Regenburg Skrevet 10. august 2022 Del Skrevet 10. august 2022 Espen Hugaas Andersen skrev (18 minutter siden): Foreløpig ikke, så vidt vi vet. Det er svært vanskelig å ta den ut med fly, så lenge den er veldig godt beskyttet av luftvernsystemer. Og så vidt vi vet vil ikke Ukraina motta ATACMS med det første. Om kommandosoldater har sprengt luftbasen burde jo brua være en barneleke. Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 10. august 2022 Del Skrevet 10. august 2022 Den amerikanske kongressen har jo godkjent at USAF får lære opp Ukrainske flygere på amerikanske fly, sannsynligvis A-10 og F-16. Eg blir ikkje overrasket om disse piloten flyr kvart sitt fly heim til Ukraina når de er ferdig opplært. 2 Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 10. august 2022 Del Skrevet 10. august 2022 (endret) Dragavon skrev (19 minutter siden): Den amerikanske kongressen har jo godkjent at USAF får lære opp Ukrainske flygere på amerikanske fly, sannsynligvis A-10 og F-16. Eg blir ikkje overrasket om disse piloten flyr kvart sitt fly heim til Ukraina når de er ferdig opplært. Det er ikke umulig, men det er vanlig at fly leveres av amerikanske transitflygere. Selv fly som leveres til amerikanske piloter i Europa flys ofte over av disse. Det er noe med å la utenlandske piloter fly utenfor treningsområder i USA og over luftrommet til diverse europeiske land, særlig når flyene da blir å anse som ukrainske kampfly. Dessuten betyr det også at pilotene må trenes på tanking i luften da dette må gjøres flere ganger. Endret 10. august 2022 av Serpentbane 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg JK22 Skrevet 10. august 2022 Populært innlegg Del Skrevet 10. august 2022 Regenburg skrev (4 minutter siden): Om kommandosoldater har sprengt luftbasen burde jo brua være en barneleke. Ukrainerne har innledet psykologisk krigføring omkring de tre mystiske hendelser (det er nå tre etter voldsomme eksplosjoner i Chongar-området hvor en broovergang med lagerfasiliteter ligger), man har kommet med blandede signaler, skapt forskjellige rykter og deretter verken bekrefte eller benekte deres deltagelse. Og det virker; russerne så ut til å være kastet i voksende forvirring, og PR-messig sett ser det ut som at omlagt 150,000 russiske reisende fra de velstående deler av Russland har blitt satt i sjokk. Et sjokk som nå forverres da man i Moskva og St. Petersburg innså at de vil få reiseforbud i mange EU-land som vil stoppe visumsrett, ikke minst etter mange episoder hvor russerne trakasserte ukrainske flyktninger og voksende mistanke om spionasje og underminering samtidig som folkeopinionen forverrer seg mot russerne. Det er inflasjon på gang med ukontrollert prisstigning på strøm, mat og brensel, og mye av frustrasjonen som forverrer seg når man begynner å tenke på den kommende vinteren, rettes mot ønsket om en ledig syndebukk. Dessuten hadde Putin nedlagt forbud mot valutaveksling fra rubler til nesten hele Europas valutaer som euro, og dette kan ha vært et tredje sjokk, ettersom det er en stor smuglingsøkonomi som nå rammes. Russerne er ikke i stand til å løpe fra sin europeiske identiteten som de ser på speilet hver eneste gang til tross for den århundregamle identitetskonflikten. Hele flybasen i Krim-halvøya er totalt utslettet, 9 fly er påstått ødelagt, to Su-24 er visuelt bekreftet, sannsynlig er alle stående fly-, helikopter- og bilkjøretøyer ødelagt eller skadet ettersom hele området opptil flere kilometer vekk er overfylt med rester og biter som hadde regnet ned. Over 30 synlige fly var ute i det frie da eksplosjonene begynte. Mye tyder på at ammunisjonsdepotet med tilhørende parkeringsområde er helt borte vekk og eksplosjonenes voldsomme kraft tyder på at rakettammunisjon har blitt ødelagt. Ettersom flybasen er en marinebase hvorfra ammunisjon føres ut til krigsskip, er det mulig at hele arsenalet for kryssermissiler kan ha blitt ødelagt. HIMARS har fullført ødeleggelsen av broen til byen Kherson ettersom all adgang dit har blitt stoppet etter det siste angrepet, og demningsbroen i Novo Kakhovka er også slått ut, skadene er slikt at man ikke kan føre tyngre kjøretøyer av frykt for at skjørtene vil bryte sammen. Det ment at hele Khersonfronten er fysisk avskåret fra resten av den okkuperte Ukraina. Det er meldt om at russerne har stoppet overføring av tyngre materiell også med pongtongfergene (som var rammet av minst et angrep), og at de ser ut til å ha innsett situasjonens alvor. Det sies at de har blitt ført inn i en felle. Men det ser ut at fellen egentlig er i Søndre Ukraina. Med HARM-missiler kan ukrainerne nå åpne gap gjennom SAM-paraplyene for egne fly, det var nylig observert Su-24 fly med Kh-25 presisjonsmissiler i luften - med HIMARS kan de diktere krigens gang, med L/52 skyts kan de desimere russerne mye raskere enn tidlig. Og man vet ikke hva det er som traff så dypt inn i okkuperte Ukraina helt opp til Krim-halvøya, men sannsynligheten for TBM angrep vokser med tiden. Bilder fra Chongar minner om etterdønninger av et Scud-angrep. 8 4 1 Lenke til kommentar
Regenburg Skrevet 10. august 2022 Del Skrevet 10. august 2022 Serpentbane skrev (15 minutter siden): Det er ikke umulig, men det er vanlig at fly leveres av amerikanske transitflygere. Selv fly som leveres til amerikanske piloter i Europa flys ofte over av disse. Det er noe med å la utenlandske piloter fly utenfor treningsområder i USA og over luftrommet til diverse europeiske land, særlig når flyene da blir å anse som ukrainske kampfly. Dessuten betyr det også at pilotene må trenes på tanking i luften da dette må gjøres flere ganger. På den annen side ville det vel gi dem verdifulle flytimer på papiret antar jeg. Om man er opptatt av sånt. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 10. august 2022 Del Skrevet 10. august 2022 49 minutes ago, Enceladus said: Crimea river 😁 Lenke til kommentar
Regenburg Skrevet 10. august 2022 Del Skrevet 10. august 2022 Video av russere på vei vekk fra Krim. Denne damen gråter over at ferien hennes ble amputert og at de nå må flykte -til- hjemmene sine. Hun likte seg så godt på Krim sier hun. Jeg klarer ikke akkurat synes synd på henne. 9 Lenke til kommentar
Pop Skrevet 10. august 2022 Del Skrevet 10. august 2022 1 minute ago, Regenburg said: Video av russere på vei vekk fra Krim. Denne damen gråter over at ferien hennes ble amputert og at de nå må flykte -til- hjemmene sine. Hun likte seg så godt på Krim sier hun. Jeg klarer ikke akkurat synes synd på henne. Hun kan sende faktura for tapt ferie til Kreml. 4 Lenke til kommentar
Regenburg Skrevet 10. august 2022 Del Skrevet 10. august 2022 Satelittfoto av flybasen dagen før angrepet. Opp mot 30 fly har de der. 2 2 1 Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 10. august 2022 Del Skrevet 10. august 2022 (endret) Har vanskelig for å tro at bare en mistet livet og noen få ble skadd. Så vidt jeg kan se av mer eller mindre troverdige kilder så skal minst ti fly være bekreftet ødelagte. Endret 10. august 2022 av Serpentbane 1 Lenke til kommentar
Skjelvgråt Skrevet 10. august 2022 Del Skrevet 10. august 2022 2 hours ago, Dragavon said: Den amerikanske kongressen har jo godkjent at USAF får lære opp Ukrainske flygere på amerikanske fly, sannsynligvis A-10 og F-16. Eg blir ikkje overrasket om disse piloten flyr kvart sitt fly heim til Ukraina når de er ferdig opplært. A-10 ville vært elendig å bruke i Ukraina. Det flyet er totalt avhengig av støtte på bakken og null anti-air i nærheten. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 10. august 2022 Del Skrevet 10. august 2022 2 minutes ago, Quakecry said: A-10 ville vært elendig å bruke i Ukraina. Det flyet er totalt avhengig av støtte på bakken og null anti-air i nærheten. Er ikke flyet så tungt pansret som man kan få et fly egentlig? Mener jeg så en info-video om dette en gang, det var designet for å fly lavt og måtte dermed ha ekstra pansring på alle vitale komponenter + pilot. Men det er gjerne pansring etter 1960-standard og da i hovedsak kuler og ikke raketter vil jeg tro... Dessuten var det vel designet med tanke på store kolonner av stridsvogner, som var typisk warzhawa-pakt policy. Lenke til kommentar
