Nedward Skrevet 3. mars 2022 Del Skrevet 3. mars 2022 iblazeqt skrev (57 minutter siden): Hvordan er det juridiske rundt dette? Er det lov å ddose i krig, for den jevne IT-nerden? Det ble jo delt en nettside her for et par dager siden, som kjører et javascript-ddos angrep mot flere russiske nettsider. Alt man behøver å gjøre, er å la nettleseren stå åpen. Jeg klikket meg ikke inn Vet ikke om lovligheten. Men jeg regner med at norsk politi ikke bruker ressurser på etterforskning og straffeforfølgelse av symbolske handlinger. Å utføre ddos-angrep på publikumssidene til russiske selskaper har ingen praktisk betydning for noe annet enn at vi ikke kan gå inn på nettstedet å lese. Bortkastet. Det blir som at ukrainerne skyter på dukker kledd som russere. Bortkastet ammunisjon. Angrip heller mailkontoer og publiser innhold, slå ut infrastruktur osv. Det har strategisk virkning. Lenke til kommentar
Skjelvgråt Skrevet 3. mars 2022 Del Skrevet 3. mars 2022 55 minutes ago, Snikpellik said: En video viser en forlatt russisk lastebil merket som sanitet, men som har transportert ammunisjon på lasteplanet. Dette er en klar krigsforbrytelse. Reveal hidden contents Du tror ikke dette ville vært noe som er perfekt iscenesatt? Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 3. mars 2022 Del Skrevet 3. mars 2022 knutinh skrev (58 minutter siden): Russland på sin side krenker Svensk luftrom: https://www.nrk.no/nyheter/det-svenske-forsvaret_-russiske-fly-har-krenket-svensk-luftrom-1.15876628 Wow er det offisielt nå... https://sverigesradio.se/artikel/dronare-flog-over-karnkraftverk#:~:text=Att drönare flyger över svenska,kärnkraftverken Ringhals%2C Forsmark och Oskarshamn. Lenke til kommentar
G Skrevet 3. mars 2022 Del Skrevet 3. mars 2022 (endret) 14 hours ago, Fibonacci said: Oljepris på nær 115 dollar nå... Det kommer til å bli lenge til vi ser bensin til under 20 kr/literen nå, om noen gang. Oljeprisen er forøvrig en grei ting å følge med på om man vil ha en objektiv indikator på hvor stabil verdens tilstand er til en hver tid: https://investor.dn.no/#!/Ravare/C1/BrentSpot Nærmest som økonomiens DEFCON. Man halverer vel fort pumpeprisen for drivstoff med ca. halvparten dersom man velger inn et parti på Stortinget som fjerner alle statlige avgifter? Men, man er jo aldri trygg i et indirekte demokrati som Norge. Kan fort bli en "Folkeaksjonen Nei til bompenger"-svik og fadese. Endret 3. mars 2022 av G Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 3. mars 2022 Del Skrevet 3. mars 2022 (endret) Quakecry skrev (6 minutter siden): Du tror ikke dette ville vært noe som er perfekt iscenesatt? Det kan det absolutt være, men jeg har ingen grunn til å tro hverken det ene eller det andre. Det er derfor jeg bruker språk som "video viser", og "ifølge" når jeg poster slike ting. I akkurat dette tilfellet så finner jeg det nok litt mer usannsynlig at det er iscenesatt mtp mengden last, og at vi vet de russiske styrkene har hatt større logistiske problemer. Endret 3. mars 2022 av Snikpellik 2 Lenke til kommentar
Pallehysa Skrevet 3. mars 2022 Del Skrevet 3. mars 2022 (endret) :utakt skrev (35 minutter siden): Samme folka som forsikret oss om at de skulle hvertfall ikke invadere Ukraina. Men strategisk gagnet det Russland å påstå at dei ikkje skulle invadere. På samme måte bruker dei atomvåpen som skremsel. At dei nå avviser at atomvåpen er eit alternativ, går stikk imot denne "sabel raslingen". Som eg anser som positivt vertfall. Endret 3. mars 2022 av Pallehysa Lenke til kommentar
Windfarmer Skrevet 3. mars 2022 Del Skrevet 3. mars 2022 (endret) Beyma skrev (32 minutter siden): Interessant analyse: Jeg har sett hele videoen, jeg tror ikke dette er propaganda men en vurdering av en person som synes å ha en del innsikt, og som minner om det alle lett kan glemme, aldri undervurder fienden. Endret 3. mars 2022 av Windfarmer Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 3. mars 2022 Del Skrevet 3. mars 2022 Pliscin skrev (13 timer siden): Hva gjør NATO hvis Russland tar Gotland? Vanskelig å si, men det vil vel bli kategorisert som et angrep på Sverige. Mange krefter i NATO snakker høyt om at angrep på Sverige og Finland skal resultere i en NATO-respons. Videre er Sverige medlem av EU, og avtaler innenfor EU åpner også for felles militært forsvar. Det vil da strengt tatt være individuelle land som responderer på behov fra en partner, ikke en felles NATO-respons. Men, i praksis, hvem vet. 2 Lenke til kommentar
Skjelvgråt Skrevet 3. mars 2022 Del Skrevet 3. mars 2022 8 minutes ago, Snikpellik said: Det kan det absolutt være, men jeg har ingen grunn til å tro hverken det ene eller det andre. Det er derfor jeg bruker språk som "video viser", og "ifølge" når jeg poster slike ting. I akkurat dette tilfellet så finner jeg det nok litt mer usannsynlig at det er iscenesatt mtp mengden last, og at vi vet de russiske styrkene har hatt større logistiske problemer. Det er så klart ikke noe jeg ville ansett som usannsynlig at dem gjør. Lenke til kommentar
Pallehysa Skrevet 3. mars 2022 Del Skrevet 3. mars 2022 Windfarmer skrev (2 minutter siden): aldri undervurder fienden. Som får meg til å tenke på denne gjengen som gjekk langt i å overvurdere "fienden": 3 1 2 Lenke til kommentar
_R2D2_ Skrevet 3. mars 2022 Del Skrevet 3. mars 2022 Har vi egentlig noe skikkelig luftvernsystem på plass i Norge? Av typen THAAD, Aegis eller Patriot? Sverige og Polen har jo investert i Patriot, men kjenner jeg Norge rett har vi ikke noe slikt på plass. Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 3. mars 2022 Del Skrevet 3. mars 2022 (endret) Beyma skrev (50 minutter siden): Interessant analyse: Ser han poengterer mye av det samme jeg skrev tidligere. Men, jeg er ikke sikker på om jeg er 100% sikker på analysen når det gjelder aksepten for tap. Jo, selv om de tenker forskjellig fra vesten, så har også Russland utviklet seg. Selv om informasjon i Russland er mer kontrollert, så har også russere mer kjennskap til verden rundt. Og, selv om Russland har tatt tap i tidligere konflikter, så ser vi også at de på en uke har tatt mer 1/3 av tapene de tok i løpet av hele den i underkant av 10 år lange krigen i Afghanistan, gitt at disse tallene stemmer. Og langt større tap enn noen moderne konflikt de har vært involvert i. Til tross for dette, ja, Russland vil vinne den innledende krigen i Ukraina. De innledende hurtige angrepene for å sikre viktig infrastruktur og slå ut eller eliminere viktige mål eller personer har i stor grad feilet. Vi ser nå en bredere invasjon med tyngre styrker, mer utstrakt bruk av områdeødeleggende våpen, men de vil fortsatt ta store tap. Putin og militære ledere vil kanskje akseptere dette, men jeg vet ikke om folket vil akseptere det. Og, disse meldingene vil komme tilbake til innbyggerene, folk som også nå begynner å merke sanksjonene. Mange kritiserer krigen åpenlyst allerede, flere er i mot den, også medlemmer av betydningsfulle familier. Hvor sterk aksepten for disse tapene er vil avhenge av hvordan befolkningen leser informasjonen de får, hva folk snakker om seg i mellom, og hvorvidt de støtter krigen over tid etter hvert som denne informasjonen synker inn. Det er like mye en informasjonskrig, og Putin og regjerningen skal nok måtte ha stålkontroll på informasjonsflyten og meningene til folk når rapportene om døde sprer seg. Og jo lenger tid uten seier, jo mer problematisk vil dette bli. Endret 3. mars 2022 av Serpentbane Lenke til kommentar
_R2D2_ Skrevet 3. mars 2022 Del Skrevet 3. mars 2022 (endret) Serpentbane skrev (8 minutter siden): Ser han poengterer mye av det samme jeg skrev tidligere. Men, jeg er ikke sikker på om jeg er 100% sikker på analysen når det gjelder aksepten for tap. Jo, selv om de tenker forskjellig fra vesten, så har også Russland utviklet seg. Selv om informasjon i Russland er mer kontrollert, så har også russere mer kjennskap til verden rundt. Og, selv om Russland har tatt tap i tidligere konflikter, så ser vi også at de på en uke har tatt mer 1/3 av tapene de tok i løpet av hele den i underkant av 10 år lange krigen i Afghanistan, gitt at disse tallene stemmer. Og langt større tap enn noen moderne konflikt de har vært involvert i. Til tross for dette, ja, Russland vil vinne den innledende krigen i Ukraina. De innledende hurtige angrepene for å sikre viktig infrastruktur og slå ut eller eliminere viktige mål eller personer har i stor grad feilet. Vi ser nå en bredere invasjon med tyngre styrker, mer utstrakt bruk av områdeødeleggende våpen, men