Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Nå skal de tjene store penger på ørevoks!

Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Det som jeg tror er allmennkunnskap er at ørevoks bekjempes (kun i vanskelige tilfeller) med en dråpe matolje i hvert øre en gang i mnd og en kontroll hos legen en gang i skuddåret. De fleste vil da oppleve at ørevoksen kommer elegant ut på rekke og rad av seg selv. Mekanismen som driver den ut er bl a kjeveleddets bevegelse når vi tygger. Når det klør litt så bruker vi tommelen og vigger på øret. That's it. For de aller fleste av oss.

Dette skal nå mystifiseres og problematiseres for å selge dyrt to hovedtyper produkter: "Øre-olje" til >1000 kr pr liter og et redskap av silikongummi som ligner en korketrekker. Oljen er vanlig olivenolje, og korketrekkeren er helt unødvendig. 

Folkens: matolje koster 20-30 kr literen, en desiliter er nok til >2000 doser - og en tommelfinger er gratis.

Simma lugnt, og husk: ingenting som er mindre enn en tommelfinger skal inn i øret, annet enn hos legen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dart skrev (16 minutter siden):

Det som jeg tror er allmennkunnskap er at ørevoks bekjempes (kun i vanskelige tilfeller) med en dråpe matolje i hvert øre en gang i mnd og en kontroll hos legen en gang i skuddåret. De fleste vil da oppleve at ørevoksen kommer elegant ut på rekke og rad av seg selv. Mekanismen som driver den ut er bl a kjeveleddets bevegelse når vi tygger. Når det klør litt så bruker vi tommelen og vigger på øret. That's it. For de aller fleste av oss.

Dette skal nå mystifiseres og problematiseres for å selge dyrt to hovedtyper produkter: "Øre-olje" til >1000 kr pr liter og et redskap av silikongummi som ligner en korketrekker. Oljen er vanlig olivenolje, og korketrekkeren er helt unødvendig. 

Folkens: matolje koster 20-30 kr literen, en desiliter er nok til >2000 doser - og en tommelfinger er gratis.

Simma lugnt, og husk: ingenting som er mindre enn en tommelfinger skal inn i øret, annet enn hos legen.

Ganske billig sammenlignet med nesespray! 

Lenke til kommentar
6 hours ago, Dart said:

100% enig og godt forklart. Det er uante metoder på nettet om hvordan man skal fjerne ørevoks, som om det er så farlig. Matolje fungerer som bare det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
RRhoads skrev (8 timer siden):

Bruker q-tips jeg😊 

Vent til bomullen faller av på vei til øret, og den skarpe kanten på plastpinnen riper deg i øregangen 🥺. Uten bomullen kommer pinnen helt inn til trommehinnen og kan stikke hull på den. Stikk i et sigarettpapir og prøv. Inntil det gror, så vil du høre veldig rart. Infeksjon kan du også få gjennom hullet.

Anekdotisk: To jenter sto ved siden av hverandre foran speilet og den ene skallet til den andre ved et uhell. Q-tipsen hun hadde i øret ble presset dypt inn og jenta svimte av, falt i gulvet og slo hodet i servanten på veien ned. Resultat: sprukket trommehinne og dagens mest prangende blåveis. Den brå smerten i øret er så intens at hjernen "slukker".

Lenke til kommentar
Dart skrev (9 timer siden):

Vent til bomullen faller av på vei til øret, og den skarpe kanten på plastpinnen riper deg i øregangen 🥺. Uten bomullen kommer pinnen helt inn til trommehinnen og kan stikke hull på den. Stikk i et sigarettpapir og prøv. Inntil det gror, så vil du høre veldig rart. Infeksjon kan du også få gjennom hullet.

Anekdotisk: To jenter sto ved siden av hverandre foran speilet og den ene skallet til den andre ved et uhell. Q-tipsen hun hadde i øret ble presset dypt inn og jenta svimte av, falt i gulvet og slo hodet i servanten på veien ned. Resultat: sprukket trommehinne og dagens mest prangende blåveis. Den brå smerten i øret er så intens at hjernen "slukker".

Det var da ikke måte på med skremselshistorier. Jeg har brukt ørepinner i 43 år, og bomullen har aldri falt av. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
RRhoads skrev (19 minutter siden):

Det var da ikke måte på med skremselshistorier. Jeg har brukt ørepinner i 43 år, og bomullen har aldri falt av. 

Det hender jeg ikke er så fornuftig heller 😉

Lenke til kommentar
Gjest 3bc2f...db6

har sluttet med q tips for lenge siden, bruker finger, men jeg produserer noe så innihelsike med ørevoks at jeg har måttet spyle ørene 1 gang annenhvert år. 

Jeg prøvde en sånn sak fra apoteket, ballong med oppløsende middel og skylle med vann. Enden på visa var at jeg fikk ørepropp og måtte til lege for å skylle ut tidenes lass med ørevoks, tilogmed legen stusset over hvor masse det var. 

Den saken med korketrekker må da være like ille som qtips, man skal da ikke stappe noe inn i øret. 

Anonymous poster hash: 3bc2f...db6

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Gjest 3bc2f...db6 skrev (På 2.3.2022 den 15.46):

man skal da ikke stappe noe inn i øret.

Jeg vet om en lege som sier at vi bare skal bruke albuen å klø oss med (altså ikke røre noe i det hele tatt) Men det kan virke som evolusjonen har en mening med at det er slike forhold hos menneskeaper (inkl oss 🦧) at en finger kommer ca en firedel inn og ikke mere. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Fibonacci skrev (På 2.3.2022 den 15.53):

Det mest idiotiske er slike "ørevokslys", som visstnok skal være heeelt utrolig.

Ikke anbefalt mot ørevoks eller noe annet, og har heller ingen effekt. Bare brannskader, skade på trommehinnen og infeksjoner er trolige følger.

Lenke til kommentar
On 3/1/2022 at 7:49 PM, RRhoads said:

Vel det er en god grunn til at samtlige Øre-nese-hals leger advarer mot å bruke q-tips i øret, inkludert firmaet som produserer q-tips. Q-tips i øret er en uting.

Lenke til kommentar

Selv sliter jeg en del med mye voksproduksjon, har vært hos spesialist 1 gang for fjerning (suging) og fastlegen en annen gang (skylling).

Har ikke fått det utredet på noe vis utover det, men når det først tetter seg og lager hørselsproblematikk er det ikke noe som funker av ting jeg kan/tør å gjøre selv, f.eks. olje og skylling. Q tips bruker jeg aldri. Det er ikke farlig eller smertefullt men forestill deg følelsen av vann i øret på permanent basis. Blir plagsomt etter et par uker.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

En lege betrodde meg at øreskylling var hans favoritt. Alltid blir folk så glade etterpå. I flg legen var det eneste lidelse han visste om der pas ble akutt bra. En 100% frisk pasient er bare ikke undersøkt godt nok - sies det.

Lenke til kommentar

Det er deilig følelse når proppen slipper ja. Men leger er gjerne varsomme med spyling, spesielt dersom de ikke ser trommehinna. I tilfelle den er skadet er det ikke heldig å skylle. Har også vært noe plaget av vann i mellomøret (bak trommehinna), men usikker på om det er relatert til voksproblematikken. Standard behandling for vann i mellomøret er forresten nesespray. Høres lite logisk ut, men bruker nesespray (i nesa for ordens skyld) for å åpne "avløpet" i svelget som er kobla til mellomøret.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Larzen_91 skrev (På 5.3.2022 den 14.53):

men usikker på om det er relatert til voksproblematikken

Kan ørevoksen trykkes inn med kutips i sånn grad at trommehinna utsettes for mye press? Den er ikke mere solid enn at den kan sprekke når det oppstår akutt mellomørebetennelse, så - sterk er den ikke, men det kan også påvirkes av tett øretrompet?  

Lenke til kommentar
Gjest 22cf9...5e5
shockorshot skrev (På 5.3.2022 den 14.28):

Vel det er en god grunn til at samtlige Øre-nese-hals leger advarer mot å bruke q-tips i øret, inkludert firmaet som produserer q-tips. Q-tips i øret er en uting.

Jeg er også klar over dette, men skjønner ikke helt hvordan man ellers skal få kommet skikkelig til? Jeg stapper ikke q-tip langt inn da, bare rundt øreinngangen, men likevel. Man må jo fjerne ørevoksen også. Jeg syns det er skikkelig ekkelt å ikke gjøre rent der. 

Anonymous poster hash: 22cf9...5e5

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Guest 22cf9...5e5 said:

Jeg er også klar over dette, men skjønner ikke helt hvordan man ellers skal få kommet skikkelig til? Jeg stapper ikke q-tip langt inn da, bare rundt øreinngangen, men likevel. Man må jo fjerne ørevoksen også. Jeg syns det er skikkelig ekkelt å ikke gjøre rent der. 

Anonymous poster hash: 22cf9...5e5

Tygg litt ekstra tyggegummi, så faller det meste ut med mindre du har en eller annen medisinsk tilstand.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...