Hva skjer her Skrevet 28. februar 2022 Del Skrevet 28. februar 2022 (endret) Jeg jobber i et lite firma og er nå 70% permitert pga korrona og økkonimen i firmaet. Dvs at jeg jobber 1,5dager i uken. Arbeidsgiver har gitt meg telefon og abonnement som kun brukes på arbeidet, jeg har min egen private telefon som brukes ellers. Nå mener arbeidgiver at jeg må ha denne jobbetelefonen med meg til enhver tid selv når er permittert. I reglene om permisjon står det at "permitert arbeidstaker er fritatt for arbeidsplikten" i perioden jeg ikke arbeider (alså 70% av uken) Vi har en online kallender der jeg setter opp hvilke dager jeg er på jobb og tilgjengelig på telefon. Jeg tolker dette slik at jeg ikke må ha med meg denne telefonen til enhver tid de dagene jeg ikke arbeider for arbeidsgiver. Lovverket sier at det er greit å ta seg andre deltids/korte jobber eller frilace oppdrag i perioden en er fritatt for arbeid hos nåværende arbeidsgiver. Tar jeg feil eller må jeg har denne telefonen ved min side og svare på alle samtalter selv de dagene jeg er permitert? Endret 28. februar 2022 av Hva skjer her Lenke til kommentar
fjs Skrevet 28. februar 2022 Del Skrevet 28. februar 2022 Jeg hadde glemt den igjen hjemme hver dag. Ooops jeg er jammen meg glemsk 1 Lenke til kommentar
ili Skrevet 28. februar 2022 Del Skrevet 28. februar 2022 Jeg har vært vakt før med telefon og fikk da 100 kr timen de timene jeg ikke var på jobb (1600/2400 kr i døgnet) og vanlig lønn om jeg faktisk ble oppringt. Du kan jo foreslå det. 2 Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 28. februar 2022 Del Skrevet 28. februar 2022 Hva skjer her skrev (31 minutter siden): Jeg jobber i et lite firma og er nå 70% permitert pga korrona og økkonimen i firmaet. Dvs at jeg jobber 1,5dager i uken. Arbeidsgiver har gitt meg telefon og abonnement som kun brukes på arbeidet, jeg har min egen private telefon som brukes ellers. Nå mener arbeidgiver at jeg må ha denne jobbetelefonen med meg til enhver tid selv når er permittert. I reglene om permisjon står det at "permitert arbeidstaker er fritatt for arbeidsplikten" i perioden jeg ikke arbeider (alså 70% av uken) Vi har en kallender der jeg setter opp hver måned hvilke dager jeg er på jobb. Jeg tolker dette slik at jeg ikke må ha med meg denne telefonen til enhver tid de dagene jeg ikke arbeider for arbeidsgiver. Lovverket sier at det er greit å ta seg andre deltids/korte jobber eller frilace oppdrag i perioden en er fritatt for arbeid hos nåværende arbeidsgiver. Tar jeg feil eller må jeg har denne telefonen ved min side og svare på alle samtalter selv de dagene jeg er permitert? Nei, selvfølgelig ikke. Bare legg igjen denne telefonen på jobb. Med mindre noe annet er spesifisert i kontrakten. 2 Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 28. februar 2022 Del Skrevet 28. februar 2022 Er i tvil om det i det hele tatt er mulig å være på "Beredskapsvakt" når man er permittert, men reglene for slik vakt fremgår her: https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/arbeidstid/beredskapsvakt-utenfor-arbeidsstedet/ Hvis dette er en arbeidsgiver som sliter og som du oppfatter at du har egeninteresse av å hjelpe over ei kneik, kan dere sikkert bli enige om en løsning som begge kan leve med. Hvis ikke, er det altså lover og regler som regulerer dette - det er egentlig ikke valgfritt om de skal følges. Dersom du er organisert, kan du ta en prat med tillitsvalgt, og uansett ta en kikk i evt tariffavtale eller egen arbeidsavtale. 2 Lenke til kommentar
