Gå til innhold

Har kjøpt Europas første elektriske tungbil med over 50 mil rekkevidde


Anbefalte innlegg

21 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Det er fullt mulig å tilføre kaldere kjølevæske. Det handler bare om hvordan kjølesystemet utenfor motoren er designet.

Det er svært kostnadsdrivende og energikrevende. Til sist er du begrenset av maksimal ambient temperatur du skal fungere i (gjerne 40-50C om du skal nå et verdensmarked), trenger du kaldere enn det må du dytte inn mer effekt i en varmepumpeløsning enn mengden varme du utvikler. Siden det i sin tur dramatisk øker mengden energi som må medbringes er den typen løsning strengt tatt diskvalifiserte siden her energi medbringes i batterier.

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Espen Hugaas Andersen skrev (45 minutter siden):

Dette utgjør 40 tonn over ca 5000 høydemeter, bare sånn for ordens skyld. Tatt hensyn til vanlige tap fra luftmotstand o.l.

Galdhøpiggen gir bare halvparten av oppoverbakken som kreves, hvis man starter ved 0 moh.

Det er rullemotstanden som dominerer totalt. Hva har du regnet med her?

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (1 time siden):

Har du hørt om problemer med drivverk eller batteri på Model 3? Jeg tror ikke jeg har hørt om et eneste tilfelle. Tror det er rimelig solide greier. Konas Model 3 er 2,5 år gammel nå, den har aldri vært innom verksted. 

Jeg har ikke hørt om problemer med Tesla Semi heller, men det er fordi den siden 2017 har vært et ikke-eksisterende produkt og det er vel neppe noen grunn til å tro at den kommer før 2024, 7 år etter "lansering".

Flott at alle Teslaene deres er perfekte, men statistikk og haugevis av uavhengige rapporter forteller sitt. Liten grunn til å tro at Semien kommer til å bli et kvalitetsprodukt, om den noengang blir noe av. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (18 minutter siden):

Hvorfor tror du levetiden ville blitt elendig? Har du noe grunnlag for påstanden?

Bilmotorer er som regel designet for 200 000km full belastning. Lastebiler mye mere. Båtmotorer 20-30000timer.

Som sagt så ville 4 teslamototorer  passet bra i en 8tonns lastebil. 50tonn er mye uten modifikasjoner som lavere belastning i reduksjonsgear og bedre kjøling.

Om tesla motorene drar 12kw i 100km i timen vil belastning være det doble i en lastebil. Ca 100KW for å klare 90km i timen.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
59 minutes ago, sverreb said:

Det er svært kostnadsdrivende og energikrevende. Til sist er du begrenset av maksimal ambient temperatur du skal fungere i (gjerne 40-50C om du skal nå et verdensmarked), trenger du kaldere enn det må du dytte inn mer effekt i en varmepumpeløsning enn mengden varme du utvikler. Siden det i sin tur dramatisk øker mengden energi som må medbringes er den typen løsning strengt tatt diskvalifiserte siden her energi medbringes i batterier.

Det er fullt mulig å bruke varmepumpeløsning. Varme er egentlig kun en potensiell utfordring når man skal klatre en del hundre/tusenvis av høydemeter, i mye av verden er det ikke et problem, men det er noe man vil oppleve i Norge. Men da bare kanskje 1-5% av tiden. De resterende 95-99% av kilometerne kan man da bare bruke vanlige radiatorer. Når det er så lite av tiden vil det ikke utgjøre nevneverdig påvirkning på rekkevidden.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (51 minutter siden):

Hvorfor tror du levetiden ville blitt elendig? Har du noe grunnlag for påstanden?

For å få samme effekten som en stor lastebilmotor så må den jobbe under et langt høyere turtall og belastning, turtall x nm(moment)=effekt.

Endret av bruker-540634
Lenke til kommentar
1 hour ago, Trestein said:

Det er rullemotstanden som dominerer totalt. Hva har du regnet med her?

Jeg regnet 100 kW over den ene timen det var snakk om. Her antar jeg altså at normalt forbruk er 100 kW ved 80 km/t uten endring i høyde over havet. Altså 800 km rekkevidde for 1000 kWh. Det er nok i overkant mye. Hvis man skal opp et fjell går trafikken trolig tregere enn 80 km/t.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (45 minutter siden):

Bilmotorer er som regel designet for 200 000km full belastning.

Det har jeg veldig liten tro på. Maksimal belastning er noe man sjeldent holder lengre enn fra null til fartsgrensa. Desto svakere motor, jo lengre tid vil den gå på maks belastning før den når fartsgrensa. Vogntog er tradisjonelt veldig svake på aksellerasjon, eller sagt på en annen måte: har svake motorer. Årsaken er åpenbart vekt og kostnads-hensyn. Dette blir en helt annen verden med elmotorer. Høyere effekt over kortere tid gir samme totale energibruk ved aksellerasjon til de samme hastighetene.

Trestein skrev (45 minutter siden):

Som sagt så ville 4 teslamototorer  passet bra i en 8tonns lastebil. 50tonn er mye uten modifikasjoner som lavere belastning i reduksjonsgear og bedre kjøling.

Nå vet jeg ikke om noen lastebil på 50 tonn som skal ha 4 teslamotorer. Semi blir på 36 tonn (noe jeg antar er tillatt totalvekt pga amerikanske vektklasser). En lastebil på bare 8 tonn vil neppe ha behov for så mye motorkraft. Det burde holde med 1-2 model 3-motorer i en sånn. For ordens skyld, model 3 aksellererer MYE raskere enn det er hensiktsmessig å ha i en lastebil.

Jevn motoreffekt ut på hjulakslingene på flatmark eller stigninger vil være uavhengig av drivlinje.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (18 minutter siden):

Nå vet jeg ikke om noen lastebil på 50 tonn som skal ha 4 teslamotorer. Semi blir på 36 tonn (noe jeg antar er tillatt totalvekt pga amerikanske vektklasser). En lastebil på bare 8 tonn vil neppe ha behov for så mye motorkraft. Det burde holde med 1-2 model 3-motorer i en sånn. For ordens skyld, model 3 aksellererer MYE raskere enn det er hensiktsmessig å ha i en lastebil.

Når det kommer EU-versjon av semi så vil det nok komme en 50-tonns utgave tipper jeg. Den har tre akslinger, så ikke noe problem å montere 6 motorer istedenfor 4 om behovet er der. Da har man inntil 972kW, noe som er over 1300hk. Burde gi god fremkommelighet på vinterføre også. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, Espen Hugaas Andersen said:

Det er fullt mulig å bruke varmepumpeløsning. Varme er egentlig kun en potensiell utfordring når man skal klatre en del hundre/tusenvis av høydemeter, i mye av verden er det ikke et problem, men det er noe man vil oppleve i Norge. Men da bare kanskje 1-5% av tiden. De resterende 95-99% av kilometerne kan man da bare bruke vanlige radiatorer. Når det er så lite av tiden vil det ikke utgjøre nevneverdig påvirkning på rekkevidden.

Jeg foreslår du leser forutsetningene for diskusjonen om igjen. Hvis du bare bruker toppeffekt så lite lar man bare temperaturen stige intil normal kjøling reduserer den igjen i de 99% av tiden du ikke bruker toppeffekt. Poenget og forutsetningen i diskusjonen som du åpenbart har gått glipp av er at motorer som kjører kontinuerlig på eller nær på toppeffekt kan ikke gjøre slike forenklinger.

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
45 minutes ago, sverreb said:

Jeg foreslår du leser forutsetningene for diskusjonen om igjen. Hvis du bare bruker toppeffekt så lite lar man bare temperaturen stige intil normal kjøling reduserer den igjen i de 99% av tiden du ikke bruker toppeffekt. Poenget og forutsetningen i diskusjonen som du åpenbart har gått glipp av er at motorer som kjører kontinuerlig på eller nær på toppeffekt kan ikke gjøre slike forenklinger.

Kanskje jeg misforsto. Jeg trodde man snakket om hvorfor det skulle være et problem å bruke Model 3 motorer i Tesla Semi.

Bruken i Model 3 og i Tesla Semi er i hvert fall lignende. Snitteffekt langt under toppeffekt og korte perioder med toppeffekt.

Prosentandelen nær toppeffekt vil derimot være en del høyere på Semi vs Model 3. Jeg vil gjette min Model X er kjørt nær toppeffekt kanskje i 20 av 175.000 km, altså ca 0,01%. Semi ville kanskje brukes ved toppeffekt i noe sånt som 1-5% av tiden.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Når det kommer EU-versjon av semi så vil det nok komme en 50-tonns utgave tipper jeg. Den har tre akslinger, så ikke noe problem å montere 6 motorer istedenfor 4 om behovet er der. Da har man inntil 972kW, noe som er over 1300hk. Burde gi god fremkommelighet på vinterføre også. 

6x6. Det er noe for norsk vinter, kanskje og for tømmerbiler so ferdes langs elendige skogsveier?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 timer siden):

Det har jeg veldig liten tro på. Maksimal belastning er noe man sjeldent holder lengre enn fra null til fartsgrensa. Desto svakere motor, jo lengre tid vil den gå på maks belastning før den når fartsgrensa. Vogntog er tradisjonelt veldig svake på aksellerasjon, eller sagt på en annen måte: har svake motorer. Årsaken er åpenbart vekt og kostnads-hensyn. Dette blir en helt annen verden med elmotorer. Høyere effekt over kortere tid gir samme totale energibruk ved aksellerasjon til de samme hastighetene.

Nå vet jeg ikke om noen lastebil på 50 tonn som skal ha 4 teslamotorer. Semi blir på 36 tonn (noe jeg antar er tillatt totalvekt pga amerikanske vektklasser). En lastebil på bare 8 tonn vil neppe ha behov for så mye motorkraft. Det burde holde med 1-2 model 3-motorer i en sånn. For ordens skyld, model 3 aksellererer MYE raskere enn det er hensiktsmessig å ha i en lastebil.

Jevn motoreffekt ut på hjulakslingene på flatmark eller stigninger vil være uavhengig av drivlinje.

I 1986 kjørte sabb 3 stk 9000 modeller 1 00 000km på 21 dager. Så de holder nok 40dager med full belasting om alt er som det skal.( Ca 1000timer)

Husk at det finnes strekninger uten fartsgrense og bilene må tåle full gas lenge. Sabb kjørte som sagt rimelig hard.

5000km på 24 timer er ganske bra

https://www.saabplanet.com/the-long-run-100000-km-at-212-km-h/

At man øker akselerasjon på en lastebil gir verken økning eller senkning av energiforbruk. Det eneste man øker er slitasje. 

Mange har nok prøvd. DE aller fleste lastebil motorer kan yte vesentlig mer enn det motoren er stemplet Noen kjører nok diesel motorene oppimot 800-900hk i lastebiler. Tviler på om det er bra for økonomien. Lastebil motorene i Mercedes og man er brukt i andre applikasjoner der man kjører over 1000hk ut av dem. Det er nok en grunn til at de ikke blir plassert i lastebiler selv om det finnes plass og anledning

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...