de vil fortsatt ta store tap. Og, disse meldingene vil komme tilbake til innbyggerene, folk som også nå begynner å merke sanksjonene. Mange kritiserer krigen åpenlyst allerede, flere er i mot den, også medlemmer av betydningsfulle familier. Hvor sterk aksepten for disse tapene er vil avhenge av hvordan befolkningen leser informasjonen de får, hva folk snakker om seg i mellom, og hvorvidt de støtter krigen over tid etter hvert som denne informasjonen synker inn. Det er like mye en informasjonskrig, og Putin og regjerningen skal nok måtte ha stålkontroll på informasjonsflyten og meningene til folk når rapportene om døde sprer seg. Og jo lenger tid uten seier, jo mer problematisk vil dette bli. Å tatt i betrakting hvor mye Russland sliter nå, med tap av matriell og personell, motstand internt i landet, motivasjonsvikt av russiske styrker osv, så vil det jo være det rene selvmordet for Putin å bevege seg inn på et NATO område nå. Fyren kan rett å slett ikke være så dum, da må han gå inn i historibøkene som den rett å slett dummeste personen som har sittet med makt noen sinne. Endret 3. mars 2022 av _R2D2_ Lenke til kommentar
anon_83104 Skrevet 3. mars 2022 Del Skrevet 3. mars 2022 Dette er illevarslende. Lavrov prøver å vinkle vesten til å ønske atomkrig. https://www.ndtv.com/world-news/russian-foreign-minister-sergei-lavrov-accuses-west-of-considering-nuclear-war-news-agency-afp-2801090/amp/1 Lenke til kommentar
_R2D2_ Skrevet 3. mars 2022 Del Skrevet 3. mars 2022 anon_83104 skrev (1 minutt siden): Dette er illevarslende. Lavrov prøver å vinkle vesten til å ønske atomkrig. https://www.ndtv.com/world-news/russian-foreign-minister-sergei-lavrov-accuses-west-of-considering-nuclear-war-news-agency-afp-2801090/amp/1 Jeg ser heller på det slik at Russland ikke ønsker noe atomkrig. 1 Lenke til kommentar
Pop Skrevet 3. mars 2022 Del Skrevet 3. mars 2022 53 minutes ago, Abigor said: Og det hadde han jo rett i. Det er ingen invasjon, men "militæroperasjon" for å "frigjøre" og "sikre freden". Samme som at Russland ikke skal drepe sivile. Selvsagt ønsker ikke Russland å drepe sivile russere. Ukrainske "sivile" derimot er nå bevæpnet. Samme som alle de gangene gamle menn med makt sier at ingen "uskyldige" skal drepes. Definisjonen på "uskyldig" er da en som ikke blir drept. Eventuelt så er uskyldig en som ikke er homo, jøde, demonstrant, minoritet ++ hva enn. Godt poeng. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 3. mars 2022 Del Skrevet 3. mars 2022 _R2D2_ skrev (1 minutt siden): Jeg ser heller på det slik at Russland ikke ønsker noe atomkrig. Hvorfor truer de hele tiden med det da? Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 3. mars 2022 Del Skrevet 3. mars 2022 _R2D2_ skrev (4 minutter siden): Har vi egentlig noe skikkelig luftvernsystem på plass i Norge? Av typen THAAD, Aegis eller Patriot? Sverige og Polen har jo investert i Patriot, men kjenner jeg Norge rett har vi ikke noe slikt på plass. Det norske forsvaret har vel ikke tunge langdistanse SAM-systemer. Når jeg var inne brukte de Robot 70, men denne ble vel avviklet mener jeg. Vet ikke om de er helt borte. Ellers har de vel systemer basert på IRIS-T og AMRAAM missiler. Men, dette er veldig små mobile systemer som ikke kan sammenlignes store systemer som russerenes s300, s400 eller tyngre mellomdistanseystemer heller for den saks skyld. 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 3. mars 2022 Del Skrevet 3. mars 2022 3 hours ago, *F* said: Russland har åpent uttalt seg om nazisme i Ukraina, at spesielt ledelsen er nazistisk. Er dette sant, litt sant, eller ren fantasi? Jeg tror at det nyttes som virkemiddel overfor sin egen russiske befolkning. Nazisme gir dårlige assosiasjoner. 3 Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 3. mars 2022 Del Skrevet 3. mars 2022 Gouldfan skrev (5 minutter siden): Hvorfor truer de hele tiden med det da? Russland vet de ikke kan vinne en konvensjonell krig med NATO, NATO er rett og slett betydelig sterkere enn Russland. Å si at hvis dere blander dere bomber vi byene deres, eller angriper på bakken, det vil ikke være avskrekkende nok. De vet alle er redde for atomkrig, og truer med det de da vet vi frykter mest. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå