Bjarnemann Skrevet 28. februar 2022 Del Skrevet 28. februar 2022 Hei! Oppdaget et løst støpsel/en løs stikkontakt i leiligheten. Har prøvd så godt jeg kan å få tatt bilder, men kommer ikke bedre til enn dette uten å dra hardere i støpselet. Vi er så upraktiske som det går an å få det, men det ser jo litt skummelt ut..? Samtidig, så har det jo antageligvis vært sånn en stund. Uten at ting har brent ned. Er dette farlig? Bør vi hyre en elektriker til å se på det? På forhånd stor takk for svar Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 28. februar 2022 Del Skrevet 28. februar 2022 På spørsmålet - JA - dette må dere få en elektriker til å fikse. På sikt vil det bli dårlig kontakt i skruterminalene, som medfører mer varmgang og dertil fare for branntilløp. 1 Lenke til kommentar
Mechablast Skrevet 28. februar 2022 Del Skrevet 28. februar 2022 Bør absolutt få reparert den 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 28. februar 2022 Del Skrevet 28. februar 2022 Dette må fikses, slik det er nå er det både belastende på ledningene, og det er berøringsfare. Dersom man ikke har peiling, må man få fagfolk til å fikse dette. Det tar bare noen minutter (med mindre det er feil på monteringsdelene i veggboksen), så det er ikke store jobben. Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 28. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2022 Takk for svar! Elektriker ringes i morra Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 28. februar 2022 Del Skrevet 28. februar 2022 Brannfare kan det bli på sikt, men i første omgang er det ein personfare ved berøring av spenningssatte delar. Vaksne kan vere uheldige, men spesielt risikabelt for barn. Må utbedrast, om det er av ein bekjent med kompetanse eller eit firma. 1 1 Lenke til kommentar
Ephrus Skrevet 28. februar 2022 Del Skrevet 28. februar 2022 (endret) geir__hk skrev (1 time siden): På spørsmålet - JA - dette må dere få en elektriker til å fikse. På sikt vil det bli dårlig kontakt i skruterminalene, som medfører mer varmgang og dertil fare for branntilløp. Ja elektriker bør fikse det (hvis du følgerregelveret). Men dette er ikke skruterminal,så varmegang som du beskriver skal godt gjøres. Men ville skrudd av sikringen og skrudd av dekslet på stikkontakten og skrudd ut skruene på veggboksen. Og puttet stikkontakt rammen over skruene og skrudd igjen Veggboks skruene. Og så dekslet på plass igjen. Så er allt ok. Endret 28. februar 2022 av Ephrus 1 1 Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 1. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2022 Igjen, takk for svar Jeg er omtrent like praktisk anlagt som fotsopp, så er nok best å få fagfolk til å se på det. Elektriker kommer klokka ti! Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 1. mars 2022 Del Skrevet 1. mars 2022 Det er bare skruene på veggboksen som har hoppet ut av sporene i montasjeplaten på stikkontakten. Tar maks 2minutt og fikse men vær obs på berøringsfaren. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 1. mars 2022 Del Skrevet 1. mars 2022 Slikt har jeg fikset uten å ta sikringen. Men, jeg har koblet mange slike bokser, så det er enkelt å sitte her og si at det er enkelt.. 1 Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 1. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2022 Hehe, forstår det. Og min umiddelbare tanke var at den der er det vel bare å feste. Men! Greit å få gjort det ordentlig, og kanskje vel så mye, greit å vite at det er gjort ordentlig. Slipper jeg å gå rundt og være paranoid for at kåken skal ta fyr 😂 Lenke til kommentar
Verm Skrevet 16. mars 2022 Del Skrevet 16. mars 2022 (endret) Det er tydelig at "innmaten" ikke er skrudd fast. Boksen i veggen har to skruer, som synes på bildet ditt. Du kan løsne det hvite dekslet som er festet med et par skruer. Når dekslet er av, finner du raskt ut hvor skruene i boksen skal stikke igjennom. Jeg mener personlig det litt tullete å bestille elektriker for dette, men det er klart, man skal jo unngå strømførende deler. Slå eventuelt av sikringen hvis det føles betryggende. Jeg skrur alltid av disse dekslene hvis jeg skal male vegger. Ikke noe problem det. Endret 16. mars 2022 av Verm 1 Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 17. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2022 Takk for råd Det var nok litt tullete å bestille elektriker, sett i lys både hva du og andre i tråden har skrevet - og det han gjorde. Dte var nettopp det han gjorde; skru inn et par skruer. Jobben tok vel halvannet minutt. Men samtidig, så er det greit for meg å vite at ting er i orden Bare sånn i tilfelle. Som man sikkert kan utlede av ting ejg skriver, så er jeg ikke noen stor praktiker (og har mer enn litt respekt for elektrisk anlegg). Men du minna meg på at jeg aldri fikk regning av dem! Det må de ha glemt, så får purre på det 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 17. mars 2022 Del Skrevet 17. mars 2022 Godt mulig de ikke har fakturert jobben fordi det ikke er verdt å fakturere. Om elektrikeren uansett var i området så tar de nok ikke noe for "jobben", så håper de at du gir de jobb senere, eller henviser noen til deres firma. Vi gjør mye sånt arbeid, arbeid som egentlig ikke koster oss noe, men som vi får igjen ved at vi får nye kunde(r). 2 Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 18. mars 2022 Del Skrevet 18. mars 2022 Bjarnemann skrev (18 timer siden): Takk for råd Det var nok litt tullete å bestille elektriker, sett i lys både hva du og andre i tråden har skrevet - og det han gjorde. Dte var nettopp det han gjorde; skru inn et par skruer. Jobben tok vel halvannet minutt. Men samtidig, så er det greit for meg å vite at ting er i orden Bare sånn i tilfelle. Som man sikkert kan utlede av ting ejg skriver, så er jeg ikke noen stor praktiker (og har mer enn litt respekt for elektrisk anlegg). Men du minna meg på at jeg aldri fikk regning av dem! Det må de ha glemt, så får purre på det Håper du har lært😁. Du må for guds skyld ikke purre på det! La det forbigå i stillhet😄👍 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 18. mars 2022 Del Skrevet 18. mars 2022 Det er aldri feil å ringe etter elektriker hvis man ikke vet hva man gjør. 230V er tross alt dødelig. Og er man uheldig og får støt fas-til-fas så vil ikke jordfeilvernet redde en heller. 1 1 Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 19. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2022 Litt det jeg tenkte også. Dessuten så sover jeg bedre om natta når jeg ikke er redd for at huset skal brenne opp 😂 Jo, selvfølgelig gjør man opp etter seg 🙂 Om de velger å ikke fakturere er en annen sak. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå