knutinh Skrevet 27. februar 2022 Del Skrevet 27. februar 2022 (endret) En kvinne står i kø for å kjøpe en øl på bar. Plutselig kjenner hun at noen drar hånda gjennom håret sitt, snur seg og ser en mann. Hun har afro-hår. Er dette et utslag av et samfunn som systematisk undertrykker etniske minoriteter? Eller var det en som synes at håret var vakkert og viste dårlig sosial dømmekraft? Eller var det en drita full mann som håpte at dette var en måte å få seg noe på? Ville det ha vært bedre om det var en mørk kvinne som kløp en lys mann i rumpa så lenge den rumpa fremstod som etnisk nøytral? Når de platina-blonde barna mine kunne oppleve at vilt fremmede kunne ruske dem i håret eller presse et kamera opp i ansiktet deres og ta bilde av dem som om de er sirkus-dyr, var det et uttrykk for at noen driver en kultur-krig med det som mål å trykke ned blonde mennesker? Eller merket de at dette var (for dem) uvanlige ytre trekk som fascinerte dem på en positiv måte, og det med berøring og kamera er bare dårlig sosial dømmekraft? Eller har noen kulturer mindre fysisk og bildemessig privatliv enn hva jeg er vant til? Eller legger de bildene ut i en pedofili-ring hvor de tilfredsstiller seg selv til disse bildene? Dette skjer sjelden i Norge. Jeg vil anslå en gang i året mens barna var små, og typisk i turist-gater i Oslo sentrum som jeg typisk unngår. På ferie så skjedde det ofte. Kanskje 2-3 ggr pr uke. Og «overgriperene» hadde vanligvis asiatiske trekk og var vanligvis unge kvinner. Er det sånn at ekvivalente handlinger ikke er ekvivalente hvis overgriper og offer har andre hudfarger enn stereotypen? Hvordan skal vi organisere dette? https://www.nrk.no/kultur/xl/mange-med-kroller-og-afro-blir-tatt-i-haret-1.15855004 -k Endret 27. februar 2022 av knutinh 1 Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 27. februar 2022 Del Skrevet 27. februar 2022 Hadde krøller da jeg var barn og var nok av folk som ville kjenne på det av en eller annen grunn.. Fikk komplimenter, men tror nok det var rasisme/undertrykkelse for at jeg ikke skulle bli for mektig som voksen. Det fungerte 1 Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 27. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2022 (endret) Kakeshoma skrev (6 minutter siden): Hadde krøller da jeg var barn og var nok av folk som ville kjenne på det av en eller annen grunn.. Fikk komplimenter, men tror nok det var rasisme/undertrykkelse for at jeg ikke skulle bli for mektig som voksen. Det fungerte Jeg har barbert hodet noen ganger. Mange vil gjerne kjenne på et glatt mannehode. Er det fordi de er fascinert av det glatte (jeg blir det selv og må stadig kjenne etter). Eller er det fordi de vil trykke ham ned ved å minne mannen på at hans tid som attraktiv med-forelder kanskje er på hell. Er det noe bedre eller verre enn fremmede som stadig må kjenne gravide damer på kulemagen? Eller at jeg kan ha et møte med noen som har en fascinerende bart som jeg ikke greier å ta blikket vekk ifra? -k Endret 27. februar 2022 av knutinh Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 27. februar 2022 Del Skrevet 27. februar 2022 Det er nok mange av oss som har opplevd at noen vil kjenne på håret vårt, og i likhet med "hvor kommer du fra"-debatten tror jeg en må vise et minimum av velvilje i sin omgang med andre mennesker og tolke andre i god mening om det er grunn til det. Å raskt konkludere med rasisme tror jeg ikke gavner noen. 3 Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 27. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2022 herzeleid skrev (1 time siden): Det er nok mange av oss som har opplevd at noen vil kjenne på håret vårt, og i likhet med "hvor kommer du fra"-debatten tror jeg en må vise et minimum av velvilje i sin omgang med andre mennesker og tolke andre i god mening om det er grunn til det. Å raskt konkludere med rasisme tror jeg ikke gavner noen. Velvilje er et stikkord. Om noen fjaser med at jeg kommer fra nordnorge så er ikke den første innskytelsen min å tenke på besteforeldre som ikke fikk leilighet i Oslo fordi de var nordnorsk. Eller at Tromsø ikke fikk OL eller jernbane. Eller