dvanleur Skrevet 27. februar 2022 Del Skrevet 27. februar 2022 Hei, I dag fikk jeg beskjed at huseier hvor jeg leier bolig fra vil bruke bolig som fritidsbolig. Jeg har en tidsubestemt leieavtale. Jeg lurer på hvis regelverk også gjelder hvis den skal brukes som fritidsbolig: a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 27. februar 2022 Del Skrevet 27. februar 2022 (endret) Lovteksten du siterer er fra husleieloven § 9-5, om utleierens oppsigelse av tidsubestemt leieavtale. Den skal i følge forarbeidene tolkes på samme måte som den likelydende teksten i § 9-3. I merknaden til [det som i dag er] § 9-3 i forarbeidene til loven, i NOU 1993: 4 s. 165, sier utvalget: "Med uttrykket [dvs. "bolig" - SN] menes fast bopel; det er ikke tilstrekkelig at leieboligen skal benyttes sporadisk av utleieren eller husstandsmedlemmene som reservebolig, fritidsbolig eller liknende." Så nei, regelen i § 9-5 om "skal brukes som bolig" gjelder ikke. (Det kan kanskje tenkes at utleier har "annen saklig grunn" etter bokstav d i § 9-5. Men et ønske om bruk til fritidsbolig kan i alle fall ikke være automatisk "saklig grunn". Og det at utleier bare vil bruke husrommet som fritidsbolig kan bli relevant ved en eventuell interesseavveining etter § 9-8 andre ledd.) Endret 27. februar 2022 av Ståle Nordlie 1 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå