Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (40 minutter siden):

Litt videre oppdatering på denne.

Innbyggerne og arbeidere på atomkraftverket stilte seg også opp som menneskelig skjold på den overnevnte hovedveien inn til byen, men også på andre småveier.

FM2fY-PWUAIVEoj?format=jpg&name=large
Kilde 1 -  Kilde 2

Da russerne kom åpnet de ild mot sivile:

Skjul innhold

(Tweeten over med geolocation er ikke relatert)

Du kommer alltid fram med fine oppdateringer!

Tusen takk!

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Hugin said:

Du kommer alltid fram med fine oppdateringer!

Tusen takk!

Kan stemme med i dette her. Selv om ikke alltid videoene er like koselige å se på, så gir de alltid et innblikk i situasjonen i ukraina som ikke alltid ser; ref skyting mot sivile

• Liker 2
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (20 minutter siden):

Nå søker Georgia og Moldova også EU-medlemskap.  Nå har førstnevnte vel hatt en langtidsplan om det en stund, men interessant å se dette i kontekst av at Russland forsøker å gjenreise Sovjetunionen. 

Krigsføringen og de vanvittige trusler om atomkrig har bare skubbet flere tidligere sovjet-stater ennå lengere bort fra Russland, så om han virkelig trodde dette var det som skulle til for å gjenreise Sovjet, tok han grundig feil - og bra er det!

Og hva kan full EU-medlemskap gjøre/føre til for EU- nasjoner, kan alle disse bare bli som delstater i systemet slik som i USA?

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (10 minutter siden):

Og hva kan full EU-medlemskap gjøre/føre til for EU- nasjoner, kan alle disse bare bli som delstater i systemet slik som i USA?

De får tilgang til EUs indre marked. Så det blir ganske fri bevegelse av varer, tjenester, kapital og personer ... Men jeg er usikker på hvor mye dette egentlig hjelper når det er atomkrig og invasjon man ønsker å beskytte seg mot.

Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (55 minutter siden):

Jeg leser på et anonymt fora hvor et medlem påstår at Russland vil erklære at Russland er i krig førstkommende fredag. Dette for å kunne sende sivilbefolkning ut i krig, og stenge grensene fra Russland, da det påstås at russere flykter ut fra landet. 

Jeg tipper du tenker på det samme som skrives i denne Twitter-tråden. Jeg fant også en artikkel hvor det påstås at russere som ønsker å reise ut av Russland blir stoppet og avhørt.

Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (8 minutter siden):

Yes, dette så kjent ut, ja

Det er også rykter om at utlendinger (ikke russiske statsborgere) fra EU og NATO land vil bli bedt om å forlate Russland, dette som et svar på at en rekke store selskaper har besluttet å legge ned/trekke seg ut av Russland. 

Lenke til kommentar

Jeg sjekket delte snapvideoer fra Kiev, også dukket det plutselig opp et lik med et avskåret hode. Og to personer, en arabisk mann og Ukrainsk kvinne som fikk panikk, skrek og gråt av synet på det groteske.

Det der er så jævlig fucka. Det er nesten som om vi er tilbake til middelalderen, eller midt på jungelen hvor det ikke rår noen regler.

Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (Akkurat nå):

Det er også rykter om at utlendinger (ikke russiske statsborgere) fra EU og NATO land vil bli bedt om å forlate Russland, dette som et svar på at en rekke store selskaper har besluttet å legge ned/trekke seg ut av Russland. 

Post gjerne kildene eller hvor du har det fra. Ikke fordi jeg ikke tror på deg, men fordi det alltid er nyttig å kunne lese originalkilden selv.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Video fra bomberom i Kyiv. Denne var sterk.

Jøder som overlevde bombingen og okkupasjonen av Kyiv under verdenskrig må gjemme seg for bombene igjen. Forrige gang Kyiv ble bombet var det Hitler, denne gangen er det Putin.

Spoiler

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Runar skrev (Akkurat nå):

Post gjerne kildene eller hvor du har det fra. Ikke fordi jeg ikke tror på deg, men fordi det alltid er nyttig å kunne lese originalkilden selv.

Kilden er en telefonsamtale fra en som bor der borte og som jeg snakket med i går, han holder seg godt orientert.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Fibonacci said:

Lenge siden Putin har sagt noe offentlig. Har han barrikadert seg i bunkeren sin?

Han er tom for Botox og sminke:)

Nei, for å være alvorlig. Har ikke fulgt med på hva han sier, men sett fra hans ståsted så må det tjene en hensikt å si noe offentlig. Akkurat nå, så tror jeg ikke han har noe han kan si som vil hjelpe ham. Det kan også være at han tenker som så at å ikke si noe, er en melding om at det ikke har skjedd noe vesentlig. Akkurat nå, så har han lite å tjene på å hause opp situasjonen internt. Det vi derimot kan håpe på, er at situasjonen internt er så spent at han er redd for å bli tatt ut av sine egne. Han fremstår ikke akkurat som noen tøffing er han sitter alene i andre enden av langbordet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Hugin skrev (Akkurat nå):

Det der er så jævlig fucka. Det er nesten som om vi er tilbake til middelalderen, eller midt på jungelen hvor det ikke rår noen regler.

Middelalderen? Slik har det dessverre vært i store deler av verden (Midtøsten, Afrika, Sør-Amerika, for å nevne noen) i lang, lang tid nå.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Runar skrev (7 minutter siden):

Middelalderen? Slik har det dessverre vært i store deler av verden (Midtøsten, Afrika, Sør-Amerika, for å nevne noen) i lang, lang tid nå.

Jeg glemte nesten de kartellene i Sør-Amerika, og IS sin skremselspropaganda. Forskjellen her er at Russland har en av verdens mest mektigste militære, og de invaderer med store styrker. 
Nesten lik hva som skjedde i Iraq… ser man bort fra at Zelensky ikke er en diktator.

Forestilte meg aldri at dette kunne skje igjen i Europa, mot sivile som ikke har noen del i krigen. 

Fordømt måtte alle pådrivere for krig og ødeleggelse være. Uansett hvor de kommer fra.

Endret av Hugin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...