at søringer vil nekte oss å kjøre snøscooter mens de villig fyller fjordene sine med småbåter. Eller alskens urett gjort mot nordlendinger opp i gjennom historien. Er grunnen at «hvitheten» min gjør at ingen vil meg noe urett? Eller at troen på det samme gir meg selvtillit? Eller skyldes det at jeg er stolt av mine røtter (ulikt de av mine forgjengere som «la om» til et traurig bokmål)? Eller har jeg blitt «impregnert» av en kultur hvor fjas og nysgjerrighet og uskyldig utfordring er helt normalt og det er de skinnhellige man bør passe seg for? -k 1 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 28. februar 2022 Del Skrevet 28. februar 2022 (endret) herzeleid skrev (På 27.2.2022 den 6.09): Det er nok mange av oss som har opplevd at noen vil kjenne på håret vårt, og i likhet med "hvor kommer du fra"-debatten tror jeg en må vise et minimum av velvilje i sin omgang med andre mennesker og tolke andre i god mening om det er grunn til det. Å raskt konkludere med rasisme tror jeg ikke gavner noen. Så den snille treneren som vil hjelpe den svarte gutten med å si at han kan spille på basketball laget fordi han er svarte og svarte er flinke til å spille basketball ikke har sagt noe rasistiske fordi det var velment? Få folk ønsker å bli behandlet som et dyr i et dyrepark selv om det er bare nysgjerrighet som motiverer dem. Har du erfart diskriminering pga av dem annerledesheten så er det pinlig for mange når andre peker på det hele tiden microagressions skjer uansett hensikten Endret 28. februar 2022 av jjkoggan 4 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 28. februar 2022 Del Skrevet 28. februar 2022 jjkoggan skrev (6 timer siden): Så den snille treneren som vil hjelpe den svarte gutten med å si at han kan spille på basketball laget fordi han er svarte og svarte er flinke til å spille basketball ikke har sagt noe rasistiske fordi det var velment? Få folk ønsker å bli behandlet som et dyr i et dyrepark selv om det er bare nysgjerrighet som motiverer dem. Har du erfart diskriminering pga av dem annerledesheten så er det pinlig for mange når andre peker på det hele tiden microagressions skjer uansett hensikten Hjelpes 2 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 28. februar 2022 Del Skrevet 28. februar 2022 herzeleid skrev (8 minutter siden): Hjelpes Hjelp kan være nedlatende og rasistiske. 3 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 28. februar 2022 Del Skrevet 28. februar 2022 knutinh skrev (På 27.2.2022 den 10.14): En kvinne står i kø for å kjøpe en øl på bar. Plutselig kjenner hun at noen drar hånda gjennom håret sitt, snur seg og ser en mann. Hun har afro-hår. Er dette et utslag av et samfunn som systematisk undertrykker etniske minoriteter? Eller var det en som synes at håret var vakkert og viste dårlig sosial dømmekraft? Eller var det en drita full mann som håpte at dette var en måte å få seg noe på? Han ville vell sjekke om det var fare for at borrelåsen på joggeskoene ikke hadde risk for å sette seg fast, sånn just in case? 🤷♂️ (Før folk klikker i vinkel, det er en dårlig spøk rettet mot både affro og voksne folk som fortsatt bruker sko med borrelås.) Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 28. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2022 jjkoggan skrev (8 timer siden): Så den snille treneren som vil hjelpe den svarte gutten med å si at han kan spille på basketball laget fordi han er svarte og svarte er flinke til å spille basketball ikke har sagt noe rasistiske fordi det var velment? Å tillegge spesifikke etnisiteter spesifikke egenskaper er vel definisjonen av rasisme. På samme måte som identitetspolitikerne så høres dette eksempelet ut som velment rasisme. Sitat Få folk ønsker å bli behandlet som et dyr i et dyrepark selv om det er bare nysgjerrighet som motiverer dem. Har du erfart diskriminering pga av dem annerledesheten så er det pinlig for mange når andre peker på det hele tiden Ja, som når unge damer tar bilder av ungene mine. Det er dårlig folkeskikk, men det er irriterende fordi de tar bilder uten å spørre. At de er nysgjerrig er ikke så rart og det kan føre til en positiv