Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har jeg noen rettigheter her? (boligkjøp)

Gjest f2c90...3b8

Anbefalte innlegg

Gjest f2c90...3b8

Jeg var på jakt etter en leilighet hvor man ikke hørte naboene hele tiden, samt hvor det var frisk luft når man åpnet vindu/verandadør. I stedet for røyk og sterkere saker. Så når jeg var på visning, var jeg nøye med å stille eier spørsmål og forsikre meg om at det var et sted som kunne fungere for meg. Det var på toppen, og jeg har hørt mange si at de kun hører naboene over seg, og ikke de de deler vegg med, som jeg har erfaring med selv også, men jeg har også hørt annet, derfor stilte jeg grundige spørsmål. Først spurte jeg hvilke lyder han hørte fra naboer, og han sa at han ikke hørte noen ting. "Det er jo gjerne de over man hører noe fra, og her er det ingen over". Så spurte jeg om han hørte noe fra de under. Han tenkte seg om en stund, og sa at det måtte evt være hvis de spilte noe musikk da, men det var ikke noe som skjedde ofte. Han forsikret om at naboene ved siden av på begge sider var veldig stille og rolige, at det var helt stille der, og ikke noen lukter fra røyk eller annet.

Jeg stolte på han og endte opp med å kjøpe. Og merket så fort jeg flyttet inn at det var veldig annerledes enn hva jeg hadde fått forespeilet. Det er ekstremt lytt her, og jeg hører naboene ved siden av som om de skulle bodd over meg. Hører de gå over gulvet, dra møbler over gulvet, støvsuge, lukke skap og skuffer, dunke og smelle (skjønner ikke den der, men det er tydeligvis veldig vanlig å smelle med ting). Masse kontaktlyder altså. Og de første dagene var det noen som spilte veldig mye musikk, da hørte jeg hvert eneste ord klart og tydelig, så ikke så reint lite lytt her, men dessverre hørte jeg ingen ting når jeg var på visning. 

Det er også delt ventilasjon eller noe, for jeg får naboens matlukter rett inn til meg, sterke krydderlukter som sprer seg i hele leiligheten flere ganger om dagen. Samt parfyme og andre lukter. 

Så akkurat de to tingene jeg var så opptatt av å unngå; konstant bråk og sterke lukter, er veldig tilstedeværende her, og jeg kan ikke bo sånn. Men når man ikke får ærlige/riktige svar når man spør og blir forsikret om at alt er fint og flott, har man jo ikke sjans til å vite, med mindre man skulle være så heldig å bli utsatt for disse tingene når man er på visning. 

Har jeg noen rettigheter her? Jeg regner vel egentlig ikke med det, og da blir spørsmålet hva jeg skal gjøre neste gang for å unngå å havne i samme situasjon en gang til. Jeg valgte murbygg, for det har jeg lest og hørt skal være det beste med tanke på lyddemping. Men her hører jeg alt. Jeg valge på toppen, fordi man hører mest de som er over seg. Men tydeligvis kan man høre akkurat like mye fra de ved siden av. Jeg senka kravet om endeleilighet, fordi tidligere eier sa at naboene var så stille og rolige og at man ikke hørte noenting fra noen av dem. Jeg vet at det er mange som ikke hører noenting fra de de deler vegg med, jeg gjorde heller ikke det før, så jeg stolte på han, og trodde det skulle gå bra. 
Det med å få inn naboens brukte luft, tenkte jeg ikke på kunne skje engang. Jeg spurte ut tidligere eier om både lyder og lukter, og ble forsikret om at her var det ingenting av hverken det ene eller andre. Og så hører jeg naboene døgnet rundt, og innelufta blir invadert av alle mulige slags lukter.

