Gå til innhold

Har kjøpt Europas første elektriske tungbil med over 50 mil rekkevidde


Anbefalte innlegg

Jens Kr. Kirkebø skrev (12 minutter siden):

Og sannsynligvis til en pris som knuser bilen i artikkelen. Det hjelper ikke å være først ute om neste konkurrent kan selge til halve prisen. 

Tesla legger mye energi nå i å konstruere biler og batterier slik at de kan produseres billigst mulig. Derfor har de også bransjens høyeste bruttofortjenestemargin. Den kunnskapen tar de nok med seg videre til semi. 

Foreløpig kan ikke Tesla levere før tidligst neste år så vi får se hva de eventuelt får til og til hvilken pris når semien deres kommer på markedet.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jens Kr. Kirkebø skrev (40 minutter siden):

Og sannsynligvis til en pris som knuser bilen i artikkelen. Det hjelper ikke å være først ute om neste konkurrent kan selge til halve prisen. 

Tesla legger mye energi nå i å konstruere biler og batterier slik at de kan produseres billigst mulig. Derfor har de også bransjens høyeste bruttofortjenestemargin. Den kunnskapen tar de nok med seg videre til semi. 

Bedfriftsmarkedet er flinkere til å se på TOC enn hva fanklubb-markedet er. Levetid og service er betydelige faktorer som det er ingen grunn til å tro at Tesla skal klare å levere på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
PosteMonopolet skrev (3 timer siden):

Og hvor skal dem lade hver gang dem trenger ekstra strøm på grunn av for eksempel stengte veier og omkjøringer? Skal dem stille seg i kø ved ladestasjoner beregnet for små blier?

Veinettet, som strømnettet og internett, skal ha svært høy oppetid sånn at sånne ting skjer så sjeldent at det ikke er et reelt / hyppig problem. Ja, under sjeldne spesielle forhold så kan man bli nødt til å f.eks lade på steder man ikke hadde optimalt sett for seg. Slike hvis og men-spørsmål kan man stille til alt mulig. Hva om lynet slår ned? Hva om det er en reinflokk passerer veien? osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (10 minutter siden):

De er nok *mye* flinkere enn Futuricum. Tesla er selskapet som har mest erfaring med helelektriske drivlinjer i verden.

Det er ingenting som tyder på at Tesla har den ekspertisen som trengs for å bygge et  moderne vogntog med tilhørende levetid og service-organisasjon. Noe som er mye viktigere enn å være flinkest på elektrisk drivlinje. Selv der er det ingenting som tyder på at Tesla er spesielt flinke. Der Tesla snakker er det stadig fler selskap som leverer. Selskap med flere tiår med erfaring innen tungtransport.

Endret av Roger Moore
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Elektrisk drivlinje er ikke noe nytt i seg selv for det har eksistert i mange år ombord i skip og lokomotiver, drivlinje som er godt dimensjonerte og fungerer år inn og år ut under den belastningen de er designet for, det eneste som er nytt her som Tesla kan ha mer kompetanse på er batteridelen av det hele mens resten er ganske kjent teknologi.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Roger Moore said:

Det er ingenting som tyder på at Tesla har den ekspertisen som trengs for å bygge et  moderne vogntog med tilhørende levetid og service-organisasjon. Noe som er mye viktigere enn å være flinkest på elektrisk drivlinje. Selv der er det ingenting som tyder på at Tesla er spesielt flinke. Der Tesla snakker er det stadig fler selskap som leverer. Selskap med flere tiår med erfaring innen tungtransport.

Mye tyder på at de har all ekspertise som kreves. Det som er viktig for lastebiler er å ha høy oppetid på bilene, og utifra personbilene vil dette trolig være veldig bra. Det meste av feil på Tesla er kosmetiske feil. Nå er så klart ikke dette annet enn en anekdote, men jeg kjører ganske regelmessig forbi nyere ikke-Teslaer som står langs veien, mens jeg kan knapt huske å ha sett noen Tesla. En annen anekdote er min egen Model X som har gått 175k km uten driftsstans.

Nå har også Semi blitt utviklet over ~7 år, som er en evighet i forhold til deres andre modeller, og det bør ha gitt Tesla god tid til å avdekke svakheter og utbedre det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
bojangles skrev (4 timer siden):

Heldigvis er det ikke stillstand. Alt endrer seg. Batterikjemi, ladehastighet og antall hurtigladere tilpasset tungtransport vil en dag komme overalt. Rekkevidden klarer seg allerede. Det viktige er ladeinfrastruktur til tungtransporten. Pga alle pausene tungtransporten skal ha kan lading skje i pauser. 

Mye skjer. Mitt innspill var at til lettransport (frakt av lette varer) er det litecproblem med batteridrift. 

Frakt av tunge varer over fjell og vidde krever større batteripakker og flere ladere. 

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (16 minutter siden):

Mye tyder på at de har all ekspertise som kreves. Det som er viktig for lastebiler er å ha høy oppetid på bilene, og utifra personbilene vil dette trolig være veldig bra. Det meste av feil på Tesla er kosmetiske feil. Nå er så klart ikke dette annet enn en anekdote, men jeg kjører ganske regelmessig forbi nyere ikke-Teslaer som står langs veien, mens jeg kan knapt huske å ha sett noen Tesla. En annen anekdote er min egen Model X som har gått 175k km uten driftsstans.

Nå har også Semi blitt utviklet over ~7 år, som er en evighet i forhold til deres andre modeller, og det bør ha gitt Tesla god tid til å avdekke svakheter og utbedre det.

Ut i fra det en kan se for personbilene så tyder det på at urovekkende mange av dem har urovekkende mye tid på verksted. Anektoden  din er nok dessverre lite verdt. Harde tall viser at Tesla neppe er modne for å levere på det nivået langtransportbransjen er avhengige av.

https://insideevs.com/news/549130/consumerreports-tesla-reliability-poor-2021/

 7 år på å oppnå omtrent Ingenting? Det er samme trekkvognen som resirkuleres om og om igjen uten at noen kan påvise noen som helst forbedring/utvikling, Dette mens flere leverandører leverer biler til kunder. 

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Roger Moore said:

Ut i fra det en kan se for personbilene så tyder det på at urovekkende mange av dem har urovekkende mye tid på verksted. Anektoden  din er nok dessverre lite verdt. Harde tall viser at Tesla neppe er modne for å levere på det nivået langtransportbransjen er avhengige av.

https://insideevs.com/news/549130/consumerreports-tesla-reliability-poor-2021/

 7 år på å oppnå omtrent Ingenting? Det er samme trekkvognen som resirkuleres om og om igjen uten at noen kan påvise noen som helst forbedring/utvikling, Dette mens flere leverandører leverer biler til kunder. 

Som sagt, det er kosmetiske ting. Fra din kilde:

"The Model Y still has body hardware issues with the tailgate and door alignment, paint defects, and multiple other problems. The Model X and Model S have body hardware, climate system, and in-car electronics problems."

Edit: Og, nei, det har blitt observert en del forskjellige trekkvogner. Her er ett bilde fra seneste kvartalsrapport:

bilde.thumb.png.a79d4d783af88fc44e9fe67b6f1efc76.png

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
perpyro skrev (1 time siden):

Elektrisk drivlinje er ikke noe nytt i seg selv for det har eksistert i mange år ombord i skip og lokomotiver, drivlinje som er godt dimensjonerte og fungerer år inn og år ut under den belastningen de er designet for, det eneste som er nytt her som Tesla kan ha mer kompetanse på er batteridelen av det hele mens resten er ganske kjent teknologi.

Øh, nei. Motorer på lokomotiver og motorvognssett er typisk 10 ganger så tunge pr. kW effekt som elbilmotorer. Kraftelektronikken monteres i digre skap med kjøling som bråker svært mye. Motorene er luftkjølte, med masse ventilasjonsstøy. Det stilles _helt_ andre krav til en elektrisk drivlinje på en lastebil enn på et lokomotiv. Lastebildrivverket vil være svært mye likere en vanlig elbil sitt enn noe som helst fra jernbanen eller skipstrafikken. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Øh, nei. Motorer på lokomotiver og motorvognssett er typisk 10 ganger så tunge pr. kW effekt som elbilmotorer. Kraftelektronikken monteres i digre skap med kjøling som bråker svært mye. Motorene er luftkjølte, med masse ventilasjonsstøy. Det stilles _helt_ andre krav til en elektrisk drivlinje på en lastebil enn på et lokomotiv. Lastebildrivverket vil være svært mye likere en vanlig elbil sitt enn noe som helst fra jernbanen eller skipstrafikken. 

Det er veldig, veldig likt. Tesla Semi skal ha 4x PMSR motorer fra Model 3.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (9 timer siden):

Men da kjører man jo ikke via Oppdal*. @Dubious skrev jo "Kommer vel til Oppdal på vinteren." Hvorpå jeg svarte at Oppdal var på vei ned fra Dovre. Kjører man Østerdalen så passerer man ikke Oppdal.

 

* Det går streng tatt an å kjøre Østerdalen + Folldal, men det er jo en meningsløs omvei som uansett passerer Dovre.

Man kjører ikke over Folldal, men over Kvikne riksvei 3, om du ikke kjenner den ruten, så slipper du Dovrefjell og sparer tid. De sterke stigningene vær/vindforhold over Dovre ønsker vogntogsjåfører å unngå. Vedlagt er kjørerute foreslått av iPhone veibeskrivelse.

DEC5D3FA-EACC-4C23-A755-2C6307207A79.png

Lenke til kommentar
Dubious skrev (På 1.3.2022 den 9.24):

Når de får ned ladetiden til 45 minutter så ser vi slutten på diesel.

Enig, da burde transportørene forene seg om at tungtransporten bør ha standariserte batterier og batteribyttestasjoner på typiske hviletid rasteplasser. Da kan de også ta med seg ett ekstra batteri eller to på hengern og de skal ut i områder uten særlig utbygget lade/bytteinfrastruktur. Kjører de den flate «melkeruta» kan mindre/færre batteri brukes. Batteriene kan lades sakte og også virke som buffer på annen belastning på ladeparken, samt batteriene kan åpne for lokale kraftproduksjon der nettet uten batterier ville slite, som relativt store solcelle installasjoner f.eks tak over ladestasjonene og også en vindmølle eller to, da slike installasjoner passer bedre der naturen allerede er preget veier og landbruk / industri etc. og ikke urørt natur. Så får møllene heller være litt mindre og litt mindre effektiv enn de som står akkurat der havørnene også trives. 

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (7 timer siden):

Øh, nei. Motorer på lokomotiver og motorvognssett er typisk 10 ganger så tunge pr. kW effekt som elbilmotorer. Kraftelektronikken monteres i digre skap med kjøling som bråker svært mye. Motorene er luftkjølte, med masse ventilasjonsstøy. Det stilles _helt_ andre krav til en elektrisk drivlinje på en lastebil enn på et lokomotiv. Lastebildrivverket vil være svært mye likere en vanlig elbil sitt enn noe som helst fra jernbanen eller skipstrafikken. 

 10 ganger vekt pr.kW på elmotorene på motorvogner høres unødvendig dyrt ut med tanke på at motorvogner ikke trenger å være tunge i tillegg til at tunge motorer er dyrere en lette.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (9 timer siden):

Som sagt, det er kosmetiske ting. Fra din kilde:

"The Model Y still has body hardware issues with the tailgate and door alignment, paint defects, and multiple other problems. The Model X and Model S have body hardware, climate system, and in-car electronics problems."

Edit: Og, nei, det har blitt observert en del forskjellige trekkvogner. Her er ett bilde fra seneste kvartalsrapport:

bilde.thumb.png.a79d4d783af88fc44e9fe67b6f1efc76.png

Fra di  egen tekst «and multiple other problems». Dette er totalt uakseptabelt for profesjonelle transportører. Og når Tesla ikke klarer sånne basis ting en gan, hva ellers er det som svikter hos Tesla? Bildet, er det en CGI? Merkelig det har vært _ingen_ rapporter om disse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Roger Moore said:

Fra di  egen tekst «and multiple other problems». Dette er totalt uakseptabelt for profesjonelle transportører. Og når Tesla ikke klarer sånne basis ting en gan, hva ellers er det som svikter hos Tesla? Bildet, er det en CGI? Merkelig det har vært _ingen_ rapporter om disse.

De andre problemene er igjen hovedsaklig kosmetiske.

Og det har vært diverse observasjoner. Bildet er ikke CGI. Her er en video fra i fjor, muligens en av de prototypene som er avbildet ovenfor:

 

 

Her er fra januar: https://www.teslarati.com/tesla-semi-pair-frunk-sighting-images/

Her er fra desember: https://www.teslarati.com/tesla-semi-burnout-giga-nevada-video/

Her er fra november: https://cleantechnica.com/2021/11/16/tesla-semi-spotted-charging-at-megacharger-at-giga-nevada/

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
N8591NB4 skrev (7 timer siden):

Man kjører ikke over Folldal, men over Kvikne riksvei 3, om du ikke kjenner den ruten, så slipper du Dovrefjell og sparer tid. De sterke stigningene vær/vindforhold over Dovre ønsker vogntogsjåfører å unngå. Vedlagt er kjørerute foreslått av iPhone veibeskrivelse.

DEC5D3FA-EACC-4C23-A755-2C6307207A79.png

Jeg tror vi er helt enige. Da havner man ikke i Oppdal, som var @Dubious sitt påstand.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...