Gå til innhold

Norskprodusert ammunisjon kan selges videre til Ukraina

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er en tragedie at Norge ikke vil hjelpe Ukraina med direkte våpenhjelp slik at de kan forsvare seg mot en aggressiv og brutal invasjon fra Russland. Støre-regjeringen må skjerpe seg.

«Du må ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer dig selv!» (fra «Du må ikke sove», Arnulf Øverland, 1937).

Hvis et land angripes, noen blir slått, noen blir mobbet, så må en gripe inn på en måte som kan stoppe lidelsen. En stopper ikke Russland sine soldater og overgrep med skuddsikre vester og nødhjelp. Vi må også sende våpen fra Norge!

Vi har fått en ekstremt tafatt og handlingslammet regjering. Støre-regjeringen sviktet med statsbudsjettet, de har sviktet med strømkrisen, de svikter Ukraina, m.m. De dilter etter andre, er for trege og gjør for lite. Nå sviktes Ukraina og med dette, demokratiet i Europa.

Endret av TorHansen
  • Liker 4
Lenke til kommentar
NULL skrev (18 timer siden):

Så "passivt" materiell kan selges direkte, men for "aktivt" materiell trenger trenger man en proxy....

Ja, det er nedfelt i lov siden 1959 at Norge ikke skal levere A-materiell (våpen/ammunisjon) til land som er i krig.

Men; loven åpner for unntak dersom man kan godtgjøre at en slik leveranse hjelper på Norges sikkerhet. Da blir det opp til juristene å finne ut om en slik leveranse vil kunne være straffbar eller ikke iht. loven. Jeg ser at enkelte politikere på det jeg frykter er emosjonelt grunnlag krever at Norge må levere våpen til Ukraina, men jeg er redd de ikke ser rekkevidden av dette. Jeg for min del er for en slik leveranse av f.eks. M72 og Carl Gustaf, altså panservernvåpen som krever minimalt med infrastruktur og opplæring sammenlignet med de større våpensystemene, men jeg innser da at Norge er å være en part i konflikten med alt det medfører.

Lenke til kommentar

Skal Norge bidra med våpen så må de våpnene være ferdig levert, klar til utkjøring fra en flyplass i Ukraina i løpet av ettermiddagen. Det er nå kampene utkjempes.

Men selvfølgelig; Saken må jo først utredes, konsekvensvurderes, man må etablere drøftingsgrupper som kan foreta tverrfaglige vurderinger...tikk takk....

Før Norge får sendt nedover så mye som en patron er krigen for lengst over...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...