Gå til innhold

Sjokkerende lav rente på billån. Kan det gå?

pauliesv

Anbefalte innlegg

Jeg tok nettopp opp et billån hos en (seriøs) bank. Jeg har signert dokumenter og alt er egentlig klart til utbetaling. Jeg ble forespeilet en ganske ok rente over tlf og la mest merke til månedsbeløpet som var overkommelig. Kikket ikke sånn veldig nøye over detaljene etter det.  Så la jeg tilfeldigvis merke til den effektive renten som står oppført i papirene på lånet (som nå er innvilget), og den stod til 0,24%! Dvs at lånet på 470 000 kr over 10 år koster meg litt over 3500 kr, inkl gebyrer. Dette står altså i avtalen min. Det er jo åpenbart noe rart som har skjedd her, men kan jeg regne med at denne avtalen kommer til å stå? Vil egentlig ikke ringe banken og si i fra om dette, det er jo de som har gjort en blemme, og jeg har ingen problemer med å "utnytte" dette så lenge det er en bank som er den "tapende" part. Men rent juridisk, kan de gjøre om på denne avtalen nå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå fant jeg ut hva som hadde skjedd. I nedbetalingsplanen står det at det er en del renter på hvert avdrag. Men nedbetalingsplanen slutter når det er 80-90 tusen igjen av lånet. Men det er 120 terminer, altså 10 år som er maks på billån. Her har det jo skjedd en grov saksbehandlingsfeil. Avdragene skal jo sannsynligvis være høyere, men det er jo ikke greit. De har gitt meg feilaktig informasjon om hva de månedlige avdragene skal være, som jo er en veldig viktig faktor for meg som forbruker. Men vanskelig å se for seg at jeg ikke ender opp med å måtte betale høyere avdrag. Har jeg noe å stå i mot med her?

Lenke til kommentar
13 minutes ago, pauliesv said:

Nå fant jeg ut hva som hadde skjedd. I nedbetalingsplanen står det at det er en del renter på hvert avdrag. Men nedbetalingsplanen slutter når det er 80-90 tusen igjen av lånet. Men det er 120 terminer, altså 10 år som er maks på billån. Her har det jo skjedd en grov saksbehandlingsfeil. Avdragene skal jo sannsynligvis være høyere, men det er jo ikke greit. De har gitt meg feilaktig informasjon om hva de månedlige avdragene skal være, som jo er en veldig viktig faktor for meg som forbruker. Men vanskelig å se for seg at jeg ikke ender opp med å måtte betale høyere avdrag. Har jeg noe å stå i mot med her?

Sikker på du har lest gjennom alt og at du får 0.24 prosent i alle 10 år?
Ofte er det tidsbegrenset til et eller 3 år, vært flere saker hvor folk har klagd.

https://www.motor.no/aktuelt/dnb-lokker-med-ulovlig-rente-pa-billan/214589

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Vet det er noen banker som tilbyr/har mulighet til lån til bil, hvor du ikke betaler hele beløpet men sitter igjen med en rest på X tusen og kan da enten selge/levere bilen tilbake eller kjøpe den ut; er vel ikke noen slik form for avtale du har signert?

Lån med restverdi eller noe sånt?

Edit:

Fra smartepenger.no :

Et lån med restverdi består av to deler. Den ene delen er en vanlig nedbetalingsdel, der lånet nedbetales til restverdien. Den andre delen er selve restverdien, som er et avdragsfritt lån.

Dette er et lån som ofte brukes til billån. Da betaler du ned lånet til det du tror bilen er verdt når du skal selge den. Låner du 400.000 kroner over tre år, nedbetales lånet for eksempel til 250.000 kroner. I det tilfellet nedbetaler du lånet med 150.000 kroner.

Endret av LabWeiler
Lenke til kommentar

Så vidt meg bekjent har jeg signert et vanlig billån, ikke et restverdilån. Ville tro de opplyste meg om det.

Det er ikke Tesla jeg har kjøpt, og jeg har heller aldri blitt forespeilet en rente på 0.24%, den var bare plutselig i papirene. Men i terminbeløpene ser jeg jo at det er renter tilsvarende mer enn dette. Som igjen gjør at etter 10 år så henger det igjen en ganske stor del av lånet. Tror rett og slett det bare er en sakbehandlingsfeil med manglende kvalitetskontroll. Jeg endte opp med å ringe banken og si ifra, så nå skulle de "se på det"...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...