Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Valg av styre og styreleder i borettslag, hva om ingen melder seg?

*F*

Anbefalte innlegg

Det er snart årsmøte, jeg som styreleder har da fullført mine to år, så har også de andre i styret. For meg er det uaktuelt å fortsette, jeg trer definitivt av nå som min tid er ute, men hva om ingen melder seg? Slike jobber er jo ikke veldig populære. Blir det min jobb å finne en arvtaker? Finnes det noen man kan ha som en backup i tilfelle ingen melder seg? Forstår det slik at det finnes folk som tar flere slike verv og har det som en heltidsjobb.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I vårt borretslag har alltid noen måtte kaste seg rundt å ta "sin runde" 

Alternativet hadde vært å sette en advokat på jobben noe som hadde kostet borretslaget så mye at alle mente det var helt tullete. Da er valget ikke så vanskelig likevel.. Det er det vi har truet med hvert valg. Det blir bare for dumt at noen utenom et borretslag skal styre alt. 

Du har fullført 2 år nå og et nytt styre er alltid sunt for et borretslag. Det normale er jo at en av styremedlemmene rykker opp til leder og vara videre til styremedlem. Vara er alltid med på alle våre styremøter også. Slik de får et innblikk i styrets oppgaver. 

Jeg syntes egentlig det er kjekt å sitte i styre. Du får være med på å bestemme hva borretslaget skal prioritere. Jeg har nå presset igjennom vi skal bygge gapahuk og lekepark til mine fordeler 😊

Endret av Labelle
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Burettslaget må ha ein styreleiar.

Blei det på årsmøtet i fjor valgt ein valgkomite? I så tilfelle er det strengt tatt valgkomiteen som har ansvaret for å foreslå ny styreleiar og resten av styret.

Det skal gjennomførast generalforsamling i eit burettslag innan utgangen av juni, jmf burettslaglova § 7-4. Så fyrste juli eller ved neste generalforsamling så er din 1 eller 2 års periode ferdig og laget står utan styreleiar.
Dersom det ikkje blir gjennomført ei gyldig generalforsamling der det også blir valgt eit lovleg styre innan den fristen så skal tingretten kalle inn til generalforsamling, om det fortsatt ikkje er nokon som tek på seg leiarvervet så vil tingretten utpeike ein ny styreleiar, gjerne ein advokat eller forretningsførar. Alle kostnadane ved dette må sjølvsagt burettslaget sjølv betale.
Om andelseigarane i burettslaget ikkje vil stemme for tingrettens representant så må tingretten tvangsoppløyse burettslaget.

Reint praktisk så er det nok like enkelt om du kan sjekke opp om du finn ein advokat som er villig til å ta på seg vervet, samt prisen for dette slik at du på generalforsamlinga opplyser om at konsekvensen av å ikkje utpeike ein ny styreleiar frå bebuerane er at det blir leigd inn ein advokat eller liknande til å ta på seg denne funksjonen.
Ein annan veg å gå er å foreslå aukning i styrehonoraret og på den måten gjere det meir attraktivt å ta på seg vervet. Eg reknar med at ein må auke styrehonoraret veldig mykje før det blir like dyrt som å leige inn ein profesjonell styreleiar. Merk også at ein profesjonell styreleiar vil berre være interessert i å heve sin lønn og syte for at han/ho ikkje blir ståande til ansvar, så ein må rekne med at den profesjonelle styreleiaren kjem til å leige inn fagfolk for å få utført alle pålagte oppgåver frå vedlikehald av bygget til dokumentasjon av HMS-arbeidet. Så ein må også pårekne at den nye styreleiaren kjem til å bruke mykje pengar, med det resultat at burettslaget enten må gå med på å auke fellesutgiftene eller at burettslaget går konkurs.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...