, til å bruke slikt som drivstoff, spesielt der man får det i nærheten av mange mennesker, typisk på passasjerfartøy. Salt luft fra havvann som fordamper, og ikke minst sjøsprøyt som blir fanget opp av vinden og blåst over fartøyet, gir en konstant trussel for korrosjon der man minst ønsker det. Og det blir spesielt kritisk der man behandler slike potensielt farlige "drivstoff". Og som miljøgass, er ammoniakk langt værre enn CO2. Det er antageligvis langt bedre å gå for hybriddrift der man bruker batteridrift nært kysten og inn i fjorder og havner, og så heller bruke diesel "utaskjærs" der batterier ikke kan stå for 100 % av driften. PS! Er ikke ekstra-medlem, så har ikke lest artikkelen. Så om det står ting i artikkelen som motsier det jeg har skrevet over, så gjengi gjerne teksten som er viktig. På forhånd takk Ja faktisk! Ammoniakk er ekstremt giftig og farlig. Jeg har vært på ammoniakk-fabrikk hvor det oppsto en svært liten lekkasje. Fy faen som vi sprang for å komme unna. Det var ekstremt ubehagelig i tillegg til livsfarlig. 2 Lenke til kommentar
Humanen Skrevet 3. mars 2022 Del Skrevet 3. mars 2022 Snowleopard skrev (20 timer siden): Dette var med ammoniakk, som ikke er i nærheten like farlig som hydrogen som lekker i lufta, og kan antennes, selv om ammoniakk både er giftig som gass, og etsende i høye konsentrasjoner, som kan oppstå ved utslipp fra fartøyet. Hva som er farligst av ammoniakk og hydrogen er vanskelig å avgjøre. Ammoniakk er giftig, etsende og ekstremt ubehagelig (som kan skape panikk). Hydrogen er eksplosjonsfarlig. Det trengs ekspertise i risikovurdering for å avgjøre hvilke av disse ulike farene som er værst. Kan du henvise til en rapport som konkluderer slik du gjør? Hanhijnn skrev (16 timer siden): Jeg har vært på ammoniakk-fabrikk hvor det oppsto en svært liten lekkasje. Fy faen som vi sprang for å komme unna. Det var ekstremt ubehagelig i tillegg til livsfarlig. Ammoniakk er ekstremt ubehagelig selv i små konsentrasjoner. Det positive er at den først er giftig/skadelig ved høyere konsentrasjoner enn det. Det betyr at det stort sett bare er folk som ikke klarer å flykte (fort nok) som får alvorlige skader. Vi er alle kjent med ammoniakklukta. Det er den vi kjenner fra salmiakken vi kjøper på butikken. 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 4. mars 2022 Del Skrevet 4. mars 2022 Humanen skrev (22 timer siden): Ammoniakk er ekstremt ubehagelig selv i små konsentrasjoner. Det positive er at den først er giftig/skadelig ved høyere konsentrasjoner enn det. Det betyr at det stort sett bare er folk som ikke klarer å flykte (fort nok) som får alvorlige skader. Ja det er jo det positive med lukta. Den er så ekstremt ubehagelig at du springer alt du kan, før du har rukket å tenke deg om. 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 4. mars 2022 Del Skrevet 4. mars 2022 Humanen skrev (23 timer siden): Hva som er farligst av ammoniakk og hydrogen er vanskelig å avgjøre. Ammoniakk er giftig, etsende og ekstremt ubehagelig (som kan skape panikk). Hydrogen er eksplosjonsfarlig. Det trengs ekspertise i risikovurdering for å avgjøre hvilke av disse ulike farene som er værst. Kan du henvise til en rapport som konkluderer slik du gjør? Ammoniakk er ekstremt ubehagelig selv i små konsentrasjoner. Det positive er at den først er giftig/skadelig ved høyere konsentrasjoner enn det. Det betyr at det stort sett bare er folk som ikke klarer å flykte (fort nok) som får alvorlige skader. Vi er alle kjent med ammoniakklukta. Det er den vi kjenner fra salmiakken vi kjøper på butikken. Dette er mer basert på min vurdering og mening, men som @Hanhijnn sier, du merker lukta og kan reagere på det. Med hydrogenlekkasje, aner du antagelig ikke noe før det sier kaboom, og da er det for seint allerede om den gnisten kommer. Og den kan komme av så lite som statisk elektrisitet i lufta. Faren og fordelen med hydrogengassen, er at den er lett flyktig og blander seg uhyggelig raskt med lufta. Om en gnist ikke oppstår, og den får tiden på seg og mulighet til å slippe fri, så vil den først gå inn i den fasen hvor den er eksplosjonsfarlig, før den så går til den fasen der den er fortynnet så mye at den er blitt ufarlig igjen. Men det er ikke sikkert den rekker å gå i den fasen om man har en liten lekkasje fra der gassen oppbevares. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå