Redaksjonen. Skrevet 28. februar 2022 Del Skrevet 28. februar 2022 Har kjøpt Europas første elektriske tungbil med over 50 mil rekkevidde 2 Lenke til kommentar
Egil Hjelmeland Skrevet 28. februar 2022 Del Skrevet 28. februar 2022 Lastebil med 900 kWh batteri. Til sammenlikning har 7 år gamle MF Ampere 1090 kWh batteri. Utviklingen går definitivt i riktig retning her. 3 Lenke til kommentar
RJohannesen Skrevet 28. februar 2022 Del Skrevet 28. februar 2022 Interessant at selv denne el-lastebilen som bygges i småskalaproduksjon er billigere enn dieselversjonen i et 7års-perspektiv. Det lover godt når produsentene får opp produksjonen. 5 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 28. februar 2022 Del Skrevet 28. februar 2022 Kommer vel til Oppdal på vinteren. 1 Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 28. februar 2022 Del Skrevet 28. februar 2022 Veldig spennende. Iirc er det slik at BEV lastebiler har lov og ta et par, tre el fire tonn ekstra, totalvekta burde bli opp til 4 tonn ekstra. Er virkelig rekkevidden det de sier for full last er vi kanskje der at diesel ikke lengre er eneste alternativ i tungtransport? Dog trengs ladere over hele landet. 2 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 1. mars 2022 Del Skrevet 1. mars 2022 bojangles skrev (28 minutter siden): Veldig spennende. Iirc er det slik at BEV lastebiler har lov og ta et par, tre el fire tonn ekstra, totalvekta burde bli opp til 4 tonn ekstra. Er virkelig rekkevidden det de sier for full last er vi kanskje der at diesel ikke lengre er eneste alternativ i tungtransport? Dog trengs ladere over hele landet. Den justeringa av vekt, gjaldt vel bare for å få varebiler som ellers ble kjørt med bare B i førerkortet, til å fremdeles gjelde B-førerkort selv om batterivekta førte vekten over 3500 kg, til maks 4250. For lastebiler og større varebiler/skap-biler som går under C1 og C færerkort, så får de velikke "avskrevet" batterivekt på samme måte, eller så er det egne regler for disse kjøretøyene i el-versjon. Men for endel av varetransporten er aldri maksvekta problemet, men volumet. Og da betyr det mindre om lastevekta faller 4 tonn, når den f.eks. har 16 tonn eller mer å ta av, dersom full bil uansett kommer under i vektgrensa. For en tankbil f.eks. så vil dog maksvekta fort kunne bli et problem, da full tank på planet/vogna veier nærmere maksvekta bilen er designet og godkjent for. Og da vil batterivekta redusere hvor full man kan fylle tanken. 4 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 1. mars 2022 Del Skrevet 1. mars 2022 Vekt på lastebiler i dag er begrenset av hva vi bygger veiene til å tåle. Små biler kan få vekt lettelser da de aldri vil nå vektgrensen på veiene. 3 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 1. mars 2022 Del Skrevet 1. mars 2022 Dubious skrev (9 timer siden): Kommer vel til Oppdal på vinteren. Ja det gjør den nok. Pluss Trondheim, Tromsø, Vadsø etc. Kommer ann på transportoppdragene dette. 😉 5 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 1. mars 2022 Del Skrevet 1. mars 2022 Ikke så galt for en ombygget fossilbil. Den største svakheten er ladeeffekten. 350 kW på en 900 kWh batteripakke er lite. Antar de bare har gått for standard CCS. Men i løpet av et par år bør dedikerte lastebilladere være på plass, og da bør det være mulig med lading som fint passer innenfor de lovpålagte pausene. Det har tatt tid med lastebilladere, men min forståelse er at når det nå først kommer så vil det være en omforent standard, i det minste. Daimler og Tesla vet jeg i hvert fall samarbeider. 4 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 1. mars 2022 Del Skrevet 1. mars 2022 Espen Hugaas Andersen skrev (51 minutter siden): Men i løpet av et par år bør dedikerte lastebilladere være på plass, og da bør det være mulig med lading som fint passer innenfor de lovpålagte pausene. Kan fylle diesel på 2 pumper samtidig. Usikker på hvor vanlig det er i Norge, men i USA så har de ofte 2 tanker, 1 på hver side. Så når det kommer til lading så burde det være enkelt å få ladet med 2 ladere. Bare å lage 2 batteripakker som er koblet sammen, så når en lader så er de frakoblet. (Eller noe sånt..) Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 1. mars 2022 Del Skrevet 1. mars 2022 (endret) Slik jeg skjønner det vil standarden støtte opp mot 2 MW, så da er det egentlig ikke behov for flere tilkoblinger. Du tilnærmet makser ut det batteriene takler. 