Hva skjer her Skrevet 28. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2022 (endret) Dette er en liten privat bedrift som selger varer og tjenester, har ikke stor pågang på telfonen. De fleste telefoner er interne beskjeder fra sjefene, og noen ganger telefon fra kunder via det automatiske sentralbordet (den går også til andre) Vi har ingen som er i beredskap på telefon og dette er heller ikke nevnt i arbeidskontrakten. Arbeidsgiver påstår at det å ikke svare på telefonen ulovlig og at jeg må ha denne telefonen med meg til enhver tid, om ikke vil de måtte varsle nav om dette og da vil jeg miste retten på dagpenger og vill måtte tilbakebetale. I kallenderen som alle benytter har jeg skrevet "at jeg IKKE er tilgjengelig på telefon men sjekker epost sporadisk" på dagene jeg ikke jobber. Nå tar jeg telefonen inimellom dersom jeg er hjemme og har mulighet, men det er ikke alltid det passer med oppgavene en har når en pusser opp et gammelt hus og hjelper fattern med hyttebygging. Er ingen tillitsvalgte i firmaet da det er lite og privat. Hvor kan jeg finne lover og regler rundt akuratt dette? Endret 28. februar 2022 av Hva skjer her Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 28. februar 2022 Del Skrevet 28. februar 2022 Send en melding fra dine sider hos NAV. Da får du et skriftlig svar du trygt kan forholde deg til og evt. vise arbeidsgiver om nødvendig. 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg Axefjord Skrevet 28. februar 2022 Populært innlegg Del Skrevet 28. februar 2022 6 minutes ago, Hva skjer her said: Dette er en liten privat bedrift som selger varer og tjenester, har ikke stor pågang på telfonen. De fleste telefoner er interne beskjeder fra sjefene, og noen ganger telefon fra kunder via det automatiske sentralbordet (den går også til andre) Vi har ingen som er i beredskap på telefon og dette er heller ikke nevnt i arbeidskontrakten. Arbeidsgiver påstår at det å ikke svare på telefonen ulovlig og at jeg må ha denne telefonen med meg til enhver tid, om ikke vil de måtte varsle nav om dette og da vil jeg miste retten på dagpenger og vill måtte tilbakebetale. I kallenderen som alle benytter har jeg skrevet "at jeg IKKE er tilgjengelig på telefon men sjekker epost sporadisk" på dagene jeg ikke jobber. Nå tar jeg telefonen inimellom dersom jeg er hjemme og har mulighet, men det er ikke alltid det passer med oppgavene en har når en pusser opp et gammelt hus og hjelper fattern med hyttebygging. Er ingen tillitsvalgte i firmaet da det er lite og privat. Hvor kan jeg finne lover og regler rundt akuratt dette? Det er rent jug fra arbeidsgiver ihvertfall. Det er faktisk motsatt. Om NAV får vite at du svarer på telefon (i særlig grad) mens du er permitert, så vil du miste pengene fra NAV siden du jobber! Her er en tolkning: https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/permittering/ Quote Permittering er en midlertidig ordning der arbeidstaker er pålagt arbeidsfritak 10 1 2 Lenke til kommentar
Roger Moore Skrevet 28. februar 2022 Del Skrevet 28. februar 2022 Hva skjer her skrev (12 minutter siden): Dette er en liten privat bedrift som selger varer og tjenester, har ikke stor pågang på telfonen. De fleste telefoner er interne beskjeder fra sjefene, og noen ganger telefon fra kunder via det automatiske sentralbordet (den går også til andre) Vi har ingen som er i beredskap på telefon og dette er heller ikke nevnt i arbeidskontrakten. Arbeidsgiver påstår at det å ikke svare på telefonen ulovlig og at jeg må ha denne telefonen med meg til enhver tid, om ikke vil de måtte varsle nav om dette og da vil jeg miste retten på dagpenger og vill måtte tilbakebetale. I kallenderen som alle benytter har jeg skrevet "at jeg IKKE er tilgjengelig på telefon men sjekker epost sporadisk" på dagene jeg ikke jobber. Nå tar jeg telefonen inimellom dersom jeg er hjemme og har mulighet, men det er ikke alltid det passer med oppgavene en har når en pusser opp et gammelt hus og hjelper fattern med hyttebygging. Er ingen tillitsvalgte i firmaet da det er lite og privat. Hvor kan jeg finne lover og regler rundt akuratt dette? Høres ut som om du jobber fullt siden du er fullt ut disponibel for arbeidsgiver. Da kan du neppe være permitert https://www.altinn.no/starte-og-drive/arbeidsforhold/permittering/under-og-etter-permittering/ 1 Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 28. februar 2022 Del Skrevet 28. februar 2022 Sjekk: https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/permittering/ Jeg tror at arbeidsgiveren din tenker på følgende moment (og muligens utnytter det litt): Sitat Arbeidstakers plikt til å møte på arbeid igjen Når angitt permitteringstid er over er arbeidstaker pliktet til å møte på jobb igjen. Når permitteringslengden er ubestemt, vil arbeidstaker i alminnelighet være forpliktet til å møte på arbeidet igjen i løpet av en til to dager når arbeidsgiver gir beskjed om det. Det betyr at arbeid i permitteringsperioden må være av midlertidig art og med ubestemt tidsavgrensing. Han må altså kunne gi deg beskjed om at du skal møte på arbeid igjen. Men i mitt hode bør han kunne gjøre det ved å sende deg en epost i god tid, og jeg ser ingen grunn til at han skal kunne forlange at du alltid skal ha med deg en firmatelefon som du skal være forpliktet til å svare på. Tipset om å sende et spørsmål til NAV støtter jeg 1 Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 28. februar 2022 Del Skrevet 28. februar 2022 Hva skjer her skrev (21 minutter siden): Arbeidsgiver påstår at det å ikke svare på telefonen ulovlig og at jeg må ha denne telefonen med meg til enhver tid, om ikke vil de måtte varsle nav om dette og da vil jeg miste retten på dagpenger og vill måtte tilbakebetale. Dette er bare bullshit fra ende til annen. Ingenting å bry seg om. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 28. februar 2022 Del Skrevet 28. februar 2022 Hva skjer her skrev (4 timer siden): Dette er en liten privat bedrift som selger varer og tjenester, har ikke stor pågang på telfonen. De fleste telefoner er interne beskjeder fra sjefene, og noen ganger telefon fra kunder via det automatiske sentralbordet (den går også til andre) Vi har ingen som er i beredskap på telefon og dette er heller ikke nevnt i arbeidskontrakten. Arbeidsgiver påstår at det å ikke svare på telefonen ulovlig og at jeg må ha denne telefonen med meg til enhver tid, om ikke vil de måtte varsle nav om dette og da vil jeg miste retten på dagpenger og vill måtte tilbakebetale. I kallenderen som alle benytter har jeg skrevet "at jeg IKKE er tilgjengelig på telefon men sjekker epost sporadisk" på dagene jeg ikke jobber. Nå tar jeg telefonen inimellom dersom jeg er hjemme og har mulighet, men det er ikke alltid det passer med oppgavene en har når en pusser opp et gammelt hus og hjelper fattern med hyttebygging. Er ingen tillitsvalgte i firmaet da det er lite og privat. Hvor kan jeg finne lover og regler rundt akuratt dette? Kravet for skatterfritak når man har jobb-telefon, er at den kun brukes til faktisk jobb, og legges vekk når du er utenfor arbeidstid. Kan ikke tenke meg annet enn at å ha den på seg og med seg til enhver tid, er et soleklart brudd på denne regelen. En annen sak, er at du risikerer å miste støtten under permisjonen om du i det hele tatt tenker jobb, og det å besvare telefonen utenfor de 1,5 dagene, er da et slikt brudd. Har du vært på infomøte hos NAV, så blir dett trekt frem i ganske klare ord. Ergo tar din arbeidsgiver helt feil. Dog, dette er typisk oppførsel i bedrifter som er små, og hvor hver eneste arbeidstime, og de man ikke fakturerer, teller på bunnlinja. Det er derfor stor vilje hos enkelte arbeidsgiver å presse sine medarbeidere til slike brudd. Er du fagorganisert, så er dette en typisk sak å ta opp via tillitsmann/dame. Er du uorganisert, slik jeg antar, så tror jeg det kan være en balansegang. Vil det å besvare slike telefoner være noe som tar vekk litt av poenget med at du er permitert (blir ekstra slitsomt og stressende", så peker det mot å ta konflikten. Men ville faktisk tatt det opp med legen din. Kanskje vil en telefon fra legen kunne gjøre at arbeidsgiver tenker seg om. Så blir det i ettertid opp til deg om en slik arbeidsgiver er verdt din tid og evner, om respekten ikke er tilstede. 2 Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 1. mars 2022 Del Skrevet 1. mars 2022 Hva skjer her skrev (På 28.2.2022 den 17.14): Arbeidsgiver påstår at det å ikke svare på telefonen ulovlig og at jeg må ha denne telefonen med meg til enhver tid, om ikke vil de måtte varsle nav om dette og da vil jeg miste retten på dagpenger og vill måtte tilbakebetale. Da kan du melde tilbake at du varsler nav om at arbeidsgiver har sagt at du er permitert men allikevel må.jobbe. Også foreslår jeg at du bruker den ledige tida til å finne ny jobb... Lenke til kommentar
Rawls Skrevet 2. mars 2022 Del Skrevet 2. mars 2022 (endret) Hva skjer her skrev (På 28.2.2022 den 16.08): Jeg jobber i et lite firma og er nå 70% permitert pga korrona og økkonimen i firmaet. Dvs at jeg jobber 1,5dager i uken. Arbeidsgiver har gitt meg telefon og abonnement som kun brukes på arbeidet, jeg har min egen private telefon som brukes ellers. Nå mener arbeidgiver at jeg må ha denne jobbetelefonen med meg til enhver tid selv når er permittert. I reglene om permisjon står det at "permitert arbeidstaker er fritatt for arbeidsplikten" i perioden jeg ikke arbeider (alså 70% av uken) Vi har en online kallender der jeg setter opp hvilke dager jeg er på jobb og tilgjengelig på telefon. Jeg tolker dette slik at jeg ikke må ha med meg denne telefonen til enhver tid de dagene jeg ikke arbeider for arbeidsgiver. Lovverket sier at det er greit å ta seg andre deltids/korte jobber eller frilace oppdrag i perioden en er fritatt for arbeid hos nåværende arbeidsgiver. Tar jeg feil eller må jeg har denne telefonen ved min side og svare på alle samtalter selv de dagene jeg er permitert? Sånn til vanlig før du ble permittert, ville du fått problemer hvis du ikke tok telefonen etter at arbeidsdagen var over? Kunne du slå av telefonen etter at arbeidsdagen var over eller er det forventet at du hele tiden er tilgjengelig? Endret 2. mars 2022 av Rawls Grammatikk 1 Lenke til kommentar
spetter Skrevet 2. mars 2022 Del Skrevet 2. mars 2022 (endret) Hvis du tar med deg jobbmobiltelefon ut fra arbeidsstedet (til fritiden din) Isåfall må du skatte av denne "fordelen". Hvis enn ikke skal skatte av jobbmobil så må enn legge denne igjen på arbeidsplassen. Som dem andre sier, bare bullshit. Arbeidsgiver kan ikke krevet at du har med jobbtlf i permisjonen. Arbeidsgiver kan kalle deg tilbake, men da i god tid i forveien. Endret 2. mars 2022 av spetter Lenke til kommentar
Populært innlegg Hva skjer her Skrevet 27. mars 2022 Forfatter Populært innlegg Del Skrevet 27. mars 2022 (endret) Kan komme me den liten oppdatering her. Tok kontakt med NAV og snakket med "saksfører" og en på kundervice. Begge er av den oppfatningen at jeg kan selvfølgelig svare på firmatelefonen om jeg ønsker det, ,men da skal det føres på meldekortet som arbeidede timer. De anbefalte meg sterkt å høre med arbeidstilsynet da disse har mere kjennskap til reglene rundt permittering, men i forhold til nav var dette ikke noe problem sålenge jeg skrev dette som arbeidede timer på meldekortet. Da ble det en telefon til arbeidstilsynet, her snakket jeg med ei hyggelig dame som så utfordringen min. Som hun sa, er deffinisjonen på permittering følgende: "arbeidstaker er pålagt arbeidsfritak og arbeidsgiver er fritatt lønnsplikten" Det innebærer at tiden jeg er permittert (dvs 70% av uken) er min fritid og ikke under arbeidsgivers kontroll, dersom det hadde ligget en avtale om beredskap på telefon i bunn ville dette stille seg anneledes. I så tilfelle skal dette være dokkumentert med skriftlig avtale og det skal lønnes hver 7. time vakten foregår, det er reglen fra Arbeidstilsynet. Nå har jeg ingen slik avtale om å være tilgjengelig på telefonen utenom min arbeidstid så jeg kan fint bare la denne telefoene ligge avslått i perioden jeg er permittert. i mellomtiden ser jeg meg om etter annet arbeid, for en så useriøs arbeidsgiver er jeg ikke tjent med å arbeide for. Endret 28. mars 2022 av Hva skjer her 10 1 3 Lenke til kommentar
neglesprett Skrevet 27. mars 2022 Del Skrevet 27. mars 2022 Hvis det er slik du beskriver det så forsøker arbeidsgiver på underslag. Virker faktisk å være en sak for økokrim. Staten betaler deg penger som er endel av permisjonsordningen fordi det ikke er grunnlag for arbeid en viss periode, arbeidsgiver underslår penger ifa staten feilaktig betaler permisjon og arbeidsgiver da gratis og urettmessig fortsatt benytter de ansatte. Dette er jo meget alvorlig og håper det bare er en missfortåelse. Arbeidstager har null skyld i dette selvsagt. 1 3 Lenke til kommentar
Rawls Skrevet 28. mars 2022 Del Skrevet 28. mars 2022 Hva skjer her skrev (20 timer siden): Kan komme me den liten oppdatering her. Tok kontakt med NAV og snakket med "saksfører" og en på kundervice. Begge er av den oppfatningen at jeg kan selvfølgelig svare på firmatelefonen om jeg ønsker det, ,men da skal det føres på meldekortet som arbeidede timer. De anbefalte meg sterkt å høre med arbeidstilsynet da disse har mere kjennskap til reglene rundt permittering, men i forhold til nav var dette ikke noe problem sålenge jeg skrev dette som arbeidede timer på meldekortet. Da ble det en telefon til arbeidstilsynet, her snakket jeg med ei hyggelig dame som så utfordringen min. Som hun sa, er deffinisjonen på permittering følgende: "arbeidstaker er pålagt arbeidsfritak og arbeidsgiver er fritatt lønnsplikten" Det innebærer at tiden jeg er permittert (dvs 70% av uken) er min fritid og ikke under arbeidsgivers kontroll, dersom det hadde ligget en avtale om beredskap på telefon i bunn ville dette stille seg anneledes. I så tilfelle skal dette være dokkumentert med skriftlig avtale og det skal lønnes hver 7. time vakten foregår, det er reglen fra Arbeidstilsynet. Nå har jeg ingen slik avtale om å være tilgjengelig på telefonen utenom min arbeidstid så jeg kan fint bare la denne telefoene ligge avslått i perioden jeg er permittert. i mellomtiden ser jeg meg om etter annet arbeid, for en så useriøs arbeidsgiver er jeg ikke tjent med å arbeide for. Arbeidsgiver kan ikke pålegge deg å være tilgjengelig på telefonen, men det som er vanskeligere å svare på er hvordan dette påvirker dagpengene dine. I utgangspunktet så skal du ta alt arbeid du blir tilbudt (jf folketrygdloven § 4-20) og det betyr at du må godta å arbeide selv om arbeidsgiveren din ikke kan pålegge deg det. Det din arbeidsgiver da kan gjøre er å klassifisere dette som "frivillig arbeid" og si ifra til NAV at du ikke tar imot alt arbeid. Du havner dermed ikke noe konflikt med bedriften, men du kan få problemer med dagpengeregelverket. Hvis du ikke mottar eller har fått tilbud om noe ekstra lønn for dette så kan du argumentere med at dette ikke er lønnet arbeid. Jeg er usikker på om dette blir godtatt eller om dette blir sett på som en arbeidsrettslig konflikt som du må ta opp med arbeidsgivere din. Jeg har på følelsen av at hvis dette blir en sak så vil det ha mye å si hva slags bildet saksbehandler får av saken din. Lenke til kommentar
Gjest ae339...56e Skrevet 19. desember 2022 Del Skrevet 19. desember 2022 Kan holde dere litt oppdatert her. Jeg konfronterte både dagligl edere og styremedlem med denne oppførsellen og viste til lovverket rundt dette samt andre løgner jeg hadde blitt servert ved flere annledninger. Nav ble også innformert om dette og min saksbehandler tok kontakt med daglig leder. Det hele endte med at jeg sa opp og gikk over til en ny jobb, jeg har ingen kontakt med dette firmaet lenger Anonymous poster hash: ae339...56e Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå