Gå til innhold

Panasonic bekrefter 4680-produksjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vet at det er endel personer som venter med å bestille Tesla Model Y, for de venter på 4680-batteriene. Men det er det ingen grunn til. Dagens batterier er så gode som de må være. Og dette viser vel at det vil ta sin tid før det blir tilstrekkelig volum i 4680-produksjonen til at det blir standard i TMY. Så ingen grunn til å vente.

Lenke til kommentar

Det skulle tatt seg ut om noen fikk enerett på å lage sylinder med bestemte mål! Det som er interessant er jo energitettheten. Savner litt mer ingeniørstoff her. Hva er sammenhengen mellom fysiske mål, kapasitet, ladehastighet, materiale, ekspansjon,..? De ytre fysiske målene er liksom litt sånn fakta for barneskolen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hyggelig at Tesla også får tilgang til denne teknologien, men det nevnes at VAG skal få det samt at LG Chem og Samsung SDI allerede produserer dette.

Hvilke bilprodusenter bruker det som LG og Samsung produserer? Eller er det ikke like spennende å vite hva andre enn Tesla driver med?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Virker som flere her missforstår (med vilje?) og tror Tesla bare får batterier fra andre leverandører. Faktum er at de selv allerede har produsert 1 million slike battericeller, og er under ramp-up.

https://www.msn.com/en-us/money/news/tesla-has-made-one-million-of-its-new-4680-battery-cells/ar-AAU2R2U?pfr=1

Batterier fra LG, Samsung og andre, er nødvendig for å understøtte den økningen i antall biler de vil komme til å produsere i de nærmeste årene som kommer.

Det viktigste og sensasjonelle med disse batteriene er uansett ikke størrelsen på cellene, men produksjonsteknikken som vil føre til raskere produksjon til en betydelig lavere pris og med færre maskiner innvolvert. Og dette kan de gjøre på mindre fabrikker, eventuelt sette opp flere produksjonslinjer på samme areal som dagens battericeller. Høyere energitetthet og noe raskere lading er også bonus for Tesla og kundene.

Legg så til at de sparer vekt på både bil og batteripakke ved at de gjør batteripakkene selvbærende, og derfor sparer de masse metall som i bunn og grunn bare fører til høyere vekt, og derved kortere rekkevidde.

Tesla sa og at de i tillegg til å kjøpe batterier fra lisensproduksjon, og vil fortsette med både de gamle sylinderbatteriene og andre batterier, som LFP-blade-batterier, rett og slett fordi det vil være forskjellige behov i forskjellige modeller og kjøretøytyper, samt at de uansett trenger alt de kan få tak i. Det vil derfor være dumt å låse seg til bare 4680-batterier.

Om de vil endre produksjonen v de andre celletypene til også å benytt tørr-stoff-elektrodeprosess, og derved spare tid og kost til tørking av elektroden (dry electrode process), er et spørsmål det ikke virker som noen har stilt eller fått svar på. Kanskje passer det bedre om de venter til de har så høy celle-produksjon på 4680 at de kan bygge om 2170-produksjonen til 4680 uten å redusere antall biler de klarer å få ut, og sånn sett stille fase ut de cellene.

Eller venter de og på at Solid State Batterier (SSB), som skal bli neste generasjon av EV-batterier, skal bli klare til kommersiell bruk, at det er best å vente med omlegginger til de er her?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 hours ago, Hanhijnn said:

Jeg vet at det er endel personer som venter med å bestille Tesla Model Y, for de venter på 4680-batteriene. Men det er det ingen grunn til. Dagens batterier er så gode som de må være. Og dette viser vel at det vil ta sin tid før det blir tilstrekkelig volum i 4680-produksjonen til at det blir standard i TMY. Så ingen grunn til å vente.

Hanhijnn aka Even Sandvold Roland?😊

Det må da være opptil enhver å gjøre den vurderingen ut fra sine forutsetninger. Mulighet for bedre rekkevidde, lavere vekt, raskere lading etc gjør at det kan være attraktivt å vente for de som ikke har hastverk. For ikke å snakke om giga-casting og kanskje mulighet for luftfjæring.  Evt. moms på delen over 600000.- blir liten/0 for Model Y uansett.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
daha skrev (1 minutt siden):

Hanhijnn aka Even Sandvold Roland?😊

Er dere ikke snart ferdig med den "spøken" ennå? Jeg kan garantere deg at vedkommende ikke er den du insinuerer. Så kanskje på tide å legge bort slike barnsligheter. Det blir ikke noe mer sant av det, bare dere gjentar dette ofte nok.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, delxzen said:

Det skulle tatt seg ut om noen fikk enerett på å lage sylinder med bestemte mål! Det som er interessant er jo energitettheten. Savner litt mer ingeniørstoff her. Hva er sammenhengen mellom fysiske mål, kapasitet, ladehastighet, materiale, ekspansjon,..? De ytre fysiske målene er liksom litt sånn fakta for barneskolen.

Ingen forskjell bortsett fra størrelsen...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
daha skrev (1 time siden):

Hanhijnn aka Even Sandvold Roland?😊

Navnet skjemmer ingen. Kall meg gjerne hvilket som helst navn du foretrekker. ☺️

daha skrev (1 time siden):

Det må da være opptil enhver å gjøre den vurderingen ut fra sine forutsetninger. Mulighet for bedre rekkevidde, lavere vekt, raskere lading etc gjør at det kan være attraktivt å vente for de som ikke har hastverk. For ikke å snakke om giga-casting og kanskje mulighet for luftfjæring.  Evt. moms på delen over 600000.- blir liten/0 for Model Y uansett.

Jada, selvfølgelig må alle gjøre sine individuelle vurderinger opp mot behov, meninger og følelser. Jeg bare lufter mine personlige meninger. Påstår ikke at de er fasit for alle.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 timer siden):
daha skrev (2 timer siden):

Hanhijnn aka Even Sandvold Roland?😊

Er dere ikke snart ferdig med den "spøken" ennå? Jeg kan garantere deg at vedkommende ikke er den du insinuerer. Så kanskje på tide å legge bort slike barnsligheter. Det blir ikke noe mer sant av det, bare dere gjentar dette ofte nok.

Morsom teori da. 😄 Jeg ler like godt hver gang. Men plager meg ikke. ☺️

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...