Gå til innhold

Fra bunn til topp: Model Y får vesentlig høyere nyttelast


Anbefalte innlegg

Samms skrev (3 timer siden):

Gamle bilar har mindre nyttelast enn nye. Det å lovleg kunne fylle alle seter og bagasjerommet er for mange verdt nokre tusen kroner. Difor taper bruktbilar med låg nyttelast verdi på bruktmarknaden.

Om det var det du tenkte på, så er jeg helt enig. en det har lite å si på MIC vs MIB/MIG. Endringen som er kommet gjelder og MIC fra dette kvartalet, så her er det produksjonsdato og tilhørende godkjenning som er problemet.

Nå er det riktignok ikke alle som bryr seg nevneverdig, før de eventuelt blir stoppet med overvekt, så for de som er klar over problemet OG vil kjøre lovlig OG vil ha mye folk og kanskje litt tung last med seg, så er det verdt noen tusenlapper.

uname -i skrev (2 timer siden):

I kjent stil så har Musk funnet noen som er villig til å jobbe for 20-30% under tyske lønninger. Så da blir spørsmålet om polakker klarer å bygge med like stor kvalitet som kineserne. Time will show.

Så vidt jeg har fått med meg, så får de og en opsjonspakke som, ihvertfall slik Tesla-aksjen har steget hittil, kan være langt mere verdt enn faktiske kroner i lønningsposen fra start. Det blir for dumt å se seg blind på faktisk kroner og ører, uten å vurdere verdien av dette.

DrAlban3000 skrev (1 time siden):

Det er ingen sannhet i at bilene fra Kina er noe bedre enn de fra USA, de har rettere paneler. Et kjent utsagn er at bilene er blitt så mye bedre med tiden, men det er like mange feil på nye Tesla som 1.gen S. Det er også de samme problemene, hjuloppheng, lekkasje i kupe, elektriske problemer.

Det er noe Teslagjengen har fortalt seg selv, og når fabrikken blir i Tyskland blir det TYSK KVALITET ifølge videoen. De kan legge fabrikken på månen , det vil ikke løse utfordringen de har - som er at de lager biler med de billigste og mest flimsy komponentene i bilindustrien.

Brukere som har hatt begge deler, sier selv at MIC-bilene er langt bedre enn de første bilene fra USA. Det som rapporteres av problemer er, foruten panel gaps og annen dårlig monteringsjobb, stort sett lite av mekanisk art, men mer av software-problemer relatert til AP.

Noe problemer med dårlig/manglende justering av hjulstilling fører til at noen opplever at det "spises dekk" og er skjevslitasje, men er som regel permanent fikset om man får foretatt en kontroll med tilhørende justering. Ellers så er det endel rundt varmepumpen og virkning i veldig kaldt vær. Dette gjelder da uansett hvor de er produsert.

Men du har kanskje noe kilder som tilsier at MIC er like dårlig/dårligere enn MIU? Eller at generell byggekvalitet er så elendig som du tydeligvis hinter til? Inntil videre så velger jeg å stole på brukererfaringer, fremfor noen som står på utsiden og mener noe om dette.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snowleopard skrev (4 timer siden):

Om det var det du tenkte på, så er jeg helt enig. en det har lite å si på MIC vs MIB/MIG. Endringen som er kommet gjelder og MIC fra dette kvartalet, så her er det produksjonsdato og tilhørende godkjenning som er problemet.

Nå er det riktignok ikke alle som bryr seg nevneverdig, før de eventuelt blir stoppet med overvekt, så for de som er klar over problemet OG vil kjøre lovlig OG vil ha mye folk og kanskje litt tung last med seg, så er det verdt noen tusenlapper.

Så vidt jeg har fått med meg, så får de og en opsjonspakke som, ihvertfall slik Tesla-aksjen har steget hittil, kan være langt mere verdt enn faktiske kroner i lønningsposen fra start. Det blir for dumt å se seg blind på faktisk kroner og ører, uten å vurdere verdien av dette.

Brukere som har hatt begge deler, sier selv at MIC-bilene er langt bedre enn de første bilene fra USA. Det som rapporteres av problemer er, foruten panel gaps og annen dårlig monteringsjobb, stort sett lite av mekanisk art, men mer av software-problemer relatert til AP.

Noe problemer med dårlig/manglende justering av hjulstilling fører til at noen opplever at det "spises dekk" og er skjevslitasje, men er som regel permanent fikset om man får foretatt en kontroll med tilhørende justering. Ellers så er det endel rundt varmepumpen og virkning i veldig kaldt vær. Dette gjelder da uansett hvor de er produsert.

Men du har kanskje noe kilder som tilsier at MIC er like dårlig/dårligere enn MIU? Eller at generell byggekvalitet er så elendig som du tydeligvis hinter til? Inntil videre så velger jeg å stole på brukererfaringer, fremfor noen som står på utsiden og mener noe om dette.

Det er levert inn biler med vannlekkasje, løse takpaneler, løse bilbeltet, ikke fungerende dører, lasteluke som ikke virker. Mer graverende feil er brist/sprukket oppheng. Dette er faktiske tilfeller og faktiske mennesker, jeg kan sette deg i kontakt med de om du vil. Prosentmessig feil pr bil er helt i en egen liga enda, og det skiller lite eller ingenting på de som er skrudd sammen i USA.

Jeg sier ikke at den er elendig, den er ikke bedre enn Model S - rent statistisk. MIC bilene har ikke færre feil, og heller ikke mindre alvorlige feil.

Reklamefilmen er kul - og Tesla vil tjene massivt på det - men siden det ikke er kvalitetsmessig forskjell på de forskjellige fabrikkene idag vil jeg anta at det heller ikke blir det i Tyskland.

Min beste kompis har har (Gullfarget) model X I mange år. Helt sjukt rå bil, men fytte helvete for noe tjafs. Den har stått konstant på verksted og har komforten til en Hiace. Gjett hva han valgte rett etterpå - får ikke logiske svar av sånne folk vett. Akkurat samme med AR folk for noen år siden.

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (6 minutter siden):

Det er levert inn biler med vannlekkasje, løse takpaneler, løse bilbeltet, ikke fungerende dører, lasteluke som ikke virker. Mer graverende feil er brist/sprukket oppheng. Dette er faktiske tilfeller og faktiske mennesker, jeg kan sette deg i kontakt med de om du vil. Prosentmessig feil pr bil er helt i en egen liga enda, og det skiller lite eller ingenting på de som er skrudd sammen i USA.

Jeg sier ikke at den er elendig, den er ikke bedre enn Model S - rent statistisk. MIC bilene har ikke færre feil, og heller ikke mindre alvorlige feil.

Reklamefilmen er kul - og Tesla vil tjene massivt på det - men siden det ikke er kvalitetsmessig forskjell på de forskjellige fabrikkene idag vil jeg anta at det heller ikke blir det i Tyskland.

Min beste kompis har har (Gullfarget) model X I mange år. Helt sjukt rå bil, men fytte helvete for noe tjafs. Den har stått konstant på verksted og har komforten til en Hiace. Gjett hva han valgte rett etterpå - får ikke logiske svar av sånne folk vett. Akkurat samme med AR folk for noen år siden.

Og dette er MIC-biler eller MIU? TMS, TMX, TM3 eller TMY? Trenger ikke kontaktinfo på personer med enkelttilfeller, for det kan skje hos alle produsenter. Det som er viktig er jo om andelen er større eller mindre, som er det som er snakk om.

Er fullstendig klar over at spesielt TMS og TMX fra tidlig av har hatt mye feil pga tidspress og derved sluv, som burde vært fanget opp i kvalitetskontrollen før biler blir godkjent og får forlate fabrikken. Det har og vært endel på TM3 og TMY når de har kommet som nye modeller i USA, så prøver ikke å skyve vekk at det har vært problemer som ikke burde vært. Men det som meldes er dog at dette er blitt langt bedre, og spesielt etter at man fikk biler fra fabrikken i Kina.

Er jo egentlig interessant at folk som har kjøpt biler hvor det har vært mye problemer med, likevel ønsker å kjøpe bil fra samme merke. Tydeligvis gjør Tesla masse rett, selv om de og gjør endel feil. Også på support og kundeoppfølging, spesielt under ramp-up.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (23 timer siden):

På hvilken måte? De bilene som kommer fra Kina har god kvalitet og finnish, og har høyere standing hod ihvertfall meg, sammenlignet med US made.

Ser ingen grunn til at de skal droppe i pris på bruktmarkedet, ihvertfall ikke før vi ser at Tesla setter ned prisene ut. Og da pga 4680-cellene som gir kostnadsreduksjon i produksjonen. Er faktisk større sjanse for at de går opp i pris, pga innføring av mva etterhvert gir dyrere sluttsum.

Klar over at innslagspunktet i 2023 sikkert blir 600 K, og da kommer det an på hvordan man spekker bilen. Med vinterhjul, standardfelger og standardfarge, kommer prisen på rett over 574 og man i 2023 slipper å skatte noe på bilen.

Legg på annen farge, de "kulere" sommerdekkene og Enhanced AP, så er prisen ca 641 og man må i 2023 skatte av de ca 41 K, som øker prisen med ca 10 K. Tenker dog at det er sannsynlig at AP vil raskt senke denne terskelsummen, og i 2024 er den terskelverdien er kanskje 500 K, og rammer TMY med dagens priser.

Så er det bare for tyskerne å bevise at de kan bygge Teslaer av minst samme kvalitet som kineserne.

Når de gamle bilene har mye dårligere nyttelast enn de nye er det selvsagt at bruktverdien blir mindre. Hadde Tesla gått ut og hevet nyttelasten (som det tydeligvis ikke er noe teknisk i veien for) hadde de ikke tapt disse pengene. 

Lenke til kommentar

Hvis de sender ut en melding til alle bileiere og informerer om at de vil øke nyttelasten på typegodkjenning og at dette vil kunne påvirke tallene på papiret, men at bilene vil gå akkurat like langt som før gitt at man ikke laster inn noe mer, så kan jeg ikke skjønne at noen vil reagere negativt på dette. Snarere tvert imot.

Lenke til kommentar
tow skrev (1 time siden):

Når de gamle bilene har mye dårligere nyttelast enn de nye er det selvsagt at bruktverdien blir mindre. Hadde Tesla gått ut og hevet nyttelasten (som det tydeligvis ikke er noe teknisk i veien for) hadde de ikke tapt disse pengene. 

De aller fleste bruktbilkjøpere har ingen peiling på hva nyttelast er eller gjør, eller hvor de finner den. Så jeg tviler på at det har noen større innvirkning på bruktprisene. 

Lenke til kommentar
52 minutes ago, Dubious said:

Ryktene sier at Tesla har satt lastekapasiteten lav for å øke rekkevidden, og at de risikerer å bli saksøkt om de øker kapasiteten.

Jeg husker noe som at den lave nyttelasten var pga administrativ hastverk med typegodkjenningen: de kunne få typegodkjenning 'på dagen' med den lave lasten men høyere nyttelast ville ta mer tid (kanskje pga testing eller noe sånt). Og Tesla har jo i tidligere tider alltid hatt noe hastverk særlig nær opp til kvartalslutt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (7 minutter siden):

De aller fleste bruktbilkjøpere har ingen peiling på hva nyttelast er eller gjør, eller hvor de finner den. Så jeg tviler på at det har noen større innvirkning på bruktprisene. 

Det er også en typegodkjenning av bremsene som mangler. Jeg vet ikke om slikt kan ettergodkjennes, men det skal ikke bare noen annen forskjell.

Akkurat nå er prisforskjellen der, "ingen" vil ha en Y med lite nyttelast når de kan få en med høy nyttelast og endel annet praktisk snacks om prisen er tilnærmet lik.

Om noen år vil det jevne seg ut er min spådom, og dagens Y eiere med liten last vil mest sannsynlig få et mindre tap enn de aller fleste andre. Om det er annenhåndsverdi man er usikker på.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (23 timer siden):

Det er også en typegodkjenning av bremsene som mangler. Jeg vet ikke om slikt kan ettergodkjennes, men det skal ikke bare noen annen forskjell.

Akkurat nå er prisforskjellen der, "ingen" vil ha en Y med lite nyttelast når de kan få en med høy nyttelast og endel annet praktisk snacks om prisen er tilnærmet lik.

Om noen år vil det jevne seg ut er min spådom, og dagens Y eiere med liten last vil mest sannsynlig få et mindre tap enn de aller fleste andre. Om det er annenhåndsverdi man er usikker på.

 

Så lenge det er samme delenummer på bremsene kan det ikke være noe problem å føre inn i vognkortet. Det er nok som det står i artikkelen; Tesla er redd for å få klager på at rekkevidden synker. 

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (23 timer siden):

De aller fleste bruktbilkjøpere har ingen peiling på hva nyttelast er eller gjør, eller hvor de finner den. Så jeg tviler på at det har noen større innvirkning på bruktprisene. 

Nå tror jeg du undervurderer folk.

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (2 minutter siden):

Det tror ikke jeg. Spør den jevne bruktbilkjøper om han sjekket nyttelasten på bilen han kjøpte sist før den ble kjøpt. Jeg tipper svaret er "nei" i langt over 90% av tilfellene. 

Læringskurven blir bratt når fullpakket påskebil blir vinket inn til kontroll.

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (4 minutter siden):

Det gjør den med ganske mange forskjellige biler. F.eks Toyotas nye elbil ser ut til å få langt lavere nyttelast enn f.eks Model 3 og gamle Y. 

Jeg skjønner ikke hva den whataboutismen har med saken å gjøre. Du prøvde å fremstille det som om minimal nyttelast var uten konsekvenser og ikkeno å bry seg om. Men det tar altså brått slutt når kontrollørene plukker ut Y'er i påskeutfarten.

Endret av uname -i
  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (5 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hva den whataboutismen har med saken å gjøre. Du prøvde å fremstille det som om minimal nyttelast var uten konsekvenser og ikkeno å bry seg om. Men det tar altså brått slutt når kontrollørene plukker ut Y'er i påskeutfarten.

Hvilken whataboutism snakker du om? Lav nyttelast gjelder svært mange av de mest populære nybilene. Bilen denne artikkelen handler om løser det problemet.

https://www.motor.no/aktuelt/disse-bilene-far-overvekt-selv-uten-bagasje/202890

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...