Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Strømtjuv


Anbefalte innlegg

Har en 2010 modell ford galaxy ...lader batteriet et døgn og etter noen dager er det tomt og får ikke startet.....nå har jeg tatt av hele pluss Polen. Satt rød ledning på multimeteret på 10a og rett på Polen. +på batteriet .

Sort er satt på polskoen + ....spenninga måler ....0.15 +-. Hørt at dette ikke skal være over 0.06.

Har dratt ut alt av releer i tur og orden samt sikringer og finner ikke hva som trekker .. . Radioen har jeg finni ut tar noe den lå på 0.30.

 

Noen som har tips her .

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med 7V på batteriet så tyder nok det på at batteriet er ødelagt. Det kan hende at det er alt som er feil. Da vil det ikke nytte å lade det.

Å måle strømtrekk fra batteriet er ikke rett frem lengre på moderne biler. De har masse elektronikk som ikke slår seg helt av eller går i dvale før visse kriterier er tilstede. Typisk er at alle dører (inkl. panser og bakluke) må være lukket og noen ganger må nøkkelen ikke være nære bilen.

Du kobler av negativ pol på batteriet. Du setter rød ledning i 10A på multimeteret og sort ledning i COM.

Du setter multimeteret til å måle A (ampere) og på 10A-skalaen.

Du kobler/holder rød probe på minuskabelen og sort probe på minus på batteriet.

Typisk strømtrekk er rundt 0,01A eller rundt 10mA. (Når bilen er i dvalemodus)

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Du bør måle med et OK batteri som har i det minste noe lading. Er batteriet defekt kan du få unormalt hurtig spenningsfall.

Grunnen til at man bør koble fra minus og ikke pluss er pga. fare for kortslutning. Mister du pluss-skoen ned på motor kan du kortslutte elektronikk som har oppladede kondensatorbanker. Glipper du multimeterproben kan du kortslutte multimeteret.

Hvis du i stedet kobler fra og måler på minus så spiller det ingen rolle om skoen faller ned på motor siden den allerede er minus. Samme med multimeterproben.

Lenke til kommentar

Har du et syrebasert batteri som du kan gi service kan du etterfylle batterivann på cellene og freshe det opp for så å lade det etterpå.

Litt usikker på hva det er du egentlig måler, men det virker som du har en kombinasjon av et dårlig batteri og krypstrøm som tapper det.

For all del, vær forsiktig når du holder på med batteriet. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...