eller negativ situasjon avhengig av hvordan vi håndterer det. Sitat microagressions skjer uansett hensikten Som 99% av Amerikanske låneord i dette domenet: fordummende ord som gjør menneskeheten litt fattigere for hver gang det brukes. -k 2 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 1. mars 2022 Del Skrevet 1. mars 2022 knutinh skrev (5 timer siden): På samme måte som identitetspolitikerne så høres dette eksempelet ut som velment rasisme.J -k For eksempel…? Sitat Ja, som når unge damer tar bilder av ungene mine. Det er dårlig folkeskikk, men det er irriterende fordi de tar bilder uten å spørre. At de er nysgjerrig er ikke så rart og det kan føre til en positiv eller negativ situasjon avhengig av hvordan vi håndterer det. Det er en forskjell å se ut unormalt som idylliske nordmenn som turister synes er intersannt og å peke på egenskaper som 20% av etnisk nordmenn ikke vil ha som svigersønn pga disse egenskaper Sitat Som 99% av Amerikanske låneord i dette domenet: fordummende ord som gjør menneskeheten litt fattigere for hver gang det brukes. Det er ikke et fordummende ord når ordet beskriver hvordan måten du sier noe kan påvirke andre. Det er alltid best å vite hvordan andre kan tolke det du sier slik at du ikke mistolkes. Det er ikke ordet i seg selv som er problemet, det er makten folk gir ordet når de mener det er viktig. Jeg skjønner at det kan være pinlig å høre på alle de små og store forskjellige måter rasisme (og bigotry som du peker på) fungerer i samfunnet, særlig når du har erfaret noe lignende uten å bli skadet. 3 Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 1. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2022 (endret) jjkoggan skrev (2 timer siden): Det er ikke et fordummende ord… Joda, og at du ikke innrømmer det er en mikro-aggresjon mot meg. Dvs, ikke at du noensinne har vist et snev av aggresjon mot meg. Men siden du motsier meg så vil jeg gjerne assosiere dine ord med vold, slik at jeg kan utdefinere deg fra debatten uten å måtte bruke argumenter. Alt blir så mye lettere da. Sånn kan vi fortsette å bruke språket på spissfindige måter, uthule mening og kommunikasjon for å skap fiender til vi har fått ideal-samfunnet ditt hvor halvparten av oss stemmer på en tilbakestående gjøk som lover oss å gå 50 år tilbake i tid, og resten av oss maner fram spøkelser på høylys dag for å bøte på dårlig samvittighet, og ingen tar tak i de reelle problemene i samfunnet mens borgerene blir bare mer og mer apatiske og fremmedgjorte. Nei takk. -k Endret 1. mars 2022 av knutinh 3 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 2. mars 2022 Del Skrevet 2. mars 2022 knutinh skrev (22 timer siden): Joda, og at du ikke innrømmer det er en mikro-aggresjon mot meg. Dvs, ikke at du noensinne har vist et snev av aggresjon mot meg. Men siden du motsier meg så vil jeg gjerne assosiere dine ord med vold, slik at jeg kan utdefinere deg fra debatten uten å måtte bruke argumenter. Alt blir så mye lettere da. Sånn kan vi fortsette å bruke språket på spissfindige måter, uthule mening og kommunikasjon for å skap fiender til vi har fått ideal-samfunnet ditt hvor halvparten av oss stemmer på en tilbakestående gjøk som lover oss å gå 50 år tilbake i tid, og resten av oss maner fram spøkelser på høylys dag for å bøte på dårlig samvittighet, og ingen tar tak i de reelle problemene i samfunnet mens borgerene blir bare mer og mer apatiske og fremmedgjorte. Nei takk. -k Wow! Alt dette bare for et ord som beskriver hvordan en kan tolke hva andre sier. Skal vi også forby ord som nedlatende, dumt, pinlig, idiotisk… som beskriver hvordan andre kan tolke hva andre sier? 4 Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 2. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2022 (endret) jjkoggan skrev (3 timer siden): Wow! Alt dette bare for et ord som beskriver hvordan en kan tolke hva andre sier. Skal vi også forby ord som nedlatende, dumt, pinlig, idiotisk… som beskriver hvordan andre kan tolke hva andre sier? Nei, men jeg foreslår at vi kutter ut å importere (i stor grad) Amerikanske begreper og memes. Å unngå både ekstrem høyre og ekstrem venstres forsøk på å styre samfunnet i feil retning er vanskelig nok i seg selv. Ved å holde på et konservativt språk og begrepsbruk så kan vi i det minste avhjelpe kommunikasjonen. -k Endret 2. mars 2022 av knutinh 1 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 2. mars 2022 Del Skrevet 2. mars 2022 knutinh skrev (9 timer siden): Nei, men jeg foreslår at vi kutter ut å importere (i stor grad) Amerikanske begreper og memes. Å unngå både ekstrem høyre og ekstrem venstres forsøk på å styre samfunnet i feil retning er vanskelig nok i seg selv. Ved å holde på et konservativt språk og begrepsbruk så kan vi i det minste avhjelpe kommunikasjonen. -k Det er ikke et ekstremt begrep å prøve å unngå ignorans og å bli oppmerksom på ens bias, Det er uhøflig og ignorant å peke på andres annerledeshet når du vet at mange har negative erfaringer pga denne egenskap. 4 Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 28. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2022 (endret) jjkoggan skrev (På 2.3.2022 den 19.04): Det er ikke et ekstremt begrep å prøve å unngå ignorans og å bli oppmerksom på ens bias, Det er uhøflig og ignorant å peke på andres annerledeshet når du vet at mange har negative erfaringer pga denne egenskap. Et sett begreper som gjør at samfunnet knaker i sammenføyningene er absolutt verdt å problematisere. Gitt at USA har store problemer i den offentlige debatten mens Norge i så måte har en utrolig mye bedre kultur enn USA så burde vi være skeptiske til forsøk på kultur-eksport. Det er uhøflig å påpeke at en mann med stor mage har uvanlig stor mage. Det er uhøflig å ta på håret til en kvinne med uvanlig krøllete hår. Vi har verktøy for å diskutere folkeskikk uten å måtte ta inn fordummende begreper som "mikro-aggresjon". -k Endret 28. mars 2022 av knutinh 1 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 28. mars 2022 Del Skrevet 28. mars 2022 knutinh skrev (4 timer siden): Et sett begreper som gjør at samfunnet knaker i sammenføyningene er absolutt verdt å problematisere. Det er det samme logikken som ble brukt blant mange hvite når Martin Luther King ville endre samfunnet, de mente det ville ødelegge samfunnet og kuren ville bli verre enn sykdommen. Ord som beskriver hvordan andre kan tolke hva andre sier ødelegger ikke samfunnet. Ignorans og manglende empati hjelper ikke samfunnet, det gjør den verre. Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 28. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2022 (endret) jjkoggan skrev (51 minutter siden): Ord som beskriver hvordan andre kan tolke hva andre sier ødelegger ikke samfunnet. Ignorans og manglende empati hjelper ikke samfunnet, det gjør den verre. «Mikroaggresjon» er på lik linje med redefinisjonen av rasisme et forsøk på å snylte på etablerte begreper for å få urettmessig støtte for en sak. Det er lavpannet appell til enkle lesere som lar seg rive med av følelser og overskrifter. På lik linje med tenketanker og lobbyister som coiner begreper som «monstermaster» og «bestemor på anbud» for å tromme opp emosjonell respons uten at noen er hjemme bak «liken». Ignorans et helt korrekt en stor fare for samfunnet. Jo mindre Amerikansk ignoranse vi importerer, jo bedre for oss. -k Endret 28. mars 2022 av knutinh 1 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 28. mars 2022 Del Skrevet 28. mars 2022 knutinh skrev (4 minutter siden): «Mikroaggresjon» er på lik linje med redefinisjonen av rasisme et forsøk på å snylte på etablerte begreper for å få urettmessig støtte for en sak. Det er lavpannet appell til enkle lesere som lar seg rive med av følelser og overskrifter. På lik linje med tenketanker og lobbyister som coiner begreper som «monstermaster» og «bestemor på anbud» for å tromme opp emosjonell respons uten at noen er hjemme bak «liken». Ignorans et helt korrekt en stor fare for samfunnet. Jo mindre Amerikansk ignoranse vi importerer, jo bedre for oss. -k Det beskriver noe spesifikk som mange ikke kjenner eller vet noe om fordi de ikke erfarer noe lignende. Det hindrer ignoranse og promoterer empati. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå