Gå til innhold

Har kjøpt Europas første elektriske tungbil med over 50 mil rekkevidde


Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (På 1.3.2022 den 11.41):

På strekninga Oslo-Trondheim som artikkelen peker på, så er Dovre høyeste punkt med ca 1000 moh. Oppdal ligger i nedoverbakken et stykke etter dette, på 540 moh. Dvs at man har regenerert en god stund ned fra Dovre allerede og kan fortsette å regenerere nedover til Trondheim ved havnivå. Jeg skjønner at du ikke er vant til å tenke regenerering med diesel-vogntoget. Regenerering er et nytt tankesett som man bare må erfare og venne seg til.

Det sagt så er hele påstanden i artikkelen om å kjøre Oslo-Trondheim uten stopp litt kunstig ettersom det fortutsetter at man omgår kjøre og hviletids-reglene på et eller annet vis. Enten med to sjåfører (fordyrende) eller med gods som er unntatt fra reglene. Slike unntak er nok ikke en type oppdrag akkurat dette vogntoget settes inn på. Uten at det betyr at det er generelt ubrukelig. Dette løser nok svært mange oppdrag som ellers ville vært dieseldrevet.

De kjører stort sett ikke over Dovre, men Østerdalen. Der er fjellovergangen mindre. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
N8591NB4 skrev (43 minutter siden):

De kjører stort sett ikke over Dovre, men Østerdalen. Der er fjellovergangen mindre. 

Men da kjører man jo ikke via Oppdal*. @Dubious skrev jo "Kommer vel til Oppdal på vinteren." Hvorpå jeg svarte at Oppdal var på vei ned fra Dovre. Kjører man Østerdalen så passerer man ikke Oppdal.

 

* Det går streng tatt an å kjøre Østerdalen + Folldal, men det er jo en meningsløs omvei som uansett passerer Dovre.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Fantastisk initiativ og med såpass rekkevidde vil kan det fort lønne seg med tanke på dieselprisene vi har nå og kommer til å fortsette å ha. Så kan man jo lure på hvorfor Tesla Semi ikke er lansert enda. Blir flaut for Musk da noe andre kom han i forkjøpet.

Endret av perpyro
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, perpyro said:

Fantastisk initiativ og med såpass rekkevidde vil kan det fort lønne seg med tanke på dieselprisene vi har nå og kommer til å fortsette å ha. Så kan man jo lure på hvorfor Tesla Semi ikke er lansert enda. Blir flaut for Musk da noe andre kom han i forkjøpet.

Tja. Noen syns det var flaut at Bolt/Ampera-e kom i salg før Model 3. Og hvordan er situasjonen nå?

Det handler ikke egentlig om å være først.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 3/2/2022 at 12:08 AM, plankeby said:

Batteridrift på tungtransport fungerer fint på biler til ulik lettransport på Østlandet.

 

Heldigvis er det ikke stillstand. Alt endrer seg. Batterikjemi, ladehastighet og antall hurtigladere tilpasset tungtransport vil en dag komme overalt. Rekkevidden klarer seg allerede. Det viktige er ladeinfrastruktur til tungtransporten. Pga alle pausene tungtransporten skal ha kan lading skje i pauser. 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
23 minutes ago, perpyro said:

Blir flaut for Musk da noe andre kom han i forkjøpet.

Javel? Du tenker fyren bør skjerpe seg? Tesla, spaceX og satelitt bredband osv er litt snaut, spesielt med stresset rundt 2 nye Tesla fabrikker? 

De nye batteriene var nok vanskeligere enn han trodde. Er nok der det ligger. Eller at han bare har latet seg. 

Endret av bojangles
  • Liker 2
Lenke til kommentar
bojangles skrev (1 minutt siden):

Javel? Du tenker fyren bør skjerpe seg? Tesla, spaceX og satelitt bredband osv er litt snaut, spesielt med stresset rundt 2 nye Tesla fabrikker? 

Ja faktisk og spesielt med tanke på hans lovnader om tidshorisonten. Når var det Tesla Semi skulle komme ut om den blei bestilt i 2017?

For tre år siden men her står vi i 2022 og enda er ikke noen Tesla Semi levert mens det dukker opp konkurrenter på den fronten i Europa. Så ja han burde helt klart skjerpe seg med tanke på Tesla Semi.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, bojangles said:

Javel? Du tenker fyren bør skjerpe seg? Tesla, spaceX og satelitt bredband osv er litt snaut, spesielt med stresset rundt 2 nye Tesla fabrikker? 

De nye batteriene var nok vanskeligere enn han trodde. Er nok der det ligger. Eller at han bare har latet seg. 

Tesla har informert om at det handler ikke om batterier nå, nå handler det om halvledere. De kan sette Semi i produksjon, men det betyr at de må nedprioritere andre modeller.

Det blir et lett valg å nedrioritere Semi når den ikke vil ha like god profittmargin som premium-bilene.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
27 minutes ago, perpyro said:

Ja faktisk og spesielt med tanke på hans lovnader om tidshorisonten. Når var det Tesla Semi skulle komme ut om den blei bestilt i 2017?

For tre år siden men her står vi i 2022 og enda er ikke noen Tesla Semi levert mens det dukker opp konkurrenter på den fronten i Europa. Så ja han burde helt klart skjerpe seg med tanke på Tesla Semi.

Tja hva skal en si? Han er ikke den siste so ikke klarer tidsfrister. Og so blir det ein vurdering. Prisen for Semi er relativt lav vs personbilene so inntil videre er det lurest for Tesla og ha bunnlinjen i fokus. 

Lenke til kommentar
28 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Tesla har informert om at det handler ikke om batterier nå, nå handler det om halvledere. De kan sette Semi i produksjon, men det betyr at de må nedprioritere andre modeller.

Det blir et lett valg å nedrioritere Semi når den ikke vil ha like god profittmargin som premium-bilene.

Vel det stemmer jo ikke helt, for det er ikke overflod av 4680 celler, og det er jo de cellene so skal i semi. Per idag so har Tesla ca 1000 000 av de nye cellene i hyllene. For snaut til å kjøre igang produksjonslinjen. Dessuten er jo Y beta tester av de nye cellene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
PosteMonopolet skrev (1 time siden):

Og hvor skal dem lade hver gang dem trenger ekstra strøm på grunn av for eksempel stengte veier og omkjøringer? Skal dem stille seg i kø ved ladestasjoner beregnet for små blier?

Som for personbil så vil man nok ikke beregne så snau rekkevidde at man akkurat rekker frem. De fleste omkjøringer er ikke verre enn at det holder fint om man har regnet med 5-10% buffer. 

Ladestasjoner bør plasseres på strategiske steder, som f.eks før fjelloverganger. Gjerne på steder man kan vente på kolonnekjøring og legge på kjetting. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (28 minutter siden):

Alt til sin tid. En dag er den i salg. 

Og sannsynligvis til en pris som knuser bilen i artikkelen. Det hjelper ikke å være først ute om neste konkurrent kan selge til halve prisen. 

Tesla legger mye energi nå i å konstruere biler og batterier slik at de kan produseres billigst mulig. Derfor har de også bransjens høyeste bruttofortjenestemargin. Den kunnskapen tar de nok med seg videre til semi. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...