Skjelvgråt Skrevet 10. august 2022 Del Skrevet 10. august 2022 3 minutes ago, Pop said: Er ikke flyet så tungt pansret som man kan få et fly egentlig? Mener jeg så en info-video om dette en gang, det var designet for å fly lavt og måtte dermed ha ekstra pansring på alle vitale komponenter + pilot. Men det er gjerne pansring etter 1960-standard og da i hovedsak kuler og ikke raketter vil jeg tro... Dessuten var det vel designet med tanke på store kolonner av stridsvogner, som var typisk warzhawa-pakt policy. Joda, det tåler en del. Selv om det virkelig kan bite i fra seg er det desverre ganske underlegent på slagmarker i dag mot fiender som ikke er hajis i Afghanistan's fjeller. Lenke til kommentar
Drogin Skrevet 10. august 2022 Del Skrevet 10. august 2022 Flere HIMARS memes ute og går😂 3 Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 10. august 2022 Del Skrevet 10. august 2022 Pop skrev (9 minutter siden): Er ikke flyet så tungt pansret som man kan få et fly egentlig? Mener jeg så en info-video om dette en gang, det var designet for å fly lavt og måtte dermed ha ekstra pansring på alle vitale komponenter + pilot. A-10 tåler kuler fra håndvåpen og opp til .50 kaliber maskingevær sånn noenlunde. Mot manpads har det ikkje sjans å overleve. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 10. august 2022 Del Skrevet 10. august 2022 Og med dårlig hastighet blir det vel lett skrapjern ja... Lenke til kommentar
Regenburg Skrevet 10. august 2022 Del Skrevet 10. august 2022 Pop skrev (16 minutter siden): Er ikke flyet så tungt pansret som man kan få et fly egentlig? Mener jeg så en info-video om dette en gang, det var designet for å fly lavt og måtte dermed ha ekstra pansring på alle vitale komponenter + pilot. Men det er gjerne pansring etter 1960-standard og da i hovedsak kuler og ikke raketter vil jeg tro... Dessuten var det vel designet med tanke på store kolonner av stridsvogner, som var typisk warzhawa-pakt policy. A10 er vel pansret nok til å tale noen ak47 skudd fra geitehyrdene i Afghanistan om de skyter tilbake. Flyet er en flyvende murstein og vile daue mot selv primitiv AA og sams. 1 Lenke til kommentar
Pop Skrevet 10. august 2022 Del Skrevet 10. august 2022 2 minutes ago, Regenburg said: A10 er vel pansret nok til å tale noen ak47 skudd fra geitehyrdene i Afghanistan om de skyter tilbake. Flyet er en flyvende murstein og vile daue mot selv primitiv AA og sams. Du skal jo ikke se bort ifra at når det går litt mer tid så leier russerne inn siste rest av mennesker som er desp nok til å tjene noen kroner i form av tjeneste i UA. Rassland har jo gamle kompiser i Afghanistan. Kanskje geitehyrdene blir lokket med dobbel geit og månedsabonnement på fòr i et halvår fremover. Forutsatt at hyrden ikke stryker med tidlig vel og merke.... Lenke til kommentar
Regenburg Skrevet 10. august 2022 Del Skrevet 10. august 2022 Pop skrev (Akkurat nå): Du skal jo ikke se bort ifra at når det går litt mer tid så leier russerne inn siste rest av mennesker som er desp nok til å tjene noen kroner i form av tjeneste i UA. Rassland har jo gamle kompiser i Afghanistan. Kanskje geitehyrdene blir lokket med dobbel geit og månedsabonnement på fòr i et halvår fremover. Forutsatt at hyrden ikke stryker med tidlig vel og merke.... Sitter og leser om bemanningsproblemene til Russland her. Om det stemmer tror jeg de kommer til å tape Kherson og kanskje Krim også i det lange løp. Med påfølgende fall for Putins regime, som jo har solgt dette inn som en uadskillelig del av Russland. Kommer kanskje en lengre post fra meg i løpet av neste døgnet. Må være lov å spekulere-konkludere litt så mye som man sitter og sluker diverse kilder og data og inntrykk. 3 Lenke til kommentar
Gibblay Skrevet 10. august 2022 Del Skrevet 10. august 2022 Første bildene fra flyplassen ligger ute nå. Ser ikke ut som mange, om noen, fly klarte seg. https://mobile.twitter.com/OSINTua/status/1557440576806608897?ref_src=twsrc^tfw|twcamp^tweetembed|twterm^1557440576806608897|twgr^|twcon^s1_&ref_url= 4 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå