Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan få "primary connection" med NGT?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei MokkaFokkaMasterManKnox, skal prøve og hjelpe deg litt på vei med problemet.

Det at du skriver secondary connection, får meg til å lure på om du mener fildelingsprogrammet Winmx, da det har en slikt oppsett.

Jeg har selv vært i den "fella" med secondary option, da jeg byttet ifra telenor til NGT. Jeg har selv netopia boksen, men de er nogenlunde like i oppsett og slikt.

Grunnen til at hosting av servere og spill ikke fungerer er i all hovedsak skylden til firewall og NAT.

Først, sjekk at windows interne firewall er av (XP vel og merke), da denne kan skape noe problemer. Deretter at din vanlige firewall (hvis du har noen), er satt opp slik at spillet og ftp er blitt godkjent. Dette er som regel noe alle har gjort eller greier, men tar det med grunnet at vi er ikke alle like.

MEN så litt mer spesifikt, og her ligger kjernen til problemet, (som regel) og det er cisco boksens innstillinger. Du har (vis jeg ikke husker helt feil) 2 (TO) "firewaller" i boksen. For ikke å gå helt inn i alle detaljer (og fordi jeg har netopia og ikke cisco), er at for å få ting til å virke må du "godkjenne" portene som spillet/ftp'en skal bruke i porten.

PUNKT 1: NAT'en må settes opp (eller forwardes, som det visstnok også heter). Dvs at du må bruke et program eller internt ifra maskinen din, få kontakt med progammet inne i cisco boksen. Bruker selv ett program som heter PUTTYTEL, og det funker greit nok. Inne i oppsettet på cisco'en må du "åpne/forwarde" de portene som spillet eller serveren skal bruke, noe som vil føre til at de da skal fungere. MEN som jeg sa tidligere, det er 2 "firewaller" i boksen. Den andre er ett internt filter som NGT har satt inn. I det filteret må du også godkjenne/åpne de samme portene som du åpnet på NAT'en. Da vil ting fungere ordentlig.

Så ett par ting til slutt. Dette er min erfaring, så ikke ta dette som absolutt. Du trenger også ett brukernav og passord for å få tilgang til boksen din. Er du ny kunde så er det unikt til hver og en. Mener og huske at det er kundenummeret ditt med 4 nuller bak og ett passord som blir tilsendt deg av NGT. Er du gamel kunde som meg, med netopia er det likt for alle. Brukernavn: ADMIN passord: NOWAY

Sjekk med NGT eller se siden deres hvis usikker.

Den gangen jeg snakket litt med NGT for å løse mitt problem, fikk jeg også høre at det å åpne mere enn 100 porter, eller om det var tilganger (husker ikke helt), med tilganger mener jeg når du åpner ett spill som bruker port xxx til port xxx. Altså en åpning/forwarding, men med flere porter åpne i den, da dette er vanlig i mange programmer/spill. Da sa han at boksen kunne bli ustabil, grunnet antal porter/tilganger som er åpnet.

Dette gjelder kanskje ikke nye bokser, men vet ikke det med sikkerhet.

I tillegg er det en god del sider med informasjon der ute på nettet til forskjelige bokser som viser hvordan man åpner/forwarder en boks. Let litt rundt. Stikkordet pleier og være NAT da det er dette som skaper de fleste av dette problemet. NAT= Network Address Translation.

Personlig har jeg for enkelthetens skyld slått av XP firewall, åpnet ALLE porter inne i NAT oppsettet i netopia boksen min. Eks Port 1-1000 Port 1001-10000 Port 10001-20000 osv. Jeg har videre slettet filteret til NGT, så det bare er åpningen av NAT portene som skal til for å få det til å fungere. MEN, og jeg sier MEN, jeg kjører norton firewall og antivirus på maskinen nå som den er åpen og "sårbar". 2 firewall faktisk i det siste, men 1 holder nok, gjorde det i 2.5 år for meg, men jeg liker og sikre meg litt ekstra, så sygate firewall ble innstallert også.

Alt som er av programmer, ftp servere og spill fungere 100% nå, GUDSKJELOV.

Og til de her som vil begynne og skrike opp om at det og åpne ALLE portene i boksen er dumt og farlig osv, og man greier seg med å manuelt åpne opp en og en av de man trenger, har jeg bare en ting å si: Hold kjeft, uinnformerte drittunger!!!

Vet dere hva jeg har på maskinen?, NEI. Vet dere hva jeg bruker den til? NEI.

Vet dere noe som helst om meg eller min maskin? NEI.

Grunnen til min total åpning er dette. Orker/gidder ikke å sitte og åpne en og en port til hvert eneste spill eller program som trenger det. Har dusinvis med chatte, stemme og nedlastningsprogrammer som må åpnes. Nye blir innstallert ettehver, så dette er en oppgave jeg ikke gidder å sitte og nisse med hver bidige gang noe nytt skal inn. Deretter spillene mine, hvor mesteparten ligger, nærmere meg 200 spill snart, nye kommer inn konstant. Legge inn en port til hver eneste en hver gang? NEI TAKK. For ikke og snakke om alle som kommer til å bli kjøpt i senere tid. Slipper og tenke på det i det hele tatt faktisk. Trenger kun og si JA på norton og sygate, og vips, alt løst.

Husk også at alt "tukling" med boksen er på eget ansvar, må sendes tilbake til NGT hvis alt skjærer seg, og det ansvaret har jeg tatt. Skulle alt gå til helv ete, betaler jeg for ett nytt oppsett i boksen. Hardisker erstatter jeg og hvis noen skulle bli infisert og total ødelagt.

Men du bestemmer hva du gjør, din maskin, din boks, dine penger, osv. Jeg håper du får løst ditt problem med ftp/servere og sånt. Lykke til.

PS. Har hatt TOTAL "åpen" netopia boks nå i rundt 3 år (siden NGT startet faktisk), og ennå, bank i bordet, INGEN problemer. 3 år med total lykke i mitt tillfelle, og 2 kamerater som jeg også hjalp med å åpne opp alle porter. NB firewall i maskinen er en "nødvendighet" hvis du velger å åpne alle portene helt, ellers er du helt uten mulighet for å stoppe virus/hacking.

Tvi tvi og lykke til.

EDIT: Som du ser så har allerede kenO og Wabbit kommet med forslag til løsninger på nettet som jeg tidligere nevnte. Bra gutter. Håper du finner ut av dette.

Endret av DARK VIKING
Lenke til kommentar
hmm, skummelt å begynne å fikle siden det ikke er min

He he, skjønner at ikke alle er like ivrige etter å tukle med innstillinger i routeren sin. Personlig syntes jeg at hele oppsettet er en DOS parodi, jeg liker ikke det gamle grensesnittet med bare skrift. Windows er min stil, MEN jeg har en kompis som har cisco router, forholdsvis ny. Jeg guida han på telefon for at han skulle få åpna alle portene, noe som gikk bra, da oppsettet er nokså likt netopia. Senere skulle han koble til en kompis sin maskin til routeren, han var på besøk ett par dager. Men det ville den ikke, visste seg at full port åpning ikke er helt bra hvis man skal ha flere maskiner på nett. (Selv har jeg 2 på nett, etter litt fikling :D )

Han ringte NGT, spurte litt, forklarte om portene som var åpne, (det viser seg at NGT ikke kan komme inn i routeren din etter åpne alle porter inngrepet, hehe) og NGT fyren sa at hvis han valgte å "nullstille" routeren, så skulle den gå tilbake til utgangspunktet. Dvs sånn den var da han fikk den. Og det gjorde den. Med nullstille mener jeg IKKE restart, har ikke noe med innstillingene i routeren å gjøre.

Hos meg heter det: REVERT TO FACTORY DEFAULTS!

Altså, stille den tilbake til fabrikkoppsett.

Men, ring, sjekk, hør med NGT først hvis du vil være helt sikker.

Jeg kan ikke sitte her å "garantere" at alt jeg sier funker 100%, dessverre.

Jeg ser også at noen har lagt inn forslag om endring av routeren, fortsett og les linkene du får og lykke til. :thumbs:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...