Blir langt dette, hovedspørsmålene er vel disse:

1. Har jeg noen rettigheter ved dette boligkjøpet?

2. Hva kan jeg gjøre neste gang for å forhindre at det samme skjer igjen? Man merker jo ikke hvor lytt det er, eller om feks naboene røyker, før man først har flyttet inn. Men det er kanskje noen spørsmål jeg kan stille eller ting å se etter som jeg ikke vet om, noe spesielt jeg skal se etter i salgsoppgave/tilstandsrapport el.l, så setter veldig pris på litt veiledning her.

Anonymous poster hash: f2c90...3b8

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest f2c90...3b8 skrev (8 minutter siden):

Hva kan jeg gjøre neste gang for å forhindre at det samme skjer igjen? Man merker jo ikke hvor lytt det er, eller om feks naboene røyker, før man først har flyttet inn. Men det er kanskje noen spørsmål jeg kan stille eller ting å se etter som jeg ikke vet om, noe spesielt jeg skal se etter i salgsoppgave/tilstandsrapport el.l, så setter veldig pris på litt veiledning her

I borettslag så er det jo ofte regler for bråk, og dette kan brukes hvis bråket er sjenerende og går utover tidene det kan "bråkes". Hvis du har særskilt behov for fred og ro, så er det høyrisiko å flytte inn i blokk eller leiligetskomplekser... Man må regne med lyder når man bor slik. Det kan også være et rolig sted, men som pga inn og utflytting endrer seg over tid. 

Mine anbefalinger ville isåfall vært å flyttet ett sted der man ikke hadde folk vegg-i-vegg, eller sett etter nyere leiligheter som oftest er bygget etter en helt annen standard enn typiske gamle bygårder. 

Når det gjelder punkt 1, så er jeg usikker, men tviler på at du kommer noen vei.. Det blir fort ord mot ord, der du må sannsynliggjøre at tidligere eier jugde. Tidligere eier kan bare si at han ikke opplevde noe sjenerende bråk eller lukt

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar
27 minutes ago, Baranladion said:

I borettslag så er det jo ofte regler for bråk, og dette kan brukes hvis bråket er sjenerende og går utover tidene det kan "bråkes". Hvis du har særskilt behov for fred og ro, så er det høyrisiko å flytte inn i blokk eller leiligetskomplekser... Man må regne med lyder når man bor slik. Det kan også være et rolig sted, men som pga inn og utflytting endrer seg over tid. 

Mine anbefalinger ville isåfall vært å flyttet ett sted der man ikke hadde folk vegg-i-vegg, eller sett etter nyere leiligheter som oftest er bygget etter en helt annen standard enn typiske gamle bygårder. 

Når det gjelder punkt 1, så er jeg usikker, men tviler på at du kommer noen vei.. Det blir fort ord mot ord, der du må sannsynliggjøre at tidligere eier jugde. Tidligere eier kan bare si at han ikke opplevde noe sjenerende bråk eller lukt

Ny vs gammel så er min erfaring at ny er mere lytt en gammel da på ny benytter man mye gipsvegg mens i gamle dager var det mere bettong. Men er man sensitiv mot støy så er nok ikke leilighet en ting, evt topp etasje og på enden slik at man har kun en nabo ved siden av seg.

Lenke til kommentar

Du har helt klart rettigheter og den skal være i den standen som den ble presentert.

Problemet er dog at selger forteller om sin opplevelse tilbake i tid, det er veldig vanskelig for deg å bevise at det ikke stemmer. Selger kan være mindre oppmerksom på lyd og lukt enn deg, og naboene kan ha endret vaner/innredning. Selger kan ikke gi noen garanti for dine opplevelser i fremtiden. Du må nesten bevise at selger har løyet, og eneste måten du kan få til det er om selger har klaget til naboer/borettslag/sameie om støy lukt tidligere. De klagene bør da også helst være skriftlig. Tviler dog sterkt på at du klarer å vinne frem på noe der.

Beste måten å unngå slik, dersom du skal ha leilighet, må nesten være å kjøpe et oppussingsobjekt og selv legge penger i god støyisolering og ventilasjon. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...