20 minutters lading tilfører altså noe sånt som 600 kWh, eller omkring 300 km rekkevidde. Endret 1. mars 2022 av Espen Hugaas Andersen 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 1. mars 2022 Del Skrevet 1. mars 2022 Når de får ned ladetiden til 45 minutter så ser vi slutten på diesel. 3 Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 1. mars 2022 Del Skrevet 1. mars 2022 8 hours ago, Snowleopard said: For lastebiler og større varebiler/skap-biler som går under C1 og C færerkort, så får de velikke "avskrevet" batterivekt på samme måte, eller så er det egne regler for disse kjøretøyene i el-versjon. Har ikke tid til å finne tilbake til artikkel ang dette, såvidt jeg husker skal dette gjelde i hele EU, og det gjelder for lastebiler kl C og trekkere i kl C. Dette for utjevning av ekstra vekt fra batterier. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. mars 2022 Del Skrevet 1. mars 2022 (endret) Dubious skrev (13 timer siden): Kommer vel til Oppdal på vinteren. På strekninga Oslo-Trondheim som artikkelen peker på, så er Dovre høyeste punkt med ca 1000 moh. Oppdal ligger i nedoverbakken et stykke etter dette, på 540 moh. Dvs at man har regenerert en god stund ned fra Dovre allerede og kan fortsette å regenerere nedover til Trondheim ved havnivå. Jeg skjønner at du ikke er vant til å tenke regenerering med diesel-vogntoget. Regenerering er et nytt tankesett som man bare må erfare og venne seg til. Det sagt så er hele påstanden i artikkelen om å kjøre Oslo-Trondheim uten stopp litt kunstig ettersom det fortutsetter at man omgår kjøre og hviletids-reglene på et eller annet vis. Enten med to sjåfører (fordyrende) eller med gods som er unntatt fra reglene. Slike unntak er nok ikke en type oppdrag akkurat dette vogntoget settes inn på. Uten at det betyr at det er generelt ubrukelig. Dette løser nok svært mange oppdrag som ellers ville vært dieseldrevet. Endret 1. mars 2022 av Simen1 4 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 1. mars 2022 Del Skrevet 1. mars 2022 Simen1 skrev (52 minutter siden): Det sagt så er hele påstanden i artikkelen om å kjøre Oslo-Trondheim uten stopp litt kunstig ettersom det fortutsetter at man omgår kjøre og hviletids-reglene på et eller annet vis. Skrev aldri at det skulle være non-stop, men dagens vogntog stopper langs veien når de har nådd maks kjøretid. Men når vi er inne på det, så kan de lade i Dombås, og ta hvilepausen der. Dette krever da at de har ladere der som kan ta imot vogntog. Lenke til kommentar
PF815LMR Skrevet 1. mars 2022 Del Skrevet 1. mars 2022 Framtid? Her har vi eksempel på en batteriteknologi som ikke hører framtiden til. Uten Enova (våre skattepenger) ville denne bilen aldri kommet på vegen. Så har vi støm eller mangel på denne energi. Det er ikke bare tunge kjøretøyer, men anleggsmaskiner ferjer (båter i alminnelighet) Alt skal gå på batterier. Alt skal opp å stå med våre skattepenger. Millioner av kjøretøy bare her i Norge. Nå må man begynne på en annen tankerekke. M Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 1. mars 2022 Del Skrevet 1. mars 2022 Mange ferger som går 100% på strøm, og de er en drøm å være med da de er så stille. Måtte nesten ha på hørselvern når de satte inn dieselferga når batteriferga var på service. De bør fjerne støtten på privatbiler, og kun ha støtten for lastebiler. Bensin er så dyrt nå at en ikke trenger lokkemiddel for å få folk til å kjøre elektrisk. Lenke til kommentar
MortenL Skrevet 1. mars 2022 Del Skrevet 1. mars 2022 Siden lastebiler allerede er bygget for å henge last på, så burde absolutt batteriene vært på slep som en slags mellomvogn. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 1. mars 2022 Del Skrevet 1. mars 2022 MortenL skrev (52 minutter siden): Siden lastebiler allerede er bygget for å henge last på, så burde absolutt batteriene vært på slep som en slags mellomvogn. Du har tydeligvis ikke forstått hvordan lastebiler fungerer. Semier kjører ikke med henger hele tiden. Mer vekt på lastebil/trekkvogn = Mer grep på vinterføre, og lettere å stoppe lastebilen. Trekkvogner ligger bedre på veien med mer vekt. Med 100 kg ballast i min pickup kan jeg kjøre med bakhjulstrekk hele vinteren. Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 1. mars 2022 Del Skrevet 1. mars 2022 Batteridrift på tungtransport fungerer fint på biler til ulik lettransport på Østlandet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå